Gå til innhold

Tenåring: Skikk og bruk

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en 14-åring som blir stadig mer egoistisk og selvopptatt, og jeg sliter med å nå inn til henne for at hun skal ta helt normale hensyn til resten av familien. Det er helt banale ting som hun ikke hadde problemer med å forholde seg til frem til for ca. et år siden.

For eksempel tar hun seg friheter på kjøkkenet. For å redusere sukkerinntaket, har vi begrenset sjokolademelk til helgene, men hun sniker seg til sjokolademelk omtrent daglig. Nå nettopp skulle hun spise, og istedenfor å spise opp den osten som det var litt igjen av, ville hun begynne på en ny ost (ja, banale ting). Når jeg da sier at vi er nødt til å spise opp det som er åpnet før vi åpner noe nytt, blir hun sint, rydder all maten vekk og går uten å spise.

Jeg vil ikke bli en kjefte-pappa, og opplever gjerne at kjefting har motsatt effekt nå enn for bare noen år siden. Så hvordan får man en tenåring til å følge husets regler?

Anonymkode: cdacc...203

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun ikke kan begrense sjokolademelkdrikkingen lar dere være å kjøpe sjokolademelk. Hvis hun heller vil la være å spise enn å spise den gamle osten først så er det hennes valg. Hun er tenåring og hjernen er i praksis "stengt for ombygging" og sånn blir det en stund. Du trenger ikke være kjeftepappa, bare si rolig at sånn må det være når hun ikke kan oppføre seg. 

Anonymkode: 27c39...ef3

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...