AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #1 Skrevet 8. april 2020 Hei! vi har en liten hund på 2,5 år og en baby på 8 mnd. Det har ikke vært noen problemer før, hunden har lagt seg inntil baby selv når han sover og kommer med leker når han ligger på gulvet osv. Bare vært koslig. Men i det siste har hunden begynt å glefse etter babyen. Tilsynelatende helt uten grunn. Hunden kan bare gå forbi babyen og plutselig glefse, eller hvis baby krabber forbi henne. Vi har sperret av gangen slik at hunden kan gå og komme slik den vil, og trekke seg vekk ved behov, men her vil den ikke være. Når vi tar baby på fanget så presser hunden seg mellom oss og babyen. Hvis vi leker på gulvet så kommer den med sine leker og legger mellom oss og babyen. Vi har aldri presset babyen på hunden på noen måte, og den får gode turer og masse oppmerksomhet hver dag. Derfor ble vi ganske overrasket da den plutselig begynte med dette. Den prøver jo å gi beskjed om noe, men vi forstår ikke hva.... kan nevnes at den glefset på ei niese av meg da den var valp fordi den ble bært for mye, men det gav seg da bæringen sluttet. vi er ganske rådville. Vi kan ikke ha en hund som glefser etter babyen vår, men vil jo helst ikke kvitte oss med hunden heller.... Anonymkode: ed9f1...706
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #2 Skrevet 8. april 2020 Hunden er sjalu. Anonymkode: c161b...dd5 15
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Skrevet 8. april 2020 Dere blir nødt til å kvitte dere med hunden hvis ikke så kan det i verste fall ende veldig dårlig for babyen. Ta ansvar som de foreldrene dere er. Anonymkode: 07193...6f2 24
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Skrevet 8. april 2020 Jeg er hundemenneske, men jeg hadde kvitra meg med hunden, før det skjer noe mer enn å glefse. Anonymkode: 322de...3e4 19
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 8. april 2020 #5 Skrevet 8. april 2020 Skulle tro babyen har vært hardhent med hunden uten at du har oppfattet det.
Gjest Dævendøtte Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: vi er ganske rådville. Vi kan ikke ha en hund som glefser etter babyen vår, men vil jo helst ikke kvitte oss med hunden heller.... Da bør dere kvitte dere med babyen hvis dere vil beholde hunden.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #7 Skrevet 8. april 2020 Omplassering. Hunden, ikke babyen. Anonymkode: 92a9a...e59 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 Den eneste gangen jeg har sett dette løste det seg med å separere baby og hund. Hunden fikk en stor del av stua for seg selv, og babyen fikk ikke komme inn dit. Da roet hunden ned, den følte seg trygg igjen. Her fikk jo hunden være i stua og se familien sin, det var viktig for den. Den hadde blitt misfornøyd om den måtte stå på gangen. Det er umulig å vite hva som skjer hos dere, for vi får jo ikke sett hunden i situasjonene du beskriver. Jeg ville nok ringt en atferdsspesialist som kunne komme og observere hunden, og foreslå tiltak. Enn så lenge ville jeg separert dem. Man får kjøpt slike lange fleksible grinder som man kan dele av rom med. Anonymkode: 6c9f3...1e3 11
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 Selvfølgelig må dere kvitte dere med hunden. Jo før jo bedre. Skjønner ikke at det er noe å lure på. Anonymkode: f8cf5...c9c 17
Linnpinn Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 Hunden glefser nok fordi barnet er større og ikke lengre en liten bylt som ligger og sover. Småbarn og uforutsigbare og hunden føler seg nok truet. Situasjonen blir nok være jo eldre babyen blir før det er stort nok til å skjønne at h*n må holde avstand. Jeg ville ha omplassert hunden.. 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 Er hunden redd? Har hunden vondt? Føler den seg presset opp i ett hjørne? en hund glefser aldri uten grunn. Jeg har hatt en hund som var redd små barn, ble bedre når de ble eldre og den klarte å lese barnets signaler bedre. Hadde de aldri alene sammen i ett rom. Hunden gleftet og små beit ungen en gang, da var den syk og hadde veldig vondt. Fant det ut etter en veterinær sjekk. Hunder er gode på å sjule smerte. Før du gjør noe må du finne ut hvorfor den glefser. Anonymkode: f8cb1...804 9
Diamant20 Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 Først en grundig tur hos veterinær, også utifra det du skriver kan det nesten virke som hunden har opplevd noe vondt i forbindelse med baby. Det kan være alt i fra hunden har følt seg forbisett av dere til at baby har gjort noe ubehagelig med hunden. Ville prøvd å gjøre baby positiv med masse godbiter, tyggebein osv. 6
