Gå til innhold

Vanning av blomster

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå i disse hjemmepåske / koronatider tenkte jeg å forsøke meg litt på blomster og planter, men alt visner, råtner og dør! Jeg har gått til innkjøp av ildtorp og hortensia, som jeg har plantet om i større potter. Men hvor mye vann skal de ha? Er det vanlig at man planter de om i større potter med hull i bunnen slik om de kommer i? Jeg har bare tatt jord i krukkene og blomsten oppi liksom, og syns det er vanskelig å vite hvor mye vann de skal ha! Hilsen plante-noob! 

Anonymkode: a508b...edb

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå i disse hjemmepåske / koronatider tenkte jeg å forsøke meg litt på blomster og planter, men alt visner, råtner og dør! Jeg har gått til innkjøp av ildtorp og hortensia, som jeg har plantet om i større potter. Men hvor mye vann skal de ha? Er det vanlig at man planter de om i større potter med hull i bunnen slik om de kommer i? Jeg har bare tatt jord i krukkene og blomsten oppi liksom, og syns det er vanskelig å vite hvor mye vann de skal ha! Hilsen plante-noob! 

Planter bør stå i plastpotten og så ytterpotte. Da kan du helle av overflødig vann i potten når du har vannet. Ellers vil vannet stå i potta og røttene på plantene råtner og planten dør. 

Det er ofte lurt å potte om i litt større potter når du kjøper dem, men bruk plastpotte. Kjøp gjerne en større plastpotte samtidig som du kjøper planten, iallfall om du kjøper planter på gartneri. Matbutikker har ikke plastpotter, som regel. 

Anonymkode: faf7a...19f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke bytte potte på nyinnkjøpte planter. Og det virker som du vanner for mye, spesielt ildtoppen. De trenger jord med drenering, veldig få planter liker å stå i vann, det meste setter pris på en tørkeperiode mellom vanningen.

Skal du plante i krukker, må du passe på at vannet renner i gjennom og ikke blir i potta. Ofte for lite vann enn for mye :)

Hortensiaen derimot, den må ikke tørke, men skal fortsatt ikke stå i vann hele tiden. Drenering er tingen. 

Hull i potta, leca i bunn, fiberduk og så god plantejord for uteplanter. Inneplanter kan bli gamle før du bytter potte til noe større. 

Anonymkode: 1a5fc...fb4

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ofte lurt å potte om i litt større potter når du kjøper dem, men bruk plastpotte.

Det er ikke lurt og ikke nødvendig. 

AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke lurt og ikke nødvendig. 

Det har vært lurt på mange av dem jeg har kjøpt, planten hadde fylt hele potten med røtter og det ble lite jord og næring. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du trenger ikke bytte potte på nyinnkjøpte planter. Og det virker som du vanner for mye, spesielt ildtoppen. De trenger jord med drenering, veldig få planter liker å stå i vann, det meste setter pris på en tørkeperiode mellom vanningen.

Skal du plante i krukker, må du passe på at vannet renner i gjennom og ikke blir i potta. Ofte for lite vann enn for mye :)

Hortensiaen derimot, den må ikke tørke, men skal fortsatt ikke stå i vann hele tiden. Drenering er tingen. 

Hull i potta, leca i bunn, fiberduk og så god plantejord for uteplanter. Inneplanter kan bli gamle før du bytter potte til noe større. 

Ja, jeg tror jeg dessverre vanner litt for mye, spesielt ildtorpen. Hortensiaen glemmer jeg å vanne, så styrtvanner jeg og den dør.. Har plantet den om, så får ikke drenert ut vannet..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært lurt på mange av dem jeg har kjøpt, planten hadde fylt hele potten med røtter og det ble lite jord og næring. 

Noen planter vil stå tett, og sturer hvis de plantes om. 

Hvis du er som meg og vanner etter innfallsmetoden, gjerne med mye vann hver gang, er mitt beste tips å sette plantene i en litt større krukke enn det de trenger, og oppå noen cm oasis. Ikke vann selve planten, vann i krukka. Da kan du slumpe litt med mengden og tid mellom, og planten trekker det den vil ha. 

Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
På 9.4.2020 den 12.30, AnonymBruker skrev:

Du bør høre på plantepodden. Der er lærer du masse. Når planter råtner får de får mye vann, når planter visner får de ikke vann. Plantepodden er tipset som forandrer livet ditt.

AnonymBruker
Skrevet
På 9.4.2020 den 16.12, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg tror jeg dessverre vanner litt for mye, spesielt ildtorpen. Hortensiaen glemmer jeg å vanne, så styrtvanner jeg og den dør.. Har plantet den om, så får ikke drenert ut vannet..

Tabbe. Plant aldri i potter uten dreneringshull i bunnen. Pyntepotter uten hull er egentlig bare potteskjulere, og ikke egnet til å potte direkte oppi. 

Hortensia trenger mye vann. Så lenge det er hull i bunnen av potta og overflødig vann kan renne bort er det vanskelig å drukne den, men om det blir stående vann i potta risikerer du å drepe den raskere enn om du ikke hadde vannet. 

Anonymkode: accef...570

AnonymBruker
Skrevet

Hortensia trenger mye vann, ildtopp lite. Dersom du er usikker på hvor mye de trenger, ta de ut av potteskjuleren og sett plastpotta i en skål med vann. Da drikker de det de trenger. 

Anonymkode: 2d268...c2d

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger kun potte om når den er rotbundet. At røttene kryper ut av hullene under og når du løfter planten så ligger det tett med røtter rundt. Eller om planten virker misfornøyd selvom lys og alt er bra. 

Er den rotbundet er denne tiden perfekt å potte om. Da får den riktig mengde lys til å sette røtter på nytt.

For en plante å få ny potte er sjokk for planten. Den kan virke litt dvask en periode etterpå.

Viktig å skaffe seg kunnskap om planten skal stå i halvskygge som de fleste eller at den tåler mye direkte sollys som f.eks yucca,  sukkulenter og kaktuser. 

Og om planten skal ha næringsfattig jord som kaktusen eller torvfri blomsterjord med vermikulitt eller perlite som monsteraen. 

Pass også på at plantene er langt unna tørr varm luft. Det er drepen..

Kunne skrevet ørten sider. Det er utrolig mye spennende å lære om planter. Så  bare ta i bruk Google. Tenk deg litt om hva du forventer av en plante. Hvordan lyset hos deg er, hvor vinduene dine peker ifht sør, øst, vest og nord. 

Anonymkode: 261aa...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...