AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Folk sier at Sveriges strategi er mislykket, fordi de har flere døde og innlagte per dag. Men er den virkelig det? Ja, de har ikke greid å holde eldrehjem vekke fra smitte. Det har de mislykkes med. Det er helt sant. Men resten? Nei. De har nok kapasitet på sykehusene. De har nok intensivplasser. Dette har ikke vært et problem i det hele tatt. Etter all sannsynlighet er allerede ganske mange prosent av befolkningen smittet. Dermed kan de komme raskere gjennom epidemien, og de holder sågar samfunnet mye mer i gang enn oss. I Norge er få smittet. FHI mener rundt 15 000 totalt. Norge vil bremse viruset ytterligere, og la dette gå i sneglefart. Vi innfører strenge tiltak som griper inn i folks økonomi. Da vil følgelig epidemien vare veldig mye lenger, siden færre smittes. Det virker som om Norge satser på at det skal dukke opp en vaksine. Det kan skje, men det er langt i fra sikkert at det kommer en vaksine i rimelig tid. Eller om den i det hele tatt kommer. Det gjenstår å se hvem som gjorde mest rett. Ikke bli overrasket om Norge og Sverige ender på ganske like antall med døde av corona. Bare at Sverige kom litt raskere gjennom det, og bedre stilt økonomisk og folkehelsemessig. Anonymkode: 11493...4fa 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Og hva hvis flokkimmuniteten bare viser seg å være en illusjon? Nye funn reiser tvil om korona-immunitet Vi må ikke smitte hele befolkningen; NZ klarer å holde viruset unna. Anonymkode: 1d9f2...e33 2
T-Rex Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 Det er for tidlig å si at Sveriges tilnærming til problemet har feilet. Men om de lykkes, er det et resultat av veldig høyt spill, type russisk rulett. Koronaviruset vi nå har midt i fleisen, har en rekke uvanlige karakteristika. Så å være avventende, som vi i Norge har vært, tror jeg har vært smart. Uansett hva tilbakeskuende historikere vil komme fram til.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 De spiller på lik linje med Norge og resten av verden. Vi VET ikke. Jeg tror de velger rett vei og er ferdig med dette laaang tid før oss, dødstallene vil jevne seg ut når vi nærmer oss slutten, som jo ikke blir i år, mens svenskene kanskje alt er ferdig innen midten av sommeren eller før. Anonymkode: fe65a...a57 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva hvis flokkimmuniteten bare viser seg å være en illusjon? Nye funn reiser tvil om korona-immunitet Vi må ikke smitte hele befolkningen; NZ klarer å holde viruset unna. Anonymkode: 1d9f2...e33 Hbor lenge tror du? Det vil si de aldri kan få mat, besøk fra andre enn seg selv. Total isolasjon resten av verdens levetid. Virus er virus. Man må forstå virus først og fremst. Anonymkode: fe65a...a57 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hva hvis flokkimmuniteten bare viser seg å være en illusjon? Nye funn reiser tvil om korona-immunitet Vi må ikke smitte hele befolkningen; NZ klarer å holde viruset unna. Anonymkode: 1d9f2...e33 Da er jo alle fucked. Anonymkode: 941b7...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De spiller på lik linje med Norge og resten av verden. Vi VET ikke. Jeg tror de velger rett vei og er ferdig med dette laaang tid før oss, dødstallene vil jevne seg ut når vi nærmer oss slutten, som jo ikke blir i år, mens svenskene kanskje alt er ferdig innen midten av sommeren eller før. Anonymkode: fe65a...a57 Er du ekspert? I Kina startet det i novemer-19. Vi skriver 9.april og de har såvidt begynt å åpne litt. Skoler og bhg er fortsatt stengt. Ingen vet når dette er over. Spanskesyken tok 2 år. Er det ingen som har tolmodighet lengre? Det er ikke over på 2 uker dette her. Viruset lever så lenge det klarer å smitte. Folk må holde seg hjemme og unna andre folk! Gjerne i 1 år om så er. Anonymkode: 84cde...a14
T-Rex Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: De spiller på lik linje med Norge og resten av verden. Vi VET ikke. Jeg tror de velger rett vei og er ferdig med dette laaang tid før oss, dødstallene vil jevne seg ut når vi nærmer oss slutten, som jo ikke blir i år, mens svenskene kanskje alt er ferdig innen midten av sommeren eller før. Anonymkode: fe65a...a57 Du har fått med deg hvilken smittegrad en befolkning må ha for å være flokkimmun? Og den prosentvise andelen av koronapasienter som ender opp på sykehus?
