Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en mastergrad og jobber på nå på nav. Mer spesifikt som gjeldsrådgiver. Blir dette oppfattet som lavstatus?

Anonymkode: 58c64...202

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 710d4...abe

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger jo nesten "mastergrad" for å jobbe på kiwi nå idag. uansett, status er oppskrytt.

Anonymkode: 68d63...24a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jobber selv i NAV, bryr meg ikke om noen synes det er lavstatus. Trives kjempegodt i jobben og det er en veldig fleksibel jobb, og det er det viktigste for meg. 

Anonymkode: 2cf3f...45d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en mastergrad og jobber på nå på nav. Mer spesifikt som gjeldsrådgiver. Blir dette oppfattet som lavstatus?

Yeah, det er lavstatus, men det får du bare finne deg i. Det ville ha vært enda mer lavstatus om du var på andre siden av bordet. Men hvis lønna er sånn passe grei (500.000), så er det ikke så lavstatus likevel - da er du sånn ca gjennomsnittelig.

Anonymkode: 4ce75...4af

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man trenger jo nesten "mastergrad" for å jobbe på kiwi nå idag. uansett, status er oppskrytt.

Anonymkode: 68d63...24a

Ikke så ille ennå. Det holder med hvis du har bachelor i historie + fagbrev som maler eller noe slikt og ca 5 år erfaring fra Rema. 😂

Anonymkode: 4ce75...4af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det er ikke lavstatus. Status er som sagt over her oppskrytt, men man ser det ikke før man er der gjerne. Hvis du er opptatt av status er det mange måter å heve den på. Men slutt å tenke på hva andre mener. Og vær stolt av deg selv og at du har en god jobb.

Anonymkode: 66980...7f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke, men du bør lære deg å gi mer faen.

Anonymkode: 30f12...750

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også mastergrad og jobber i NAV. Vet vi er flere med mastergrad på kontoret hvor jeg jobber.

Anonymkode: b169a...a43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan du ikke i det minste LATE SOM om du er et oppegående og modent menneske at du gir faen i status og setter pris på å ha jobb i disse dager.

Anonymkode: 7abe6...80d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ha mastergrad og jobbe i butikk for 170 kroner i timen du, så kan vi begynne å snakke lavstatus...

Anonymkode: ab430...ca8

• Liker 7
Skrevet

Vet du hva som er lavstatus? Å være opphengt i egen (innbilte) status og andres meninger om en selv. Vær glad for at du har en jobb og en utdannelse, og vær stolt av det du gjør - det er det som teller. Ser du ned på deg selv vil andre også gjøre det, uansett hva slags jobb du har.

• Liker 14
Skrevet

Hva er egentlig problemet ditt?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ha mastergrad og jobbe i butikk for 170 kroner i timen du, så kan vi begynne å snakke lavstatus...

Anonymkode: ab430...ca8

Det er mer lavstatus å jobbe i butikk uten master. Man kan lene seg på master som en kulturell kapital og som en mulighet til å ta andre valg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bryr meg i om status, men tenker heller at om man har valgt dette har man ikke akkurat gått for drømmeyrket..

Anonymkode: 1a775...5f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er mer lavstatus å jobbe i butikk uten master. Man kan lene seg på master som en kulturell kapital og som en mulighet til å ta andre valg.

Jobberfaring veier mye tyngere enn utdanning i min erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet

Jobberfaring veier mye tyngere enn utdanning i min erfaring. 

Det kommer jo an på. Utdanning gir ikke nødvendigvis høy økonomisk kapital, men høy utdanning gir likevel en form for status, gjerne det som kalles kulturell kapital, eller utdanningskapital. Og til det er det knyttet status. Det betyr ikke at pengene følger etter. Det er likevel en type "kunnskapsoverlegenhet".

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer jo an på. Utdanning gir ikke nødvendigvis høy økonomisk kapital, men høy utdanning gir likevel en form for status, gjerne det som kalles kulturell kapital, eller utdanningskapital. Og til det er det knyttet status. Det betyr ikke at pengene følger etter. Det er likevel en type "kunnskapsoverlegenhet".

Jo, ok sånn generelt sett så er jeg enig, du framstår som en mer interessant person. Men for sjefen din tror jeg faktisk jobberfaring betyr mer, hvertfall om det er snakk om Kiwi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jo, ok sånn generelt sett så er jeg enig, du framstår som en mer interessant person. Men for sjefen din tror jeg faktisk jobberfaring betyr mer, hvertfall om det er snakk om Kiwi. 

Dette er jeg enig i. Det var bare for å illustrere at status også krysser konkrete situasjoner - man bærer med seg repertoaret man har (særlig yrke og utdanning virker definerende, både for en selv og også for andre), samt at ikke all status er knyttet til økonomi.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde ikke en med mastergrad klare å analysere seg fram til det selv? 😅

Anonymkode: dc1a4...dbe

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...