AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #21 Skrevet 9. april 2020 Kjøp fersk og lag chips av stilken. Blomstene kan brukes i suppe.rå i salat,ovnsbak,brokkolipesto(se oppskrift lenger ned) brokkolisaus til pasta(oppskrift under),i wok,i pastaretter, i brøddeig osv osv Brokkolipesto: ca 5 dl pesto 1 stort brokkoli hode (ca 5 dl), i buketter 1 basilikum plante juice fra en halv sitron 1 dl valnøtter eller pinjekjerner 2 fedd hvitløk 1-1 1/2 dl olivenolje fint havsalt Sett ovnen på 200 grader. Del brokkolihodet opp i buketter, og skjær stilken i skiver. Legg bitene på et stekebrett med bakepapir, og hell over noen spiseskjeer av olivenoljen slik at alle bitene blir dekket.Stek til brokkolien er mør og litt gylden i kantene (ca 10 til 20 minutter). Avskjøl. I en blender eller morter, legger du brokkolien sammen med de andre ingrediensene. Miks til du får en slett pesto, og spe på med olivenolje til du får ønsket konsisten. Smak til med havsalt. Brokkolisaus brokkoli, i biter 1 fedd hvitløk, hakket extra virgin olivenolje litt vann 1-3 ss hvit balsamicoeddik eller hvitvinseddik salt + pepper 1. Kok brokkolibitene såvidt møre, 4-5 min. Skyll raskt i kaldt vann og sil av vannet. 2. Ha brokkolibitene i en blender sammen med hvitløk, en god klunk olivenolje og ca 1/2 dl vann. Så er det bare å kjøre i gang blenderen. 3. Spe med mer olivenolje/vann til sausen har den konsistensen du ønsker. La blenderen dure og gå en stund for å oppnå en mest mulig jevn saus. 4. Smak til med balsamicoeddik, salt og pepper. Jeg synes denne sausen kler litt syrlighet, så jeg heller mot å bruke ca 3 spiseskjeer balsamicoeddik oppi. Prøv deg fram med litt av gangen og smak deg fram til hva du liker best. Anonymkode: 33317...baa 2
applestories Skrevet 9. april 2020 #22 Skrevet 9. april 2020 49 minutter siden, Apocalypte skrev: Legg brokkoli i biter i en form. Lag saus av 2 ss margarin og 3 ss mel + 1/2 l melk. Smak til med salt og pepper. Hell over og dryss litt ost på toppen. Bak i 20-30 min til osten er gyllen på 200 gr. Ikke muskat? Kan ikke se for meg hvit saus uten muskat, så det må til
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #23 Skrevet 9. april 2020 2 timer siden, Apocalypte skrev: Legg brokkoli i biter i en form. Lag saus av 2 ss margarin og 3 ss mel + 1/2 l melk. Smak til med salt og pepper. Hell over og dryss litt ost på toppen. Bak i 20-30 min til osten er gyllen på 200 gr. Det var da veldig mye melk.... I alle fall hvis mengden saus er beregnet til en pakke med frossen brokkoli. Jeg synes det må være litt ost i sausen også, og gjerne litt chilli da brokkoli ikke smaker så mye i seg selv. Anonymkode: 8b044...50d 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #24 Skrevet 9. april 2020 Spiser du pasta? Noe som er godt er dampet brokkoli i pasta med olivenolje, peppler og hvitløk. Parmesan på toppen om man ønsker. Anonymkode: 07fce...264
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #25 Skrevet 10. april 2020 Ovnsbakt brokkoli med litt paprikapulver eller chili og hvitløk. Andre krydder kan også være godt. Om du absolutt må bruke frossen, kan jeg egentlig bare tenke meg at det kan fungere i en suppe eller til nød gratinert. Anonymkode: d0ff1...f14 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #26 Skrevet 10. april 2020 Brokkoli kan wokkes, med østerssaus (asiatisk på flaske). Anonymkode: db00d...e47
Jdz Skrevet 10. april 2020 #27 Skrevet 10. april 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man steke eller ovnsbake frossen brokkoli? Anonymkode: c22a6...cab Hvorfor frossen? Fersk brokkoli er sååå mye bedre, billigere og enklere.
SelmaV Skrevet 10. april 2020 #28 Skrevet 10. april 2020 Foretrekker faktisk rå brokkoli fremfor kokt/stekt brokkoli. Spiser det derfor helst i oppskjærte buketter med andre oppskjærte grønnsaker, eller hakket i små biter oppi salater. Bruker aldri fryst brokkoli. Men brokkoli generelt har ikke så veldig god smak, skal være enig i det. Men heller rå brokkoli enn kokt.
EvenBeinlaus Skrevet 10. april 2020 #29 Skrevet 10. april 2020 Det blir aldri godt, hvis man ikke kan manipulere den så den smaker jordbær
Jytte Skrevet 10. april 2020 #30 Skrevet 10. april 2020 Du kan lage en mos og blande brokkoli med poteter eller /og blomkål. Ha i smør (ekte smør), pepper og litt salt. Hvis jeg ikke kjøper fersk brokkoli, kjøper jeg dampkokte. De siste er litt dyrere, men bedre på smak og holder seg møre (de skal bare ha et lite oppkok) Bruker de mest i wok sammen med andre grønnsaker. Fersk brokkoli er også godt i salat med litt bacon, søk etter oppskrift.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #31 Skrevet 10. april 2020 Tror du må begynne å kjøpe fersk brokkoli. Jeg elsker brokkoli, men har aldri funnet en frossen variant jeg liker... Selv foretrekker jeg brokkoli dampet, men stekt er også godt. Dampet: Nesten samme som å koke men legg brokkoli på rist oppi kjelen, vann opp til risten. Vannet under koker og du har lokk på. Damp i noen få minutter. Stekt: Steke i litt smør (jeg synes olje funker fint også men vet mange liker smaken av smørstekt). I begge tilfeller - ha litt salt på Cluet med brokkoli er å ikke dampe, koke eller steke lenge. Den blir veldig fort overkokt og da er det ikke godt lenger. Brokkoli funker forresten fint i wok, sammen med noe slags kjøtt, ris og noen andre grønnsaker du liker + en woksaus (masse varianter i butikken) Anonymkode: e22d6...a18
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #33 Skrevet 10. april 2020 Kjøp økologisk, det er en verden av smaksforskjell. Konvensjonell brokkoli smaker ingenting, særlig når den er utenlandsk. Samme gjelder blomkål, kålrot, gulerøtter, poteter.. Anonymkode: 07fce...264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå