Gå til innhold

Storesøster-lillebror, hvordan er det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta mi skal bli storesøster til en gutt. De blir nære i alder ca 2,5 år. Noen som har ca samme aldersforskjell og kan fortelle litt hvordan det fungerer hos dere med storesøster/lillebror? 
Jeg hadde sett for meg to jenter med deling av leker og sammenfallende interesser, men det er kanskje heller ikke realistisk.

Hvor godt leker barna deres sammen? 
Fordeler og ulemper?

Hører gjerne fra dere som har gutt/gutt og jente/jente også

Anonymkode: 126f8...6ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er jente og har en lillebror som er 3 år yngre. Vi var bestevenner, men sloss også så fillene føk 😅 Vi lekte mye sammen som små, spilte spill osv, vi var veldig nære. Er den dag i dag min beste venn, og har vært det hele barndommen. Vi er nå 21 og 18.

Anonymkode: 9e5ae...5e8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 år 3 mnd mellom mine og de forguder hverandre :) tror ikke vennskap har noe med kjønn å gjøre altså, heller personlighet. Jeg er feks nærere min bror enn mine to søstre.

Anonymkode: dc5c2...5cc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har flere søsken, men nr.1 og 2 var jente og gutt, med 3 1/2 forskjell. De var og er bestevenner. Tette og hat tusenvis av minner som blir tatt opp hver gang vi er sammen. Mellom nr2 og 3 var det seks år forskjell, gutt og jente. Bestevenner der også, men ekstremt mye slåssing. Nr.3 og 4 var 2 års forskjell. Jenter. Veldig gode venner, men nr3 har mer til felles med nr.2.

Anonymkode: 4d0cc...3b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv 4 søsken, en lillebror som er 2 år yngre. Absolutt han jeg er nærmest, og iallefall ikke nær søstera mi som er 2 år eldre enn meg igjen. 
jeg og lillebroren min lekte med samme leker, mye rollelek, lekte med de samme barna i gata osv osv. Den dag idag når vi er over 30 år så er vi fortsatt nære, og finner på mye i lag. 

det går nok mye på personlighet til barna uansett kjønn og alder.

Anonymkode: 9f268...31d

AnonymBruker
Skrevet

Så koselig å høre om gode vennskap og søskenforhold som fungerer☺️

AnonymBruker
Skrevet

Har akkurat 2,5 år mellom nr 1 (jente) og når 2 (gutt). De er nå 5 år og 2,5 år. Leker masse sammen, veldig gode venner - men de kan også krangle helt sykt. Men de er faktisk blitt mye bedre venner nå når de har måtte vært hjemme fra barnehagen.

Da har også lillesøster på 1 år. Hun er også begynt å leke med de. Veldig kjekt og travelt. Merker de alle har veldig mye glede av hverandre  :)

Anonymkode: a9989...f0d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som er 4 år yngre. Vi lekte ikke mye sammen som barn, men har blitt nærmere og nærmere jo eldre vi har blitt. Tror ikke kjønn har så mye å si. Ofte er det greit med jente først også, de styrer gjerne rollelek etter hvert:)

Anonymkode: 9b370...2ba

AnonymBruker
Skrevet

1 år mellom meg og broren min. Vi lekte oss godt, men kranglet så bustete føyk. 
Har et greit forhold i dag, nære søsken i en stor søskenflokk. 

Det er 2,5 år mellom lillebror og storebror. De leker seg greit, men merker uenigheter mellom 3 åringen og 5 åringen. Minste forstår ikke leken og største blir frustrert over at den minste ødelegger. Men tenker det går seg til etterhvert. 

Mye sjalusi i starten for storebror var vandt med å få all oppmerksomhet. 

Anonymkode: 9cf1d...1ab

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jenta mi skal bli storesøster til en gutt. De blir nære i alder ca 2,5 år. Noen som har ca samme aldersforskjell og kan fortelle litt hvordan det fungerer hos dere med storesøster/lillebror? 
Jeg hadde sett for meg to jenter med deling av leker og sammenfallende interesser, men det er kanskje heller ikke realistisk.

Fordeler og ulemper?

Har storesøster og lillebror☺️ 2 år og 3 uker mellom mine. Så litt tettere. Men tenkte jeg kunne skrive likevel. Når lillebror ble 2 år merket jeg et «skille», da var det ikke bare «dulle-med-babyen» som gjaldt. Da begynte storesøster å ta ham med i lek. De kunne være i en annen etasje i en time å leke. Som 4 og 6 år nå leker de fortsatt veldig godt sammen! Lillebror er med å leker med dukker eller barbie, storesøster er med å leker med togbane og biler hvis lillebror vil. De leker også mye med dyr, kosebamser, lego, rollelek, tegner sammen osv Virker ikke som at kjønn har noe å si så langt. 👍🏽

Anonymkode: 478d9...fda

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gutt-gutt-jente med to års mellomrom mellom hver og det fungerer veldig bra. De leker godt sammen både to og to og alle tre. Selv er jeg storesøster med en tre år yngre lillebror og vi lekte også mye sammen da vi var barn og er fremdeles gode venner som sees ofte nå i voksen alder. 

AnonymBruker
Skrevet

Har også 2,5 år mellom storesøster og lillebror. De er veldig gode venner og er begynt å leke sammen nå. Lillebror er 20 mnd. De har mye glede av hverandre og når jeg spurte storesøster her en dag hva som gjorde henne glad svarte hun «å leke med lillebror». Så her har ikke kjønn noe å si. De leker med dukker, biler, kjøkken, duplo, «verktøy», barbie osv. 

Anonymkode: 0a8d0...f9d

AnonymBruker
Skrevet

Er 2 år mellom meg som søstra mi, og vi er helt ulike, og aldri vært noe særlig venner. Vi kan liksom snakke som normale folk, men dær stopper det omtrent. Og vi har aldri lekt særlig samme som barn. Bare for å vise at selv om de er lik i alder og samme kjønn, er sjansen absolutt der for at de blir totalt ulike, og ikke vil leke sammen. 

Anonymkode: 2aec3...239

AnonymBruker
Skrevet

Halvannet år mellom meg og min bror, vi slåss så fillene føk fram til vi ble 14-15 år, enten lekte vi fantastisk godt, eller så var det vill krangling.

Tre år mellom mine bonusbarn, nå er de 14 og 17 år, nøyaktig det samme der. Nå er det kjeften til storesøster som høres daglig med dritt til lillebror. De har også fine stunder, men det er veldig enten eller her også. 

Anonymkode: 6432a...473

AnonymBruker
Skrevet
På 9.4.2020 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Fordeler og ulemper?

Min eldste er jente. Mellomste gutt. 17 mnd mellom de. De har alltid lekt i sammen. Nå er de 10 og 11 år og har et veldig godt forhold til hverandre. Ligger ofte i samme seng for å snakke sammen før sovetid. 

Anonymkode: f788f...57f

AnonymBruker
Skrevet

Så fint med så mange gode søskenrelasjoner på tvers av kjønn😃 

AnonymBruker
Skrevet

Fungerte veldig bra. Jeg ble veldig klengete, men siden mamma lot meg være det  (jeg gikk jo lei etter noen uker-mnd) så endte det med et godt søskenforhold helt til jeg ble 19.
Er nok ulikt fra familie til familie, men jeg som søster har ikke noe spesielt forhold til min bror eller hans barn. Heller ikke min andre bror... Vi har null felles interesser og har fullstendig forskjellige mål for livet alle sammen.

Anonymkode: 26f5b...4eb

AnonymBruker
Skrevet
På 9.4.2020 den 16.15, AnonymBruker skrev:

Fordeler og ulemper?

Jeg har en storebror som er 2 år eldre enn meg. Og jeg har alltid sagt at jeg skulle ønske at jeg hadde en storesøster istedet. 

Anonymkode: 68925...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...