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du ekspert? I Kina startet det i novemer-19. Vi skriver 9.april og de har såvidt begynt å åpne litt. Skoler og bhg er fortsatt stengt. Ingen vet når dette er over. Spanskesyken tok 2 år. Er det ingen som har tolmodighet lengre? Det er ikke over på 2 uker dette her. Viruset lever så lenge det klarer å smitte. Folk må holde seg hjemme og unna andre folk! Gjerne i 1 år om så er. Anonymkode: 84cde...a14 Kina stoer vi vel ikke på? Og vi kan ikke stenge Norge over år, virus dør ikke ut, og det vil alltid være noen å smitte. Hva har dette med tolmodighet å gjøre. Mine tanker og hva jeg tror har jeg gjort siden12 mars. Jeg synes i gjør feil Men betyr ikke at jeg ikke gjør det jeg skal. Jeg jobber og jobber og jobber. I den sektoren vi må jobbe oss i hjel i. Tror du vi orker å jobbe slik i flere år? Hvor mange mnd tror de vi orker før vi kolapser? Og vi har ikke engang begynt med å smitte folk her til lands. Vi er så langt nede i startgropen at dettw vil ta så lang tid at alle innen helse har kollapset inmen det er ferdig. Akkurat nå, T-Rex skrev: Du har fått med deg hvilken smittegrad en befolkning må ha for å være flokkimmun? Og den prosentvise andelen av koronapasienter som ender opp på sykehus? Ja, men om jeg har fått min samlede info fra samme sted som deg er noe helt annet. Jeg håper å tror dere andre nå får øynene opp for den nedrustingen av helsevesnet vi har drevet på med i 15 år. Vi jobbet alt på siste rest oga arbeidsforhold og minstebemanning, for mang pasienter pr pleier. Foruten akkurat nå, tomme sykehus for alt annet, akkurat np som det faktisk hadde cært mulig å tatt planlgte operasjonef, frdi dwkkningen på sykehus er gode.Dette MÅ bli verre. Slik fugerer virus. Anonymkode: fe65a...a57 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 Det begynner å bli mer og mer klart at Sverige har vært best i klassen ja. De hadde rett, vi tok feil. Vi dreit på draget rett og slett. Hva har vi gjort? Ignorert virusekspertene og latt folket få bestemme. Vi har satt inn voldsomme tiltak på et tidspunkt hvor vi nesten ikke hadde smitte. Over en måneds lockdown har bare utsatt alt, disse tiltakene skal kun brukes når viruset er spredt i stor skala. Så sitter vi her med et knust næringsliv og minimal utbredning, mens Sverige har kommet langt på kurven uten å stenge barnehager og skoler Anonymkode: d6bff...cfc 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #11 Skrevet 9. april 2020 Men har de egentlig nok kapasitet på sykehusene? Ble det ikke nylig sagt noe annet av dem som jobber ved intensivavd.? Tallene på antall døde i Sverige er ganske høy nå. Hva skjer ved betydelig økning av innleggelser? Anonymkode: baf8b...0ab
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #12 Skrevet 9. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: De spiller på lik linje med Norge og resten av verden. Vi VET ikke. Jeg tror de velger rett vei og er ferdig med dette laaang tid før oss, dødstallene vil jevne seg ut når vi nærmer oss slutten, som jo ikke blir i år, mens svenskene kanskje alt er ferdig innen midten av sommeren eller før. Anonymkode: fe65a...a57 Hvis de har gjort alt rett er det jo merkelig at Tegnell selv sier at de feilet på to punkt: 1. De mislyktes i å holde smitten utenfor sykehjemmene, og 2. De iverksatte tiltak for sent (Ref Skavlan sist fredag) Sverige og Norge nærmer seg hverandre når det kommer til iverksatte tiltak. Sverige blir strengere, Norge løsner opp på tiltakene. Hvis epidemien er en brann kan vi si at Norge valgte å slå ned flammene før de fortsatte å kontrollere brannen, Sverige valgte å kontrollere brannen uten å slå flammene ned først. Hva som er den riktige strategien gjenstår å se, men jeg stoler på Tegnell når han sier at han har gjort feil. Anonymkode: faf01...d27
Anbefalte innlegg