Gå til innhold

Dere som har hjemmekontor, fortsetter dere med dette framover?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber overtid hver dag og er SÅ sliten. Kollapser på sofaen når arbeidsdagen er ferdig. Og jeg vet det er folk som har det verre, de med barn OG hjemmekontor bl.a. Og at jeg er heldig som har jobb. Men det her er ufattelig slitsomt og jeg har sånn behov for ferie :(

Egentlig er det halv arbeidsdag i dag men blir nok overtid igjen. 

Syns det er urealistisk med hjemmekontor ut året, regjeringen kan vel ikke mene at vi skal det? Er ikke ideelt for meg særlig lenger, jeg jobber ved kjøkkenbordet på en laptop, har vondt i armene. Savner de store skjermene på jobb. 

Anonymkode: 0765e...b94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jobber du mer fordi du har hjemmekontor?

Jeg kan gjerne fortsette med det, jobber med laptopen i sengen med pysjen på. Og jogger i lunsjen.

Anonymkode: 736bc...1f4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva har overtid med hjemmekontor å gjøre? Er det mer å gjøre nå pga krisen? 

Usnsett: du kan høre om du kan bruke jobblokalene nå som Norge såvidt begynner å åpne igjen. De kollegene dine som foretrekker hjemmekontor bør fortsatt gjøre det. 

Anonymkode: 8f30b...8c4

• Liker 1
Skrevet

JA.

Men hva med å skaffe deg bedre utstyr? Hente hjem skjermen(e) fra jobb, tastatur og mus slik at arbeidsstillingen og comfort blir litt bedre? :) 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg fortsetter med det. Jeg har erfart at jeg må være flink å legge inn pauser for meg selv, og ikke jobbe mer bare fordi jeg er hjemme.  

Jeg står opp, går en tur med hunden, dusjer, og setter meg ned på jobb med kaffen  cirka kl 8. Tar 5-10 min pause hver time, og en lunsjpause hvor jeg går en halvtimes runde med hunden. Logger av kl 16. Tror ikke hjemmekontor funker i lengden om man opplever at man er på jobb hele tiden..

Anonymkode: ad249...dbf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Vi har fått beskjed om å fortsette med hjemmekontor selv om skoler og bhg åpner. Trolig fram til sommerferien.

Det tar på, fysisk, å sitte ved stuebordet uten hev-senk-pult, papirer lagres på stoler og hyller, uten arkivskapene mine, uten skriver, må hysje på familien hver gang jeg får telefon eller er i skypemøte.

Vi har også mye mer å gjøre pga koronasituasjonen, men dårligere fysisk arbeidsmiljø. Og alt tar lengre tid... Får mye pluss-tid som jeg ikke får brukt til å reise bort likevel, pga reiserestriksjoner som sikkert varer langt ut i dette året. Nettopp dette er det mest demotiverende av alt. Derfor tar jeg en titt på KG innimellom, for å ta et femminutt i ny og ne, koble litt ut.

Jeg håper det snart blir åpnet for at vi kan være litt på jobben. Vi har store enekontor, mye luft i bygget, men ved universitetet der jeg jobber gjøres det ikke forskjell på bygg med enekontor og bygg med åpne landskap. ALLE må jobbe hjemmefra.

Anonymkode: 64443...c3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fortsetter med det. Jobben min kjører hjem til folk med utstyr vi trenger. 

Anonymkode: b77f8...2b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, her fortsetter alle med det. Nå som barnehagene åpner vil også produktiviteten gå tilbake til det normale, så det blir bra.

Anonymkode: cf04b...04a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer faktisk til å fortsette med en god del hjemmekontor når dette er over. Stor pult, store skjermer, godt nettverk - alt kom på plass tidlig i denne perioden. 

Jeg kan starte grytidlig, og få unna mengder jobb før Norge våkner. Jeg bruker tre minutter fra jeg står opp, til jeg er produktiv, mot 1,5 time vanligvis. Jeg kan trene som en av pausene i løpet av dagen. Jeg kan lage god og sunn lunsj hver dag i stedet for å hive i meg noe mellom møter. 

Jeg er vanvittig mye mer effektiv. Da man slipper de stadige forstyrrelsene det er på jobb. Folk ringer når de har et reellt problem, ikke bare fordi de ser jeg sitter der, og liksågodt kan spørre som å slå det opp selv. Og ikke minst - alt av tullete, meningsløse møter, der mange kommer litt for sent, mange er for opptatt av å høre sin egen stemme, er avlyst. Videomøtene er kortere, mer konsise, og om noen plaprer i vei hører jeg etter med et halvt øre mens jeg heller jobber på den andre skjermen. 

Anonymkode: feb03...75b

• Liker 6
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber overtid hver dag og er SÅ sliten. Kollapser på sofaen når arbeidsdagen er ferdig. Og jeg vet det er folk som har det verre, de med barn OG hjemmekontor bl.a. Og at jeg er heldig som har jobb. Men det her er ufattelig slitsomt og jeg har sånn behov for ferie :(

Egentlig er det halv arbeidsdag i dag men blir nok overtid igjen. 

Syns det er urealistisk med hjemmekontor ut året, regjeringen kan vel ikke mene at vi skal det? Er ikke ideelt for meg særlig lenger, jeg jobber ved kjøkkenbordet på en laptop, har vondt i armene. Savner de store skjermene på jobb. 

Anonymkode: 0765e...b94

Du burde prøve å tilrettelegge med egen kontorkrok i det minste. Et skikkelig skrivebord og hente skjermen frå jobb om du har mulighet. Jeg spurte sjefen om å ta med den ekstra skjermen og det var heilt greitt. Jeg hadde slitt utrolig ellers om det hadde blitt veldig ueffektiv for meg å jobbe med bare laptopen.

• Liker 4
Skrevet

Jeg jobber også hjemmefra, og trives overraskende bra med det:) jobber 10-12 timer pr dag, men prøver å holde det til et minimum i helgene. Tror det blir sånn en stund fremover.

Det som funker for meg:

- starte tidlig

- sitte i pysjen så lenge jeg vil;)

- faste rutiner for pause (tilpasset når det er møter)

- flytte meg litt rundt i huset, holdt på å bli gal av å sitte samme sted!

- god, sunn mat (matkasse)

- gå en tur i friskluft i lunsjen eller rett etter jobb

Kanskje noe av det samme kan fungere for deg:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Thea82 skrev:

Jeg jobber også hjemmefra, og trives overraskende bra med det:) jobber 10-12 timer pr dag, men prøver å holde det til et minimum i helgene. Tror det blir sånn en stund fremover.

Det som funker for meg:

- starte tidlig

- sitte i pysjen så lenge jeg vil;)

- faste rutiner for pause (tilpasset når det er møter)

- flytte meg litt rundt i huset, holdt på å bli gal av å sitte samme sted!

- god, sunn mat (matkasse)

- gå en tur i friskluft i lunsjen eller rett etter jobb

Kanskje noe av det samme kan fungere for deg:)

Dette var jo nesten som å lese om meg selv, og jeg tror du virkelig oppsummerer suksessoppskriften er. 

Bortsett fra at jeg starter dagen i treningstøy da jeg uansett trener i løpet av dagen, og det er litt mindre "flaut" om jeg plutselig må inn i et videomøte. 

Rutiner og timeplan - sunn mat - ut på tur hver dag - komme i gang med dagen. 

Anonymkode: feb03...75b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Regner med å gjøre det en god stund framover, ja. Kommer an på anbefalinger fra myndighetene og hva arbeidsgiver sier. Bare at hjemmekontoret nå faktisk vil bli overkommelig, siden jeg slipper å løpe etter treåring og være barneskolelærer samtidig! Det skal bli herlig!

Vi får lov å ta med stoler, skjermer etc hjem. Har du spurt arbeidsgiver om det?

Anonymkode: d2ef8...afd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja og regner med at det blir mer effektivt når bhg/skole åpner. Jeg jobber også lange kvelder nå, jobber mer effektivt etter barna er lagt. Men får bare skrive kl 8-16 selv om jeg i realiteten er pålogget kl 7.30-23.30 nå med pauser (ut med barna midt på dagen, hjelp med lekser, middag osv). Slitsomme lange dager, men ikke overtid. Det går greit. Jeg tenker hente hjem PC skjermer og dockingstasjon fra jobb nå i løpet av påsken. 

Anonymkode: 4d90a...c12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men lag deg rutiner.

Jeg jobber som vanlig 8-16 med lunsj kl 12. Har et eget rom som kontor, så jeg lukker døra til jobben kl 16 🙂 Dette har fungert kjempebra! Mye mer effekt enn å kaste bort tiden med tåkeprat på jobb med kollegaer.

Anonymkode: bdb27...e4a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg drar på jobb når barnehagen åpner. Får bare gjort halvparten av jobben min hjemme, så ser på det som uaktuelt å fortsette med hjemmekontor lengre enn jeg må pga barn hjemme.

Anonymkode: df0a6...9d2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke fått noen beskjeder om hvordan det blir enda. Men regner med at det blir hjemmekontor et par uker etter påske også. 

Jeg har ekstra skjerm og tastaturet mitt. Det hjelper. Men savner den tredje skjermen min, den gode stolen og den store pulten min. Savner i det hele tatt kontoret. Jeg sitter i spisestua og det er ikke særlig heldig når mann og barn flyr rundt i huset. I tillegg skal jeg tenke på taushetsplikten. Det er dårlig plass og jeg må flytte alt hver dag når vi skal spise middag eller så blir det middag rundt stuebordet i sofaen. Og det å ikke ha printer er også veldig upraktisk. Og terskelen for å spørre kolleger er blitt mye høyere. 

Men alt i alt så går det jo bra. Har laget gode rutiner og logger av rundt kl 16. Men jeg gleder meg virkelig til vi kan komme tilbake til kontorlokalene. 

Anonymkode: 075c5...754

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke helt hvordan det blir etter påske, men regner med de fleste vil ha hjemmekontor til den 20, siden det er da småskolen og barnehagene åpner. Hos oss er det mange som ikke vil ha mulighet til å møte på jobb før det.

Anonymkode: ed681...2ec

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tar på, fysisk, å sitte ved stuebordet uten hev-senk-pult, papirer lagres på stoler og hyller, uten arkivskapene mine, uten skriver, må hysje på familien hver gang jeg får telefon eller er i skypemøte.

Anonymkode: 64443...c3c

Høres ikke ut som verre enn å være på jobb. Med mindre du har små barn som krever oppmerksomhet samtidig som du skal jobbe.

Anonymkode: 6966c...71b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må ut i Oslo-kollektiv-trafikken for å møte på jobb og ser det som usannsynlig at regjeringen vil gi frislipp på det. For min del blir det hjemmekontor til minst august/september.

Anonymkode: d3c47...d4c

• Opprett ny...