Gå til innhold

Bønder sliter med arbeidskraft

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Kristina S. skrev:

Du vil ha et samfunn som USA. Det vil ikke jeg.

Hvorfor ikke det? USA er da et mye bedre sted å leve enn i Norge til vanlig. En gjennomsnitts amerikaner har både større bolig, bedre bil, og generelt bedre levekår enn en gjennomsnitts nordmann. Pluss at de jo har et fantastisk utvalg når det gjelder alle mulig slags varer for privatpersoner, mens her i landet er veldig mye av det som regnes som "proff varer" kun til salgs til firmaer.

Elektronikk, internet og strømpriser er relativt billig og bra her i landet, men that's it. Så og si alt annet er bedre i USA.

Eller hva med Australia? Igjen har de større bolig, bedre bil, og bedre forhold på alle mulige måter. Og ikke minst et fantastisk vær. Og de har i likhet med USA store gårder.

Du ser ikke mange av disse her i landet akkurat, men man kan ikke komme unna at det er veldig effektivt på et stort jorde istedenfor å ha en haug med smågårder som hver og en skal pleie sin egen lille jordlapp med sin egen traktor.

Gehling_PLZ106AR_Kruk_OTT_2013_D7N8976_0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, ForumBrukeren skrev:

Automasjon er løsningen. Og mer stordrift for at investering i maskinene skal lønne seg.

Jordbærplukking kan også automatiseres i likhet med alt mulig annet. Det finnes til og med fiks ferdige løsninger for dette på markedet i dag.

EC_EW_20150702_01_AGROBOT_rdax_717x416_1

Igjen det kan enkelt automatiseres.

Men det nytter ikke med Nordmenn som skal ha gårdsbruk som hobby/sidearbeid, eller insisterer på små gårder og at de skal få masser av statsstøtte for å kompensere for at de ikke klarer å tjene penger på jobben/hobbyen sin.

Nei man må samle gårdene til færre og mye større bruk, også totalautomatisere alt. Da vil det både bli lønnsomt så man slipper statsstøtten, og man vil ikke lenger være avhengig av utenlandsk arbeidskraft, og det vil ikke lenger være noe tungt og møkkete arbeid.

Det sete der er det til pynt? 

Skrevet
1 time siden, ForumBrukeren skrev:

Hvorfor ikke det? USA er da et mye bedre sted å leve enn i Norge til vanlig. En gjennomsnitts amerikaner har både større bolig, bedre bil, og generelt bedre levekår enn en gjennomsnitts nordmann. Pluss at de jo har et fantastisk utvalg når det gjelder alle mulig slags varer for privatpersoner, mens her i landet er veldig mye av det som regnes som "proff varer" kun til salgs til firmaer.

Elektronikk, internet og strømpriser er relativt billig og bra her i landet, men that's it. Så og si alt annet er bedre i USA.

Eller hva med Australia? Igjen har de større bolig, bedre bil, og bedre forhold på alle mulige måter. Og ikke minst et fantastisk vær. Og de har i likhet med USA store gårder.

Du ser ikke mange av disse her i landet akkurat, men man kan ikke komme unna at det er veldig effektivt på et stort jorde istedenfor å ha en haug med smågårder som hver og en skal pleie sin egen lille jordlapp med sin egen traktor.

Gehling_PLZ106AR_Kruk_OTT_2013_D7N8976_0

Og i USA har du null goder, som du her i landet! Smart er du ikke

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, ForumBrukeren skrev:

Er arbeidere gratis?

Investering koster, og den varer desverre ikke evig. Men så langt ser du ikke!

Gjest balettsko
Skrevet (endret)

.

Endret av balettsko
Skrevet
2 timer siden, Apis skrev:

Det sete der er det til pynt? 

Kan vel hende at de ikke har automatisert styringen. Men hvis det er tilfellet er det en enkel sak å fikse. Eller kanskje det er for fyren som lesser av kurvene når det blir fullt en gang i blant. Uansett slipper man 20 polakker med dårlig rygg etter hvert som står bøyd over buskene og plukker hele dagen.

1 time siden, tdm900 skrev:

Og i USA har du null goder, som du her i landet! Smart er du ikke

Vet ikke hva det har med å være smart eller ikke å gjøre?

Men hvilke goder er det jeg hadde trengt i USA som jeg har her egentlig?

1 time siden, tdm900 skrev:

Investering koster, og den varer desverre ikke evig. Men så langt ser du ikke!

Og arbeidere koster mer... Og vedlikehold av maskiner er en liten brøkdel av kostnaden ved å ha masser av arbeidere hver sesong.

Skrevet
7 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Kan vel hende at de ikke har automatisert styringen. Men hvis det er tilfellet er det en enkel sak å fikse. Eller kanskje det er for fyren som lesser av kurvene når det blir fullt en gang i blant. Uansett slipper man 20 polakker med dårlig rygg etter hvert som står bøyd over buskene og plukker hele dagen.

Og arbeidere koster mer... Og vedlikehold av maskiner er en liten brøkdel av kostnaden ved å ha masser av arbeidere hver sesong.

Du kan jo ikke en døyt om USA

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, tdm900 skrev:

Du kan jo ikke en døyt om USA

Så opplys meg da du som kan så mye...

Skrevet
38 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Drevet lenge med jordbær?

Skrevet

Nordmenn flest mangler arbeidsmoral til å ta en slik jobb. 

jeg er selv fra gård å det er langt imellom dyktige arbeidere. De yrkene som det snakkes om her er 8-12 timers dager hvor man plukker jorbær f eks og får betalt ut ifra innsats. 

men ja lønnen burde hvert høyere men kurv jordbær til 200 kroner er det ikke mange som vil ha. Bare se hvordan nordmenn hamstrer på billigsalg. 

gårdsbruk har hvert så lønnsomt de siste 40 årene at flere hundre gårder har lagt ned driften hvert år. Det trengs 3-4 år med omstilling før fisefine nordmenn hadde tatt en jobb som innebærer så tungt arbeid som dette. Selv har jeg blitt sett ned på av nordmenn for å jobbe innad i yrker som dette selv om jeg har tjent opp mot en million i året på det meste. 

problemet er holdningen til nordmenn. De vil heller sitte på kafe og drikke fin drikk og gå på treningsstudio en å bli møkkete å slitne.

Skrevet
På 22.4.2020 den 18.02, Valentin skrev:

gårdsbruk har hvert så lønnsomt de siste 40 årene at flere hundre gårder har lagt ned driften hvert år.

Det kan ikke ha noe å gjøre med at man kan ta grovt betalt for å selge et småbruk da tror du?

Skal vi se vil jeg ha 12 millioner nå, eller vil jeg drive gård langt utpå landet i 30 år fremover...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...