Gå til innhold

Eggdonasjon og retten til å vite eget biologiske opphav

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint at ufrivillig barnløse har muligheten til å kjøpe egg. Skal man sammenligne eggdonasjon og adopsjon, f.eks., så har man ved eggdonasjon muligheten til å knytte bånd med barnet i magen og oppleve både graviditet og fødsel. Det synes jeg er fint.

Men, det jeg tenker på er dette med retten til å vite ditt biologiske opphav. Jeg vet om noen som har bestemt seg for å holde dette skjult for barnet og da lurer jeg på hva dere tenker om det? Er det greit å holde det skjult for barnet?  

Jeg forstår på en måte at foreldrene vil skjule det, men er det etisk riktig? At barnet ditt skal leve på en løgn? Noe som bekymrer meg er hvor lett det er å finne seg kjærester over nett i dag, hvor mye vi reiser og flytter på oss under utveksling eller jobbreiser f.eks. Og da synes jeg tanken på hvor «lett» de kan havne til køys med eller falle for sitt eget søsken er. Jeg tenker også da på hvor mange disse damene har solgt eggene sine til og hvor mange halvsøsken det egentlige er rundt omkring i verden. For alt de vet så kan jo naboen ha kjøpt egg av den samme dama🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 3b75d...607

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt embryoadopsjon og er åpen om det til ungene mine. Jeg har to som er biologiske søsken og jeg er glad for at de har hverandre. Forøvrig tror jeg epigenitikken har mye  mer å si enn det vi tror. Dette er det naturlig forsket lite på. 

Anonymkode: 3629c...d4b

AnonymBruker
Skrevet

Barnet trenger jo ikke leve på en løgn, selv om barnet ikke vet hvor eggene kommer ifra. Det finnes en mellomting. Og sannsynligheten for å "falle for sitt eget søsken" er så ufattelig lav at det tror jeg ikke er noe å tenke på. 

Anonymkode: 936ff...580

Skrevet

Jeg synes det er vanskelige spørsmål og jeg tror også det er problemstillinger vi som samfunn er ganske forvirrede rundt. Vi er stort sett enige om at det er viktig at begge foreldrene tar ansvar, og de fleste virker å være enige i at begge er viktige for barna. Samtidig ser det ut til at vi går mot kunstig befruktning av enslige også i Norge, og så vidt jeg kan se er det lite kritikk av det å dra til Danmark og få barn med en mann barna aldri vil få bli kjent med. 

Jeg tror vi på den ene siden på et helt grunnleggende nivå ser barnas potensielle behov for å kjenne sin historie og sine foreldre som et helt sentralt behov, samtidig som vi rent politisk og ideologisk har et "behov" for å ignorere eller nedprioritere disse barnas behov. Jeg tror vi fremover kommer til å få mange som møter seg selv i døren ettersom ulike behov veies opp. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På 10.4.2020 den 7.45, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt embryoadopsjon og er åpen om det til ungene mine. Jeg har to som er biologiske søsken og jeg er glad for at de har hverandre. Forøvrig tror jeg epigenitikken har mye  mer å si enn det vi tror. Dette er det naturlig forsket lite på. 

Anonymkode: 3629c...d4b

Embryo adopsjon er det samme som annen adopsjon fordi barna ikke er dine egne biologiske barn. Disse barna sliter like mye med følelsen av forkastelse som er vanlig blant donor barn og mange adopterte.

Hvordan vet du at dette ikke skader barn? Og hvordan tror du det er å være det menneske som er unnfanget av anonym egg eller sperm og som ikke kjenner til sine genetiske foreldre ? Tror du at det er noe folk ønsker for seg selv ? Vet du at mange av dem sliter med savn ,sorg og tap følelser hater måten de er kjøpt på ?

Les om adopsjon og traumer.

https://thembeforeus.com/ellie/?fbclid=IwAR3QeW0-TKGAf4iIzPqBWsDrmn1q8pG1ZCxxJvzhyrYTH_lMLTmiYUbK53Y

Anonymkode: 18561...bf8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...