Gå til innhold

Henvist til en jobb spesialist via nav ??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått to år omskolering, men pga sammensetting i utdanning jeg har fra før er jeg ikke så ettertraktet. De fleste stillingene nå krever bachelor.

Nav vil sende meg til jobb spesialist nå. Betyr dette at de vil jeg skal jobbe i ett tiltak via dem ?

Anonymkode: 1bfa7...f45

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en jobbveileder du skal til kanskje? Mye mulig de vil sette deg i en praksisstilling. 

Anonymkode: ff7fe...462

Skrevet

Da jeg ble henvist til jobbspesialist så ble det bare en samtale med en konsulent på nav som ikke kunne hjelpe meg uansett. 
Men ja, det betyr ofte at du må i tiltak og jobbe "gratis"

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en jobbveileder du skal til kanskje? Mye mulig de vil sette deg i en praksisstilling. 

Etter to år omskolering? Søker jo stillinger til utdanningen jeg har , og har jobbet hele mitt voksne liv før jeg måtte omskoleres.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, GulSitron skrev:

Da jeg ble henvist til jobbspesialist så ble det bare en samtale med en konsulent på nav som ikke kunne hjelpe meg uansett. 
Men ja, det betyr ofte at du må i tiltak og jobbe "gratis"

Hva innebærer tiltak økonomisk??

AnonymBruker
Skrevet

En jobbspesialist har som mål å få deg i lønnet arbeid så fort som mulig, og jobber etter Supported Employment metodikken. 🙂 

Anonymkode: af267...9c2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

En jobbspesialist er ansatt i NAV, men har en spesiell jobb. Jobbspesialisten skal sammen med deg finne en arbeidsgiver du ønsker å søke jobb hos. Målet er ordinært arbeid. 

https://www.nav.no/no/lokalt/oslo/satsinger-og-aktiviteter/tett-oppfolging-av-jobbspesialist-for-a-na-malet-om-jobb

Akkurat dette er Oslo, men det er likt over hele landet. 

Anonymkode: fefc4...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har krav på tiltakspenger. Men de fleste kommer ut i lønnet arbeid med eller uten lønnstilskudd innen ca 6 mnd

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En jobbspesialist er ansatt i NAV, men har en spesiell jobb. Jobbspesialisten skal sammen med deg finne en arbeidsgiver du ønsker å søke jobb hos. Målet er ordinært arbeid. 

https://www.nav.no/no/lokalt/oslo/satsinger-og-aktiviteter/tett-oppfolging-av-jobbspesialist-for-a-na-malet-om-jobb

Akkurat dette er Oslo, men det er likt over hele landet. 

Anonymkode: fefc4...9e6

Ønsker å søke jobb hos ??!!! Søker da mange jobber, er ikke kresen. Trenger da ikke hjelp til å lese stillings annonser?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på tiltakspenger. Men de fleste kommer ut i lønnet arbeid med eller uten lønnstilskudd innen ca 6 mnd

Tiltakspenger er jo mye lavere enn jeg får i AAP?? Jeg har barn og hus.

Jeg har kun hatt AAP to år og gått på skole den tiden. Ikke brukt noe tid på å drive dank i NAV. 

Får man ikke seks mnd AAP etter omskolering for å søke jobber? Og sikre inntekt? Også skal jeg gå fra AAP til tiltakspenger etter to år ? Mange får jo AAP i tre år og mer.

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter to år omskolering? Søker jo stillinger til utdanningen jeg har , og har jobbet hele mitt voksne liv før jeg måtte omskoleres.

Nav vil alltid undervurdere deg i min erfaring. Om du kan skaffe deg en jobb innenfor det du vil så trenger du ikke jobbe i praksis, men om du skaffer deg den jobben så er der mulig du mister aap.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kun hatt AAP to år og gått på skole den tiden. Ikke brukt noe tid på å drive dank i NAV. 

Får man ikke seks mnd AAP etter omskolering for å søke jobber? Og sikre inntekt? Også skal jeg gå fra AAP til tiltakspenger etter to år ? Mange får jo AAP i tre år og mer.

Du kan få lønnstilskudd, der jobben (praksisen) skal betale deg full lønn som vanlig ansatt, også får de 70% av dette etterbetalt av nav. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En jobbspesialist er, som noen nevner, ute etter å få deg betalt jobb så raskt som mulig. Jeg fikk selv min jobb ved hjelp fra en slik person. Hvis det må prøves ut noe, så har de som holdning at det maksimalt kan være en måned uten ordinær lønn, til nød.

Jobbspesialister bruker nå flere metodikker, blant annet IPS som har vist svært gode resultater.

En jobbspesialist er ofte en person med litt variert bakgrunn fra næringslivet, som for eksempel bank, eiendomsmegler og lignende. Poenget er at vedkommende ofte har en del kontakter fra før av, og er godt vant med å snakke med ulike aktører.

Stillingen skiller seg en god del fra andre NAV-ansatte.

Jeg ville overhodet ikke vært redd for å snakke med en jobbspes., heller stikk motsatt, det kan være en gavepakke til deg! Lykke til :)

Anonymkode: 645b9...611

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ønsker å søke jobb hos ??!!! Søker da mange jobber, er ikke kresen. Trenger da ikke hjelp til å lese stillings annonser?

Skrev litt om det i forrige innlegg, hvorfor jobbspesialisten har et bedre grunnlag for å skaffe deg jobb, enn hva du (som regel) selv har. De gjør langt mer enn å lese stillingsannonser, de kontakter arbeidsplasser selv om det ikke skulle være utlyst stilling der, de har tilgang på "prioriterte" stillinger som ellers ikke blir utlyst med mer.

Anonymkode: 645b9...611

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav vil alltid undervurdere deg i min erfaring. Om du kan skaffe deg en jobb innenfor det du vil så trenger du ikke jobbe i praksis, men om du skaffer deg den jobben så er der mulig du mister aap.

Jeg trenger jo ikke AAP når jeg får jobb, der er jo for å få jobb jeg får AAP i form av omskolering. Jeg ønsker jo ikke AAP, men jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger jo ikke AAP når jeg får jobb, der er jo for å få jobb jeg får AAP i form av omskolering. Jeg ønsker jo ikke AAP, men jobb.

Skjønner, men kommer an på om du får en fulltidsstilling og sånt da.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aap i 2 år? Du har fått med deg at maksgrensen for aap nå er 3 år? Du får ikke lenger..

er du henvist til tiltak, er du ferdig avklart. Dvs at du vil miste aap, og gå over på tiltakspenger. Desverre er ikke nav interessert i at du har barn og hus. Du vil ikke få forlenget uansett hva du ønsker. 

det beste rådet jeg kan gi deg, er å skaffe deg jobb fort. Ja, du kan få aap i inntil 6 mnd mens du søker jobb, men så er det slutt. Hilsen en som har jobbet i nav, og som pga sykdom selv fikk aap. Ble «ferdig avklart» når nav, ikke jeg eller lege, mente jeg var ferdig avklart. 

Anonymkode: 8ac9c...ce6

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å virke krass her, men hvorfor har du ikke fått deg jobb da? Hvorfor så skeptisk til hjelp fra noen som spesialiserer seg på å få folk i arbeid, når du ikke har klart det selv?

Anonymkode: c361f...c1a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Aap i 2 år? Du har fått med deg at maksgrensen for aap nå er 3 år? Du får ikke lenger..

er du henvist til tiltak, er du ferdig avklart. Dvs at du vil miste aap, og gå over på tiltakspenger. Desverre er ikke nav interessert i at du har barn og hus. Du vil ikke få forlenget uansett hva du ønsker. 

det beste rådet jeg kan gi deg, er å skaffe deg jobb fort. Ja, du kan få aap i inntil 6 mnd mens du søker jobb, men så er det slutt. Hilsen en som har jobbet i nav, og som pga sykdom selv fikk aap. Ble «ferdig avklart» når nav, ikke jeg eller lege, mente jeg var ferdig avklart. 

Anonymkode: 8ac9c...ce6

Ja jeg har fått omskolering to år ja, og når jeg ikke får jobb pga min sammensetning tidligere, så foreslo jeg å få dekket ett år til og betale de to siste av en bachelor selv.

Man skal vel få seks mnd som jobbsøker? Det står på nav. Aap under jobbsøk

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å virke krass her, men hvorfor har du ikke fått deg jobb da? Hvorfor så skeptisk til hjelp fra noen som spesialiserer seg på å få folk i arbeid, når du ikke har klart det selv?

Anonymkode: c361f...c1c

Det skrev jeg i hovedinnlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...