Gå til innhold

Dere med barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Venter med å sende i bhg. minimum en uke etter åning

Anonymkode: 6896c...09b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke i risikogruppen, så vi er ikke redd for smitte, vi skal jo alle utsettes for smitte på et tidspunkt uansett. 

Anonymkode: 0f4d0...606

Men hva med de i samfunnet som er i risikogruppen? 

Anonymkode: ad8de...915

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men man kan jo ikke sammenlikne corona med andre luftveisinfeksjoner:/ Det her er jo mye mer aggressivt. 

Ikke for barn.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes det er på trynet at barnehager skal åpne først, all den tid barnehagebarn er den gruppen man ikke kan lære smitteverntiltak. 

Her har vi to små, og selv ikke etter iherdige forklaringer, «eksperimenter» med hvordan såpe virker på møkk/«virus» osv. over de siste ukene har vi klart å få de til å slutte å f.eks. slikke på hverandre 🤦‍♀️

Anonymkode: b4a87...c4d

Rart det der, jeg har 3 barn men har aldri opplevd at de slikker på hverandre. Nå er det likevel slik at hvis én i en husstand blir syk, blir stort sett alle det, så hvis barna drar med seg smitte fra bhg regner vi med at vi får det alle mann. Frykter det imidlertid ikke, vil heller bli ferdig med det nå enn å vente til helsevesenet er utmattet og alle respiratorer er opptatt. Det er nok ikke valgfritt i det lang løp dette her – virus forsvinner ikke, og vi må nok forvente å gå gjennom det før eller senere.

Anonymkode: 0b20d...75c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at folk holder barna sine hjemme? Hvis du bare leser på her KG så er de fleste mer enn klar for å sende barna i bhg, for det er tungt å ha de hjemme 

Vi har pratet om det på facebook gruppa vår som er for klassen(e). :) Jeg var litt usikker på om jeg skulle ha mine barn hjemme eller sende på skolen, synes det var dumt hvis jeg var den eneste som holder de hjemme på grunn av meg selv, er i risikogruppen skjønner du. Jeg har det fint med mine barn hjemme, forstår nå hvorfor mange velger å ha hjemmeskole til vanlig.

Men barna savner jo vennene sine og jeg tenkte jeg skulle ta sjansen hvis klassen blir fulltallig og mine barn sier de vil. Men barna kunne tenkt seg hjemmeskole videre selv om de savner å være med vennene sine, men som de sa det blir jo ikke vanlig skole og lek uansett... Så da blir de hjemme et par uker så ser vi hvordan det går.

Og i det store og det hele så vet jeg ikke hvor representativt KG egentlig er. De aller fleste jeg kjenner har synes dette var ei travel men koselig tid som like gjerne kunne ha vært ut skoleåret, er 10 uker igjen...

Anonymkode: a8742...69e

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke redd, nå må folk begynne å roe ned. Vi vil jo få korona før eller siden, om det er neste uke eller om tre måneder er likegyldig for meg. Det viktige er nå å isolere de eldre

Anonymkode: 390c2...d67

Det blir jo å isolere de i risikogruppene. Diabetes, autoimmun sykdom, nedsatt immunforsvar grunnet andre fæle sykdommer (f.eks kreft) osv osv. Og det er ganske mange i samfunnet vårt som lider av dette. 

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er over hodet ikke bekymret for det. Jeg er mye mer bekymret for hva det har gjort med barnet vårt å gå hjemme med to foreldre som har måttet jobbe døgnet rundt. Vi har satt NM i skjermtid og dårlig samvittighet. 

Helt enig!

Anonymkode: 8b886...0b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har pratet om det på facebook gruppa vår som er for klassen(e). :) Jeg var litt usikker på om jeg skulle ha mine barn hjemme eller sende på skolen, synes det var dumt hvis jeg var den eneste som holder de hjemme på grunn av meg selv, er i risikogruppen skjønner du. Jeg har det fint med mine barn hjemme, forstår nå hvorfor mange velger å ha hjemmeskole til vanlig.

Men barna savner jo vennene sine og jeg tenkte jeg skulle ta sjansen hvis klassen blir fulltallig og mine barn sier de vil. Men barna kunne tenkt seg hjemmeskole videre selv om de savner å være med vennene sine, men som de sa det blir jo ikke vanlig skole og lek uansett... Så da blir de hjemme et par uker så ser vi hvordan det går.

Og i det store og det hele så vet jeg ikke hvor representativt KG egentlig er. De aller fleste jeg kjenner har synes dette var ei travel men koselig tid som like gjerne kunne ha vært ut skoleåret, er 10 uker igjen...

