AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Tror dere kultur- og musikkskoler kommer til å åpne igjen etter 27.april? Samtidig med at det gis grønt lys til andre en til en- virksomheter som frisører og lignende? Kjenner jeg er litt bekymret for nær kontakt mellom lærer/elev, og mange musikkelever som kommer og går rett etter hverandre, inn på små undervisningsrom. Samtidig er det jo godt for elever å få komme tilbake til sine instrumental-lærere. Hva tenker dere? Anonymkode: f283e...cff
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 Muligens. Fotballtreningene til sønnen starter igjen i neste uke. Små grupper. Anonymkode: 6b3e8...2ab
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Det fine ved å spille et instrument er at man kan spille helt alene; musikklæreren kan følge med via en videolink, men det er ikke nødvendig med fysisk tilstedeværelse - det er nok dette som blir hverdagen for disse skolene i tiden fremover, er jeg redd for. Anonymkode: a7578...66f 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 En-til-en-undervisningen kan vel starte om ikke så lenge? Det er jo lett å overholde smittetiltak i den settingen. Orkesterøvelse derimot, det kan vi vel se langt etter på en stund... Anonymkode: 55dd3...f90
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det fine ved å spille et instrument er at man kan spille helt alene; musikklæreren kan følge med via en videolink, men det er ikke nødvendig med fysisk tilstedeværelse - det er nok dette som blir hverdagen for disse skolene i tiden fremover, er jeg redd for. Anonymkode: a7578...66f Det er ikke riktig så enkelt. Plutselig fryser bildet, lyden hakker, eleven blir ufokusert og spillelærer har ingen mulighet til å påkalle oppmerksomheten igjen... Jeg har prøvd digital spilleundervisning i 3 uker nå, og det er frustrerende. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En-til-en-undervisningen kan vel starte om ikke så lenge? Det er jo lett å overholde smittetiltak i den settingen. Anonymkode: 55dd3...f90 Jeg tror ikke det. Å overholde to meters avstand er vanskelig når ting skal forklares. Spilleundervisning er ikke en nødvendighet heller, og jeg tror fritidsaktiviteter er noe av det siste som blir åpnet. Anonymkode: 2321c...c74
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 Blåseinstrumenter er kanskje en utfordring.🤔 Anonymkode: 8b627...b51
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blåseinstrumenter er kanskje en utfordring.🤔 Anonymkode: 8b627...b51 Jeg tar i alle fall ikke sjansen. (Instruerer tuba, baryton og trompet) Mye luft, mye spytt, og potensielt mye virus som spres i et lite rom. Anonymkode: 2321c...c74
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 Vi får bare vente og se hva som skjer. Ser helt klart argumentet om at fritidsaktiviteter ikke er "nødvendige" i den forstand. Sånn sett kan man jo vente lenge med å åpne dem. Samtidig er det mange barn (og voksne, instruktører, trenere, lærere...) som venter veldig på at ting skal komme i gang igjen. Kanskje med modifikasjoner og kanskje ikke helt som før, men på en eller annen måte. Dette har jo også en økonomisk side. Hvis man bare legger ned all aktivitet ut semesteret vil det ha betydning for ansatte, for idrettslag som kanskje vil slite med økonomien... mange hensyn å ta for de som bestemmer. Jeg vet altfor lite om vurderingene som gjøres til å tippe noe som helst, men jeg er spent på hvordan det blir videre. Har barn som spiller musikkinstrumenter (har hatt undervisning via Zoom. Det funker, men er ganske langt fra optimalt) og går i orkester, pluss går på turn, fotball og dansing. Av disse er vel dansing minst smittefarlig og kan tilpasses med færre elever i stor sal osv. Vi får bare vente, så blir det vel klart etterhvert hvilken linje myndighetene legger seg på. Anonymkode: 55dd3...f90
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi får bare vente og se hva som skjer. Ser helt klart argumentet om at fritidsaktiviteter ikke er "nødvendige" i den forstand. Sånn sett kan man jo vente lenge med å åpne dem. Samtidig er det mange barn (og voksne, instruktører, trenere, lærere...) som venter veldig på at ting skal komme i gang igjen. Kanskje med modifikasjoner og kanskje ikke helt som før, men på en eller annen måte. Dette har jo også en økonomisk side. Hvis man bare legger ned all aktivitet ut semesteret vil det ha betydning for ansatte, for idrettslag som kanskje vil slite med økonomien... mange hensyn å ta for de som bestemmer. Jeg vet altfor lite om vurderingene som gjøres til å tippe noe som helst, men jeg er spent på hvordan det blir videre. Har barn som spiller musikkinstrumenter (har hatt undervisning via Zoom. Det funker, men er ganske langt fra optimalt) og går i orkester, pluss går på turn, fotball og dansing. Av disse er vel dansing minst smittefarlig og kan tilpasses med færre elever i stor sal osv. Vi får bare vente, så blir det vel klart etterhvert hvilken linje myndighetene legger seg på. Anonymkode: 55dd3...f90 Ja, som du sier, det er mange hensyn å ta. Først og fremst må man jo tenke på smittevern, selvfølgelig. Deretter kommer den økonomiske biten. De fleste musikkskoler, både kommunale og private, har jo allerede fått betalt ut semesteret. Og elevene må få undervisningen de har betalt for. Ingen skoler har råd til å betale tilbake store deler av semesteravgiften. Men nå fungerer jo musikktimene på en eller annen måte for de fleste, selv om det ikke er helt optimalt. Jeg er en privat instrumentallærer selv, og prøver å gjøre mitt beste for hver enkelt elev ved hjelp av fjernundervisning. Jeg har ikke tatt i bruk videotimer, skype/FaceTime og lignende, da mange er ukomfortabel med det, og dessuten tror jeg ikke det blir så effektivt. Og som en av dere andre sier, dette føles frustrerende, bildet fryser, barna mister oppmerksomheten.. osv.. Mine elever filmer seg selv og sender dette til meg, og jeg sender skriftlig veiledning tilbake. Det er ikke helt optimalt, selvfølgelig, men fungerer greit. Blir dette langvarig, så håper jeg elever og foreldre syns dette er en grei ordning i forhold til situasjonen vi er i. Anonymkode: f283e...cff
Anbefalte innlegg