altius Skrevet 10. april 2020 #41 Skrevet 10. april 2020 Kinesisk naturmedisin står så sterkt i kinesernes kultur at de aldri kommer til å slutte med disse markedene hvor de selger og bruker alt av levende dyr. Når de tror oppmalte tigerbein hjelper mot fysiske plager er det ikke håp..
Anoia Skrevet 10. april 2020 #42 Skrevet 10. april 2020 (endret) Dette er flaut for Kinesiske myndigheter og det er ikke utenkelig at de kommer til å bli strengere med lovverket rundt salg av dyr. Men tradisjonell kinesisk medisin er en veldig viktig del av kinesisk kultur, og det kommer nok dessverre til å holdes markeder i hemmelighet, i hvert fall en stund fremover. Særlig eldre og godt voksne kinesere har ikke spesielt god utdannelse og forstår ikke helt de potensielle ringvirkningene av dyremarkedene. Kanskje de har lært litt av denne epidemien. Skikkelig legehjelp har uansett blitt mer tilgjengelig og akseptert blant kinesere flest, så det er lov å håpe at handel med ville dyr kommer til å avta etterhvert som de stoler mer på vitenskap enn tradisjon. Edit: Husk også at de yngre generasjonene får langt bedre utdannelse nå og vil dermed ikke være like overtroiske som tidligere generasjoner. Endret 10. april 2020 av Anoia 1
Sheila-S Skrevet 10. april 2020 #43 Skrevet 10. april 2020 Det er åpenbart at landene bør bli mer selvforsynte. Kina bør ekskluderes mest mulig. Alle pandemier i verden, svartedauen, spanskesyken og nå SARS-Covid alle har sitt utspring fra Kina. Hadde dette vært et muslimsk land hadde vesten startet krig mot dem. 2
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #44 Skrevet 10. april 2020 I 2019 bestemte WHO (som ser ut til å være i lomma på Kina nå) at diagnoser fra tradisjonell kinesisk medisin skulle få plass på den internasjonale listen over sykdommer og skader (ICD-11). Norge skal også i tiden fremover ta i bruk ICD-11-listen. Den skal være implementert i 2022. Det dreier seg om ikke-vitenskapelige diagnoser hvor behandlinger kan bestå av kroppsdeler og andre produkter fra ville dyr. Dyr i tradisjonell medisin kan utgjøre en risiko for nye pandemier. https://www.nrk.no/klima/advarer-mot-at-tradisjonell-kinesisk-medisin-tas-inn-i-varmen-1.14976031
poli10 Skrevet 10. april 2020 #45 Skrevet 10. april 2020 23 minutter siden, I Grosny skrev: Når Norge handelsblokkerer et land så er det ikke sjelden at vi taper mye mer enn de vi blokkerer, tenk på lakseeksporten til Russland. Angående Syria så er det nok annerledes. Der taper ikke vi så mye, og effekten er at vi får tatt i første rekke svake, fattige og syke arabere, med andre ord; den blokaden er moralsk forkastelig. Nå snakker jeg jo selvfølgelig ikke om at Norge som eneste land skal gjøre dette. Jeg har hele veien snakket om Europa.
Sheila-S Skrevet 10. april 2020 #46 Skrevet 10. april 2020 3 minutter siden, Krantz95 skrev: I 2019 bestemte WHO (som ser ut til å være i lomma på Kina nå) at diagnoser fra tradisjonell kinesisk medisin skulle få plass på den internasjonale listen over sykdommer og skader (ICD-11). Norge skal også i tiden fremover ta i bruk ICD-11-listen. Den skal være implementert i 2022. Det dreier seg om ikke-vitenskapelige diagnoser hvor behandlinger kan bestå av kroppsdeler og andre produkter fra ville dyr. Dyr i tradisjonell medisin kan utgjøre en risiko for nye pandemier. https://www.nrk.no/klima/advarer-mot-at-tradisjonell-kinesisk-medisin-tas-inn-i-varmen-1.14976031 HELT RIKTIG. Jeg er sjelden enig med Trump, men enig i at WHO bør boikottes. Hva er dette for noe tull at diagnoser fra kinesisk medisin skal inn i et anerkjent diagnoseverk som icd?? Jeg kommer til å protestere mot slik bruk i Norge! Kina er den største trusselen. Jeg synes man skulle forby all handel fra Kina. 1
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #47 Skrevet 10. april 2020 3 minutter siden, Sheila-S skrev: HELT RIKTIG. Jeg er sjelden enig med Trump, men enig i at WHO bør boikottes. Hva er dette for noe tull at diagnoser fra kinesisk medisin skal inn i et anerkjent diagnoseverk som icd?? Jeg kommer til å protestere mot slik bruk i Norge! Kina er den største trusselen. Jeg synes man skulle forby all handel fra Kina. Kommer nok til å bli innført i Norge. Erna var jo ute og lovpriste WHO på CNN denne uken: https://www.vg.no/nyheter/i/kJryGv/erna-solberg-forsvarer-who-paa-cnn
Okapi Skrevet 10. april 2020 #48 Skrevet 10. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Etter koronakrisen har lagt seg skal vi alle være glad om vi har en jobb. Og jeg har jobbet på fabrikk (det fins faktisk i Norge) så er det slettes ikke ille. Så å omstille arbeiderne etter dette tror jeg ikke er så stort problem som du vil ha det til. For planeten sin del er det bra om prisene og kvaliteten går opp og vi får mulighet til å reparere det vi eier. Så jeg er 100 prosent for å løsrive oss fra Kina og deres samvittighetsløse måte å drive butikk. Anonymkode: 1551b...142 Klart det er fabrikker i Norge, men ingen der man setter sammen smarttelefoner på samlebånd. Dette krever en utdannet arbeidsstokk, og det er ikke bare sende en tidligere fiskesløyer på kurs. Det er jo ikke slik at kinesere er genetisk disponert for å kunne gjøre denne type arbeid, men kombinasjonen høy utdannelse, bra infrastruktur og lave krav til lønn og arbeidsmiljø er en unik kinesisk kombinasjon, som er med vilje skapt av myndighetene der borte. Det kan bare ikke skje i Norge, og ærlig talt burde det heller ikke skje. Det er en grunn til at de som setter sammen iPhones havner i et sikkerhetsnett om de ikke orker mer og velger å hoppe ut av vinduet. Som sagt, det vil ta a) aksept om redusert levestandard, b) nødvendige reformer i skoleverket, og c) minst et par tiår, før vesten kan ha tatt over kinesisk elektronikkproduksjon, og i tillegg må det altså være et ensstemmig ønske om det fra befolkningen fra samtlige nasjoner. Jeg tror bare ikke det er realistisk. En mer sannsynlig løsning, er at det går an å sette bort deler av produksjonen til naboland, noe blant annet Olympus har gjort, med fabrikker i Vietnam. Harddisker ble stort sett produsert i Thailand, men etter en flom i 2011 ble det opprettet fabrikker i nabolandene, og etter koronakrisen tenker jeg det blir gjort i flere bransjen. Man får ikke løsrevet seg helt fra Kina, og man får definitivt ikke fabrikkene til Norge, men avhengighet av ett land blir i størst mulig grad unngått. 1
poli10 Skrevet 10. april 2020 #49 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, Okapi skrev: Man får ikke løsrevet seg helt fra Kina, og man får definitivt ikke fabrikkene til Norge, men avhengighet av ett land blir i størst mulig grad unngått. Nå er ikke levestandarden i hele Europa like som i Norge.
Sheila-S Skrevet 10. april 2020 #50 Skrevet 10. april 2020 59 minutter siden, Krantz95 skrev: Kommer nok til å bli innført i Norge. Erna var jo ute og lovpriste WHO på CNN denne uken: https://www.vg.no/nyheter/i/kJryGv/erna-solberg-forsvarer-who-paa-cnn Det er ikke overraskende at Erna gjorde det. Hun er redd for å gjøre kineserne sure og at det vil gå utover norsk næringsliv. Men Trump har rett, vi må bli mer selvforsynte, lage egne produkter osv enn å være avhengig av Kina. Kina driver med massepropaganda. Vesten er redde for muslimer, i mellomtiden kommer Kina og nærmest kjøper opp vesten rett foran øynene våre. Denne introduksjonen av diagnoser er enda en måte å påvirke og øke kinesisk innflytelse på.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #51 Skrevet 10. april 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Boikott Kina Anonymkode: 15ea7...704 Men kan jo starte med "shaming" -dette er en av de få tilfellene hvor det burde vært ok med dette, få de til å skamme seg rett og slett. Boikotting er ikke så enkelt som du tror, om de aller fleste ser på hvor ting de har i hjemmet kommer fra så tipper jeg minst 20-30prosent er "made in China". Helt enig i at folk burde våkne opp fra dette også, men da handler det ikke bare om hva som er laget i Kina eller har kompinenter fra Kina, da handler det om det generelle problemet vi har med overkonsum. Og der topper nok Norge som et av landene som forbruker mest..! Anonymkode: 82c93...cd6 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #52 Skrevet 10. april 2020 Litt gammel, men poenget er like gjeldene Anonymkode: 82c93...cd6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #53 Skrevet 10. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men kan jo starte med "shaming" -dette er en av de få tilfellene hvor det burde vært ok med dette, få de til å skamme seg rett og slett. Boikotting er ikke så enkelt som du tror, om de aller fleste ser på hvor ting de har i hjemmet kommer fra så tipper jeg minst 20-30prosent er "made in China". Helt enig i at folk burde våkne opp fra dette også, men da handler det ikke bare om hva som er laget i Kina eller har kompinenter fra Kina, da handler det om det generelle problemet vi har med overkonsum. Og der topper nok Norge som et av landene som forbruker mest..! Anonymkode: 82c93...cd6 Kinesisk kultur er jo heller ingenting vi er interessert i å importere. Kinesisk væremåte er hatet over hele verden. Jeg tror ikke jeg har vært et eneste sted de siste ti årene der jeg ikke har fått høre at "kinesere ikke kan oppføre seg" av de lokale. Anonymkode: 568f2...85f
Okapi Skrevet 10. april 2020 #55 Skrevet 10. april 2020 6 minutter siden, poli10 said: Nå er ikke levestandarden i hele Europa like som i Norge. Nei, det er derfor en faktisk gjennomførbar løsning er å flytte deler av produksjonen til andre lavkostland. I Europa kunne man f.eks. vurdert Albania eller Ukraina. Det forutsetter interesserte produsenter og stabile og velvillige lokale myndigheter, og kanskje noe starthjelp fra det internasjonale samfunnet.
poli10 Skrevet 10. april 2020 #56 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, Okapi skrev: Nei, det er derfor en faktisk gjennomførbar løsning er å flytte deler av produksjonen til andre lavkostland. I Europa kunne man f.eks. vurdert Albania eller Ukraina. Det forutsetter interesserte produsenter og stabile og velvillige lokale myndigheter, og kanskje noe starthjelp fra det internasjonale samfunnet. Nettopp. Det hadde også hjulpet landene. Og dette med lavkost mener jeg er overdrevet. Det er jo ikke som en iPhone eller Samsung smarttelefon koster 15-24K fordi delene er så dyre. Det er pga markedet. Blir det for dyrt, kjøper ikke folk uansett.
poli10 Skrevet 10. april 2020 #58 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 82c93...cd6 RO ned med disse videoen dine nå.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #59 Skrevet 10. april 2020 Uansett hva man måtte mene om Kina burde det vel være et mål at hvert enkelt land er mest mulig selvforsynt med livsnødvendige varer, som mat, medisiner, energi osv. Ikke bare i tilfelle pandemier, men krig og andre katastrofer. Det er kjedelig å skulle være avhengig av at et eksportland eller to ikke stenger grensene sine og/eller er i stand til å opprettholde produksjonen. Anonymkode: 8ec4d...1dd 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #60 Skrevet 10. april 2020 Om det så blir ulovlig, hvordan skal det håndheves? Så ekstremt mye mennesker i det landet og alle må ha mat på en eller annen måte. Anonymkode: a1610...16b
Fremhevede innlegg