Gå til innhold

2/3 av økonomiske konsekvenser pga innenlands tiltak

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gruppen som har vurdert de samfunnsøkonomiske kondekvensene av korona har konkludert med følgende (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wPGVKn/ekspertene-og-erna-er-ikke-enige😞

"De mener en tredjedel av nedgangen i norsk økonomi skyldes internasjonale forhold. Mens de resterende to tredjedeler tillegger de innenlandske forhold, i all hovedsak smitteverntiltakene."

Dette er stikk i strid med hva alle på KG sier, her påstås det at Norges tiltak ikke utgjør stor forskjell. Hvem har rett?

Anonymkode: dc947...387

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hvem som har rett, og det er vel litt på siden - men i denne situasjonen har jeg virkelig blitt konfrontert med det forvirrende og forsmedelige i at økonomien vår er så avhengig av fjas.  Alle de viktige jobbene som kan gjøres hjemmefra, men det hjelper ikke hvis vi ikke etterpå går ut og får akupunktur og vippeextensions og bytter pynteputer ti ganger i året.  Lurer på hvor mange poltiske sløvinger som meg som begynner å vurdere kommunisme.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jensine said:

Vet ikke hvem som har rett, og det er vel litt på siden - men i denne situasjonen har jeg virkelig blitt konfrontert med det forvirrende og forsmedelige i at økonomien vår er så avhengig av fjas.  Alle de viktige jobbene som kan gjøres hjemmefra, men det hjelper ikke hvis vi ikke etterpå går ut og får akupunktur og vippeextensions og bytter pynteputer ti ganger i året.  Lurer på hvor mange poltiske sløvinger som meg som begynner å vurdere kommunisme.

De som har ikke-fungerende hjemmekontor. De som ikke kan dra på jobb fordi de må passe barna. De som må ta ut mange omsorgsdager nå. Er dette bare negledesignere?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Gruppen som har vurdert de samfunnsøkonomiske kondekvensene av korona har konkludert med følgende (https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/wPGVKn/ekspertene-og-erna-er-ikke-enige😞

"De mener en tredjedel av nedgangen i norsk økonomi skyldes internasjonale forhold. Mens de resterende to tredjedeler tillegger de innenlandske forhold, i all hovedsak smitteverntiltakene."

Dette er stikk i strid med hva alle på KG sier, her påstås det at Norges tiltak ikke utgjør stor forskjell. Hvem har rett?

Og hvem av ekspertene har rett? For det er eksperter som sier det motsatte av denne ytringen i vg.no

Dette er et krakk som har vært i emming, som har blitt fremskyndet av corona. Det er utenfor vår makt. 

Etter dette kommer inflasjonen, og den blir voldsom. 

Anonymkode: 1eb92...486

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som har ikke-fungerende hjemmekontor. De som ikke kan dra på jobb fordi de må passe barna. De som må ta ut mange omsorgsdager nå. Er dette bare negledesignere?

Har ikke sagt at det ikke er behov for barnehager og skoler, eller at alle ikke-fjasete jobber kan gjøres hjemmefra. 

AnonymBruker
Skrevet

Har skrevet det i flere tråder: Får vi innenlandsøkonomien opp igjen, er vi home safe.

Anonymkode: 74bce...fc1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvem av ekspertene har rett? For det er eksperter som sier det motsatte av denne ytringen i vg.no

Dette er et krakk som har vært i emming, som har blitt fremskyndet av corona. Det er utenfor vår makt. 

Etter dette kommer inflasjonen, og den blir voldsom. 

Anonymkode: 1eb92...486

Gjør ingenting. En bruker da penger på nødvendige ting, ikke luksus, reiser og jalla.

Det kommer til å gå strålende, men en må ned fra superkonsumhesten. Hvilket som er veldig bra.

Anonymkode: 74bce...fc1

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jensine skrev:

Vel. Nå er det egentlig ganske lite i et samfunn som er helt nødvendig. Men det at flere jobber med ting som ikke er direkte livskritiske gjør at flere får jobb og kan delta i velstandsutviklingen.

Anonymkode: 8f239...6d6

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. Nå er det egentlig ganske lite i et samfunn som er helt nødvendig. Men det at flere jobber med ting som ikke er direkte livskritiske gjør at flere får jobb og kan delta i velstandsutviklingen.

My point exactly.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Jensine skrev:

My point exactly.

Ja, og mitt poeng at uten disse jobbene vil det ikke være noen velstand heller. Ingen offentlig velferd, ikke gratis helsvesen, ikke et høyere utdannelsestilbud uten å betale massivt med skolepenger.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, og mitt poeng at uten disse jobbene vil det ikke være noen velstand heller. Ingen offentlig velferd, ikke gratis helsvesen, ikke et høyere utdannelsestilbud uten å betale massivt med skolepenger.

Ikke uten et ganske annet økonomisk system, som antydet i mitt første innlegg.

AnonymBruker
Skrevet

Man må skille mellom lang sikt og kort sikt. 

På kort sikt ville jo folk handlet, vært på restaurant, bodd på hotelle, tatt taxi, som før. Altså strupet man økonomien umiddelbart når man satt inn tiltak. 

På lengre sikt er vi dønn avhengige av utlandet. Internasjonale bedrifter, levering av innsatsfaktorer til industrien, med mer. Da er vi fullstendig avhengig av hva som skjer utenfor Norge.

Om ikke verden kommer i vater igjen er det eneste sikre at vi er helt kjørt i lille Norge. 

Anonymkode: 2c6eb...afb

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må skille mellom lang sikt og kort sikt. 

På kort sikt ville jo folk handlet, vært på restaurant, bodd på hotelle, tatt taxi, som før. Altså strupet man økonomien umiddelbart når man satt inn tiltak. 

På lengre sikt er vi dønn avhengige av utlandet. Internasjonale bedrifter, levering av innsatsfaktorer til industrien, med mer. Da er vi fullstendig avhengig av hva som skjer utenfor Norge.

Om ikke verden kommer i vater igjen er det eneste sikre at vi er helt kjørt i lille Norge. 

Anonymkode: 2c6eb...afb

Men ikke for absolutt alt. Det er den store forskjellen, og som temaet i denne tråden er så skyldes "bare" en tredjedel internasjonale forhold, mens mesteparten skyldes nasjonale forhold.

Gjest Lawyam
Skrevet

Forbruket vårt vil gå ned fremover, kjøpefesten er nok over for de fleste. Det blir nok flere konkurser. Folk flest vet at dette tar tid og er usikre og mange vil nok heller spare. Såsant de ikke er av de rike.

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

nedgangen i norsk økonomi

om vi bare jobber 150-200% så bra resten av året, så vokser økonomi skikkelig! 

ikke gå hjem tidlig, kl 17 fra kontoret, men kl 21, så du gjør sjefen glad og samtidig bidrar til økt gdp! 

også, du kan jobbe lørdager, og være mindre med familien! det passer perfekt om du er ikke kjempeforelsket. 

om din arbeidsplass ikke tilbyr mulighet for å jobbe lenger, så si opp jobben din og se etter noe mer utfordrende! 

poenget er, bli en arbeidsnarkoman nå! det er ikke noe annet du kan gjøre nå uansett! ingen reise, teater, fotball, kjøpesenter...

jeg bestemt meg å stoppe nedgangen, og snu trenden! la korona motivere oss til økonomisk vekst!😉

Endret av Energidronning
  • Opprett ny...