Gå til innhold

Dere som jobber på sykehjem eller med andre svake mennesker...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan forholder dere dere til at dere kan være friske smittebærer som kan ta med smitte inn på institusjonen?

Jeg er ganske rolig i forhold til dette med korona, men akkurat denne biten bekymrer meg. Man får jo ikke vært for forsiktig når man ikke en gang vet at man har smitten i seg. 

Hvordan tenker dere i forhold til dette?

Anonymkode: 78b6f...147

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at så lenge jeg er forsiktig og holder meg til råd og anbefalinger må jeg bare leve med risiko for å smitte en beboer. 

Når jeg tenker tilbake, har vi tidligere fått beskjed om å gå på jobb selv om vi er småsyke. Dette fordi sykefravær koster kommunen masse. Sånn sett har jeg sikkert «tatt livet av noen» i tidligere influensasesonger. En dag el to i senga kan være nok til å sende en svak dement over kanten. 

For min egen del har jeg ikke lyst til å være hun som dro med korona inn på institusjonen. Skal jeg være helt ærlig er DET en verre trussel for meg enn det å faktisk smitte en beboer.

Nå er det nulltoleranse for å gå på jobb selv med lette forkjølelsessymptom. Tenker at vi nok står overfor en utfordring for å ha nok folk på jobb.

Anonymkode: d69ea...6bc

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg syntes det er veldig ekkelt å vite at jeg kan ta livet av en hel avdeling omtrent uten å vite det. Jeg jobber innen onkologi og med immunsupprimerte pasienter.

Forsøker å ikke tenke så mye på det. 

Endret av Nuttery
AnonymBruker
Skrevet

Vasker klærene hver dag, kommer i ett antrekk, skifter tik ett annet når jeg er på jobb, skifter når jeg drar hjem og skifter hjemme. Bruker egne sko på jobb vs hjemme. Har antibac over alt (kjøpt lenge før corona altså), på kjøkkenet, toalettet, stuen, kontoret, gangen, bilen osv.  Bruker mye antibac og vasker hendene på jobb flere ganger mellom to stasjoner. Vasker omgivelsene mine på jobb og hjemme med klor. 

Anonymkode: 4a9d7...616

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg arbeider i en omsorgsbolig. Bruker private klær, men skifter når jeg kommer på jobb. Bruker frakk, hansker og munnbind under stell (og direkte kontakt). Vasker hendene hele tiden(!) og spriter godt. Synes det er veldig ubehagelig å tenke på at jeg er en potensiell smittebærer. Jeg er testet, men det er flere uker siden.

Anonymkode: 3c391...e83

AnonymBruker
Skrevet

Det praktiske rundt dette er forsåvidt greit nok. Det er mer den psykiske biten jeg sliter med. Jeg kan være frisk smittebærer. Jeg kan smitte i flere dager før jeg begynner å kjenne symptomer. Jeg har ikke lyst til å være den pleieren som dro smitten inn.

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det praktiske rundt dette er forsåvidt greit nok. Det er mer den psykiske biten jeg sliter med. Jeg kan være frisk smittebærer. Jeg kan smitte i flere dager før jeg begynner å kjenne symptomer. Jeg har ikke lyst til å være den pleieren som dro smitten inn.

TS

Dette skjedde faktisk på naboklinikken vår. En ansatt testet positivt og måtte i karantene - hele klinikken ble i karantene og det var et stort arbeid å kartlegge alle pasienter hen hadde vært i kontakt med. Også var det det å vente på å se om noen pasienter ble syke.. Det ble de heldigvis ikke.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Nuttery skrev:

Dette skjedde faktisk på naboklinikken vår. En ansatt testet positivt og måtte i karantene - hele klinikken ble i karantene og det var et stort arbeid å kartlegge alle pasienter hen hadde vært i kontakt med. Også var det det å vente på å se om noen pasienter ble syke.. Det ble de heldigvis ikke.

Det er jo dette som er frykten. Men, hvordan skal man klare å unngå det? Og hvordan skal man klare å leve med frykten? Nå åpner jo skolene igjen og jeg har barn som skal på skolen. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jobber i omsorgsbolig for mennesker med psykisk utviklingshemning, og har to i ekstrem risikosone. Skal vi inn i leilighetene deres er det full smitteprosedyre, enda vi har kronisk mangel på hansker, munnbind osv. Vasker meg så ofte på hendene at jeg snart ikke har hud igjen, vi spriter alle overflater flere ganger om dagen. Jeg vil absolutt ikke smitte noen, men så er jeg av dem som nesten aldri blir syk, jeg blir syk kanskje en gang hvert 5 år, så kan godt hende jeg smitter noen uten å bli syk selv:\ Og mine beboere har ikke forutsetninger til å forså dette med isolering, håndhygiene osv. så det er utfordrende arbeid, særlig siden de nå får så mye alenetid og selvsagt søker sosial kontakt. Skulle gjerne hatt 1-1 i denne perioden, men vi var jo alt bemannet til beinet  før viruset, så nå når folk er overarbeidet og sykemeldt, så brytes AML over en lav sko:\ Når dette er over blir jeg å finne meg ny jobb, for om en 6-ish år, så klarer ikke jeg å gjøre det jeg gjør nå, jeg er midt i 20 åra. Er så ufattelig glad jeg ikke har barn oppi dette, og det er helt uaktuelt å få det med rammevilkårene jeg har per nå.

Anonymkode: d7ab1...b50

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hørt flere si : "De er gamle/syke, så det er ikke så nøye om de dør nå eller senere" . Dessverre er dette holdningen til mange i vårt samfunn. Så ikke forvent at folk som vil gjøre en god jobb har smittevernutstyr og gode nok prosedyrer når de jobber med gamle og syke mennesker. (for de har jo skyld i sin egen sykdom og elendighet selv)

Anonymkode: f4c06...964

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk forkjølelse symptomer i dag, skal egentlig jobbe på intensiv avd til mandag. Ringte sjefen så en annen tar min jobb. Kan ikke ta noen sjanser spesielt ikke nå.

Anonymkode: 4d3a7...a2a

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vasker klærene hver dag, kommer i ett antrekk, skifter tik ett annet når jeg er på jobb, skifter når jeg drar hjem og skifter hjemme. Bruker egne sko på jobb vs hjemme. Har antibac over alt (kjøpt lenge før corona altså), på kjøkkenet, toalettet, stuen, kontoret, gangen, bilen osv.  Bruker mye antibac og vasker hendene på jobb flere ganger mellom to stasjoner. Vasker omgivelsene mine på jobb og hjemme med klor. 

Anonymkode: 4a9d7...616

Hvorfor bruker du antibac hjemme?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvor lenge sykehjemmene kommer til å være stengt for pårørende. 
Synes det er mye uverdig behandling av eldre :( Bestemor er nettopp kommet på sykehjem, sist pappa snakket med henne var hun i et rom fullt av pappesker, det er ingen som hjelper henne med å pakke ut, og vi har heller ikke lov til å hjelpe henne. Hun har ikke radioen sin heller stakkars, så hun sitter jo bare i en stol. Skulle så gjerne ønske at vi kunne hjelpe henne slik at hun fikk det litt bedre. Jeg skjønner at kanskje ansatte har andre ting de må prioritere, men likevel...

Anonymkode: 1c894...3fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bekymret for det. Jeg følger de anbefalninger som blir gitt og kommer på jobb for å gjøre en jobb - jeg har jo ikke noe valg. Jobber i bolig. 

Anonymkode: 8f04d...e1a

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er mye uverdig behandling av eldre :( Bestemor er nettopp kommet på sykehjem, sist pappa snakket med henne var hun i et rom fullt av pappesker, det er ingen som hjelper henne med å pakke ut, og vi har heller ikke lov til å hjelpe henne. Hun har ikke radioen sin heller stakkars, så hun sitter jo bare i en stol. Skulle så gjerne ønske at vi kunne hjelpe henne slik at hun fikk det litt bedre. Jeg skjønner at kanskje ansatte har andre ting de må prioritere, men likevel...

De kan nå treffe pårørende på utsiden i 15 min med 2 m avstand.  Vi har selvsagt ikke tid til å følge med på om de faktisk holder avstand. 

Anonymkode: f2650...102

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan lett hjelpe henne med å komme med en radio eller andre ting de ønsker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan lett hjelpe henne med å komme med en radio eller andre ting de ønsker. 

Hun har allerede en radio, men ingen hjelper henne med å sette den opp. Skulle gjerne gjort rommet hennes litt koselig for henne. 

5 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan nå treffe pårørende på utsiden i 15 min med 2 m avstand.  Vi har selvsagt ikke tid til å følge med på om de faktisk holder avstand. 

Åh, det høres jo bra ut. Jeg antar at sykehjemmet vil være behjelpelig med å få henne ut av rommet sitt da? Hun er jo avhengig av hjelp til å bevege seg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun har allerede en radio, men ingen hjelper henne med å sette den opp. Skulle gjerne gjort rommet hennes litt koselig for henne. 

Åh, det høres jo bra ut. Jeg antar at sykehjemmet vil være behjelpelig med å få henne ut av rommet sitt da? Hun er jo avhengig av hjelp til å bevege seg. 

Ja vi må følge ned eller trille ned og sørge for at både pårørende og pasienter spriter hender før møte. 

Skrevet

Ryddet for avsporing, brukerangrep og brukerdebatt, og svar til det. 

_popcorn_, mod

AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende jeg ikke kommer på arbeid på en stund fremover. Har svært ofte forkjølelser. Har tidlgere gått på jobb med mindre det har vært veldig ille. Nå lurer jeg virkelig på når jeg kan gå på jobb neste gang. Føles ille, skulle gjerne vært der. Glad de fleste jeg arbeider med ikke er like ofte forkjølet som meg... 

Anonymkode: 5efaf...c71

• Opprett ny...