AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #1 Skrevet 9. april 2020 Kina har igjen åpnet markeder som flere alvorlige virus har sitt utsprang fra. Denne gangen har det ført til at verdensøkonomien virkelig kjenner på det. Dødsfall, arbeidsledighet, konkurser, strenge restriksjoner og ulike tiltak. Nedstenging og lockdown for noen. Mennesker i ulike yrker jobber seg ihjel og står på som helter som følge av konsekvensene viruset har dratt med seg. Livet vårt er snudd på hodet, og vi må innfinne oss med å leve på en annen måte. Kanskje i lang, lang tid. Jeg forstår ikke hvorfor Kina får lov til å åpne markeder uten å gjøre store tiltak for å unngå at nye, alvorlige virus blir til. Hele verden har merket alvorlige konsekvenser av dette viruset, og likevel blir de åpnet og får holde på som før. Jeg trodde faktisk at et av verdens mest intelligente folkeslag kunne se lenger enn sin egen nese og enten stenge disse markedene for godt, eller i det minste gjøre strenge tiltak på markedene. Kjenner at jeg blir sint og frustrert av at de får lov til å holde på som før. Hva er dine tanker om dette? Anonymkode: c617f...639 24
Okapi Skrevet 9. april 2020 #2 Skrevet 9. april 2020 Hva skal man gjøre, erklære krig? Kina finner seg ikke i press, og verden er avhengig av varene de leverer. Den eneste løsningen ligger i å flytte produksjonen ut av landet, men det finnes ingen enkeltland som kan ta på seg oppgavene Kina gjør. Japan, Sør-Korea og Taiwan har for høy levestandard, mens Vietnam, Thailand og India mangler utdanning og infrastruktur. Jeg tipper man begynner å se problemet med å samle alt i Kina, og begynner å investere andre steder, men uavhengighet kommer til å ta flere tiår. 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 Regner med kina selv forbyr salg av flagermus og beltedyr. Anonymkode: 09456...54d 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 Det vi må gjøre er å betale langt mer for varene vi normalt kjøper fra Kina, og heller produsere de andre steder. Og et land har suverenitet, de skjer langt verre ting i enkelte land uten at vi griper inn. Det eneste vi kan gjøre er å boikotte, men det kommer vi ikke til, fordi vi liker å sette bort "drittjobbene", og vi liker så alt for godt å betale lite for varer. Anonymkode: 9eec4...502 9
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 Vi har beklageligvis blitt rævkjørt av Kina i jakten på raske penger. Vi bør frigjøre oss fra dem ASAP. Anonymkode: 7ddec...adb 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Regner med kina selv forbyr salg av flagermus og beltedyr. Anonymkode: 09456...54d Dream on. Anonymkode: 7ddec...adb 3
Krantz95 Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har beklageligvis blitt rævkjørt av Kina i jakten på raske penger. Vi bør frigjøre oss fra dem ASAP. Anonymkode: 7ddec...adb Vil si vi har rævkjørt oss selv. Kina har ikke tvunget noen land til å produsere hos dem... Det er vår egen grådighet som har gjort at Kina har blitt verdens største produsent av alt mulig. 14
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 Akkurat nå, Krantz95 skrev: Vil si vi har rævkjørt oss selv. Kina har ikke tvunget noen land til å produsere hos dem... Det er vår egen grådighet som har gjort at Kina har blitt verdens største produsent av alt mulig. Og det skyldes et høyt skatte- og avgiftsnivå i Norge og noen andre europeiske land, og kanskje litt for mange arbeidstakerrettigheter og fagforeninger. Anonymkode: 68b87...1a2 1
Gjest HarryDotter Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 Om verden går sammen om å trekke ut produksjon fra Kina, vil det fint fungere. Det er ikke slik at Kina sitter på produksjonsteknologi vi andre ikke har. Vi har nytt godt av å sette bort billig produksjon i åresvis. Nå bør vi si stopp og begynne å ta jobbene tilbake. Så får vi handle oss "dyre land" imellom. Kina bør virkelig bli fryst ut nå etter å ha rasert og ødelagt verden.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 14 minutter siden, HarryDotter skrev: Om verden går sammen om å trekke ut produksjon fra Kina, vil det fint fungere. Det er ikke slik at Kina sitter på produksjonsteknologi vi andre ikke har. Vi har nytt godt av å sette bort billig produksjon i åresvis. Nå bør vi si stopp og begynne å ta jobbene tilbake. Så får vi handle oss "dyre land" imellom. Kina bør virkelig bli fryst ut nå etter å ha rasert og ødelagt verden. Enig, Kina er avhengig av verden mer enn vi er avhengig av Kina da vi selv kan produsere varene, det blir bare dyrere. Men igjen så er det ekstremt mye dyrere å ha lockdown av verden pga Kinas våtmarkeder og evnt virusutspring. Anonymkode: 98e1d...07a 10
Gjest HarryDotter Skrevet 9. april 2020 #11 Skrevet 9. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig, Kina er avhengig av verden mer enn vi er avhengig av Kina da vi selv kan produsere varene, det blir bare dyrere. Men igjen så er det ekstremt mye dyrere å ha lockdown av verden pga Kinas våtmarkeder og evnt virusutspring. Anonymkode: 98e1d...07a Begriper ikke hvorfor alle er så redde for å trosse Kina. Trump innførte høy toll på alle varer fra Kina. Det resulterte i dyrere Kinesiske varer, så det endte med at mange jobber ble tatt hjem til USA. Som du og poengterer er Kina like avhengige av oss i vesten som vi er i dem. Vi kan produsere det aller meste selv! Så slipper verdensøkonomien å gå til hælvete hver gang en kineser spiser flaggermus. Pluss at vi i vesten får flere jobber hjem.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #12 Skrevet 10. april 2020 Boikott Kina Anonymkode: 15ea7...704 12
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #13 Skrevet 10. april 2020 Kina må boikottes, og det må innføres sanksjoner mot de. Dette har Kina stelt i stand. Anonymkode: 40dac...6fe 13
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #14 Skrevet 10. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kina må boikottes, og det må innføres sanksjoner mot de. Dette har Kina stelt i stand. Anonymkode: 40dac...6fe Enig. De må også nektes å reise utenfor Kina. Verdenssamfunnet bør stå sammen og gi konsekvenser som rammer dem hardt. Anonymkode: 6f012...9cd 6
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #15 Skrevet 10. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. De må også nektes å reise utenfor Kina. Verdenssamfunnet bør stå sammen og gi konsekvenser som rammer dem hardt. Anonymkode: 6f012...9cd Det vil bare fungere hvis folk flest er villige til å betale en del mer for f. eks. elektronikk som TV pc, mobiltelefoner etc. Jeg tror dessverre ikke folk flest er villig til det. Og det vil heller ikke være noe europeisk land eller Russland for den saks skyld, som tør å egge til konflikt med Kina. USA er de eneste som tør å blokkere Kina, det kan de av den enkle grunn at de fortsatt har verdens største militærmakt, og selv Kina tør ikke kødde for mye med amerikanerne. Anonymkode: 68b87...1a2 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #16 Skrevet 10. april 2020 Når de presterte å sende forfalsket og direkte farlig smittevernsutstyr til hele verden håper jeg verden blir mer kritisk før det blir handlet med dette landet. Jeg skal strekke meg veldig blant for å unngå å kjøpt noe made in china. Og for dere som sier det er umulig, jeg skal prøve å ta vare på det jeg har, og unngå nyinnkjøp fra Kina. Denne perioden (egentlig før dette også) har jeg blitt mer bevisst på hva vi har, hva vi trenger og et mer forsvarlig forbruk. Anonymkode: 1551b...142 7
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #17 Skrevet 10. april 2020 På 09.04.2020 den 11.31, AnonymBruker skrev: Dream on. Anonymkode: 7ddec...adb https://www.nationen.no/nyhet/kina-forbyr-salg-og-oppdrett-av-ville-dyr-permanent/ Allerede blitt permanent forbud mot salg og oppdrett av ville dyr. Anonymkode: 49b3b...756 4
Krantz95 Skrevet 10. april 2020 #19 Skrevet 10. april 2020 Direktører fra de amerikanske selskapene 3M og Honeywell fortalte amerikanske tjenestemenn at den kinesiske regjeringen i januar begynte å blokkere eksporten av N95-respiratorer, støvletter, hansker og andre forsyninger produsert av fabrikkene deres i Kina. «Kina betalte produsentene sine standard engrospriser, men forbød de viktige varene å bli solgt til noen andre», i følge en tjenestemann. Kina importerte i tillegg «epidemisk forebyggings- og kontrollutstyr» verdt 1,2 milliarder dollar mellom 24. januar og 29. februar som inkluderte milliarder av masker og titalls millioner beskyttelsesklær og -artikler fra mange land rundt om i verden. Og underveis i hele dette forløpet prøver de å fortelle resten av verden (også med hjelp fra WHO) at dette viruset ikke spres fra menneske til menneske og at dette ikke er pandemisk. Dette er ren og skjær inhuman og skruppelløs ondskap fra Kina. https://nypost.com/2020/04/05/trump-admin-weighs-legal-action-over-alleged-chinese-hoarding-of-ppe/ 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #20 Skrevet 10. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Når de presterte å sende forfalsket og direkte farlig smittevernsutstyr til hele verden håper jeg verden blir mer kritisk før det blir handlet med dette landet. Jeg skal strekke meg veldig blant for å unngå å kjøpt noe made in china. Og for dere som sier det er umulig, jeg skal prøve å ta vare på det jeg har, og unngå nyinnkjøp fra Kina. Denne perioden (egentlig før dette også) har jeg blitt mer bevisst på hva vi har, hva vi trenger og et mer forsvarlig forbruk. Anonymkode: 1551b...142 Supert. Det er akkurat dette jeg håper på fra Hvermansen etter denne krisen. Vi vanlige mennesker har liten makt men den makten vi har er direkte forbundet med forbruk. Jeg tar godt vare på det jeg allerede har og planlegger heretter mine innkjøp nøye. Bare ved å velge norsk eller europeisk mat er mye gjort for mange av oss. Jeg tror også at flere av oss kan klare oss med vesentlig mindre enn det vi har blitt vant med. Anonymkode: 89794...ed8 3
Anbefalte innlegg