Anonymkode: a8742...69e

De fleste som har barn i skolealder som jeg har snakket med har sagt det samme. Men igjen så er det større, og klarer til et visst punkt å ta vare på seg selv. De som har kanskje ropt høyest er de som har små barn i bhg (på småbarns avd). Dette er barn som krever mer, utforsker mer, lager mer støy lyd og trenger generelt mer oppsyn. Det er også disse barna som oftest er syke i bhg (foreldre har utfordringer med syke barn dager) men igjen de som lengter mest etter åpning av bhg.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke for barn.

Rart det der, jeg har 3 barn men har aldri opplevd at de slikker på hverandre. Nå er det likevel slik at hvis én i en husstand blir syk, blir stort sett alle det, så hvis barna drar med seg smitte fra bhg regner vi med at vi får det alle mann. Frykter det imidlertid ikke, vil heller bli ferdig med det nå enn å vente til helsevesenet er utmattet og alle respiratorer er opptatt. Det er nok ikke valgfritt i det lang løp dette her – virus forsvinner ikke, og vi må nok forvente å gå gjennom det før eller senere.

Anonymkode: 0b20d...75c

Men vet vi med 100% sikkerhet at man bare kan få det en gang? 

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er over hodet ikke bekymret for det. Jeg er mye mer bekymret for hva det har gjort med barnet vårt å gå hjemme med to foreldre som har måttet jobbe døgnet rundt. Vi har satt NM i skjermtid og dårlig samvittighet. 

Takk for at du skrev dette!! Har selv følt på det samme😭💔

Anonymkode: ed48e...90e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn i en stor ny barnehage hvor bare halvparten av plassene er fylt opp. De har da mange rom å fordele seg på. Hver avdeling har videre egen garderobe og på vårt barns avdeling er det bare 8 barn. 

I tillegg bor vi i en kommune der bare 0,03% er smittet.

Vi ser frem til at barnet skal få sosialisere seg med andre barn igjen da vi ikke har noen lekevenn og barnet ikke har sett andre barn siden stengingen.

Vi kommer til å fortsette med å begrense sosial kontakt utenom. Hjemmekontor på ubestemt tid, handle en gang i uka på tidspunkt hvor det er få i butikken, kun møte annen familie utendørs med avstand m.v. og på den måte bidra til å minimere smittespredningen mest mulig.

Anonymkode: 22cbd...23c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har barn i en stor ny barnehage hvor bare halvparten av plassene er fylt opp. De har da mange rom å fordele seg på. Hver avdeling har videre egen garderobe og på vårt barns avdeling er det bare 8 barn. 

I tillegg bor vi i en kommune der bare 0,03% er smittet.

Vi ser frem til at barnet skal få sosialisere seg med andre barn igjen da vi ikke har noen lekevenn og barnet ikke har sett andre barn siden stengingen.

Vi kommer til å fortsette med å begrense sosial kontakt utenom. Hjemmekontor på ubestemt tid, handle en gang i uka på tidspunkt hvor det er få i butikken, kun møte annen familie utendørs med avstand m.v. og på den måte bidra til å minimere smittespredningen mest mulig.

Anonymkode: 22cbd...23c

Her hadde heller ikke jeg vært bekymra, drømmesituasjon :) 

dessverre er det mange overfylte bhg :( 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat slik tenker vi også. Vi skal selvsagt gjøre vårt for å ikke spre smitten, men vi er ikke redd for å få den selv. 

Hvorfor er du ikke redd for å få det selv? Ingen er sikre her. Det er mange som har sagt dette før deg og var så ubekymret for dette, og hvordan gikk det med noen av dem, ikke så bra... Ingen, absolutt ingen er trygg for dette viruset. 

Anonymkode: baa27...804

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Forskning så langt kan tyde på at nettopp barna danner lite antistoffer, som altså trengs for immunitet.

https://www.nrk.no/urix/nye-funn-reiser-tvil-om-immunitet-mot-korona-1.14977519

Anonymkode: d87bd...68c

Ikke sant!! Derfor jeg syns der er så rart av vi gambler med å åpne så fort! De har jo spådd toppen i mai, syns vi kunne ha ventet til juni med å åpne..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du ikke redd for å få det selv? Ingen er sikre her. Det er mange som har sagt dette før deg og var så ubekymret for dette, og hvordan gikk det med noen av dem, ikke så bra... Ingen, absolutt ingen er trygg for dette viruset. 

Ikke meg du siterer, men jeg har samme tankegang.

Jeg er ikke garantert å komme hjem etter en kjøretur med bil heller. Men jeg kan ikke la frykten ta overhånd, jeg må kjøre bil for å bl a komme meg til jobb. Og akkurat sånn tenker jeg med viruset også. Vi må venne oss til å leve med risikoen.

Vi skal leve med dette viruset i et år og kanskje mer. Vi kan ikke bure oss inne og frykte i så lang tid, det har vi heller ikke godt av. Da er vi mange som mister jobben, får en langt dårligere økonomisk situasjon, kanskje mister både hus og bil. Noe som igjen går utover psyken og livskvaliteten for mange. 

Men når det er sagt(og som jeg skrev i tidligere innlegg) jeg oppsøker ikke smitte, jeg gjør absolutt mitt for å ikke spre den.

Myndighetene har heller ikke som mål at befolkningen skal beskyttes for smitte. De ønsker bare ikke at for mange får den på en gang. Derfor har vi hatt de tiltakene som vi har hatt og som vi fortsatt kommer til å ha mange av.

Anonymkode: ce8c7...0c9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir det noe bedre av å bekymre seg?

Mulig jeg har et litt forkvaklet syn på det, siden jeg i halve fjor gikk rundt og var redd for å dø av kreftspredning (risikoen var rundt 40%. Jeg havnet heldigvis i den andre kategorien, det gikk bra). Å plage meg selv med bekymring over et fillevirus med gode odds gidder jeg faktisk ikke.

Vi tar myndighetenes oppfordringer på alvor, vi beskytter de gamle og syke i slekta, vi har hjemmekontor så langt det går og unngår unødvendig sosial kontakt, men ut over det har jeg ikke tenkt å kaste bort tiden med worst case-scenarier og bekymring for mine helt friske og raske barnehagebarn. De går i barnehagen den 20., og så tar vi det derfra.

Anonymkode: 8a272...23a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Her blir det hjemmeskole som følger skoledagen til klassen gjennom teams og aktivisering av minsten med nettkurs i pedagogikk. Risikerer ingen ting da far her i huset dør om han blir syk på grunn av underliggende lungesykdom og mangel på store deler av en lunge. Blir tungt og vanskelig, men hva gjorde folk før i tia?? Vi har avtale med en familie om playdates ute her da området vi bor på er svært og de er like forsiktige. En kan ikke bli hysterisk, men vi er bare nødt å være så forsiktige vi kan da det virker som (også ifølge lege) at minste her i hus har noe nedsatt immunforsvar. Syns folk kan begynne å respektere hverandre sine valg jeg! Så lenge alle tar hensyn og ikke sleiker på hverandre er det vel opp til hver enkelt hva de gjør?! Vi blir hjemme, og jeg respekterer andre som må ha barna i barnehagen. Om vi har råd til det? Egentlig ikke, men hvem faen er «du» som kommer å sier at vi må tenke logisk eller det ene med det andre? Ja sterke ord, men jeg er så veldig lei av all denna stigmatiseringa vi får på grunn av det. Vi er egentlig selvstendig næringsdrivende, men når 1 dør om han blir syk og 1 barn har store sjangser for å ikke overleve tør vi rett og slett ikke å risikere noe. Nå har vi AAP enda på grunn av diverse ting, men den perioden er snart over og da får vi dessverre få supplerende sosialhjelp da.. En i familien kan gå ut i 100% ufør, men nekter å gi opp å jobbe så da får en ha det trangt en stund og «snylte» som mange mener uten å vite situasjonen 🌺

Anonymkode: d695a...315

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skeptisk. Ikke komfortabel med å skulle sende i bhg enda. Det kan hende vi holder barnet hjemme en stund til. Men det kommer an på hvordan bhg vår kan innrette seg iht smittevernreglene. Jeg tror det blir vanskelig med småbarnsavd og lite lokale.

Anonymkode: 61cde...cb5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke bekymret for at barnehagene åpnes, er mer bekymret for vår personlige økonomi akkurat nå. Samfunnet må komme i gang igjen. 

Anonymkode: 09db2...dbd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke sant!! Derfor jeg syns der er så rart av vi gambler med å åpne så fort! De har jo spådd toppen i mai, syns vi kunne ha ventet til juni med å åpne..

Men altså... Toppen kommer jo ikke noen gang om alt er stengt! Om toppen er spådd til å komme i juni så er det vel under forutsetning om at vi ikke fortsatt er nedlåst.

Alle må ta innover seg følgende: De fleste vil bli smittet. Å stenge alt utsetter det, men like mange vil bli smittet til slutt.

Anonymkode: 390c2...d67

• Liker 6
  • Opprett ny...