Gå til innhold

Siden du vet bedre enn ekspertene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er en setning som gjentar seg ofte i diskusjonene her inne, spesielt i temaene om korona. 

Hvorfor tror dere at de som ytrer sine synspunkter mener at de har rett og ekspertene tar feil? 

La nå en diskusjon være en diskusjon. Det er bare svada å komme med: «å du bør kontakte WHO,FHI, Regjeringen for du er tydeligvis ekspert..🙄

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det henger nok med at en del av oss forsøker å diskutere med fakta i bakhånd. Når andre da drar inn antagelser og synsing på så utrolig bastante måter, så blir det litt vanskelig å både forholde seg til, men også å diskutere noe som helst.

Det blir litt som å diskutere med en paranoid konspirasjonsteoretiker, det som normalt regnes som opplest vitenskap gjelder plutselig ikke.

Anonymkode: 712b4...e36

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Det verste jeg vet er sofaeksperter, som plutselig vet bedre enn alle landets eksperter. 

Anonymkode: 08c91...580

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det henger nok med at en del av oss forsøker å diskutere med fakta i bakhånd. Når andre da drar inn antagelser og synsing på så utrolig bastante måter, så blir det litt vanskelig å både forholde seg til, men også å diskutere noe som helst.

Det blir litt som å diskutere med en paranoid konspirasjonsteoretiker, det som normalt regnes som opplest vitenskap gjelder plutselig ikke.

Anonymkode: 712b4...e36

Som om ekspertene alltid har rett. Nei, det har de ikke. De blir ikke engang enige.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mange her inne skriver som om de vet noe ingen vet sikkert. Og mange er veldig skråsikre på ting som blir beskrevet som usikkert av helsemyndigheten og andre eksperter. Synes diskusjonene om koronaviruset her inne bærer preg av veldig enten veldig overdrevne og svartmalende uttalelser eller veldig bagatelliserende og useriøse uttalelser. I tillegg er flere også preget av konspirasjonsteorier som virker fullstendig useriøse. Jeg synes det er et veldig lavt nivå på diskusjonene her inne, og det er både uheldig og skremmende at så mange er så lite mottakelig for sunn fornuft og evne til kritisk tenkning. 

Anonymkode: b7888...3ca

• Liker 9
Skrevet

Men er de Sofaeksperter om de sier sin mening? Og PR i dag er det uansett få som er eksperter på Korona. 

Jeg kan skjønne at folk er engstelige og sier sin mening her. Men det å da komme med «du er tydeligvis ekspert» er unødvendig. 

• Liker 2
Gjest Heartgirl
Skrevet

En ting er å ha meninger om en sak, men en annen ting er at meningene er ikke det samme som å ha fasit i saken. Man har ulike synspunkt i saken, og evne til å stille seg kritisk til ulike spørsmål 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, OPIgirl skrev:

Som om ekspertene alltid har rett. Nei, det har de ikke. De blir ikke engang enige.

Men de begrunner i alle fall meningene sine med noe annet enn "jeg synes at ..." eller "noen på Youtube sa at ...", noe som gjør det litt lettere å ha en seriøs diskusjon. 

Anonymkode: ba435...fdc

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men de begrunner i alle fall meningene sine med noe annet enn "jeg synes at ..." eller "noen på Youtube sa at ...", noe som gjør det litt lettere å ha en seriøs diskusjon. 

Anonymkode: ba435...fdc

Er ikke en mening det samme som å synes noe? 

En mening må ikke inneholde fakta. 
Men synspunkter. Og det er det nok av her🙈

Dette er ikke for å kverulere, det er ett oppriktig spørsmål. Og min mening har jeg skrevet under. 
Rett gjerne på meg, om jeg er helt på jordet🙈😃

Endret av Bondo
Skrivefeil
Skrevet

Selv om man legger til en link som faktisk fagpersoner uttaler seg i, så får man dritt hvis noen andre personlig ikke er enig i det. Det er forskjellige meninger angående korona, selv blant eksperter, så det blir gjerne frem og tilbake. De mest hysteriske elsker å kalle andre for egoister og idioter. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, OPIgirl skrev:

Selvsagt blir de ikke enige. Dette er en svært kompleks situasjon, og kunnskapsgrunnlaget vårt endres, dag for dag. 

Anonymkode: e2d09...4fa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Bondo skrev:

Dette er en setning som gjentar seg ofte i diskusjonene her inne, spesielt i temaene om korona. 

Hvorfor tror dere at de som ytrer sine synspunkter mener at de har rett og ekspertene tar feil? 

La nå en diskusjon være en diskusjon. Det er bare svada å komme med: «å du bør kontakte WHO,FHI, Regjeringen for du er tydeligvis ekspert..🙄

Det er nok fordi mange ikke bare holder seg til å skrive sin mening, men er veldig raske med å kalle andre for hysteriske dommedagsprofeter bare fordi de tar tiltakene på alvor og mener man bør ta covid-19 litt mer seriøst enn en vanlig influensa.

