Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har fått godkjent å ta opp fag som privatist samtidig som du mottar dagpenger? Dette er nettstudier, og går ikke utover en vanlig jobb. Jeg har også en 50% stilling i butikk. 

Anonymkode: d4255...756

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette tviler jeg på du får gjennomslag på. Så lenge det ikke er omskolering pga sykdom/skade som gjør at du ikke kan jobbe i ditt tidligere yrke, og du er fullt istand til å studere på egenhånd, tror jeg ikke du kommer langt med privatstudier.

Anonymkode: b38ee...901

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det ikke er behov for omskolering, så er det neppe noe du får igjennom, hvis du er ute etter at NAV skal betale for skolegangen.

Men om det er brudd på NAVs regelverk om du begynner å ta opp fag i dag, vet jeg ikke. Husk at skillet mellom å studere eller å være elev ligger mellom høyskole/uni. og VGS, mulig det har noe å si.

Jeg hadde kjøpt meg bok og begynt å lese hvis det bare er snakk om VGS-fag. Jeg gjorde det med et par fag før jeg studerte, det krever litt selvdisiplin, men er sjeldent veldig vanskelig på et faglig nivå. Nettet er også fullt av gratis-ressurser som kan bistå deg.

Anonymkode: 36d3e...789

AnonymBruker
Skrevet

Under korona tider var det snakk om å kunne studere uten å miste retten til dagpenger. Har ikke funnet noe oppdatert info på dette

Anonymkode: a7865...f11

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under korona tider var det snakk om å kunne studere uten å miste retten til dagpenger. Har ikke funnet noe oppdatert info på dette

Anonymkode: a7865...f11

Det leste jeg også, så håper dem kan godkjenne det 😊

Skrevet
On 4/9/2020 at 8:29 AM, AnonymBruker said:

Hvis det ikke er behov for omskolering, så er det neppe noe du får igjennom, hvis du er ute etter at NAV skal betale for skolegangen.

Men om det er brudd på NAVs regelverk om du begynner å ta opp fag i dag, vet jeg ikke. Husk at skillet mellom å studere eller å være elev ligger mellom høyskole/uni. og VGS, mulig det har noe å si.

Jeg hadde kjøpt meg bok og begynt å lese hvis det bare er snakk om VGS-fag. Jeg gjorde det med et par fag før jeg studerte, det krever litt selvdisiplin, men er sjeldent veldig vanskelig på et faglig nivå. Nettet er også fullt av gratis-ressurser som kan bistå deg.

Jeg hiver meg på litt her. Undersøker litt muligheter selv og i forhold til vgs fag hvilke sider vil du anbefale?

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, origin skrev:

Jeg hiver meg på litt her. Undersøker litt muligheter selv og i forhold til vgs fag hvilke sider vil du anbefale?

Sonans skal jeg gå på i allefall :) 

AnonymBruker
Skrevet
På 9.4.2020 den 8.29, AnonymBruker skrev:

Det har du rett i. Det er jo ikke studiepoeng jeg skal ta, men skal forbedre karakterer. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du både jobber og studerer er det unektelig litt rart at du har dagpenger i tillegg.

Anonymkode: 9fe53...e7f

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du både jobber og studerer er det unektelig litt rart at du har dagpenger i tillegg.

Anonymkode: 9fe53...e7f

Jeg har jobbet fullt, men har blitt permittert delvis nå pga Covid-19. Og derfor så må jeg søke om dagpenger, også har jeg tenkt til å starte på Sonans. 

Skrevet

Det er høyskole,men jeg fikk lov å ta 50% studier mens jeg går på dagpenger. Nettstudier. 

AnonymBruker
Skrevet

Regelen er hovedsaklig den at lånekassen tar seg av studenter. Har du ingen rettigheter hos lånekassen så er det å betale selv neste steg. Om det ikke går, så er NAV siste utvei. 

Ingen regel uten unntak. Men det er hovedregelen.
Får du ikke stipend eller lån hos lånekassen så kan du få hjelp av NAV. Men du får ikke spe på utdanningen bare for å spe på, det må være med reell grunn og behov. Om du f.eks mangler fag fra tidligere eller for å omskolere deg grunnet sykdom/skade. 

Manglet 2 fag som jeg kunne ta på nett, ferdig utdannet på 6 mnd. Fikk nei fra NAV. 
Voksenopplæring som gikk over 2,5 år. Helt annen utdanning og yrke enn den første nevnte. Fikk ja fra NAV. 
Forstå det den som vil. NAV i et nøtteskall. 😂

Anonymkode: 8c0e1...5eb

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Regelen er hovedsaklig den at lånekassen tar seg av studenter. Har du ingen rettigheter hos lånekassen så er det å betale selv neste steg. Om det ikke går, så er NAV siste utvei. 

Ingen regel uten unntak. Men det er hovedregelen.
Får du ikke stipend eller lån hos lånekassen så kan du få hjelp av NAV. Men du får ikke spe på utdanningen bare for å spe på, det må være med reell grunn og behov. Om du f.eks mangler fag fra tidligere eller for å omskolere deg grunnet sykdom/skade. 

Manglet 2 fag som jeg kunne ta på nett, ferdig utdannet på 6 mnd. Fikk nei fra NAV. 
Voksenopplæring som gikk over 2,5 år. Helt annen utdanning og yrke enn den første nevnte. Fikk ja fra NAV. 
Forstå det den som vil. NAV i et nøtteskall. 😂

Anonymkode: 8c0e1...5eb

Så merkelig. Mistet min butikkjobb pga nedleggelse.  Manglet 15sp på fullført bachelor, fikk godkjent av nav å ta det mens jeg fikk dagpenger, så jeg tok opp gamle studier.. 

Ufattelig snodig at det skal være sånn trynefaktor.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang tid tok det før saken var behandlet hos Nav?😊

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Baktusen skrev:

Så merkelig. Mistet min butikkjobb pga nedleggelse.  Manglet 15sp på fullført bachelor, fikk godkjent av nav å ta det mens jeg fikk dagpenger, så jeg tok opp gamle studier.. 

Ufattelig snodig at det skal være sånn trynefaktor.

Du fikk nok støtte fordi en ferdig bachelor gjør det lettere for deg å komme ut i jobb. Man må kunne begrunne støtten som gis. Å gi støtte til studier "fordi N.N har lyst til å studere noe nytt som ikke gir jobb" vil ikke kunne forsvares.

AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Noen som har fått godkjent å ta opp fag som privatist samtidig som du mottar dagpenger? Dette er nettstudier, og går ikke utover en vanlig jobb. Jeg har også en 50% stilling i butikk. 

Når du går på dagpenger tror jeg ikke det har noe for NAV å si om du studerer, sålenge du kan ta en jobb om du får tilbud om det. Studier skal ikke komme iveien for å ta en jobb. Det er noe annet om du får AAP, som har med såkalt omskolering å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk nok støtte fordi en ferdig bachelor gjør det lettere for deg å komme ut i jobb. Man må kunne begrunne støtten som gis. Å gi støtte til studier "fordi N.N har lyst til å studere noe nytt som ikke gir jobb" vil ikke kunne forsvares.

Nå skal jeg forbedre fag, for å komme inn på er studie jeg ønsker da :) det er et studie som vil gi meg en sikker jobb i fremtiden. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du går på dagpenger tror jeg ikke det har noe for NAV å si om du studerer, sålenge du kan ta en jobb om du får tilbud om det. Studier skal ikke komme iveien for å ta en jobb. Det er noe annet om du får AAP, som har med såkalt omskolering å gjøre. 

Man må søke om å få godkjent studie i allefall :) vil ikke havne i «klem» med NAV heller 🙈

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man bør vite og ikke tro når man uttaler seg - spesielt om NAV :)

TS: Du kan jo lese hva NAV skriver om dagpenger og utdanning (om du ikke allerede har gjort det), og se om du passer inn i en av unntakskategoriene: https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/relatert-informasjon/dagpenger-og-utdanning

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, applestories skrev:

Man bør vite og ikke tro når man uttaler seg - spesielt om NAV :)

TS: Du kan jo lese hva NAV skriver om dagpenger og utdanning (om du ikke allerede har gjort det), og se om du passer inn i en av unntakskategoriene: https://www.nav.no/no/person/arbeid/dagpenger-ved-arbeidsloshet-og-permittering/relatert-informasjon/dagpenger-og-utdanning

Smart 😉 Men når man tror noe på et forum kommer det alltid en som vet etterpå, så da hjalp det jo litt? 😉 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...