Gå til innhold

Portforbud for pensjonister?

Fremhevede innlegg

Skrevet
42 minutter siden, OPIgirl skrev:

At du ikke skammer deg over å være så arrogant. 

Nå er det vel strengt tatt kun pga hensyn for de eldre og syke, at vi alle må høre etter restriksjonene.  ☺️

Hva mener du er arrogant? 

- At jeg forsøker å få mine eldre familiemedlemmer til å begrense sin sosiale omgang? (2 meter avstand og unngå unødvendige reiser) 

- Eller  at jeg velger å ta det med humor, og le selv av hvordan det hele her forløper i min familie. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Anonym Bruker said:

I Hopetall ?.      Tviler  på om mange pensjonister 67 + dro på skiferie til Italia /  Østerike, og meg bekjent var det derfra hovudtyngden av smitten kom i slutten av febr.    

Faktisk så har veldig mange av pensjonistene tatt med seg korona fra Spania.

Vi slipper ikke unna viruset. Man kan ikke skylde på skiturister, hyttefolk eller Spaniafarere. De fleste av oss vil få det uansett hva vi gjør

Anonymkode: 623e0...239

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, poli10 skrev:

Unge er ikke utsatt heller da...

Jo, hvis de har kroniske sykdommer - som det er mange av. Dessuten kan de være med på å spre smitten.

Anonymkode: dd188...746

AnonymBruker
Skrevet

Den mest effektive isolasjonen får vi ved et effektivt portforbud for alle. I tillegg er hosting, nysing og snakking de viktigste smittespredere. En må derfor forby hosting og nysing med mindre nærmeste person oppholder minst ti meter unna, og all samtale som ikke skje elektronisk eller per telefon, må forbys.

Anonymkode: 203d5...a24

Gjest Anonym Bruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.ssb.no/reise

Her kan du lese litt om reisevanene til ulike aldersgrupper. Da ser du at det faktisk er en del av landets pensjonister som reiser.

Anonymkode: 3bf92...b72

Tøv !

Nå kom  hovudtyngden av smitten hjem  m/  skiturister   fra vinterferie,  og ikkje noe  hopetall med pensjonister å finne blandt dem.          

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overskriften er en spissformulering, men det slår altså ikke feil. Gamlingene er de klart verste til å holde avstand. Jeg er ikke fanatiker, men ser nytten i at vi ikke trykker oss opp i ansiktet på hverandre nå om dagen. 

Hva går det av den gjengen der? De ser da nyheter de også. De må da ha fått med seg litt av det som skjer.

Var på polet i dag. De fysisk brøyter seg fram. Startet i køen inn. Var en gamling bak meg som sto helt opp i ryggen på meg. Til slutt så sa jeg pent "jeg tror det er meningen at vi skal holde litt avstand." og pekte på de gule stripene på gulvet. Han så bare dumt på meg og gjør ingen ting. 

Det kan da ikke være meningen at vi skal måtte dytte de unna for å ta vare på de. Hva skal man gjøre da? 

Anonymkode: 1c986...aa0

:klo: Mener du at det skal være ulovlig å ikke være redd for døden? Folk flest, Ts, er ikke vettskremte av tanken på død. Spesielt ikke de over 70. Jeg tror du kunne intervjuet 100 personer over 70, og de ville hatt et helt normalt «det som skjer det skjer» type forhold til å dø. Noe som er normalt.

Det norske samfunnets panikk over en helt marginal dødelighet? Det er ikke normalt. Og det er den ene tingen jeg håper kommer ut av korona. At vi som samfunn lærer oss å senke skuldrene. Lærer oss å tenke om døden som samfunn med høy dødelighet gjør. Du dør enten vettskremt. Eller du dør avslappet og glad. Uansett dør du. Og det siste er å foretrekke. Den lærdommen må vi alle lære. Og om vi lærer den veldig unge så får vi et bedre liv enn om vi må bli 70 for å forstå hva å være dødelig betyr. 

Anonymkode: ffc89...f88

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den mest effektive isolasjonen får vi ved et effektivt portforbud for alle. I tillegg er hosting, nysing og snakking de viktigste smittespredere. En må derfor forby hosting og nysing med mindre nærmeste person oppholder minst ti meter unna, og all samtale som ikke skje elektronisk eller per telefon, må forbys.

Anonymkode: 203d5...a24

For noen år sidan blei det innført bilbeltepåbud, røykeforbud , og mange måtte omstille seg å endre på noen vaner som vart  ansett av mange som  uvaner. 

Rart med dette  hvor vanskeleg det er for noen  å endre på noen vaner som kan vera ein trussel både for seg sjølve og andre.    Mange har for vane at de knapt vasker hendene etter toalettbesøk, og før de spiser, og håndterer avfall som kan innholde smittekilder. 

Mange nordmenn har tilsynelatende ein  slett holdning til personlig hygiene, og klimabrølet har trolig  ikkje hatt så stor effekt skal ein dømme etter all søppelet som ligg strødd.   Kanskje på høg tid med noen skjerpelser også m/ personlig hygiene, og håper  det kan ha langtidseffekt. 

Endret av Anonym Bruker
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Anonym Bruker skrev:

Tøv !

Nå kom  hovudtyngden av smitten hjem  m/  skiturister   fra vinterferie,  og ikkje noe  hopetall med pensjonister å finne blandt dem.          

Folk har fryktelig vondt av disse skituristene skjønner jeg.
Hvorfor? Fordi de har råd til å betale for reise, hotellopphold og heiskort?
Men sett må at de ikke hadde reist noe sted og tatt skiferien i brøytekanten bak huset
Hva får dere til å tro at det ikke ville kommet noe som helst smitte fra tusenvus av norske harryhandlere som støtt og stadig kjører over grensa for å spare noen kroner?
Eller ville det vært helt ok med smitte da i så fall??

Anonymkode: 98f41...553

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:klo: Mener du at det skal være ulovlig å ikke være redd for døden? Folk flest, Ts, er ikke vettskremte av tanken på død. Spesielt ikke de over 70. Jeg tror du kunne intervjuet 100 personer over 70, og de ville hatt et helt normalt «det som skjer det skjer» type forhold til å dø. Noe som er normalt.

Det norske samfunnets panikk over en helt marginal dødelighet? Det er ikke normalt. Og det er den ene tingen jeg håper kommer ut av korona. At vi som samfunn lærer oss å senke skuldrene. Lærer oss å tenke om døden som samfunn med høy dødelighet gjør. Du dør enten vettskremt. Eller du dør avslappet og glad. Uansett dør du. Og det siste er å foretrekke. Den lærdommen må vi alle lære. Og om vi lærer den veldig unge så får vi et bedre liv enn om vi må bli 70 for å forstå hva å være dødelig betyr. 

Anonymkode: ffc89...f88

Jeg er heller ikke redd for døden, men det betyr ikke at jeg ikke tar hensyn til andre. Jeg bidrar til å følge tiltakene fordi det hjelper til å holde andre tryggere. "Det handler ikke om Deg! Det handler om oss Alle!"  Det må selv gamle folk som ikke er redd for å dø ta hensyn til. 

En pensjonist som ikke er redd for å dø kan smitte et uskyldig barn med en underliggende sykdom, slik at dette barnet dør. Det uskyldige barnet har like stor rett på  et langt liv som gamlingen som ikke er redd for å dø.

Gamlingen som ikke er redd for å dø kan havne på sykehus og i respirator og oppta denne respiratoren når en annen pasient kunne trenge den i stedet. 

Utover det så er det ganske rasshøl å tilegne de som er uenige med deg å ha "panikk" eller å være "vettskremte". Det du driver med er hersketeknikk. Det er manipulerende, det er usmakelig og du kan stappe hersketeknikkene dine opp en viss plass. De virker ikke på meg .. lille venn ... :filer:

Anonymkode: 1c986...aa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rart at FrP ikke har foreslått det. De ønsket jo at unge innvandrere på Holmlia skulle få portforbud. 

Anonymkode: 13cba...c59

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker portforbud for alle de som bryter alle anbefalinger

• Opprett ny...