AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 En venn av meg har fått en kreftdiagnose og er mor til 2 små barn (2 og 4 år). Far pendler og kan bare være hjemme i helgene. Det er jo begrenset med sykedager han kan ta for å passe barnene (10 i året) og de er avhengige av lønnen hans for at det går rundt med boliglån og alle utgifter. Det jeg lurer på er om det er noen støtte å få fra kommunen mtp barnepass og det å få hjemmet til å gå rundt. Hun kommer jo ikke til å være i stand til å passe på barna døgnet rundt når hun har cellegiftkurer og operasjoner. Det er jo også umulig å ha barna i barnehagen når den åpner mtp coronasmitte. Vet at det pleide å være noe som het husmorsvikartjenesten, finnes det fortsatt? Noen som har erfaring med å få hjelp til noe liknede? Eller blir det sånn at hun må presse seg gjennom dagene med krevende småbarn og leve på støtte fra venner og familie? (hun har ikke så stort nettverk der de bor så det blir også vanskelig).. Anonymkode: f800a...cf2
anelinde Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Husmorvikartjenesten finnes nok dessverre ikke lenger. Hun må nok belage seg på å hovedsakelig få støtte fra venner og familie. Eventuelt kontakt barneverntjenesten i hjemkommunen for å høre om de kan være behjelpelig med ett eller annet?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 I mange kommuner finnes det noe som heter Home Start, mulig set kunne være noe. Men far i huset må begynne å lete etter ny jobb som gjør at han er hjemme hver ettermiddag! Anonymkode: 8dff3...7c5 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Det finnes ordninger hos kommunen som kan søkes om. Dette kan mor få hjelp til av sykehuset til å søke om. Men det er også selvsagt at far ikke kan ukependle. Han må faktisk bidra i familien, nå mer enn noensinne. Ikke bare praktisk, men emosjonelt! Mor har ikke rett til tiltak som alenemødre kunne søkt om, selv om hun i prinsippet nærmest er alenemor.. Anonymkode: c8d60...cbd 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 Her må faktisk far finne seg en jobb nærmere hjemmet. Det går ikke an å leve som man alltid har gjort når noe sånt skjer, og så forvente at det offentlige fikser. Hun kan kontakte kreftforeningen eller sosionomen på sykehuset for råd om praktisk hjelp, men familie og venner er nok de mest nærliggende å spille på. Anonymkode: fe49f...def 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 Den med størst ansvar for å steppe inn under mors sykdom er ikke det offentlige, men far. Han må søke velferdsperm, bytte jobb, el.l. Han må ta seg av familien sin, ikke bare besøke i helger. Anonymkode: 637ee...e0e 9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 Far må mer på banen selvfølgelig. Om han må ta kasse jobb på kiwi slik han kan jobbe kvelder etter barna har lagt seg gjør han det. Anonymkode: c364c...59a 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 Far må mer på banen. Det nytter ikke å leve som før når hun har fått en kreftdiagnose. Kommunene har begrenset med ressurser. Anonymkode: 8ce2d...dc9 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 Her må far trå mer til. Kommunen kan ikke tilby barnevakt 24/7 uansett Anonymkode: f5454...ca7 3
Gjest Villfisker Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 Finnes det ikke noen frivillige som kan gjøre dette? Kanskje det hadde gått an å få en fast?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #11 Skrevet 8. april 2020 Home start og hun må nesten gi beskjed til bhg så hun kan få plass før Anonymkode: 6cfe2...efd
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 8 minutter siden, Villfisker skrev: Finnes det ikke noen frivillige som kan gjøre dette? Kanskje det hadde gått an å få en fast? En frivillig som er villig til å steppe inn store deler av døgnet uten å få betalt? Anonymkode: 8ce2d...dc9
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Home start og hun må nesten gi beskjed til bhg så hun kan få plass før Anonymkode: 6cfe2...efd Hun skrev at hun ikke vil sende barna i bhg. Anonymkode: 8ce2d...dc9
Gjest Villfisker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En frivillig som er villig til å steppe inn store deler av døgnet uten å få betalt? Anonymkode: 8ce2d...dc9 Noen timer må da være bedre enn ingenting?
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 Lønnet omsorgspermisjon for far! Anonymkode: 4c345...94c
Agatha Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lønnet omsorgspermisjon for far! Anonymkode: 4c345...94c Dette! Det har han jo absolutt all rett på å få tatt ut, evt sykemelding fordi belastningen er såpass stor. Kjenner flere som har vært igjennom kreftbehandling og da har partner selvfølgelig vært ute av jobb i den perioden det trengs.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, Agatha skrev: Dette! Det har han jo absolutt all rett på å få tatt ut, evt sykemelding fordi belastningen er såpass stor. Kjenner flere som har vært igjennom kreftbehandling og da har partner selvfølgelig vært ute av jobb i den perioden det trengs. Jeg har hatt kreft selv og er med i et nettverk for unge kreftpasienter, og vil bare si at det overhodet ikke er noe automatikk i at man har rett på det. Det vurderes og søkes om individuelt. Min mann jobbet som vanlig mens jeg var på celllegift- og strålebehandling. Han tok seg noen fridager innimellom av forskjellige årsaker, men det var ikke mange. Dette er også en helt vanlig løsning blant de jeg kjenner. Jeg ble ganske dårlig av cellegift, men ikke så dårlig at jeg ikke kunne ta vare på barna på morgen/ettermiddag så lenge jeg hadde "fri" på dagtid. Koronasituasjonen vil nok kunne kompliseres dette, hun må høre med onkologene om hva som er anbefalt for henne. Anonymkode: b9ab2...ea2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå