Gå til innhold

Bønder sliter med arbeidskraft

Anbefalte innlegg

Gjest snødråpe
Skrevet

Litt sent ute, men jeg reagerer på disse bondesakene der det er vanskelig å få arbeidere fordi utenleninger ikke kan jobbe i Norge. Løsningen er å la mennesker på dagpenger få rabatter eller lignende om de tar en slik jobb

Hallo?? Er det ingen som reagerer på at dette sier noe fundamentalt om det å jobbe i norsk landbruk? Om ingen nordmenn vil jobbe der fordi lønnen er for lav, så har vi et fundamentalt problem med norsk selvforsyning. Det skal ikke være slik at det er normalt å være dårlig betalt i en jobb i Norge. Om ingen vil plukke poteter fordi det er elendig betalt jobb man ikke kan leve av, må vi endre det, ikke sette mennesker på dagpenger til å gjøre det og late som om problemet er løst. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke noe på at ikke nordmenn vil ta slike jobbe pga lav lønning. Tror det handler om helt andre ting. Har snakket med mange nordmenn som ville tatt hva som helst av jobb hvis de hadde anledning. Her er det nok mer det at folk fra andre land ikke forstår sine egne rettigheter og arbeidsgiver kan nærmest tjene mer på å bruke disse.

• Liker 6
Skrevet
16 timer siden, snødråpe skrev:

Litt sent ute, men jeg reagerer på disse bondesakene der det er vanskelig å få arbeidere fordi utenleninger ikke kan jobbe i Norge. Løsningen er å la mennesker på dagpenger få rabatter eller lignende om de tar en slik jobb

Hallo?? Er det ingen som reagerer på at dette sier noe fundamentalt om det å jobbe i norsk landbruk? Om ingen nordmenn vil jobbe der fordi lønnen er for lav, så har vi et fundamentalt problem med norsk selvforsyning. Det skal ikke være slik at det er normalt å være dårlig betalt i en jobb i Norge. Om ingen vil plukke poteter fordi det er elendig betalt jobb man ikke kan leve av, må vi endre det, ikke sette mennesker på dagpenger til å gjøre det og late som om problemet er løst. 

Er du villig til å betale vesentlig mye mer for den norskproduserte maten, er jo problemet med arbeidskraft løst

• Liker 2
Skrevet

Har vært ufrivillig arbeidsledig i snart 10år. Jeg hadde glatt tatt en jobb til minstelønna 124kr innen jordbruk. Men når arbeidsgiver prioriterer polakker, litauere og folk fra Asia så er det ikke sant at vi nordmenn ikke ønsker å jobbe med slikt. Det er faktisk mange nordmenn uten jobb som hadde tatt en lønnet jobb hvis de hadde fått mulighet. 

Rart at dette ikke kommer frem i media, og at bøndene selv lyger og hevder at nordmenn ikke vil ta slike jobber. For noe piss. Grunnen til at bøndene henter utlendinger er fordi de har mindre rettigheter hvis noe skulle skje.

• Liker 4
Skrevet

Tja, man ser jo på ymse "våronna 2020"-grupper på Facebook. 

Mange melder seg, men da klager bøndene på "manglende kompetanse" og "feil utdanning". De har heller ikke tid til "opplæring av jordbærplukking". 

De utlyser aldri stillinger på finn eller nav heller. 

Så hvor ille de trenger arbeidskraft, tviler jeg litt på kjenner jeg 

• Liker 8
Skrevet
9 minutter siden, Martin13 skrev:

Har vært ufrivillig arbeidsledig i snart 10år. Jeg hadde glatt tatt en jobb til minstelønna 124kr innen jordbruk. Men når arbeidsgiver prioriterer polakker, litauere og folk fra Asia så er det ikke sant at vi nordmenn ikke ønsker å jobbe med slikt. Det er faktisk mange nordmenn uten jobb som hadde tatt en lønnet jobb hvis de hadde fått mulighet. 

Rart at dette ikke kommer frem i media, og at bøndene selv lyger og hevder at nordmenn ikke vil ta slike jobber. For noe piss. Grunnen til at bøndene henter utlendinger er fordi de har mindre rettigheter hvis noe skulle skje.

Tviler egentlig på at de får 124 kr i timen. 

• Liker 3
Skrevet

Nå vett jeg ikke hva andre gjør, men vi betaler det en har krav på ift alder og utdannelse samt tillegg på kveld/helg. Men det vi ser er at folk ikke ønsker å være avløser pga det er tungt og veldig fysisk yrke. Og at du jobber ukurante arbeidstider som morgen/ettermiddag samt kveld og helg. Visst vi skal ha avløser en helg må denne personen jobbe 16-18 på fredag, 7-9 og 16-18 på lørdag, 7-9 og 16-18 på søndag. Det er mange ikke interessert i.

Noen eg kjenner jobbet som jordbærplukker en sommer og han har sagt det var den værste sommeren noensinne. Du blir sykt gåen i ryggen, sliten i hender/armer og bein. Jobber ute i regn/sol. Så den jobben blir satt bort til utlendinger fordi ingen norske ungdommer etc gidder å ta den drittjobben.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Kardinal skrev:

Nå vett jeg ikke hva andre gjør, men vi betaler det en har krav på ift alder og utdannelse samt tillegg på kveld/helg. Men det vi ser er at folk ikke ønsker å være avløser pga det er tungt og veldig fysisk yrke. Og at du jobber ukurante arbeidstider som morgen/ettermiddag samt kveld og helg. Visst vi skal ha avløser en helg må denne personen jobbe 16-18 på fredag, 7-9 og 16-18 på lørdag, 7-9 og 16-18 på søndag. Det er mange ikke interessert i.

Noen eg kjenner jobbet som jordbærplukker en sommer og han har sagt det var den værste sommeren noensinne. Du blir sykt gåen i ryggen, sliten i hender/armer og bein. Jobber ute i regn/sol. Så den jobben blir satt bort til utlendinger fordi ingen norske ungdommer etc gidder å ta den drittjobben.

Her er vel neppe problemet ikke først og fremst verken at det tungt arbeid eller ukurante arbeidstider, men at det blir veldig få timer i løpet av en helg og veldig mye reising til og fra som man ikke får betalt for. Med mindre man bor på stedet risikerer man jo nærmest å måtte betale for å ta slikt arbeid og det er det jo forståelig at mange ikke er særlig interessert i. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Martin13 skrev:

Tror du har rett i at mange norske arbeidsgivere foretrekker polakker og litauere framfor norsk ungdom.  Men det er ikke fordi de har færre rettigheter om noe skje. Alle ansatte har de samme forsikringsordninger og rettigheter.  

Grunnen er heller at polakker og litauere har en høyere arbeidsmoral, og de generelt er mer praktisk orientert enn norsk ungdom.   Det er urettferdig å slå alle under en kam, men dessverre kan det slå ut slik.  

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Her er vel neppe problemet ikke først og fremst verken at det tungt arbeid eller ukurante arbeidstider, men at det blir veldig få timer i løpet av en helg og veldig mye reising til og fra som man ikke får betalt for. Med mindre man bor på stedet risikerer man jo nærmest å måtte betale for å ta slikt arbeid og det er det jo forståelig at mange ikke er særlig interessert i. 

Visst du sier at det ikke er tungt arbeid så har du aldri prøvd å rive opp silo med høygaffel fra en siloball for å fore 170 sau. Om vinteren kan siloballene (visst du er uheldig) være frosne😉 Ei heller å stå i tårnsiloen og jevne silo en hel sommersdag.

Vi har prøvd å få tak i avløser, men det er svært få som er interessert. Har aldri prøvd å få avløser utenforbi bygda gården er i. For det er håpløst, det vett alle bønder.

• Liker 3
Skrevet
11 timer siden, Kardinal skrev:

Visst du sier at det ikke er tungt arbeid så har du aldri prøvd å rive opp silo med høygaffel fra en siloball for å fore 170 sau. Om vinteren kan siloballene (visst du er uheldig) være frosne😉 Ei heller å stå i tårnsiloen og jevne silo en hel sommersdag.

Vi har prøvd å få tak i avløser, men det er svært få som er interessert. Har aldri prøvd å få avløser utenforbi bygda gården er i. For det er håpløst, det vett alle bønder.

Da må du nok lese en gang til. Jeg skriver at problemet sannsynligvis ikke er at det er tungt arbeid eller at arbeidstidene er ukurante. Altså skriver jeg bl.a. nettopp at arbeidet er tungt. 

Men jeg tror altså ikke at det er hovedårsaken til at det er vanskelig å få noen til å gjøre det. Sannsynligvis ville det vært lettere hvis ti timers arbeid ikke var spredt ut over en hel helg for her får man tre arbeidsdager og lønn for en. 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, Leo skrev:

Avløsere får betalt fra de setter seg i bilen. Kjøretiden er inkludert. Det er ikke det som gjør det. Fjøsarbeidet er ikke så tungt lengre, mye av arbeidet er mekanisert.  Jeg tror ukurante arbeidstider har mye innvirkning på at norsk ungdom ikke er så interessert i gårdsarbeid / avløserarbeid. Har sett selv hvor vanskelig det er å få tak i røktere til fellesbeite. De man omsider får tak i, det første de spør om - det er når de får ferie. Det gjelder ikke bare gårdsarbeid. Har familie som driver bensinstasjon. Der og er første spørsmålet fra ungdommer i sommerjobb ...når får de ferie. Jeg skjønner godt at polakker og estlendere blir foretrekt, de har en helt annen arbeidsmoral. De vil stå på å jobbe og tjene penger. På noen måneders arbeid i Norge har de tjent en årslønn i hjemlandet.

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, Mrs Robinson skrev:

Tja, man ser jo på ymse "våronna 2020"-grupper på Facebook. 

Mange melder seg, men da klager bøndene på "manglende kompetanse" og "feil utdanning". De har heller ikke tid til "opplæring av jordbærplukking". 

De utlyser aldri stillinger på finn eller nav heller. 

Så hvor ille de trenger arbeidskraft, tviler jeg litt på kjenner jeg 

Jeg har faktisk spurt et par bønder om akkurat dette og de jeg har spurt svarer det samme som du skriver her. De gidder ikke bruke tid på opplæring og på å "passe på folk". Det er også for dyrt å betale folk minstelønna. 

Sier litt når de ikke gidder å bruke noe som helst tid og resurser på å ansette norske arbeidere, men heller tviholder på utenlandsk underbetalt arbeidskraft. 

Jeg syntes det er trist. Vi kan vel neppe kalle det norsk mat (som de skryter så av) når den er laget og produsert utelukkende av polakker.

• Liker 3
Skrevet
På 8.4.2020 den 20.15, snødråpe skrev:

Hvis selv nordmenn ikke vil jobbe det, så er det ille. Men det er alltid billigere å bruke utenlandsk arbeidskraft som ikke er like kravstor og bevisst sine rettigheter. Alle disse permiterte nå kan tilbys jobb som finnes. Det kan ikke være så vanskelig å plukke bær (for eksempel) at man må ha spesielle kvalifikasjoner og utdanning for å gjøre det?

Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

...

Endret av Kristina S.
Skrevet
2 minutter siden, Kristina S. skrev:

"Ungdommen" trener nesten hver dag på helsestudio, og ser så veltrente ut. Men de har ikke helse til dette. Tror nok det er arbeidsmoralen det står på.

Ja, nettopp. De søker jobb i sommerferien, for å avløse folk som har ferie, og alt de bryr seg om er: når får de ferie. Har også opplevd at det første de ramser opp er hvilke dager de ikke kan jobbe, for da har kusine ditt bursdag og slektning datt utdrikningslag.

Er så enig. Det de er opptatte av det er når får de ferie og hvor mye i lønn får de utbetalt. Når det er det eneste de er opptatt av når de skal starte i sommerjobb, da ser man hvor lista ligger.

Skrevet
På 9.4.2020 den 12.55, tdm900 skrev:

Er du villig til å betale vesentlig mye mer for den norskproduserte maten, er jo problemet med arbeidskraft løst

Automasjon er løsningen. Og mer stordrift for at investering i maskinene skal lønne seg.

På 9.4.2020 den 19.43, Kardinal skrev:

Jordbærplukking kan også automatiseres i likhet med alt mulig annet. Det finnes til og med fiks ferdige løsninger for dette på markedet i dag.

EC_EW_20150702_01_AGROBOT_rdax_717x416_1

På 9.4.2020 den 22.45, Kardinal skrev:

Igjen det kan enkelt automatiseres.

Men det nytter ikke med Nordmenn som skal ha gårdsbruk som hobby/sidearbeid, eller insisterer på små gårder og at de skal få masser av statsstøtte for å kompensere for at de ikke klarer å tjene penger på jobben/hobbyen sin.

Nei man må samle gårdene til færre og mye større bruk, også totalautomatisere alt. Da vil det både bli lønnsomt så man slipper statsstøtten, og man vil ikke lenger være avhengig av utenlandsk arbeidskraft, og det vil ikke lenger være noe tungt og møkkete arbeid.

Skrevet
18 minutter siden, ForumBrukeren skrev:

Automasjon er løsningen. Og mer stordrift for at investering i maskinene skal lønne seg.

Jordbærplukking kan også automatiseres i likhet med alt mulig annet. Det finnes til og med fiks ferdige løsninger for dette på markedet i dag.

EC_EW_20150702_01_AGROBOT_rdax_717x416_1

Igjen det kan enkelt automatiseres.

Men det nytter ikke med Nordmenn som skal ha gårdsbruk som hobby/sidearbeid, eller insisterer på små gårder og at de skal få masser av statsstøtte for å kompensere for at de ikke klarer å tjene penger på jobben/hobbyen sin.

Nei man må samle gårdene til færre og mye større bruk, også totalautomatisere alt. Da vil det både bli lønnsomt så man slipper statsstøtten, og man vil ikke lenger være avhengig av utenlandsk arbeidskraft, og det vil ikke lenger være noe tungt og møkkete arbeid.

Er investering gratis?

Skrevet
4 minutter siden, tdm900 skrev:

Er investering gratis?

Er arbeidere gratis?

Gjest Kristina S.
Skrevet (endret)

...

Endret av Kristina S.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...