Gå til innhold

Tvil om immunitet

Anbefalte innlegg

Skrevet
23 timer siden, Atomlynet skrev:

Man blir immun, det er det ikke tvil om. Folk hadde ikke blitt frisk fra infeksjonen hvis de ikke utvikler immunitet og mange er friskmeldt allerede. Slapp av. 

Ok, la meg introdusere deg for noroviruset! Ikke får man noen immunitet og ikke finnes det noen vaksine, men man blir stort sett friske lell.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle som kan dø av dette, vil dø. Men ingen er ærlige og tørr innrømme det. Det er bare spørsmål om tid før dine kjære i familien stryker med.

Anonymkode: 23b8d...f32

• Liker 4
Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Så hvis en dødelighet på 1,8% er så sikkert hvorfor sa FHI tidligere 0,4% da? 2.Og hvorfor har Italia så mye høyere dødelighet? 3.Og hvorfor skal vi behandle folk på sykehus da hvis uansett 1,8% dør med eller uten behandling?

Nei her er Druid full av bullshit som vanlig.

Anonymkode: f25a4...eeb

1. Som jeg påpeker, det er flere typer tall å gå ut med avhengig av hvilket budskap man skal formidle.

2. Vi vet ingenting om dødeligheten i Italia er høy eller ikke, for vi har ikke anelse på hvor mange som er smittet. Vi vet bare dødeligheten i forhold til hvor mange som er diagnostert. Vi kan gjette oss til at dødeligheten er høy, fordi risikogruppen er overrepresentert og fordi de stiller med ulemper ved behandlingen av sykdommen, siden det er mye antibiotikaresistente sykehus sykdommer der. Men før populasjonen er screenet vet vi ikke om dødligheten av viruset er høyere her. Pandemien er en helt annen sak.

3. Fordi hvis vi ikke gjør det dør flere.

4.Fullt mulig, men det er i allefall gjennomtenkt bullshit, og i motsetningen til kommentator kan jeg lese og resonnere...

Endret av Druid
  • Liker 3
Skrevet (endret)

feil redigering

Endret av Druid
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Poenget er at det ikke er mulig å finne noe man ikke vet om ennå. Det var antakeligvis nok mennesker som var i Kina da det brøt ut der, og som ikke hadde symptomer før de var tilbake på sine egne kontintenter og land igjen. Viruset smitter som mange andre virus, sannsynligvis asymptomatisk.

Anonymkode: 75489...56d

Vi viste om sykdommen i 1,5 måned før den kom til Norge. Vi kunne stoppet reisingen og satt de som kom hjem i karantene. Hvis vi hadde gjort det før vinterferien ville vi kuttet spredningen til Norge med minst 99,9%. Det hadde gitt oss mye bedre tid til å finne bedre løsninger uten å måtte stenge halve landet. Noen får ikke symptomer, men de ser også ut til å være de som smitter færrest. De ville smittet andre i sin omgangskrets som fikk symptomer, og med tilstrekkelig ledig testkapasitet ville man kunne sporet seg tilbake til kilden.

Selv i kysse- og klemmeland som Italia og Spania tok det ca en måned fra det første dødsfallet til det tok av, og siden relativt få dør kan smitten ha kommet til landet opptil en måned før det igjen. Det er ikke slik at viruset tar overhånd over natta hvis en smittet person slipper inn i landet.

Anonymkode: 0b719...78b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi viste om sykdommen i 1,5 måned før den kom til Norge. Vi kunne stoppet reisingen og satt de som kom hjem i karantene. Hvis vi hadde gjort det før vinterferien ville vi kuttet spredningen til Norge med minst 99,9%. Det hadde gitt oss mye bedre tid til å finne bedre løsninger uten å måtte stenge halve landet. Noen får ikke symptomer, men de ser også ut til å være de som smitter færrest. De ville smittet andre i sin omgangskrets som fikk symptomer, og med tilstrekkelig ledig testkapasitet ville man kunne sporet seg tilbake til kilden.

Selv i kysse- og klemmeland som Italia og Spania tok det ca en måned fra det første dødsfallet til det tok av, og siden relativt få dør kan smitten ha kommet til landet opptil en måned før det igjen. Det er ikke slik at viruset tar overhånd over natta hvis en smittet person slipper inn i landet.

Jeg er helt enig. Selv reagerte jeg med sjokk på at en familie fra Wuhan reiste til Nord-finland via Gardemoen og Kirkenes i slutten av januar uten noe form for restriksjoner. På dette tidspunktet var alle klar over status i Wuhan. Likevel reagerte ingen her til lands, hverken fagfolk eller politikere. Nå viste det seg etter alt hell at denne familien ikke hadde korona, men likevel. Føre var-prinsippet har tydeligvis liten verdi. 

https://www.altaposten.no/nyheter/2020/01/24/Mistenker-fryktet-virus-i-Nord-Finland-kinesiske-turister-skal-ha-reist-via-Kirkenes-20908022.ece

En annen ting er jo disse skituristene som tok med seg smitte fra Italia og Østerrike. De ble selv satt i karantene, mens ektefeller og andre i husstanden fortsatte som vanlig. Veldig spesielt når man vet hvor smittsomt dette viruset er. 

