AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Etter to kjappe rentejusteringer, ba Stortinget om at bankene måtte følge raskt etter. Men der staten selv justerer renten, blir ikke rørt før med virkning 1 juli! Hei, Mange har tatt kontakt med oss den siste tiden og spurt om SPK setter ned renten. Vi kan ikke endre renten på våre boliglån selv. Renten i boliglånsordningen følger normrenten som fastsettes av myndighetene. Tidligere denne uken kom det en uttalelse fra Finansdepartementet om at det ikke vil bli gjort et ekstraordinært kutt i normrenten. Det betyr at neste mulige renteendring på ditt lån er 1.7.2020. Hva renten vil bli fra denne datoen vil bli kjent i starten av mai. Vi forventer da en nedgang i renten. Det betyr at du vil få effekt av rentenedgangen i markedet, men med et litt forskjøvet tidsforløp. Når bankene øker sine renter igjen vil du være tilgodesett med lavere rente hos oss i en lengre tidsperiode enn markedet tilbyr. Er du kommet i en vanskelig situasjon økonomisk så kan vi hjelpe deg med: - Avdragsfrihet inntil 6 måneder (du betaler da kun renter og omkostninger i en periode) - Endre på nedbetalingstiden inntil 30 år (ved å øke nedbetalingstiden så blir avdragene lavere og du får mindre å betale hver måned) Ønsker du å søke avdragsfrihet eller endre på nedbetalingstiden din så send oss en mail på [email protected] Har du betalingsproblemer så ta kontakt på telefon 22 24 15 00 Med vennlig hilsen Statens pensjonskasse Anonymkode: 35e08...c4d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Dette har vært så lenge låneordningen i SPK har vært, og kommer nok ikke til å endres. Det gjelder både når renten går ned eller om den går opp. Men ingen klager når SPK oppjusterer renta lenge etter bankene. Anonymkode: b8453...c94 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 Snakk om å kaste sten i glasshus.. Anonymkode: c6871...d6c
Hvissvass Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 Hvorfor er dette noe å grine over? Du har ikke det samme behovet for nedjustering av rentene hvis du har lån i SPK, da har du nemlig jobb å gå til og ingen reduksjon i inntekt. Når rentene skall opp igjen får du den samme sene perioden før se skrur opp renten, det går opp i opp. Du griner over småpenger som du har råd til å betale. 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, Hvissvass skrev: Hvorfor er dette noe å grine over? Du har ikke det samme behovet for nedjustering av rentene hvis du har lån i SPK, da har du nemlig jobb å gå til og ingen reduksjon i inntekt. Når rentene skall opp igjen får du den samme sene perioden før se skrur opp renten, det går opp i opp. Du griner over småpenger som du har råd til å betale. Jeg har faktisk ikke jobb å gå til...man MÅ ikke være ansatt for å ha lån der, der er flere muligheter. Det hadde faktisk hjulpet meg om renta ble satt ned! Ikke ‘griner’ jeg over det heller, jeg konstaterer at Staten ikke følger sine egne ‘råd’ om å følge raskt etter med å justere renten! Anonymkode: 35e08...c4d
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har faktisk ikke jobb å gå til...man MÅ ikke være ansatt for å ha lån der, der er flere muligheter. Det hadde faktisk hjulpet meg om renta ble satt ned! Ikke ‘griner’ jeg over det heller, jeg konstaterer at Staten ikke følger sine egne ‘råd’ om å følge raskt etter med å justere renten! Anonymkode: 35e08...c4d SPK er ingen bank, og du står helt fritt til å refinansiere lånet ditt over til din private bank om du sutrer over dette. Du har medlemskap som fører til at du kan ha lån der, og dermed en fast utbetaling hver måned. Anonymkode: b8453...c94 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå