Gå til innhold

Noen som har plukket jordbær eller sortert potet her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen forklare hvorfor norsk ungdom, permiterte, arbeidsledige og studenter ikke kan utføre dette arbeidet? Skjønner at man bør ha grei fysisk form, men det har jo de fleste. Hva er det som er så sabla vanskelig med dette at man må ha mange års erfaring og kompetanse for å få det til?

Eller jukser bøndene? Betaler de mindre enn oppgitt? Lar de jobbe alt for lange dager? 

Er student selv og kjenner mange som vil ha deltids/sesong- eller sommerjobb, men det er ofte ganske håpløst da få stillinger som dette blir lyst ut. Virker ganske teit å hente inn mange tusen fra utlandet når nordmenn trenger jobb.

Anonymkode: 486c7...182

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er superenkelt og underbetalt utnyttelse av arbeidskraft. De gir ikke jobben til nordmenn fordi nordmenn vet hva som er minimum tillatt timelønn, det gjør ikke utlendinger. 

Anonymkode: e71bb...4f6

• Liker 13
Gjest Lawyam
Skrevet

Norske ungdommer har tradisjonelt ikke villet ha disse jobbene da det er knallhardt arbeid og tempoet er hardt for å få alt i hus - mens polakkene har trengt pengene og jobbet hardt uten å mukke, derfor har de også ofte brukt de samme hver sesong. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Lawyam skrev:

Norske ungdommer har tradisjonelt ikke villet ha disse jobbene da det er knallhardt arbeid og tempoet er hardt for å få alt i hus - mens polakkene har trengt pengene og jobbet hardt uten å mukke, derfor har de også ofte brukt de samme hver sesong. 

Norske ungdommer utførte mer eller mindre alt av disse jobbene helt fram til for 20 år siden. I årene etter det lette vi desperat etter slike jobber, men plutselig ble alt automatisert eller gitt til utenlandsk arbeidskraft. Så vi gav jo opp å lete... Tipper det er mange som gjerne hadde tjent disse kronene, men bøndend vil spare penger og nordmenn kan ikke underbetales like grovt som polakker eller vietnamesere. 

Anonymkode: d00aa...566

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Lawyam said:

Knallhardt er det ikke. Kun kjedelig og ensformig. Mvh tidligere plukker.

Anonymkode: e71bb...4f6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke knallhardt men ensformig

Grunnen til at norske ungdommer ble utkonkurrert er pga at bøndene ikke ønsket å betale for det så de fant opp mange gode/dårlige unnskyldninger for å kunne dumpe lønningene og ansette folk fra andre steder.

Anonymkode: 1d783...52f

• Liker 7
Skrevet

Jeg har gjort begge deler. Det krever at man klarer å vurdere kvaliteten og er nøyaktig, men særlig kompetansekrevende er det ikke. Mer kjedelig og monotont. Og så er det dårlig betalt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har plukket som veldig ung. Fikk betalt per kurv og tjente til lommepenger.

Anonymkode: 0669b...4d4

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, Lawyam skrev:

Vi tok disse jobbene opp til 1998, men så fant bøndene ut at de kunne bruke polakker og betale dem mindre enn de måtte ut med til norske ungdommer. 

AnonymBruker
Skrevet

At det har blitt mange europeere som tar sesongarbeid i Norge, har vel mer med EØS avtalen å gjøre, en hva "bøndene fant på" .

Anonymkode: 0fcd5...376

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Vi tok disse jobbene opp til 1998, men så fant bøndene ut at de kunne bruke polakker og betale dem mindre enn de måtte ut med til norske ungdommer. 

Var vel omtrent da det og ble slutt på at en kunne plukke selv og betale 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nav sendte meg til en gård hvor jeg måtte stelle hester og kaniner, sette grønnsaker og rense de, dyrke tomater ,sortere poteter og ellers forefallende gårdsarbeid. Jeg var der bare 3 måneder, og dette er mer enn 8 år siden, men det var lett arbeid. Likte det , egentlig. Stod ved samlebåndet og sorterte og hørte på radioen sammen med en snill gammel alkisgubbe mens vi pratet og lo .

Anonymkode: 12f22...1ef

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var vel omtrent da det og ble slutt på at en kunne plukke selv og betale 

Ja, det stemmer. 

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan noen forklare hvorfor norsk ungdom, permiterte, arbeidsledige og studenter ikke kan utføre dette arbeidet? Skjønner at man bør ha grei fysisk form, men det har jo de fleste. Hva er det som er så sabla vanskelig med dette at man må ha mange års erfaring og kompetanse for å få det til?

Eller jukser bøndene? Betaler de mindre enn oppgitt? Lar de jobbe alt for lange dager? 

Er student selv og kjenner mange som vil ha deltids/sesong- eller sommerjobb, men det er ofte ganske håpløst da få stillinger som dette blir lyst ut. Virker ganske teit å hente inn mange tusen fra utlandet når nordmenn trenger jobb.

Jeg plukket ofte jordbær på en gård utenfor Oslo da jeg var barn på 80 tallet. Var relativt kjedelig arbeid men hvis det var sol og fint vær så var det ikke så ille. Dagens unge er en gjeng bortskjemte drittunger :Nikke:

Anonymkode: daab0...d01

• Liker 4
Skrevet

Jeg har plukket poteter helt gratis, jeg! :) Da jeg vokste opp, tilbragte vi 8 uker hver sommer på ferie på vestlandet. Venninnene mine der bodde på små gårder, der de hadde fjøs med dyr, og åkere der ting ble dyrket (jeg tror det var mest til eget bruk). Poteter  og gulrøtter og jordbær og sånt.

Det var en selvfølge at ungene på gårdene måtte hjelpe til med alt mulig hjemme, inkl plukke poteter og slikt. Så siden venninnene skulle ut på åkeren og plukke, ble vi med også og plukket i vei. Synes det var gøy å få være med, vi by-ungene. Vi var med og hesjet høy for harde livet også. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Norsk ungdom vil ikke ha disse jobbene. Og vil du betale det dobbelte for potet og jordbær for at lønningene skal økes? Og skyld ihvertfall ikke på bøndene for EØS, det var det Osloeliten som ville ha.

Anonymkode: 29147...087

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har plukket jordbær.
Det er ikke spesielt vanskelig, så lenge du klarer å se forskjell på moden, umoden og råtten/muggen bær.
Men man får gjerne vond rygg og/eller vonde knær, alt etter arbeidsstilling.
Det er også elendig betalt. Derfor har det aldri vært utført av folk som må forsørge seg selv, men av skoleelever, pensjonister og hjemmeværende husmødre som syns det er greit med litt lommepenger.
Østeuropeere har kunnet klare å leve av lønna da norske kroner har gitt vesentlig mer kjørkraft i hjemlandene deres enn i Norge. Mulig det endrer seg med svak norsk krone hvis økonomien i de østeuropeiske landene også bedrer seg.

Har også plukket poteter. Mindre behov for å sortere, men ofte vått, kaldt, gjørmete og ufyselig :) 
Poteter plukkes nå med maskiner så det er vel lite behov for arbeidskraft der.

Har ikke plukket annet av grønnsaker/frulkt/bær, men kan ikke se for meg at det skulle være vesentlig mer komplisert. 
Mulig det de trenger er folk som kan kjøre traktior, pløye, høste korn, legge traktoregg? Eller stelle dyr?

Anonymkode: 1ffe3...467

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk ungdom vil ikke ha disse jobbene. Og vil du betale det dobbelte for potet og jordbær for at lønningene skal økes? Og skyld ihvertfall ikke på bøndene for EØS, det var det Osloeliten som ville ha.

Nå har aldri denne typen jobber vært godt betalt, men ja, jeg betaler gjerne mer hvis det bidrar til et anstendig lønnsnivå i landbruket hvis det er det som skal til. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Leo skrev:

Nå har aldri denne typen jobber vært godt betalt, men ja, jeg betaler gjerne mer hvis det bidrar til et anstendig lønnsnivå i landbruket hvis det er det som skal til. 

Det er bra! Men veldig mange velger BILLIG framfor alt annet.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

At det har blitt mange europeere som tar sesongarbeid i Norge, har vel mer med EØS avtalen å gjøre, en hva "bøndene fant på" .

Anonymkode: 0fcd5...376

Polske jordbærplukkere var da et vanlig syn i Norge lenge før EØS og Polen ble med i EU. Mener vi til og med hadde polske plukkere i Norge før jernteppets fall. Skal ikke påstå det 100% men mener å huske det.

• Opprett ny...