Anonymkode: f4a55...796

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper jo ikke å sette folk i karantene i en tidlig fase før man har oppdaget det lokalt. Mange bor sammen med noen, og er man smittet når man kommer hjem så står man i risiko for å smitte disse også. Og siden familiemedlemmer ikke er i karantene hvis man har et annet familiemedlem som er i karantene (det gjelder kun hvis familiemedlemmet har påvist korona og er isolasjon), så kan jo disse smitte andre igjen. I beste fall hadde man bare bremset ned med noen smittetilfeller.

Og joda, man måtte uansett ha stengt landet før eller siden for å få R under 1, siden lokal spredning med et virus som smitter så lett er såpass sannsynlig.

Skrevet
20 minutter siden, Krantz95 skrev:

Gode nyheter.:

Hele 20 prosent av forkjølelsene vi får er forårsaket av coronavirus, ifølge immunolog. Nå mener forskere at det allerede kan være en kryssimmunitet i befolkningen.

https://www.dagbladet.no/tema/forskernes-teorier-disse-blir-immune/72347936

Paywall, men med tanke på hvor stor forskjell det er mellom SARS-CoV-2 og andre coronavirus synes jeg det høres usannsynlig ut. Jeg mener jeg har lest rapporter som har konkludert med at selv SARS-CoV og MERS-CoV ikke hadde kryssimmunitet, og de er mye mye likere enn SARS-CoV-2 og "gamle" coronavirus som stort sett ikke har mer felles enn navnet.

Klarer du å finne en forskningsartikkel hvor de har sett på dette? Hvis det stemmer er bare å begynne å spre de forkjølelsesvirusene som gir immuniitet rundt til folk, men hittil har jeg kun sett en overskrift på Dagbladet....

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det hjelper jo ikke å sette folk i karantene i en tidlig fase før man har oppdaget det lokalt. Mange bor sammen med noen, og er man smittet når man kommer hjem så står man i risiko for å smitte disse også.

Det hjelper hvis man bruker en reell karantene i stedet for slike tullekarantener som vi har hatt i Norge. I andre land har de blitt plassert på hvert sitt hotellrom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 4/9/2020 at 12:15 PM, Krantz95 said:

Det virker som det pågår en dragkamp mellom Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet. Første vil slå ned viruset mens andre vil bremse det. Nakstad ser ut til å tape, mens FHI vinner når ting nå åpnes igjen.

Tenk så mange forskningsmidler FHI får om viruset får sirkulere fritt.......

Anonymkode: feb20...8a4

Skrevet

https://tidsskriftet.no/2020/04/kronikk/koronaviruset-kryssimmunitet-flokkimmunitet-og-vaksineutvikling

Her står det samme som db har valgt å legge bak betalingsmur. Jeg vet iallfall at jeg har ofte hatt forkjølelser der jeg mister smak og luktesans opptil flere ganger, i tillegg til hoste. Har tenkt tanken i det siste at disse nok har vært forkjølelser forårsaket av forskjellige koronavirus, så håper på at innholdet i denne artikkelen stemmer. Det står også endel om vaksineutvikling, de er positive! 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, Nasken skrev:

https://tidsskriftet.no/2020/04/kronikk/koronaviruset-kryssimmunitet-flokkimmunitet-og-vaksineutvikling

Her står det samme som db har valgt å legge bak betalingsmur. Jeg vet iallfall at jeg har ofte hatt forkjølelser der jeg mister smak og luktesans opptil flere ganger, i tillegg til hoste. Har tenkt tanken i det siste at disse nok har vært forkjølelser forårsaket av forskjellige koronavirus, så håper på at innholdet i denne artikkelen stemmer. Det står også endel om vaksineutvikling, de er positive! 

Takker...

Her bekrefter de det med SARS og MERS i alle fall:

Sitat

Serumet blokkerte imidlertid ikke mers-CoV, det tredje av de dødelige koronavirusene. Mers-CoV benytter en helt annen opptaksreseptor

Det var noe interessant informasjon der, men jeg tror det er for tidlig med alt for mye optimisme i forhodl til milde forkjølelsesvirus. I og med at "asymptomatiske" tester positivt på PCR-tester må viruset ha klart å trenge inn og replikere seg. En forklaring kan selvfølgelig være at det er noe galt med testene, men det er rart at man kan bære store mengder virus asymptomatisk dersom man allerede har antistoffer. Kanskje det rett og slett er antistoffer som binder til S-proteinet som denne delen nevner...

Sitat

Det er ikke tidligere undersøkt systematisk, men en studie viste at sarspasienter utviklet stigende titer av antistoff som kryssreagerte mot sesongkoronavirusene. Antistoffer mot HCoV-NL63 økte ca. ti ganger (22). Dette kan kanskje forklares av at S-proteinet på NL63 binder på de samme tre stedene på ACE2 (23). S-proteinene er riktignok forskjellige, men antistoffer som etterligner bindingsstedene på ACE2, vil kunne tenkes å blokkere opptak.

Det burde jo være relativt enkelt å teste de som har fått få symptomer for antistoffer mot dette viruset? Med tanke på hvor mange asymptomatiske tilfeller de har funnet når de har testet tilfeldige utvalg så har jeg problemer med å tro at forklaringen er at alle har hatt tilstrekkelig med antistoffer som kan binde til S-proteinet,

Vi får se hva ny forskning sier når den kommer, men personlig heller jeg mer mot at noen har en delvis genetisk immunitet mot selve sykdommen, slik at selve viruset ikke blir oppfattet som et alvorlig patogen av kroppen. Det vil forklare hvorfor de har lite antistoffer og ikke blir syke. Hvis de allerede er inne på dette sporet med kryssimmunitet burde de klare å finne ut av det ganske raskt med tenke på alle ressursene som blir brukt nå.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Krantz95 skrev:

Gode nyheter.:

Hele 20 prosent av forkjølelsene vi får er forårsaket av coronavirus, ifølge immunolog. Nå mener forskere at det allerede kan være en kryssimmunitet i befolkningen.

Tvilsomt. Corona virusene er ganske forskjellige. Og man kan bli forkjølet mange ganger i løpet av et år. Selv har jeg vært småforkjølet ihvertfall 2 ganger hittil i år (hvis det ikke var korona da). Og Når jeg studerte i Oslo et år og pendlet inn med stappfulle tog i rush trafikken var jeg forkjølet nesten kontinuerlig hele det året. Hver gang jeg begynte å bli bedre så ble jeg smittet på nytt. Så noe særlig immunitet ble det åpenbart ikke.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tvilsomt. Corona virusene er ganske forskjellige. Og man kan bli forkjølet mange ganger i løpet av et år. Selv har jeg vært småforkjølet ihvertfall 2 ganger hittil i år (hvis det ikke var korona da). Og Når jeg studerte i Oslo et år og pendlet inn med stappfulle tog i rush trafikken var jeg forkjølet nesten kontinuerlig hele det året. Hver gang jeg begynte å bli bedre så ble jeg smittet på nytt. Så noe særlig immunitet ble det åpenbart ikke.

Ok, da har forskerne tatt feil og du har rett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo ufattelig mange forkjølelsesvirus da🤦‍♀️ Man blir kun immun mot akkurat det viruset en har vært eksponert for

Anonymkode: bca28...3b9

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet
På 8.4.2020 den 16.47, Atomlynet skrev:

Man blir immun, det er det ikke tvil om. Folk hadde ikke blitt frisk fra infeksjonen hvis de ikke utvikler immunitet og mange er friskmeldt allerede. Slapp av. 

Man er ikke immun fordi man blir frisk fra et virus....

Det er allerede gjort forskning som viser at vi danner lite eller ingen antistoffer mot Corona. Altså er de som har vært syke i like stor risiko som alle andre om å få det igjen.

Håpet nå er å lage en vaksine som må tas flere ganger for å få en effekt nettopp fordi vi knapt lager antistoffer mot viruset. Og så må vi forberede oss på at Corona kommer til å komme igjen hvert år som den vanlig influensaen og at vi med tiden vil bli mer motstandsdyktige da kroppen allerede har vært igjennom sykdomsforløpet. Akkurat som med med influensaen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Man er ikke immun fordi man blir frisk fra et virus....

Det er allerede gjort forskning som viser at vi danner lite eller ingen antistoffer mot Corona. Altså er de som har vært syke i like stor risiko som alle andre om å få det igjen.

Håpet nå er å lage en vaksine som må tas flere ganger for å få en effekt nettopp fordi vi knapt lager antistoffer mot viruset. Og så må vi forberede oss på at Corona kommer til å komme igjen hvert år som den vanlig influensaen og at vi med tiden vil bli mer motstandsdyktige da kroppen allerede har vært igjennom sykdomsforløpet. Akkurat som med med influensaen.

Eller man kan lage kunstige antistoffer som f.eks helsepersonell tar regelmessig, mens resten av befolkningen blir injesert med det hvis de får symptomer. Det er allerede et selskap som har noen lovende resultater på en slik medisin.

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, Krantz95 skrev:

Gode nyheter.:

Gode og dårlige om hverandre. Men jeg tenker at hadde korona vært så dødelig som flere mener, så hadde det vært langt verre tilstander her i landet for lengst. Og tenk, vi ha butikker åpne enda og allikevel så har det stabilisert seg. 

• Liker 2
  • Opprett ny...