Gjest Gjesta Skrevet 19. juni 2005 #1 Skrevet 19. juni 2005 Jeg fant ut at jeg ville ha torsk til middag, men nå er hjernen tom. Jeg er ikke glad i den normale fisk/poteter-kombinasjonen... Jeg har løk, hvitløk, squash, sukkererter, gulrøtter, div. grønnsaker på boks, bønner, linser....Og selvsagt ris, pasta, couscous pluss diverse krydder. Jeg vil helst ikke lage noe med masse melk eller fløte i (reagerer jeg på). Innspill?
Kristi Skrevet 19. juni 2005 #2 Skrevet 19. juni 2005 Denne hadde vi til middag en dag i forrige uke, og den skal vi garantertlage oftere!! Stekt torsk med jalapeno tartarsaus Dette trenger du 600 g fersk torskefilet, gjerne halestykke 1 dl maisennamel 2 ss hvetemel 1/2 ts salt ½ ts malt kummin ¼ ts kajennepepper ¼ ts chilipulver olje til steking 1 sitron 2 tomater litt friske salatblader Tartarsaus: 2 dl majones ½ dl finhakket sylteagurk 2 ss finhakket sjalottløk ½ - 1 jalapenopepper i tynne ringer 1 ts hvitvinseddik ½ rød paprika i små terninger Slik gjør du: Aller best blir torsken om du kan steke den i en frityrkoker. Varm oljen til 375 grader. Tartarsausen lages ved å blande sammen alle ingrediensene. Juster styrken og smaken med jalapeno, sylteagurk, eddik og kanskje litt sukker . Sett til side mens fisken stekes. Bland maisennamel, hvetemel, salt og krydder. Skjær fiskefileten i porsjonsstykker, tørk dem og vend dem i melblandingen. Stekes i god varm olje i frityrkoker eller i stekepanne. Legg den ferdig stekte fisken på kjøkkenpapir som trekker fett. Anrett den så på tallerken på salat med tartarsaus, 1 sitronbåt og noen tomatskiver. Både bakt potet, kokt ris eller godt brød kan brukes ved siden av.
Gjest Gjesta Skrevet 19. juni 2005 #3 Skrevet 19. juni 2005 Den hørtes ikke dum ut, selv om jeg ikke akkurat har alle ingrediensene klare her og nå.
Gjest piaf Skrevet 19. juni 2005 #4 Skrevet 19. juni 2005 Har du tilfeldigvis hermetiske kikerter i skapet også? Fersk torsk (og torsk i form av klippfisk) er nemlig veldig godt sammen med kikerter. Jeg legger inn en oppskrift jeg er glad i (og som er uten melkeprodukter) - selv om du ikke har alle ingrediensene, kan den kanskje være til litt inspirasjon? :-) Retten bygger på en oppskrift jeg fant på BBC's matsider en tid tilbake. Torskefilet med kikerter og spinat (2 pers) 500 fersk filet av torsk eller hyse 1/2 sitron i skiver (gjerne usprøytet) 1 boks avrente kikerter 1 stor pakke frisk spinat 1/2-1 rød chili 1-2 fedd hvitløk olivenolje 5-6 middelhavsansjos salt og pepper liten smørklatt (kan sløyfes) extra virgin olivenolje Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min. Stek imellomtiden hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Ta ut fisken. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og middelhavsansjos (som vil smelte helt i sjysausen), og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper. Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkner, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker. Sunt, enkelt og godt!
Gjest piaf Skrevet 19. juni 2005 #5 Skrevet 19. juni 2005 PS: Pleier forresten ofte å ha i en rødløk også. Skjærer løken i "halvsirkler" og surrer den myk i oljen før jeg har i hvitløken og chilien.
Gjest Gjesta Skrevet 19. juni 2005 #6 Skrevet 19. juni 2005 Tusen takk for inspirasjon! Jeg endte opp med å ovnssteke filetene i form, så laget jeg pannestekte grønnsaker pluss sterkt krydret potetmos (tandorikrydder, spisskummen, chili, hvitløk). Men skal ta vare på tipsene. Vi burde spise mer fisk enn vi gjør, men det føles som et ork, dessverre.
Gjest borghild Skrevet 19. juni 2005 #7 Skrevet 19. juni 2005 En ekte Lofottorsk jeg er, ja jeg er født i Henningsvær!Faderullandei, fadderullandei, fadderullan dullan dei!
-Fisken- Skrevet 19. juni 2005 #8 Skrevet 19. juni 2005 En ekte Lofottorsk jeg er' date=' ja jeg er født i Henningsvær!Faderullandei, fadderullandei, fadderullan dullan dei![/quote'] Så fint for deg, da.
Gjest Aurélie Skrevet 20. juni 2005 #9 Skrevet 20. juni 2005 Nøttepanert torsk med hvite poteter 4 porsjoner. 600 g torskefilet 80 g hasselnøtter 6 ss fint sammalt mel 1 ts salt pepper 1 egg 2 ss rapsolje til steking 1 kg poteter Salat: 2 røde epler 4 stilker selleri 2 små klaser druer 1 bunt bredbladet persille 2 ts sitronsaft 8 ss rømmekolle 10 % fett Skjær de uskrelte eplene i terninger og sellerien i skiver. Del druene i to og fjern steinene. Finhakk persillen. Bland salaten godt sammen med sitronsaft og rømmekolle. Skrell potetene og kok dem møre i usaltet vann. Finhakk hasselnøttene og bland dem med mel, salt og pepper i en dyp tallerken. Knekk egget i en skål og pisk med litt vann. Vend torskefiletene i egget og så i nøtte- og melblandingen. Ha litt olje i en varm stekepanne, og stek fisken ved svak varme i ca. 5 minutter på hver side. Snu fisken kun én gang under stekingen.
Gjest gaja ii Skrevet 20. juni 2005 #10 Skrevet 20. juni 2005 fiskewok fisk grønnsaker (f.eks. purre, gulrot, kålrot, sukkererter, bønner, minimais..) ris marinade av: 1 eggehvite 1-2 klunker hvitvin/sherry/eplejus 1 ts revet fersk ingefær chili 2 ss soyasaus kok ris skjær fisken i biter. legg den i marinaden mens du skjærer opp grønnsakene. stek fiskebitene, legg i grønnsakene og hell over marinaden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå