Gå til innhold

Har corona krisen hatt negative økonomiske konsekvenser for deg?

Har gitt negative økonomiske konsekvenser  

135 stemmer

1. 1. Har gitt negative økonomiske konsekvenser

• Ja
      39
    • Nei
      96

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På noen måte?

Anonymkode: e00d6...612

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener deg personlig, ikke samfunnet. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ja, vi har mistet inntekt da vi i tillegg til vanlig jobb driver næring med enk. Men i det store og det hele så har vi fremdeles god økonomi da vi hadde en grei ek og buffer. Synd å bruke det på dette, men det er heldigvis ingen krise.

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg mister jobben, den blir lagt ned. Mannen min er permittert men har mistet en stor del av sin inntekt. Det er helt sykt at det er et virus har ødelagt livet vårt på denne måten. Det hadde jeg virkelig ikke sett komme.

Anonymkode: 6623b...30d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg mister jobben, den blir lagt ned. Mannen min er permittert men har mistet en stor del av sin inntekt. Det er helt sykt at det er et virus har ødelagt livet vårt på denne måten. Det hadde jeg virkelig ikke sett komme.

Anonymkode: 6623b...30d

Hvilken bransje jobber du innen?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det motsatte egentlig. 
Uten å gå noe mer inn på det så har det gitt oss mer tid til å fullføre ting.

Anonymkode: 0b6c8...afa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det motsatte egentlig. 
Uten å gå noe mer inn på det så har det gitt oss mer tid til å fullføre ting.

Anonymkode: 0b6c8...afa

Her også.

Anonymkode: ad248...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærervikar. Har 60% fast vikariat. Før corona pleide jeg å få masse vikartimer. Jeg jobbet altså 90-100%. Nå får jeg ikke vikartimer. 

Nå skal skolene åpne fra 1-4.trinn, så mulig jeg får tilbud om noen timer da. Men må være hjemme og ha nettundervisning for mellomtrinnet også. 

Anonymkode: 9642c...183

Skrevet

Nei klarer meg greit. Og det er jeg veldig glad for. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, står i fare for personlig konkurs. Jeg som vanligvis er så latterlig flink med penger og har buffere og reserveløsninger og budsjetter og regnskaper og alt på stell, klarte å kjøpe et hus rett før corona inntraff. Og så klarte vi ikke å få ut leiligheta før det smalt, så nå sitter vi her da, og får ikke solgt.. 

Anonymkode: be751...272

• Liker 7
Skrevet

Foreløpig ikke. Jeg er delvis permittert og vil nok miste noen få tusenlapper (snakk om 2000-3000 kr) i måneden når jeg vil få dagpenger. Her og nå er nok den økonomiske situasjonen ganske så uendret, siden jeg har tabelltrekk og dermed vil trekkes mindre skatt og at forskjellen utbetalt i månedslønn kanskje blir 1000-2000 kr. På grunn av situasjonen som er nå, så bruker jeg faktisk mindre penger enn vanlig. Jeg sparer på en normalmåned ca. 5000-6000 kr og da har jeg noe fornøyelser i utgifter som utgår nå (f.eks. spise ute osv.). Så jeg vil nok fortsatt spare en del, men kanskje ikke like mye som før. 

De mer langvarige økonomiske konsekvensene vil jeg merke om/når jeg blir fullstendig permittert, da vil jeg få utbetalt en del mindre selv med mindre skattetrekk. Dette betyr jo også på lang sikt mindre i årsinntekt og mindre oppspart feriepenger osv. 
Men jeg har fortsatt så godt rom i budsjettet at jeg uansett ikke vil gå i minus. Sannsynligvis vil jeg også ved fullstendig permittering flytte ut fra stedet jeg bor og flytte hjem, og da vil utgiftene med husleie forsvinne. Utenom det har jeg bare studielån jeg betaler på, og Lånekassen tilbyr nå å pause studielånet uten at det går utover de ordinære antall måneder man kan utsette betaling. Det er noe jeg også vil vurdere om det blir nødvendig.

Har også mye penger avsatt på sparekonto og om det i verste fall skulle bli full inntektstopp og jeg ikke skulle fått motta dagpenger, så kunne jeg overlevd på oppsparte penger en stund.

Så jeg sitter veldig godt i det økonomisk uansett siden jeg uansett ikke har huslån, men på lang sikt vil det selvsagt påvirke min privatøkonomi, da det vil kunne bli stopp i sparing, og dårlige utsikter for ny jobb og dermed mange måneder med lavere inntekt. Jeg er dermed forberedt på at kjøp av hus osv. ikke vil skje med det første. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, ikke økonomisk hittil, men blir neppe så mye i bonus de neste årene, uten at jeg skal klage. I permisjon nå uansett, heldig i så måte, andre permitteres helt/delvis mens jeg er «lønnet» av NAV en stund fremover.

Å ha tre små barn hjemme er slitsomt, men det er så mange som har det verre at det nytter ikke å klage, og så åpner jo barnehagene den 20. også.

Skrevet

Nei, ikke foreløpig. Vi kan heldigvis jobbe så mye vi vil og orker, men jeg regner med at vi alle vil merke til det etter hvert i form av økt skatt, høyere avgifter og dyrere varer og tjenester.

• Liker 2
Skrevet

Ja. Er student, så får ikke permiteringspenger ved siden av studiet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, er delvis permittert, så har mistet inntekt. Men det går greit, bare litt mer trangt :)

Anonymkode: d7791...72d

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Har også brukt mindre penger fordi vi handler ikke så ofte og handler ikke noe interiør/sminke/klær/vin/osv. Eneste klær jeg har handlet er joggesko til barnet.

Anonymkode: 29fb5...0f2

AnonymBruker
Skrevet

Svarte nei. 

Jeg har en trygg jobb i det private, men får nok ikke bonus i år. Mannen er lege, og har nærmest dobbelt lønn om dagen. 

Forbruket vårt er omtrent 1/3 av hva det pleier å være. 

Bestilte reiser får vi igjen på reiseforsikringen etterhvert. 

Rente på boliglån er på vei ned. 

Indeksfond og aksjesparekonto har jo stupt. Men er har vi langsiktig perspektiv, så ser ikke på det som tap før noe må realiseres. 

Anonymkode: b5335...b17

• Liker 3
Skrevet

Nei vi har kommet bedre ut av det faktisk. Mtp at vi ikke betaler barnehage, fritidsutgifter og utgifter for transport så går utgiftene ned. Renten har også gått ned nå. Har nok brukt betydelig mye mer penger på mat da 🙃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mannen min er permittert. Det gir økonomiske konsekvenser nå, men også for pappaperm-grunnlaget, når han etterhvert skal ut i perm. 

Anonymkode: e22aa...48e

• Liker 2
Skrevet

Nei, både meg og mannen er kommunalt ansatt og får vanlig lønn.

• Opprett ny...