Gå til innhold

Og der rundet vi 100 døde av Korona

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv med tiltakene kommer vi fort opp i 250k - 300k døde fordi smitten kom utenfor kontroll i påsken og alt for mange ikke tar situasjonen seriøst. Den lange inkubasjonstiden gjør at smittede tror de er friske, og smitter hundrevis av folk som igjen smitter mange på sin vei. Det laveste estimatet har hele tiden vært rundt 150k døde, det tallet er basert på at alt blir stengt og holdes stengt. Med åpning av samfunnsinstitusjonene vil vi ha minimum 220k døde pga dårlig kontroll på smittetilfellene og mangelfull sporing.

Anonymkode: 27dcb...923

Altfor lite, blir minst en halv million som dør av Korona i Norge!

Anonymkode: 75550...0a2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det kommer til å bli 8-9 millioner, jeg. Bare i Norge, altså.

Virkelig modig å komme med spådommer som AB, forresten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den som lever får se.

Anonymkode: a2a3b...37a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, blasfeminist skrev:

Jeg tror det kommer til å bli 8-9 millioner, jeg. Bare i Norge, altså.

Virkelig modig å komme med spådommer som AB, forresten.

Det er vel få som tør å spå færre enn 100.000 døde i Norge i epidemien, mange anslår fortsatt det mest sannsynlige tallet til ca 250.000. Det er således åpenbart at vi får nye smittetopper. 8-9 mill. døde skal dog godt gjøres i en befolkning på knapt 6 mill. De fleste dør bare én gang.

Anonymkode: 93079...d4d

• Liker 1
Skrevet

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste dør bare én gang.

Det var egentlig ment som en spøk, siden jeg syntes tallet hørtes overdrevet høyt ut, men om vi ikke får vaksine på femti år, så kan det godt stryke med flere nordmenn enn vi er i landet i dag.

Nå har ikke fulgt hele tråden, men hva er tidshorisonten for disse anslagene?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært inne på dette tallet tidligere, det er ikke helt urealistisk, men jeg tror at den spredte geografiske avstanden mellom folk i Norge hjelper tallene våre litt nedover. 250k - 300k er nok det mest sannsynlige, men det er med tiltak med faktisk effekt inne i bildet. Slipper vi løs alt på en gang nå, kan det fort komme opp i 500k-600k som du er inne på. Nå er det heldigvis bare de minste som er i gang ennå. 

Folk glemmer at Italia , Spania , France og USA også er i en tidlig fase i totalregnskaper. Bølge to er på vei, viruset har allerede mutert over i en variant som har minst 20% dødelighet, det vil si 1 av 5 vil dø av den. Vi i Norge vil få bølge en og to samtidig om noen uker.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært inne på dette tallet tidligere, det er ikke helt urealistisk, men jeg tror at den spredte geografiske avstanden mellom folk i Norge hjelper tallene våre litt nedover. 250k - 300k er nok det mest sannsynlige, men det er med tiltak med faktisk effekt inne i bildet. Slipper vi løs alt på en gang nå, kan det fort komme opp i 500k-600k som du er inne på. Nå er det heldigvis bare de minste som er i gang ennå. 

Folk glemmer at Italia , Spania , France og USA også er i en tidlig fase i totalregnskaper. Bølge to er på vei, viruset har allerede mutert over i en variant som har minst 20% dødelighet, det vil si 1 av 5 vil dø av den. Vi i Norge vil få bølge en og to samtidig om noen uker.

Godt du har fantasien i orden 🙂 

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel få som tør å spå færre enn 100.000 døde i Norge i epidemien, mange anslår fortsatt det mest sannsynlige tallet til ca 250.000. Det er således åpenbart at vi får nye smittetopper. 8-9 mill. døde skal dog godt gjøres i en befolkning på knapt 6 mill. De fleste dør bare én gang.

Av en befolkning på ca 2.5 millioner døde drøyt 15 000 av spanskesyken i Norge. Mener du helt seriøst at Covid-19 er mange ganger dødeligere enn selveste spanskesyken??

Isåfall må du redegjøre godt for påstanden din!

(Spanskesyken hadde en mortalitet på 0.6 prosent i Norge btw.)

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange som i Facebook-eksperter på "Barnet mitt skal ikke være prøvekanin for Covid-19" eller "Vi som hater barnevernet", og som har mastergrad ved livets harde skole? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

25.april skriver vi 201 døde. Det gikk fort fra 8.april....

Anonymkode: 7e377...ab4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremdeles en VELDIG laaang vei til over 100 000 døde i Norge...                 

Anonymkode: 82754...6f3

Ja. Noe tall vil ikke jeg tippe. Nå bor vi nordmenn ikke så tett. 7500 er smittet og holder de seg inne og unna folk, så kan det gå bra. Likevel er faren der. Det å ikke vite OM eller NÅR en blir syk er skummelt. Jeg går 100 % i jobb og ønsker ikke bli syk. Skremmende å lese hvor syke enkelte blir.

Anonymkode: 7e377...ab4

AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Av en befolkning på ca 2.5 millioner døde drøyt 15 000 av spanskesyken i Norge. Mener du helt seriøst at Covid-19 er mange ganger dødeligere enn selveste spanskesyken??

Isåfall må du redegjøre godt for påstanden din!

(Spanskesyken hadde en mortalitet på 0.6 prosent i Norge btw.)

Men hvor mange ble smittet? Hva var dødeligheten per smittet?

For 100 år siden så bodde vel de fleste på gårder, og med lite kontakt med andre og med spiskammers som varte i lang tid. Så det var skjeden man måtte ut for å handle. Så det var veldig annerledes smitteforhold enn i dag, og jeg kan tenke meg at en veldig stor andel av folket ikke ble smittet.

Mens i dag flyr folk i flere butikker per dag, og stuer seg inn på kollektivtransport, osv. Så forholdene ligger til rette for at store deler av befolkningen vil bli smittet.

Anonymkode: f2d8c...8bb

Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvor mange ble smittet? Hva var dødeligheten per smittet?

For 100 år siden så bodde vel de fleste på gårder, og med lite kontakt med andre og med spiskammers som varte i lang tid. Så det var skjeden man måtte ut for å handle. Så det var veldig annerledes smitteforhold enn i dag, og jeg kan tenke meg at en veldig stor andel av folket ikke ble smittet.

Mens i dag flyr folk i flere butikker per dag, og stuer seg inn på kollektivtransport, osv. Så forholdene ligger til rette for at store deler av befolkningen vil bli smittet.

Anonymkode: f2d8c...8bb

Ca 40 % av Norges befolkning ble ifølge SNL smittet under Spanskesyken. 

Ifølge FHI's estimater vil det være nogen lunde samme besmittelse ved Covid-19.

Av denne grunn kan vi anta at omlag 30 000 (dersom epidemien får skikkelig fotfeste, og sykehusene mister grepet ) vil kunne miste livet under Covid-19. 

Dette er "worst case tilfellet" hvor svært få blir gitt adekvat behandling. Det vil høyst trolig være langt færre. Dessuten er det de eldste som rammes hardest av vår pandemi, mens de yngre døde under spanskesyken.

Regner man i tapte leveår vil spanskesyken uansett forbli LANGT verre en Covid-19. Dette er som nevnt nært knyttet til alderen på de som dør av sykdommen.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

219 døde nå. Tror dere fortsatt på de høye tallene dere har spådd eller tror dere det vil roe seg? 

Anonymkode: 8dd31...b9e

• Opprett ny...