Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal begynne på lektorstudiet til høsten på UiO. Jeg har i hovedsak tenkt på master i spansk og samfunnsfag som støttefag, men jeg vurderer også sterkt å bytte til master i sosiologi og spansk som støttefag.

For det første, blir jeg en ettertraktet lektor av å ha samf/sosiologi og spansk som fagkombinasjon? 

Og har noen innspill på om jeg bør ta master i spansk eller sosiologi? 

Det er kun de fagene jeg kunne tenkt meg å være lærer i, men kom gjerne med innspill om det en dum fagkombinasjon eller ikke! 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du blir dessverre ikke en ettertraktet lektor av den kombinasjonen. Det er nesten aldri mer enn én spansklærer på en VGS/ungdomsskole, og det er haugevis av kvalifiserte spansklærere der ute. I tillegg går det total inflasjon i samfunnsfag - innmari mange har samfunnsfag som støttefag til større og viktigere fag, så det er aldri manko på samfunnsfagslærere. 

Beklager at jeg er fryktelig ærlig nå, men dette er sannheten. Vi ser stadig vikarer med uheldige kombinasjoner som aldri får fast jobb. 

Mitt klare råd til deg: Gå for å følge drømmen og interessen for ett av fagene, IKKE begge. Det andre faget ditt bør være norsk eller engelsk. Dersom du har språkøre, bør ikke det være altfor vanskelig.  Interessen for et fag kommer ofte krypende etterhvert som du begynner å studere det, selv om du hadde avsmak for det i utgangspunktet. Kanskje hadde du en lærer som ødela faget for deg i VGS selv, men det betyr ikke at faget i seg selv er lite spennende.

Aller helst burde du selvsagt gå for realfagene, men der kommer de fleste av oss filologer dessverre til kort.

Anonymkode: 81ea8...e7b

• Liker 2
Skrevet
På 9.4.2020 den 0.11, AnonymBruker skrev:

Nei, du blir dessverre ikke en ettertraktet lektor av den kombinasjonen. Det er nesten aldri mer enn én spansklærer på en VGS/ungdomsskole, og det er haugevis av kvalifiserte spansklærere der ute. I tillegg går det total inflasjon i samfunnsfag - innmari mange har samfunnsfag som støttefag til større og viktigere fag, så det er aldri manko på samfunnsfagslærere. 

Beklager at jeg er fryktelig ærlig nå, men dette er sannheten. Vi ser stadig vikarer med uheldige kombinasjoner som aldri får fast jobb. 

Mitt klare råd til deg: Gå for å følge drømmen og interessen for ett av fagene, IKKE begge. Det andre faget ditt bør være norsk eller engelsk. Dersom du har språkøre, bør ikke det være altfor vanskelig.  Interessen for et fag kommer ofte krypende etterhvert som du begynner å studere det, selv om du hadde avsmak for det i utgangspunktet. Kanskje hadde du en lærer som ødela faget for deg i VGS selv, men det betyr ikke at faget i seg selv er lite spennende.

Aller helst burde du selvsagt gå for realfagene, men der kommer de fleste av oss filologer dessverre til kort.

Anonymkode: 81ea8...e7b

Hei, og takk for svar. Det er bare fint for meg å høre sannheten, det er jo det jeg er ute etter! Ja, det er vell realfag som hadde vært det aller beste. Men det har jeg så lite interesse for at jeg heller ville valgt ett annet yrke enn å ha de fagene. Dessuten tror jeg at jeg hadde blitt en dårlig lærer av å ha fag jeg har 0 interesse for. 

Eneste faget av matte, engelsk og norsk jeg kunne vurdert er norsk, selvom det absolutt ikke er noen fulltreffer for meg. Men hva tenker du om å ha 60 studiepoeng i norsk? Ville noen på vgs ansatt meg da? Det er jo lite, med tanke på at norsk er et veldig stort fag. 

Og, hva tenker du om å ta samf/spansk som fagkombinasjon, og heller ta et årsstudium i norsk etter endt studier? Jeg klarer ikke å se for meg å velge bort et av de fagene heller ta norsk... Men jeg har jo full forståelse for at det er en dum kombinasjon når det er to små fag.... Syns dette er veldig vanskelig!! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...