Troyamin Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! vi har en liten hund på 2,5 år og en baby på 8 mnd. Det har ikke vært noen problemer før, hunden har lagt seg inntil baby selv når han sover og kommer med leker når han ligger på gulvet osv. Bare vært koslig. Men i det siste har hunden begynt å glefse etter babyen. Tilsynelatende helt uten grunn. Hunden kan bare gå forbi babyen og plutselig glefse, eller hvis baby krabber forbi henne. Vi har sperret av gangen slik at hunden kan gå og komme slik den vil, og trekke seg vekk ved behov, men her vil den ikke være. Når vi tar baby på fanget så presser hunden seg mellom oss og babyen. Hvis vi leker på gulvet så kommer den med sine leker og legger mellom oss og babyen. Vi har aldri presset babyen på hunden på noen måte, og den får gode turer og masse oppmerksomhet hver dag. Derfor ble vi ganske overrasket da den plutselig begynte med dette. Den prøver jo å gi beskjed om noe, men vi forstår ikke hva.... kan nevnes at den glefset på ei niese av meg da den var valp fordi den ble bært for mye, men det gav seg da bæringen sluttet. vi er ganske rådville. Vi kan ikke ha en hund som glefser etter babyen vår, men vil jo helst ikke kvitte oss med hunden heller.... Anonymkode: ed9f1...706 Jeg har uthevet noen ting over for å trekke fram et par ting. Glefsing skjer ytterst sjeldent uten forvarsel. Og varslene kan være så subtile at eier ikke alltid ser hva det er. Du skal ALLTID sette babyen først. Deretter hunden. ALLTID! Så lenge hunden oppfører seg sånn som den gjør, så ta den fullstendig ut av situasjonen. Den har ikke behov for å måtte være mellom dere i sofaen eller på gulvet. Der skal dere og babyen være. Ta hunden ned fra sofaen dersom den hopper opp. Og ta hunden bort fra der dere er når dere er på gulvet. Bruk bur om du anser det som umulig å fjerne hunden. De aller fleste hundeeiere vil ikke innse at hunden kan rett og slett være en "bortskjemt liten dritt" som ser på alt og alle som sitt. Det behøver ikke være noe annet bakenforliggende enn dette. Vi må slutte å overanalysere situasjonene. Gi nok mosjon og hjernetrim i løpet av dagen. Psykisk og fysisk fostring er viktig. Det kan jeg aldri si nok ganger. Og gi hunden anledning til å få være alene. Da får den tid til å slappe fullstendig av og roe huet. Jeg må også spørre: Hadde dere beholdt hunden dersom den var av større i størrelsen? Mest sannsynlig ikke, vil jeg tro. For da kunne den gjort alvorlig skade på babyen. Så hvis du ikke stoler på hunden, vurder å avlive. Eventuelt finn et hjem hos noen som ønsker å overta en hund med problemer. 19
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 14 minutter siden, Catalina Culès skrev: Skulle tro babyen har vært hardhent med hunden uten at du har oppfattet det. Du tror en 8 mnd gammel baby har det i seg ja? Anonymkode: 0fadb...dd3 11
Chantielle Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 Barn har, for en hund, et uforutsigbart kroppsspråk. Barnet på 8 mnd,beveger seg mer og bruker kroppen mer enn en liten baby. Barnet kan ha kløpet .eller gjort lignende som dere ikke har sett,og hunden har 'lært' at det er 'best å si ifra' til barnet før det gjør noe mer. Tenker litt at hunden først nå har opplevd negative ting med barnet. Viktig med nok hjernetrim,ikke bare rusle en tur med den. Personlig hadde jeg nok omplassert hunden til noen uten barn. Første signal fra en hund er knurring,før den går videre til glefsing. Siste steg for hunden å 'formidle' seg kan være å bite. 5
Min_hund_er_Grå Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 Avliv eller gå igjennom konflikten og få satt den bikkja på plass. 1
Hengebuksvinet Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 Jeg hadde nok omplassert hunden, mens han fremdeles har en sjanse. Og da er det viktig at du er veldig ærlig på utfordringene. Det at hunden har glefset etter barn før, og at han gjør det mot en rolig liten baby, gjør at jeg tenker dere vil få mye jobb med den i årene fremover. Så får dere besøk av andre smårollinger... Jeg har gitt en engstelig hund noen sjanser for mye selv. Den viste tegnene som valp, og ga meg utrolig mye jobb da ungene var små. Men alle mente jo at det bare var å jobbe med hunden... 5
Hmmmmmm Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 Jeg så et program en gang med en familie lik din, og en liten hund. Som også begynt slik du skisserer. Etter noen få endringer ble hunden slik de kjente den. Ikke gi opp. Søk på YouTube. Kanskje du kan finne noen tiltak du kan prøve. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå