Gjest Trykksjakta Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 (endret) Interessant sak. I dag er det sjelden man blir dømt for voldtekt, og alt for mange går fri dessverre. Men når man først blir dømt, er det sjelden man dømmes til mindre enn 4 år. Minstestraffen er 3 år. Med mindre man er en kvinne da. Da slipper man unna mye billigere. To kvinner gruppevoldtok en 12-år gammel gutt og nå er den eldste kvinnen, som var 19 på tidspunktet for ugjeringen, dømt til 120 dagers fengsel, dvs. 4 måneder(!). Den yngste jenta var under 18 og ble dømt til samfunnsstraff. Retten "pynter" dog litt på dommen og gir henne over 3 års fengsel, på papiret, men den reelle straffen, altså det hun må sone, er bare 120 dager. Jeg skulle gjerne likt å vite begrunnelsen for denne vanvittig milde dommen. https://www.nrk.no/osloogviken/domt-for-grov-voldtekt-av-12-ar-gammel-gutt-1.14976400 Jeg klarer ikke helt å se for meg at en mann hadde fått like mild straff om han sammen med enn annen mann hadde gruppevoldtatt en 12 år gammel jente..... Aktor, som er en kvinne, er kjempefornøyd med dommen. Endret 8. april 2020 av Trykksjakta
Tran09 Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Forferdelig, Burde vært livstid for voldtek. Sett gjerningspersonene bak lås og slå, så kaster man nøkkelen. 2
JaVel Skrevet 9. april 2020 #3 Skrevet 9. april 2020 20 timer siden, Trykksjakta skrev: Interessant sak. I dag er det sjelden man blir dømt for voldtekt, og alt for mange går fri dessverre. Men når man først blir dømt, er det sjelden man dømmes til mindre enn 4 år. Minstestraffen er 3 år. Med mindre man er en kvinne da. Da slipper man unna mye billigere. To kvinner gruppevoldtok en 12-år gammel gutt og nå er den eldste kvinnen, som var 19 på tidspunktet for ugjeringen, dømt til 120 dagers fengsel, dvs. 4 måneder(!). Den yngste jenta var under 18 og ble dømt til samfunnsstraff. Retten "pynter" dog litt på dommen og gir henne over 3 års fengsel, på papiret, men den reelle straffen, altså det hun må sone, er bare 120 dager. Jeg skulle gjerne likt å vite begrunnelsen for denne vanvittig milde dommen. https://www.nrk.no/osloogviken/domt-for-grov-voldtekt-av-12-ar-gammel-gutt-1.14976400 Jeg klarer ikke helt å se for meg at en mann hadde fått like mild straff om han sammen med enn annen mann hadde gruppevoldtatt en 12 år gammel jente..... Aktor, som er en kvinne, er kjempefornøyd med dommen. De hadde verken tvunget eller overtalt denne 12-åringen til sex, men så lenge en person er under den seksuelle lavalder, så regnes sex med personen som grov voldtekt. Tviler derfor på at straffen ville blitt en annen med svært unge menn i hovedrollen. 2
this_is_she Skrevet 9. april 2020 #4 Skrevet 9. april 2020 2 minutter siden, JaVel said: De hadde verken tvunget eller overtalt denne 12-åringen til sex, men så lenge en person er under den seksuelle lavalder, så regnes sex med personen som grov voldtekt. Tviler derfor på at straffen ville blitt en annen med svært unge menn i hovedrollen. Det stod i VG at de blant annet hadde brukt vold mot gutten, så det at voldtekten var grov ene og alene på grunn av alderen hans er feil! 1
ferdig Skrevet 9. april 2020 #5 Skrevet 9. april 2020 1 time siden, JaVel skrev: De hadde verken tvunget eller overtalt denne 12-åringen til sex, men så lenge en person er under den seksuelle lavalder, så regnes sex med personen som grov voldtekt. Tviler derfor på at straffen ville blitt en annen med svært unge menn i hovedrollen. Så du trur ikke hele norge hadde fordømt det om to gutter på 18 hadde hatt seg med ei jente på 12? 2
Gjest Agricola Skrevet 9. april 2020 #6 Skrevet 9. april 2020 2 timer siden, JaVel skrev: De hadde verken tvunget eller overtalt denne 12-åringen til sex, men så lenge en person er under den seksuelle lavalder, så regnes sex med personen som grov voldtekt. Tviler derfor på at straffen ville blitt en annen med svært unge menn i hovedrollen. Et svar man aldri ville ha sett om det var 2 voksne menn og en 12 år gammel jente.
Gjest Salikatten Skrevet 9. april 2020 #7 Skrevet 9. april 2020 3 timer siden, JaVel skrev: De hadde verken tvunget eller overtalt denne 12-åringen til sex, men så lenge en person er under den seksuelle lavalder, så regnes sex med personen som grov voldtekt. Tviler derfor på at straffen ville blitt en annen med svært unge menn i hovedrollen. Du vet vel at kvinner voldtar menn med å putte ting inn i bakenden? Kvinnelige pedofiler og gjennom historien har misshandlet kjønnsorganer og bakenden til offerene sine det er det som har vært normalt. det kalles VOLDTEKT. Forskjellen mellom menn og kvinner er nettop dette.
Pipaluk Skrevet 9. april 2020 #8 Skrevet 9. april 2020 Hvordan defineres voldtekt i denne sammenhengen?
The Kavorka Skrevet 9. april 2020 #9 Skrevet 9. april 2020 2 timer siden, Agricola skrev: Et svar man aldri ville ha sett om det var 2 voksne menn og en 12 år gammel jente. Nei, godt mulig. Men nå var ingen av disse personene voksne, da. De to jentene var henholdsvis 17 og 19 og gutten de hadde sex med var 12. Det var visst frivillig fra alle parter, men siden gutten var under den seksuelle lavalder blir det regnet som voldtekt og siden de var to jenter som hadde seg med ham, ble voldtekten regnet som grov. 2 minutter siden, Pipaluk skrev: Hvordan defineres voldtekt i denne sammenhengen? I denne sammenhengen brukes ordet voldtekt fordi gutten var under den seksuelle lavalder. 1
The Kavorka Skrevet 9. april 2020 #10 Skrevet 9. april 2020 2 timer siden, Salikatten skrev: Du vet vel at kvinner voldtar menn med å putte ting inn i bakenden? Kvinnelige pedofiler og gjennom historien har misshandlet kjønnsorganer og bakenden til offerene sine det er det som har vært normalt. det kalles VOLDTEKT. Forskjellen mellom menn og kvinner er nettop dette. Det kan hende ja, men det er jo ikke bare anal penetrering som går under voldtektsbegrepet. I denne sammenhengen karakteriseres det som voldtekt fordi gutten var under den seksuelle lavalder og siden de var to jenter som hadde seg med ham, blir det karakterisert som grov voldtekt.
herzeleid Skrevet 9. april 2020 #11 Skrevet 9. april 2020 Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dommen. Her har det ikke vært noe vold eller tvang, og slik jeg leser det er det ikke gutten som har ønsket at jentene skulle straffes, men skolen som har anmeldt etter at en annen jente fortalte om det. Det virker også som den ene av jentene har en eller annen "begrensning" som lå til grunn for at en ikke ville fengsle henne lenger. Jeg klarer derfor ikke ha noen sterk mening om det var en riktig eller gal dom. At det ville blitt et annet utfall om det var et kvinnelig offer og mannlige overgripere er jeg ikke overbevist om, jeg har noe høyere tillit til rettsvesenet enn som så, men jeg tror nok det ville blitt veldig mye sterkere reaksjoner over en slik dom om så var tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå