AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Har ei datter på 9 år. I disse tider har det blitt mye skjermtid. Hun snakker og spiller med venninner. De er tre stk som spiller mye sammen. Min datter har en tendens til å bli sur når de to andre kommuniserer og hun ikke er en del av samtalen. Da bare legger hun på uten forvarsel. De to andre skjønner ingenting og spør hvorfor hun legger på. Da begynner hun å skrive sms om at det er fordi de to bare snakker sammen, at det er en grunn for at hun legger på osv. Hun tror ikke selv de prøver å stenge henne ute med vilje (det tror ikke jeg heller), men hun takler ikke at hun ikke er en del av samtalen hele tiden. Jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere dette. Men, jeg har sagt at og bare legge på er ufint og det får hun ikke lov til. Jeg har sagt at om hun føler de to bare snakker sammen, så kan hun si at hun må legge på fordi hun skal spise, gå ut etc. Men, dette gjør hun da alt så ikke. Hun bare legger plutselig på. Så nå har jeg sagt at om hun ikke klarer å være høflig, så får hun ikke spille. Ikke verdens største problem, men alikevel noe jeg føler må håndteres. Hva ville dere sagt/gjort? Anonymkode: 4c267...40b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Si at om hun fortsetter å oppføre seg sånn så burde hun være glad at noen gidder å snakke med henne, dette er ikke greit, hun oppfordrer dem til å kutte henne Anonymkode: b3084...6b0 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 9år og har tlf til sms? Den er det første du må fjerne fra livet hennes. Anonymkode: 3dc06...e49 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Jeg ville snakket med henne om det å føle seg avvist. For det er det hun gjør. Men så ville jeg prøvd å vri over på at ikke alle kan prate samtidig. Lær henne å vær obs på når hun er med i samtalen, at kanskje en av de andre ikke er like mye med og at slikt går litt på tur. Om hun blir lenge utenfor så trenger hun kanskje hjelp til å bli med i samtalen igjen - enkle fraser som hun kan si. Så kan du prøve mentalisering - hvordan ville du følt det om en av de andre gjorde det slikt. Anonymkode: 8de01...48d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: 9år og har tlf til sms? Den er det første du må fjerne fra livet hennes. Anonymkode: 3dc06...e49 9-åringer har mobil i våre dager. Hun sender neppe sms til venninnes foreldre heller.. Hi, jeg ville sittet ved siden av henne og veileda henne noen ganger Anonymkode: 3d364...e7c 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 Jeg har forklart henne at om hun oppfører seg sånn så ønsker kanskje ikke de andre å ha henne med lenger. Har forklart og forklart. Har snakket med henne igjen i dag da det var en episode i går hvor hun bare hadde lagt på uten å si noe midt i spillinga. Hun får klar beskjed om at det ikke er greit og at det er ufin oppførsel. TS Anonymkode: 4c267...40b
Ulrikke Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 Hvis hun ikke klarer å skjerpe seg etter så mange samtaler hadde hun fått et par dager uten spilling her i huset ihvertfall.... Også hadde jeg gitt beskjed om at jeg kom til å sitte ved siden av og høre på om hun ikke tok seg sammen, og at jeg overhodet ikke var på hennes side her (altså, hun vet jo selv at følelsene hennes ikke er rasjonelle, da er det begrenset hvor mye støtte hun trenger på selve følelsen....) Jeg hadde heller ikke tillatt sms etter at hun hadde skrudd av.... Hun forstyrrer de andre i sin spilling og de må svare på hennes sms som overhodet ikke henger på greip. Det hadde hun fått klar beskjed om. Så ville jeg snakket med henne om hva som skjer i hodet hennes når hun ikke takler at de andre snakker sammen. Spurt hva hun tenker og hva som skjer, og ikke tatt til takke med "vet ikke". Hvis hun skal endre det må hun kjenne igjen følelsen og reagere annerledes neste gang den kommer. Lag en strategi. Når du føler det sånn, og har lyst til å legge på, HVA gjør du da istedenfor? Lag en taktikk, feks "fortsette å spille, vente i to minutter uten å si så mye kanskje, for da er jeg med i samtalen igjen, og det er MYE bedre enn å legge på og at de andre blir drittlei fordi jeg må forklare alt via sms".... Eller hva som nå er lurt i denne settingen.... Du skjønner sikkert greia. Hjelp henne med å kjenne igjen følelsen hun får og lag en strategi sammen med henne når følelsene koker og hun reagerer irrasjonelt. Hvis hun har en "fasit" da er det enklere å holde strategien. Inntil da hadde hun ikke fått spille mer. Hun ødelegger for seg selv og de andre jentene orker ikke forholde seg til henne mer. Da er det bedre at hun ikke er med, da blir de ikke drittlei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå