Gå til innhold

Alt dette - virkelig nødvendig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke denne pandemien egentlig en gigantisk overdrivelse? Over 400 000 permitterte, flere konkurser, forbud mot å samles for folk flest.. Alt for å redde gamle og de som er i risikogruppene? Hadde det ikke vært bedre å heller isolere de det faktisk er farlig for?

Nå kjøres jo økonomien til folk flest rett ned i grøfta og jeg ser liksom ikke helt vitsen? Ville det ikke vært mer naturlig at man holdt seg hjemme dersom man er i faresonen og la resten av samfunnet gå sin gang?

Anonymkode: c5643...da3

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig. Hvorfor rasere fremtiden for veldig mange for å utsette døden litt for noen veldig få?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det begynner å lukte litt at vi har håndtert dette feil ja... Vi får lære til neste gang i det minste

Anonymkode: 70ecd...1ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Les nyheter fra England. Er det bare gamle og syke som dør? Nei. Grunnen til at det ikke har skjedd i Norge er pga tiltakene Norge gjorde tidlig i forløpet.

Anonymkode: 8a792...ab2

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Krantz95 skrev:

Helt enig. Hvorfor rasere fremtiden for veldig mange for å utsette døden litt for noen veldig få?

FÅ? Viruset tar livet av stort sett alle typer mennesker.

Anonymkode: 32ffa...de5

• Liker 8
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

FÅ? Viruset tar livet av stort sett alle typer mennesker.

Ja, har jo bare dødd rundt 100 i Norge av Corona. I årene hvor influensaen er sterk dør det flere hundre hver måned.

• Liker 7
Gjest Tutte
Skrevet (endret)
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke denne pandemien egentlig en gigantisk overdrivelse? Over 400 000 permitterte, flere konkurser, forbud mot å samles for folk flest.. Alt for å redde gamle og de som er i risikogruppene? Hadde det ikke vært bedre å heller isolere de det faktisk er farlig for?

Nå kjøres jo økonomien til folk flest rett ned i grøfta og jeg ser liksom ikke helt vitsen? Ville det ikke vært mer naturlig at man holdt seg hjemme dersom man er i faresonen og la resten av samfunnet gå sin gang?

Anonymkode: c5643...da3

Dette handler ikke bare om gamle og de i risikogruppa, alle kan bli syke å trenge behandling i en eller annen form av andre årsaker også. Hvis helsevesenet blir overbelastet, så kan også folk som havner i ulykker risikere og ikke få behandling. Kollapset helsevesen kan gå utover alle.

Ingen vet hva som er riktig å gjøre enda, det er det som er problemet. 

Endret av Tutte
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Krantz95 skrev:

Ja, har jo bare dødd rundt 100 i Norge av Corona. I årene hvor influensaen er sterk dør det flere hundre hver måned.

Det er ingen konkurranse om hvilket virus som tar flest liv!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her i Norge har vi sluppet UTROLIG billig unna. Og jeg er en av dem som støtter åpning av barnehager og skoler, og mener mye av pratet om risikogrupper er overdrevet (eller, folk sin tanke om at de er i en risikogruppe og blir smått hysteriske), men man skal bare lese litt på internasjonale fora, så ser vi hvor ille det KUNNE ha blitt. Historiene helsepersonell forteller fra Italia og New York er hårreisende. Vi må gjennom dette vi og, håpet er at vi klarer å dra det ut og begrense det nok til at det blir som en vanlig hard infeksjonssesong. 

Anonymkode: bbbb0...c38

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Se på Sverige. Vi skal være glade vi ikke er i den situasjonen. Norge har en svært sterk og motstandsdyktig økonomi. Vi kommer til å sprette opp igjen etter det her, ikke noe problem. Det er mye verre stilt i andre land.

Anonymkode: c6f19...2d3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på Sverige. Vi skal være glade vi ikke er i den situasjonen. Norge har en svært sterk og motstandsdyktig økonomi. Vi kommer til å sprette opp igjen etter det her, ikke noe problem. Det er mye verre stilt i andre land.

Anonymkode: c6f19...2d3

Som svensk borger er jeg litt usikker på hva du mener man skal se til? At eldre på sykehjem og mennesker i risikosonen har dødd? At vi har større byer hvor folk bor tett og det er der de fleste syke er? Litt som i Oslo men flere folk? 

Anonymkode: d4ca9...ba5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Tutte skrev:

Dette handler ikke bare om gamle og de i risikogruppa, alle kan bli syke å trenge behandling i en eller annen form av andre årsaker også. Hvis helsevesenet blir overbelastet, så kan også folk som havner i ulykker risikere og ikke få behandling. Kollapset helsevesen kan gå utover alle.

Ingen vet hva som er riktig å gjøre enda, det er det som er problemet. 

Da kunne man håndtert genrell samfunnsrisiko på en annen måte. Begrense og forby risikofylte aktivieter som klatring, toppturer, sette ned fartsgrensen på veiene og håndheve dem hardt for å unngå flere ulykker, forby alkoholservering på restauranter/utesteder for å unngå fyllebråk osv. Alt i alt ganske dyrt, men mye billigere enn full nedstengning som nå.

Anonymkode: ef09d...487

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke bare for å redde gamle og de i risikogruppen, men folk generelt - enten de er gamle eller har høyt blodtrykk eller er friske som fisker. Og for å unngå å kollapse helsevesenet som ville kostet noe helt enormt og ført til at folk massedøde av andre ting også. Fy faen hvor dumme enkelte er. Helt utrolig.

Anonymkode: 2ecca...2cb

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
2 timer siden, Krantz95 skrev:

Det som er litt pussig, er at jeg ikke kjenner noen som har dødd i influensa. Jeg spurte folk rundt meg om det samme, ingen kjenner noen som har dødd av vanlig influensa.

Det dør mange færre i trafikken og selvmord, og her kjenner jeg flere. Hvorfor kjenner jeg ingen som dør av influensa? Og hvorfor kjenner ikke noen rundt meg noen som har dødd av dette? 

Gjør dere? 

AnonymBruker
Skrevet

Enda en uopplyst person med en tråd som har vært ihjældiskutert 100 ganger før her inne.

Educate yourself. Har du bodd under en stein den siste måneden og ikke fått med deg noe som helst..? 

Anonymkode: 60117...f74

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Dævendøtte skrev:

Det som er litt pussig, er at jeg ikke kjenner noen som har dødd i influensa. Jeg spurte folk rundt meg om det samme, ingen kjenner noen som har dødd av vanlig influensa.

Det dør mange færre i trafikken og selvmord, og her kjenner jeg flere. Hvorfor kjenner jeg ingen som dør av influensa? Og hvorfor kjenner ikke noen rundt meg noen som har dødd av dette? 

Gjør dere? 

Kanskje fordi det stort sett er de veldig gamle og syke som dør. Men unge kan også dø av vanlig influensa:

https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa

• Liker 3
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Akkurat nå, Krantz95 skrev:

Kanskje fordi det stort sett er de veldig gamle og syke som dør. Men unge kan også dø av vanlig influensa:

https://www.vg.no/nyheter/i/Jo4OK6/to-ungdomsskoleelever-doede-etter-influensa

Ja, jeg vet dette. Og kjenner mange som har mistet gamle foreldre eller besteforeldre, men ikke av vanlig influensa.

Det er kreft, hjertet, naturlig død osv.. men aldri har jeg hørt om influensa, kun lest at det dør flere hundre i året, pluss et par yngre en sjelden gang i blant. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Krantz95 skrev:

Anyone? Er så lei den sammenligningen med influensadødsfall. Er det samme som å si at hvert år dør det mennesker av kreft, hjerteinfarkt  osv. Ja det gjør det. Men det er vel i gen konkurranse om hvilken sykdom  som tar flest liv?

Covid-19 tar få liv i Norge nå pga tiltakene. Hadde vi hatt de samme tiltakene på andre virussykdommer så hadde det vært førre dødsfall der også. 

så hvorfor har vi da tiltak på Covid 19?

Det er fordi man ikke har noen medisiner mot det enda og fordi det er veldig,veldig smittsomt. 

Anonymkode: 0f844...f09

• Liker 2
Gjest Tutte
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kunne man håndtert genrell samfunnsrisiko på en annen måte. Begrense og forby risikofylte aktivieter som klatring, toppturer, sette ned fartsgrensen på veiene og håndheve dem hardt for å unngå flere ulykker, forby alkoholservering på restauranter/utesteder for å unngå fyllebråk osv. Alt i alt ganske dyrt, men mye billigere enn full nedstengning som nå.

Anonymkode: ef09d...487

Det er nok mye de finner ut at kunne vært gjort annerledes når dette er over. Er selv bekymret for konsekvenser for samfunnet hvis dette vedvarer. Ingen enkel situasjon enten man gjør det ene eller det andre.

Eksperter er ikke enige heller, og her sitter vi som ikke kan eller har oversikt over noe med redsel og forvirring om hva som er rett eller galt.

Gjest Warrior
Skrevet

Ja dette er nødvendig. De eldre sitt liv er like mye verdt som mitt liv så jeg synes det er bra at man gjør alt for å unngå å spre smitte. Ingen fortjener å dø av corona. Savner å leve normalt og tiden før corona, men dessverre måtte dette dritt viruset komme til Norge og jo lenger folk bryter regler og sprer smitte, jo lenger er det til vi få leve normalt igjen. 

• Opprett ny...