Når det blir slutt på de nedlatende kallenavnene, så blir det kanskje slutt på "siden du vet bedre enn ekspertene" også. Forventer man å bli møtt med respekt for sine meninger, må man respektere andres meninger også.

Anonymkode: 86a6d...81f

• Liker 1
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi mange ikke bare holder seg til å skrive sin mening, men er veldig raske med å kalle andre for hysteriske dommedagsprofeter bare fordi de tar tiltakene på alvor og mener man bør ta covid-19 litt mer seriøst enn en vanlig influensa.

Når det blir slutt på de nedlatende kallenavnene, så blir det kanskje slutt på "siden du vet bedre enn ekspertene" også. Forventer man å bli møtt med respekt for sine meninger, må man respektere andres meninger også.

Anonymkode: 86a6d...81f

Nei, dette er bare tull! Mange som respekterer og ta tar forholdsreglene veldig seriøst, men de ser ikke så mørkt på det som enkelte gjør. Grunnen til at vi kaller en del for hysteriske og dommedagsprofeter er fordi de ser så forbanna mørkt på alt og sier «bare vent! Vi får italienske tilstander også her» «dette er pest» dette går til helvete osv»

Og det er også uenigheter blant ekspertene. Noen av dem mener vi kan løsne mer på tiltakene, MEN veldig forsiktig og bruke både antibac og det som trengs, færre mennesker samlet om gangen osv. Og så har du noen her inne på kg som mener vi må ha det slik i 2 år til. Så at vi ikke går rundt og er livredde, betyr ikke at vi ikke viser respekt og holder både avstand og følger reglene som er. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

Nei ekspertene har ikke alltid rett, de sier jo rakt ut at det er mye som er nytt og at det stadig dukker opp nye funn som er ukjente. Men  og det er et stort men! De uttaler seg på bakgrunn av data innhentet gjennom velprøvde vitenskapelige metoder, som er bygget opp for å kunne etterprøves og i størst mulig grad utelukke feilaktige konklusjoner. 

De sitter ikke bare på gutterommet og fantaserer opp påstander fra tynne luften eller henger seg på en konspirasjonsteori utviklet av en løgnfabrikk. 

Anonymkode: 310ba...6fb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, OPIgirl skrev:

Er det ikke rart hvordan ekspertene innrømmer at dette vet de faktisk ikke svaret på, hva som er riktig og ikke, mens Arne som jobber på det lokale bilverkstedet vet. Og alle andre, inkludert de jævla ekspertene, er jo bare SÅ dumme som ikke skjønner hva som er riktig for det VET han!

Dunning-krüger effekten.

Og selv om ikke ekspertene vet hva som er riktig nå, så har de mye mer kunnskap om dette en mann i gata har. Tar de feil, selvfølgelig gjør de det. Det gjør leger også, og de har 6-7 år med skole først, og hadde vi satt inn en gartner i deres jobb så hadde det helt sikkert gått galt!

Vil bare påpeke at jeg har ingenting i mot bilmekanikere, tbert i mot, det var KUN et eksempel på at noen uten helsefaglig bakgrunn skal mene noe om det de absolutt ikke kan noe om. Kunne nevnt butikkansatte, fabrikkarbeidere, blomsterbud og flisleggere også. Bare ett eksempel der altså!

Anonymkode: 5c2ee...870

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Koronaekspertene har alltid vært eksperter. Og da mener jeg de helt vanlige mennesker som deltar i diskusjoner og som kommer med påstander og konklusjoner og snakker med autoritet som om de var eksperter. Før korona var de eksperter på noe annet, biologi, for eksempel, eller de later som de er historikere.

Anonymkode: 88709...96f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2020 den 18.19, Bondo skrev:

Kan det ha noe med at folk også klarer å tenke selv? 

Når FHI og WHO har gjort såpass mange grove tabber, vinglet frem og tilbake og ikke ser ut til å klare å bli enige med seg selv, så er det ikke rart at mange folk ikke stoler på dem.

Anonymkode: f677a...679

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når FHI og WHO har gjort såpass mange grove tabber, vinglet frem og tilbake og ikke ser ut til å klare å bli enige med seg selv, så er det ikke rart at mange folk ikke stoler på dem.

Jeg ser den. Men det er snakk om at folk spyr ut eder og galle. 
Det er ikke en saklig kommentar å komme med «å du er jo en ekspert» Kontakt FHI!

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, han sjefen i WHO er ikke helt god. Han virker å være helt i lomma til Kina:

https://www.roughestimate.org/roughestimate/the-crimes-of-tedros-adhanom

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Bondo skrev:

Jeg ser den. Men det er snakk om at folk spyr ut eder og galle. 
Det er ikke en saklig kommentar å komme med «å du er jo en ekspert» Kontakt FHI!

Nei, det er jeg enig i.

• Opprett ny...