AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Del Skrevet 8. april 2020 Min datter var litt mørkere i huden enn meg og pappan etter fødsel. De på sykehuset sa at hun ikke hadde gulsott. En pensjonert sykepleier var på besøk hos oss et par uker etter fødsel, og kommenterte at jenta var så mørk og fin (hår, øyne var nærmest svart) og huden altså litt mørk. Hun spurte om det var gulsott. Jeg sa som de hadde sagt på sykehuset, og bekymret meg ikke. Nå er jenta snart ett år, hun er vanlig babyblek i huden. Jeg leste at uoppdaget gulsott kan føre til hjerneskade, cp og diverse annet. Var overhode ikke klar over at det kan være så farlig, og at det ikke nødvendigvis er lett å oppdage..? Hvordan testes det egentlig på sykehus? Mannen min er fra et land lenger syd i Europa. Der er de gjerne mørkere fordi de er masse i sola, men han er jo like hvit som meg innafor badeshortsen. Mulig de tenkte at jenta sikkert er litt mørk fordi han er utenlandsk? Når merker man evt. senest at det kan ha oppstått sykdom eller skade? Anonymkode: be4f0...c83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Del Skrevet 8. april 2020 Litt gulsott er helt ufarlig. Hadde hun vært hardt rammet hadde de nok oppdaget det. Synes ikke du skal bruke tid på å bekymre deg over dette. Anonymkode: 54106...745 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Del Skrevet 8. april 2020 Min gutt var skikkelig gul, til og med gul på øynene. Vi ble sendt tilbake for å måle om man hadde for høye nivåer av det som gir gulsott, men det hadde han ikke 😊 Anonymkode: 06098...30b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Del Skrevet 9. april 2020 Min så ut som Dag Otto i fargen på sommerstid. Var helt på grensen til lysbehandling et par dager på barsel, men holdt seg under. Ved ny kontroll når hun var 6 uker var det også forhøyet, men ikke behandlingstrengende. Hun var gul til hun var 2 1/2 mnd. Morsmelkassosiert gulsot. Anonymkode: e2486...9ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Del Skrevet 9. april 2020 Våre barn var så mørke i huden de første månedene at enkelte spøkte om at kanskje postmannen hadde vært involvert. Jeg er helt lys i hud og hår, og mannen har brunt hår og lys hud. Ingen av dem hadde gulsott. Det ble testet på sykehuset før vi dro hjem, og det har ikke vært noen grunn til å mistenke det senere. Jeg tenkte at det var merkelig at vi skulle få barn med sånn fin, gyllen hud, men at de var heldige. De ble like bleke som meg etter hvert da. Jordmoren forklarte at babyer har høy blodprosent og at det, i tillegg til lett gulsott (under skadelige nivåer), gjør gjerne at de ser mørkere ut. Anonymkode: b62ac...d18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #6 Del Skrevet 9. april 2020 Min ble født med lett gulsott og måtte ta blodprøve og hudscanning annenhver dag de første to ukene for å sikre at bilirubin-nivået sank. Jeg har inntrykk av at mistanke om gulsott tas veldig alvorlig, så de tok vel en prøve av din baby på sykehuset siden de kunne utelukket gulsott? Anonymkode: 3c3c6...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #7 Del Skrevet 9. april 2020 De har en liten håndholdt maskin, et bilirubinometer, som de tar mot babyens hud (ser nesten ut som en temperaturmåler). Det er veldig fort gjort og de gjør det av og til innimellom andre ting. Jeg la ikke engang merke til det den første gangen. Anonymkode: a3c67...52c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå