AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Tror jeg har skjønt det selv, må bare få det bekreftet. Ebay er voec registrert, de legger til mva automatisk, da er det bare det jeg skal betale ikke sant. Så lenge det ikke er over 3000 eller en tollpliktig vare? Anonymkode: 6c125...083 4
CrazyChick90 Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Dette er helt korrekt, og du vil ikke bli belastet for andre gebyrer i senere tid. 7
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 14 timer siden, CrazyChick90 skrev: Dette er helt korrekt, og du vil ikke bli belastet for andre gebyrer i senere tid. Takk for svar 😊 Anonymkode: 6c125...083
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 Bestilte akkurat noe småtteri på Ebay å så det ble lagt på noen kroner i moms. Men jeg lurer nå på hvordan i huleste tollvesenet vet at pakken er kjøpt "fra ebay"? Varen kommer jo fra en tilfeldig privatperson og det er jo ingen merking på pakken som sier hvor den er kjøpt Jeg vet i overgangsperioden så lar tollvesenet disse pakkene passere uansett, men når overgangsperioden er over, må jeg da stole på at selger husker å merke pakken med noe, eller risikerer jeg å betale dobbelt opp? Anonymkode: 36f86...7d1 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Bestilte akkurat noe småtteri på Ebay å så det ble lagt på noen kroner i moms. Men jeg lurer nå på hvordan i huleste tollvesenet vet at pakken er kjøpt "fra ebay"? Varen kommer jo fra en tilfeldig privatperson og det er jo ingen merking på pakken som sier hvor den er kjøpt Jeg vet i overgangsperioden så lar tollvesenet disse pakkene passere uansett, men når overgangsperioden er over, må jeg da stole på at selger husker å merke pakken med noe, eller risikerer jeg å betale dobbelt opp? Anonymkode: 36f86...7d1 Så vidt jeg vet, så fungerer det bare når di bruker global shipping program via Ebay - da de baker inn MVA ("Import charges") og eventuelle skatter. Anonymkode: c3ba8...0c0
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #6 Skrevet 10. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg vet, så fungerer det bare når di bruker global shipping program via Ebay - da de baker inn MVA ("Import charges") og eventuelle skatter. Anonymkode: c3ba8...0c0 Nei, det jeg bestilte gikk ikke via Global Shipping Program. Ble bare lagt til moms når jeg hadde bekreftet og varen blir sendt som vanlig post fra europa. Frakta var også bare 20-30 kroner som er langt under det man må betale med GSP. Anonymkode: 36f86...7d1 2
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #7 Skrevet 10. april 2020 Jeg bestilte nylig noe fra en selger og da ble det lagt til noen kroner i VAT i kassen, men nå har selger ombestemt seg og sier han ikke kan gå på posten pga. Korona og at han ønsker å refundere beløpet. Men vi er uenige om hvilket beløp han skal betale meg tilbake, han mener at han ikke skylder meg VAT-beløpet. Hva er riktig? Har sendt mail til ebay, men får ikke svar nå pga påsken. Anonymkode: 1f281...4dd
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #8 Skrevet 10. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Bestilte akkurat noe småtteri på Ebay å så det ble lagt på noen kroner i moms. Men jeg lurer nå på hvordan i huleste tollvesenet vet at pakken er kjøpt "fra ebay"? Varen kommer jo fra en tilfeldig privatperson og det er jo ingen merking på pakken som sier hvor den er kjøpt Jeg vet i overgangsperioden så lar tollvesenet disse pakkene passere uansett, men når overgangsperioden er over, må jeg da stole på at selger husker å merke pakken med noe, eller risikerer jeg å betale dobbelt opp? Anonymkode: 36f86...7d1 Avsender merker pakken med Ebay sitt VOEC-nummer. Anonymkode: 97249...5ce 1
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #9 Skrevet 10. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Avsender merker pakken med Ebay sitt VOEC-nummer. Takk for svar. Med andre ord en ny måte å for selgere (på andre steder) å forsøke svindel på i stedet for å forfalske verdien som i gamle dager.. Eller et potensiellt problem for mottaker hvis avsender glemmer dette som jeg skrev. Tror forsåvidt ikke noen av delene blir et stort problem etterhvert som flere og flere uavhengige småbutikker blir VOEC registert og det blir standarden i hele europa, men vi får se. Anonymkode: 36f86...7d1
Gjest O.G. Skrevet 10. april 2020 #10 Skrevet 10. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Med andre ord en ny måte å for selgere (på andre steder) å forsøke svindel på i stedet for å forfalske verdien som i gamle dager.. Eller et potensiellt problem for mottaker hvis avsender glemmer dette som jeg skrev. Tror forsåvidt ikke noen av delene blir et stort problem etterhvert som flere og flere uavhengige småbutikker blir VOEC registert og det blir standarden i hele europa, men vi får se. Anonymkode: 36f86...7d1 Vel, men hva var det Norges myndigheter gjorde da de innførte de nye tollreglene da? Er ikke sånn at jeg kikker skjeivt på folk som gjør hva de kan for å komme seg unna dette. De har nok allerede betalt skatt av pengene sine og skal ikke behøve å betale mer bare pga de handler fra utlandet.
AnonymBruker Skrevet 10. april 2020 #11 Skrevet 10. april 2020 4 timer siden, O.G. skrev: Vel, men hva var det Norges myndigheter gjorde da de innførte de nye tollreglene da? Er ikke sånn at jeg kikker skjeivt på folk som gjør hva de kan for å komme seg unna dette. De har nok allerede betalt skatt av pengene sine og skal ikke behøve å betale mer bare pga de handler fra utlandet. Hva myndighetene gjorde? Foreløpig har de ikke gjort så mye i det hele tatt? Vi har overgangsordningen, mest sannsynlig til nyttår når EU innfører det samme. Ellers er jo ordningen med å betale moms når man kjøper varen på eks Ebay selv fra privatpersoner, overraskende god. Mange, inkl meg selv, fryktet posten sitt fortollingsgebyr på 149-299,- på alle varer fra småselgere som ikke var VOEC registrert, men det slipper man tydeligvis nå, så det er egentlig en god nyhet. At alt småtteriet blir 25% dyrere skal jeg klare å leve med, og for min egen del blir det neppe så voldsomt store forskjeller samlet sett, da man nå også slipper fortollingsgebyret på de dyrere pakkene helt opp til 3000 kroner. Forøvrig var det litt klønete formulert at jeg kalte det et problem at selgere prøver å lure tollvesenet slik at jeg slipper å betale moms. Det er IKKE er problem for meg for å si det slik 😏 Det jeg mente var et potensiellt problem, er hvis ebay selgere (og sikkert det samme fra Aliexpress) nå glemmer å sette dette VOEC nummeret på pakken og jeg må betale moms to ganger pluss gebyet. Anonymkode: 36f86...7d1
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #12 Skrevet 11. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva myndighetene gjorde? Foreløpig har de ikke gjort så mye i det hele tatt? Vi har overgangsordningen, mest sannsynlig til nyttår når EU innfører det samme. Ellers er jo ordningen med å betale moms når man kjøper varen på eks Ebay selv fra privatpersoner, overraskende god. Mange, inkl meg selv, fryktet posten sitt fortollingsgebyr på 149-299,- på alle varer fra småselgere som ikke var VOEC registrert, men det slipper man tydeligvis nå, så det er egentlig en god nyhet. At alt småtteriet blir 25% dyrere skal jeg klare å leve med, og for min egen del blir det neppe så voldsomt store forskjeller samlet sett, da man nå også slipper fortollingsgebyret på de dyrere pakkene helt opp til 3000 kroner. Forøvrig var det litt klønete formulert at jeg kalte det et problem at selgere prøver å lure tollvesenet slik at jeg slipper å betale moms. Det er IKKE er problem for meg for å si det slik 😏 Det jeg mente var et potensiellt problem, er hvis ebay selgere (og sikkert det samme fra Aliexpress) nå glemmer å sette dette VOEC nummeret på pakken og jeg må betale moms to ganger pluss gebyet. Anonymkode: 36f86...7d1 Det bør vel kunne løse seg ved å sende kvittering til posten, slik det gjorde før hvis selger hadde glemt å sette verdi på pakken. Anonymkode: bea39...8af
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #13 Skrevet 11. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det bør vel kunne løse seg ved å sende kvittering til posten, slik det gjorde før hvis selger hadde glemt å sette verdi på pakken. Hvis verdien er skrevet på pakken, og posttollen ikke anser pakken som mistenkelig, så etterspør de ingen kvittering. De fortoller den å sender den rett til deg uten at du har mulighet å stoppe denne prosessen. Skal du ha varen må man bare betale. Å klage i ettertid er også bortkastet for småting, og du får uansett ikke erstattet fortollingsgebyret. Nå skal det legges til at det har vært snakk om å lage en mer brukervennlig egenfortollings løsning, så får man se hva som kommer ut av det. Anonymkode: 36f86...7d1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå