Gå til innhold

Arvet en 100 år gammel kommode - male sort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg liker ikke finishenn på den, og kan tenke med å male den sort.... Vil jeg ødelegge den da? Redd svigermor blir sint da - siden den kommer fra den delen av familien.... Hva tror dere? 

Anonymkode: 3fd2a...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags finish har den?  Jeg har malt en like gammel kommode i Dempet Sort, og er veldig fornøyd.  Den var ådringsmalt, men malingen flasset av.  Har behold håndtakene som var i messnig.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk en kommode av min mormor, som fikk den av sin mormor. Den rører jeg ikke. Den er stjernen i hele rommet, akkurat som den er! 

Må du plent søle maling på den så undersøk hvordan du skal gjøre den beste jobben for å få det penest mulig. 

Anonymkode: c360e...3e4

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, Zienna skrev:

Hva slags finish har den?  Jeg har malt en like gammel kommode i Dempet Sort, og er veldig fornøyd.  Den var ådringsmalt, men malingen flasset av.  Har behold håndtakene som var i messnig.  

Kan du legge ut bilde av den?:) Jeg har ikke hentet den enda, men ser ut som om det er gjort noe med den tidligere som ikke er helt vellykket....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du legge ut bilde av den?:) Jeg har ikke hentet den enda, men ser ut som om det er gjort noe med den tidligere som ikke er helt vellykket....

Vår kommode står i gangen sammen med stort og spesielt speil og stol.  Vil ikke være spesielt anonym om jeg legger ut bilde :)  

Hvis kommoden din er i god stand ville jeg beholdt den som den er.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer jo an på kommoden nåværende verdi og kvalitet. Jeg har feks to hjørneskap fra henholdsvis 16 og 1800 tallet. Den ene hadde verdien falt fra 200 000 til 1000 om jeg malte den, den andre steg nok i verdi når den ble malt. 
 Hadde det vært møbler med familiehistorie så hadde jeg nok avklart det først. Endel ting kan ha følelser og minner knyttet til, i såfall kan de jo få den tilbake og du kan kjøpe en slik du vil ha. 

Anonymkode: 06445...4bc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruk den heller som pinneved, 100 år gamle møbler er for nytt og i utgangspunktet verdiløse. Møbler som nærmer seg 300 år kan være verdt et strøk med svart Bengalack siden de er solide.  

Anonymkode: adcdb...77e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før du maler så tror jeg det e lurt å spørre den dere fikk den av hva de tenker... selv om du ikke liker den som den er så kan den ha stor affeksjonsverdi for de som har hatt den. Hvis det er et familie-klenodium som du i utgangspunktet ikke liker så hadde jeg latt være å ta i mot i stedet for å skape trøbbel i svigerfamilien 😅

Anonymkode: 4c8f3...f15

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bruke dekorfolie som er mulig å ta av igjen uten at malingen er ødelagt. 

Anonymkode: 81b33...785

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kommer jo an på kommoden nåværende verdi og kvalitet. Jeg har feks to hjørneskap fra henholdsvis 16 og 1800 tallet. Den ene hadde verdien falt fra 200 000 til 1000 om jeg malte den, den andre steg nok i verdi når den ble malt. 
 Hadde det vært møbler med familiehistorie så hadde jeg nok avklart det først. Endel ting kan ha følelser og minner knyttet til, i såfall kan de jo få den tilbake og du kan kjøpe en slik du vil ha. 

Anonymkode: 06445...4bc

Hvordan finner jeg ut verdien på kommoden? Mulig den er en god del eldre enn det også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk deg godt om, i hvert fall. For 10 år siden skulle alle male gamle møbler hvite i shabby chic-stil, og det så regelrett jævlig ut. 

Kan du ikke legge ut noen bilder så vi får se hva vi har å gjøre med? 

Anonymkode: 1c7cb...83d

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har null respekt for gjenstander, så jeg ville ha malt i vei. Men nå vet jo familien min at jeg er sånn, så ingen ville ha gitt meg et klenodie fra 1700-tallet. Jeg arvet en amerikakoffert da, som ble nøye vasket, pusset og malt, og står som pynt på loftet. Men den hadde neppe noen verdi.

Anonymkode: 01f1d...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som historie- og loppis-nerd vil jeg si at det kommer an på kommoden og hva slags stand den der i. I problemet er at den er slitt og/eller ødelagt så ville jeg i utgangspunktet råde deg til å ta kontakt med en dyktig teknisk konservator for å få satt den tilbake i original stand, eller i alle fall så godt det går. Det finnes tekniske konservatorer som tar på seg oppdrag fra privatpersoner. Om problemet er at du bare ikke liker overflate og farge så synes jeg du skal la være. Uansett synes jeg du skal snakke med dem du har fått den av før du gjør noe som helst, det kan knytte seg sterke følelser til gamle gjenstander.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, du må legge ut bilde så vi ser hva det er snakk om.

Anonymkode: 7b9a9...ef7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første tanken min er «nei, ikke gjør det». Men legg ut bilde da, så vi kan se

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan finner jeg ut verdien på kommoden? Mulig den er en god del eldre enn det også....

Hør med en antikvitetshandler. Jeg ville ikke malt den i hvert fall. De er mest verdifulle originale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg liker å beholde gamle møbler originale. Tenk hvor mye som ble ødelagt med shabby chic 😬

Spør i allefall giver om det er ok 😎 og jeg har veldig lyst til å se møbelet 🤩

Anonymkode: 392e7...de5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar alle sammen. Jeg skal legge ut bilde når jeg får den i hus. Jeg skal revurdere å male den, kanskje jeg kan levere den inn et sted for restaurering:) Men noen som vet hvem jeg kan kontakte da, på  Romerike? TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

100 år er ikke akkurat uvurderlig gammelt. For de fleste av oss som ikke er ivrige samlere, er et møbels verdi knyttet til bruksmuligheten og hvordan den passer inn i huset forøvrig. Heller en malt kommode som du liker og bruker enn en slitt og stygg original som blir et irritasjonsmoment i en mørk krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker godt møbler fra 1930-tallet, men designet må være slik jeg faller for. Blir spennende å se møbelet ditt ts🤩

Anonymkode: 392e7...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...