AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Har vært sammen med samboer i ca 10 år og vi har 3 unger. De første 3-4 årene var hun ikke feit, kanskje litt lubben men det har ikke noe å si. Siden hun fikk nr 2, har vekta bare økt. Ja jeg kaller henne feit og vet at det ansees som et stygt ord, men jeg kaller en spade for en spade. Tingen er at hun er nogså opptatt av sex men jeg har mindre og mindre lyst etter som hun gradvis øker i vekt. Den har bare gått oppover og hun er blitt så overvektig at jeg frykter for helsa etterhvert. Jeg tenner ikke på henne lengre og det er pg av vekta. Hun gjør ingenting for å gå ned i vekt, nesten ingenting. Går småturer og spiser sundt, men det har hun alltid gjort. Problemet er nok ikke kostholdet men heller mengden hun spiser og hun spiser nok det dobbelte av det jeg gjør. De få gangene jeg har forsøkt å hinte eller få henne til å endre noe mere drastisk, ender det i bråk. Så det tørr jeg ikke flere ganger. Hvordan skal en kunne gå frem her? Damer er fryktelig ømfintlig her, så det går nesten ikke an å gjøre noen ting, eller? Anonymkode: 8e7d6...167 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Oi, dette var drittsekk av deg samtidig som jeg forstår bekymringen din over helsa hennes. Hva med at du tar initiativ til å gå fjellturer sammen med henne og barna? Lag maten du, og porsjoner at det er like mye på tallerken til alle. Eller du kan fortelle henne akkurat det du skrev her og se hvordan hun tar det. Kanskje blir hun sykelig deprimert eller kanskje hun tar det til seg. Eller bare dump henne og finn deg ett tynt kvinnfolk. Anonymkode: db5c5...bd4 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 Om hun ikke vil er det fint lite du kan gjøre. Men du kan foreslå å gå tur og trene sammen. Du kan lage maten, og dermed lage sunn mat. Ikke kjøpe inn usunt. Les om kostfiber og hva det gjør for blodsukkeret, kostfiber=Bra. Ikke slutt å vise at du elsker henne ved å avvise henne fordi hun har lagt på seg etter å født dine barn. Jeg har også stor magesekk, så å spise "normale" mengder gjør veldig vondt av sult i ca ett år før det ble bedre. Jeg drakk ett sted mellomm 4 og 6 liter vann hver dag for å fylle magesekken. Jeg var motivert og gikk fra ekstrem overspising til ekstrem underspising på 3 år. Så ikke press henne til noe, la henne avgjøre om hun vil gå ned eller ei. Evt kan du støtte henne dersom hun vil gå ned, og gi faen eller slå opp med henne om hun ikke vil gå ned og det er en dealbreaker for deg. Anonymkode: 942d9...6cf 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Om hun ikke vil er det fint lite du kan gjøre. Men du kan foreslå å gå tur og trene sammen. Du kan lage maten, og dermed lage sunn mat. Ikke kjøpe inn usunt. Les om kostfiber og hva det gjør for blodsukkeret, kostfiber=Bra. Ikke slutt å vise at du elsker henne ved å avvise henne fordi hun har lagt på seg etter å født dine barn. Jeg har også stor magesekk, så å spise "normale" mengder gjør veldig vondt av sult i ca ett år før det ble bedre. Jeg drakk ett sted mellomm 4 og 6 liter vann hver dag for å fylle magesekken. Jeg var motivert og gikk fra ekstrem overspising til ekstrem underspising på 3 år. Så ikke press henne til noe, la henne avgjøre om hun vil gå ned eller ei. Evt kan du støtte henne dersom hun vil gå ned, og gi faen eller slå opp med henne om hun ikke vil gå ned og det er en dealbreaker for deg. Anonymkode: 942d9...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 Kan hun ha pcos? Da er lavkarbo den eneste måten å gå ned i vekt, kombinert med trening såklart. Anonymkode: 474ed...da2 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Oi, dette var drittsekk av deg Anonymkode: db5c5...bd4 Jeg er av en helt annen oppfatning. Når man er et par så plikter man seg til å være den beste for hverandre. Dvs ikke ete så mye at man blir en elefant. Jeg er jente selv og her har samboer spist så mye at han har blitt bælfeit. Det er bare drepen 😒 Anonymkode: 2c455...1a6 21
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er av en helt annen oppfatning. Når man er et par så plikter man seg til å være den beste for hverandre. Dvs ikke ete så mye at man blir en elefant. Jeg er jente selv og her har samboer spist så mye at han har blitt bælfeit. Det er bare drepen 😒 Anonymkode: 2c455...1a6 Hvis man slutter å tenne på kjæresten sin bare for at de har gått opp i vekt etter å ha født barn så er man drittsekk, kjæresten din har ikke født barn så det er absolutt ikke det samme. Og det faktum at han vil ta tak i det nå etter at hun har blitt «feit» sier bare meg at han vil ut av forholdet. Og man kaller ikke kjæresten sin for «feit», ergo drittsekk. Men skrev og at jeg forsto bekymringen over helsa, det er bare måten han skrev det på i innlegget jeg mener er drittsekk. Anonymkode: db5c5...bd4 12
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært sammen med samboer i ca 10 år og vi har 3 unger. De første 3-4 årene var hun ikke feit, kanskje litt lubben men det har ikke noe å si. Siden hun fikk nr 2, har vekta bare økt. Ja jeg kaller henne feit og vet at det ansees som et stygt ord, men jeg kaller en spade for en spade. Tingen er at hun er nogså opptatt av sex men jeg har mindre og mindre lyst etter som hun gradvis øker i vekt. Den har bare gått oppover og hun er blitt så overvektig at jeg frykter for helsa etterhvert. Jeg tenner ikke på henne lengre og det er pg av vekta. Hun gjør ingenting for å gå ned i vekt, nesten ingenting. Går småturer og spiser sundt, men det har hun alltid gjort. Problemet er nok ikke kostholdet men heller mengden hun spiser og hun spiser nok det dobbelte av det jeg gjør. De få gangene jeg har forsøkt å hinte eller få henne til å endre noe mere drastisk, ender det i bråk. Så det tørr jeg ikke flere ganger. Hvordan skal en kunne gå frem her? Damer er fryktelig ømfintlig her, så det går nesten ikke an å gjøre noen ting, eller? Anonymkode: 8e7d6...167 Jeg synes du skal være ærlig på en fin og ydmyk og kjærlig tone nevn mest at du er bekymret over helsen og nevn bare en gang det med attraksjon. Jeg synes du skal si at hun blir mindre attraktiv istede for å si at du ikke ønsker å ha sex, for da tyder hun sikkert det som mangen andre at det bare handler om sex og IKKE attraksjon. Å være attraktiv for en kvinne er mye viktigere enn sex viss du skjønner hva jeg mener? Jeg synes å si det på akkurat denne måten sånn at du treffer henne på riktig sted og ikke at hun bare tror at det bare handler om sex, det er veldig viktig. Vi kvinners psyke er mer komplisert vet du og ømfintlig og kan overanalysere ting i hytt å pine. Ærlighet varer lengst istede for å være passiv agressiv selv om det egentlig ikke er aggresivt ment men det kommer frem slikt uansett. Og ikke bli fortvilt hvis hun blir hysterisk eller lei seg for det går jo over hvis du sier at det var ment som en god ting for forholdet og ikke vær hysterisk eller svar tilbake la henne være til hun har roet seg si unskyld og at du elsker henne og du mente det du sa men det var godt ment. Tro meg ærlighet varer lengst selv om det er veldig ukomfortabelt! Anonymkode: 8476c...490 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man slutter å tenne på kjæresten sin bare for at de har gått opp i vekt etter å ha født barn så er man drittsekk, kjæresten din har ikke født barn så det er absolutt ikke det samme. Og det faktum at han vil ta tak i det nå etter at hun har blitt «feit» sier bare meg at han vil ut av forholdet. Og man kaller ikke kjæresten sin for «feit», ergo drittsekk. Men skrev og at jeg forsto bekymringen over helsa, det er bare måten han skrev det på i innlegget jeg mener er drittsekk. Anonymkode: db5c5...bd4 Tror ikke du vet hva drittsekk egentlig er. Hvis man med intensjon går inn for å skade noen psykisk eller fysisk. Mangler empati og kun tenker på seg selv er man drittsekk. Dette er ikke noe jeg forsøker å ta tak i først nå, det er noe jeg har forsøkt å ta tak i siden hun bikka og ble overvektig. Siden vi har 3 barn og at vi har det meste på stell, ønsker jeg ikke ut av forholdet. Orker ikke tanken på det styret og jeg er fremdeles glad i henne. Hun er bare for feit og jeg tenner ikke på henne seksuelt. Det er ikke noe jeg magisk kan endre ved meg selv heller. Anonymkode: 8e7d6...167 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan hun ha pcos? Da er lavkarbo den eneste måten å gå ned i vekt, kombinert med trening såklart. Anonymkode: 474ed...da2 Han skriver jo at hun spiser mye. Anonymkode: c807c...43d 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #11 Skrevet 8. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man slutter å tenne på kjæresten sin bare for at de har gått opp i vekt etter å ha født barn så er man drittsekk. Og man kaller ikke kjæresten sin for «feit», ergo drittsekk. Men skrev og at jeg forsto bekymringen over helsa, det er bare måten han skrev det på i innlegget jeg mener er drittsekk. Anonymkode: db5c5...bd4 Nei. Man har preferanser. Tenner man på en type kan man ikke nødvendigvis vri om bryteren og tenne på ei tjukk ei. Og som jeg sa, så plikter man seg til å holde seg ved like av respekt for partneren sin. Det er jo drøssevis av damer som er like slanke og pene fordi de gjør en innsats for det og ikke lar seg forfalle så til de grader. At man har fått barn er faktisk ingen unnskyldning. Anonymkode: 2c455...1a6 7
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man slutter å tenne på kjæresten sin bare for at de har gått opp i vekt etter å ha født barn så er man drittsekk, kjæresten din har ikke født barn så det er absolutt ikke det samme. Og det faktum at han vil ta tak i det nå etter at hun har blitt «feit» sier bare meg at han vil ut av forholdet. Og man kaller ikke kjæresten sin for «feit», ergo drittsekk. Men skrev og at jeg forsto bekymringen over helsa, det er bare måten han skrev det på i innlegget jeg mener er drittsekk. Anonymkode: db5c5...bd4 Man er ikke drittsekk, det er noe som kan skje. Man kan ikke tvinge seg selv til tenning. Og det betyr heller ikke at man vil ut av forholdet. Jeg har det litt på samme måte med min partner, bortsett fra at han ikke spiser sunt. Beveger seg utrolig lite og elsker fett, godis og brus. For meg er det ikke vekta som er avtennende, men livsstilen, og den gjenspeiles i vekt. Det er kanskje spesielt vanskelig når man spiser sunnere og beveger seg selv. Det er liksom tabu å si og i det hele tatt tenke eller mene det, men sånn er det nå bare. Skal man nærme seg dette for partner derimot, må man være mye mer sensitiv. Det er selvfølgelig et vanskelig og sårt tema. Jeg ville foreslått paraktiviteter, og ja - at jeg selv lagde maten og ikke lagde altfor mye. Anonymkode: b1f13...091 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Man har preferanser. Tenner man på en type kan man ikke nødvendigvis vri om bryteren og tenne på ei tjukk ei. Og som jeg sa, så plikter man seg til å holde seg ved like av respekt for partneren sin. Det er jo drøssevis av damer som er like slanke og pene fordi de gjør en innsats for det og ikke lar seg forfalle så til de grader. At man har fått barn er faktisk ingen unnskyldning. Anonymkode: 2c455...1a6 Nei, man plikter seg ikke til dette. Samtidig får man i det minste stille like høye krav til seg selv, dersom man skal gå rundt og si at dette liksom er en regel. Anonymkode: b1f13...091 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 Hva med at du legger om din egen livsstil? Forstår jo at du er normalvektig, men hva om du begynner og trene og make hvor mye proteiner du får i deg. sett deg noen treningsmål i styrke og snakk om dem. Knytt mat til helse og presrasjon og psyke. Snakk om hva maten inneholder av mineraler og vitaminer og hvorfor disse vitaminene og lignende er bra. Man bli veldig påvirket av hva de nære gjør og det siste du må gjøre er å presse henne. Det må handle om deg. Det kommer allikevel til å påvirke når hun ser hva det gjør med psyke og utseendet ditt. Si du har blitt redd for din egen helse og inaktivitet. Forandre deg selv så du forstår hva du egentlig vil av henne. Anonymkode: fbd47...223 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 Jeg tror det klokeste her er å velge helse-vinkelingen, ikke sex. Si at du elsker henne, og at du er bekymret for helsen hennes. Det er tungt for kroppen å bære ekstra vekt, og mange sykdommer som relateres til å veie litt mye. Du vil gjerne leve et aktivt liv hvor dere sammen går på turer i marka og tar med ungene. Skal vi ikke sammen ta et tak for helsen? Vi er begge over 40, og da blir det stadig vanskeligere med årene å endre kurs. La oss sammen bruke det neste halvåret på å endre kurs. Vi skal spise bedre, og røre oss mer. Du og jeg, skatt. Anonymkode: 6a98a...c2e 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis man slutter å tenne på kjæresten sin bare for at de har gått opp i vekt etter å ha født barn så er man drittsekk, kjæresten din har ikke født barn så det er absolutt ikke det samme. Og det faktum at han vil ta tak i det nå etter at hun har blitt «feit» sier bare meg at han vil ut av forholdet. Og man kaller ikke kjæresten sin for «feit», ergo drittsekk. Men skrev og at jeg forsto bekymringen over helsa, det er bare måten han skrev det på i innlegget jeg mener er drittsekk. Anonymkode: db5c5...bd4 Man kan da ikke noe for hva man tenner på! Og slik Ts beskriver det er dama kraftig overvektig, hun har ikke bare noen ekstra "kosekilo". Det ligger i instinktene til de fleste å bli tiltrukket av det som ser sunt ut, og ikke tiltrekkes av det som ser usunt/sykt ut. Ts har blitt værende, så han er ingen drittsekk. En drittsekk ville dumpet dama og/eller vært utro med en slankere dame. Jeg har ikke så mange råd å komme med, men jeg tror det i hvert fall er lurest å fokusere på helsa, ikke utseendet når du tar det opp. Si at du ikke vil miste henne tidlig, at du ikke vil at barna skal miste moren tidlig osv. Anonymkode: 6ddef...425 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan da ikke noe for hva man tenner på! Og slik Ts beskriver det er dama kraftig overvektig, hun har ikke bare noen ekstra "kosekilo". Det ligger i instinktene til de fleste å bli tiltrukket av det som ser sunt ut, og ikke tiltrekkes av det som ser usunt/sykt ut. Ts har blitt værende, så han er ingen drittsekk. En drittsekk ville dumpet dama og/eller vært utro med en slankere dame. Jeg har ikke så mange råd å komme med, men jeg tror det i hvert fall er lurest å fokusere på helsa, ikke utseendet når du tar det opp. Si at du ikke vil miste henne tidlig, at du ikke vil at barna skal miste moren tidlig osv. Anonymkode: 6ddef...425 Man kan fint være en drittsekk og fremdeles bli værende. Hvis man hele tiden kommenterer kjærestens vekt, så kan det fint kvalifisere til det. Vekt er et sensitivt tema for de fleste mennesker. Anonymkode: b1f13...091
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Man kan fint være en drittsekk og fremdeles bli værende. Hvis man hele tiden kommenterer kjærestens vekt, så kan det fint kvalifisere til det. Vekt er et sensitivt tema for de fleste mennesker. Anonymkode: b1f13...091 Det står da ingenting her om at Ts kommenterer damas vekt. Han skriver anonymt om det her, det er noe helt annet. Anonymkode: 6ddef...425 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 Man velger ikke hva man tenner på, og man er ikke en drittsekk fordi man ikke tenner på overvekt. Ærlig talt. Anonymkode: 725a4...47c 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #20 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det står da ingenting her om at Ts kommenterer damas vekt. Han skriver anonymt om det her, det er noe helt annet. Anonymkode: 6ddef...425 Jo, men du skrive: Ts har blitt værende, så han er ingen drittsekk. Var denne jeg reagerte på. Jeg levde ved siden av et par der mannen stadig kommenterte damas vekt, også så naboer kunne høre det. Det er dårlig oppførsel, selv om han ble værende. Anonymkode: b1f13...091 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå