Gå til innhold

Hvorfor er ikke mennesker med astma i risikogruppen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har spurt legen min. Astma er visst ikke nok til å havne i risikogruppen. Ser heller ikke astma nevnt i de listene over sykdommer. Det står bare «lungesykdommer»,  og ikke astma spesifikt. Da blir det jo opp til arbeidsgiver og den enkelte lege om de godkjenner hjemmekontorløsninger/at man har reell frykt/ evt. en sykemelding. 

Er dette fordi hvis de faktisk skriver «astma», så blir hele Norge hjemme? 

Ser at flere av de unge voksne som har dødd, har hatt nettopp astma som underliggende sykdom. Dette gjør meg redd! 😒

hvorfor er ikke NAAF mer på banen? Hvorfor er de redde for å si at astma er en sykdom som kan gi alvorlig sykdom ved covid-19?

Anonymkode: 27df0...60c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har spurt legen min. Astma er visst ikke nok til å havne i risikogruppen. Ser heller ikke astma nevnt i de listene over sykdommer. Det står bare «lungesykdommer»,  og ikke astma spesifikt. Da blir det jo opp til arbeidsgiver og den enkelte lege om de godkjenner hjemmekontorløsninger/at man har reell frykt/ evt. en sykemelding. 

Ser at flere av de unge voksne som har dødd, har hatt nettopp astma som underliggende sykdom. Dette gjør meg redd! 😒

hvorfor er ikke NAAF mer på banen? Hvorfor er de redde for å si at astma er en sykdom som kan gi alvorlig sykdom ved covid-19?

Kan det ha noe med medisinering å gjøre? Syns jeg hørte eller leste en plass at astmatikere fikk det lettere pga medisinene de allerede gikk på. 

Anonymkode: 5a1bc...706

AnonymBruker
Skrevet

Astma er en kronisk lungesykdom og man er derfor i risikogruppen. Men nå kommer de an på graden av astma og om man er godt medisinert. Høy alder er og blir den største faren. Naaf er på banen de, står bla mer her https://www.naaf.no/aktuelt2/koronavirus-og-astma/

Anonymkode: 92bd2...597

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Voksne med alvorlig kronisk lungesykdom er i risikogruppen, så kommer det an på om legen din vil vurdere din grad av astma som mild eller alvorlig. Min ble vurdert til mild og medisinert, og ikke i risikogruppen. Min mor som har KOLS er imidlertid meget langt innenfor risikogruppen med hensyn til både alder og alvorlig lungesykdom.

Barn er ikke i risikogruppen med mindre de er alvorlig syke av f.eks. kreft. Hvor er det du har sett at mange unge har dødd med astma som eneste underliggende sykdom? Det er nemlig ingen statistikk som viser dette. En og annen frisk person vil dø, det finnes alltid unntak, men det er ikke noe som tyder på at barn og unge med astma får mer alvorlig forløp enn andre. Vis gjerne kildene du hadde på dette.

Anonymkode: 22bb0...334

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Min 10 åring med astma har vært innlagt på sykehus 3 ganger de siste årene - med RS-virus, influensa type B og bronkitt. Han har trengt pustehjelp alle gangene. 

Legen vår tenker at han er i risikosonen selv om han "bare" har astma.

Anonymkode: dc2c7...7f8

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det så om å gjøre å være i risikogruppen. Hvis legen din, som tross alt har dett som fag, mener at du ikke er i risikogruppen burde du jo prise deg lykkelig over det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker med astma er i risikogruppen. Astma er en kronisk lungesykdom.

Amerikanske CDC  skriver:

Asthma - precautions

About corona and asthma

Engelske aviser (som daily mail og mirror) skriver mye om enkelttilfellene som har fått covid 19 og skriver hvilke underliggende sykdommer de hadde og asthma er en gjenganger.

Eksempel case 1

Eksempel case 2

I min kommune skriver fastlegene ut legeerklæringer til de med astma for de som trenger dokumentasjon på at de er i risikogruppen til jobb og lignende.

Anonymkode: 07a90...386

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker med astma er i risikogruppen. Astma er en kronisk lungesykdom.

Amerikanske CDC  skriver:

Asthma - precautions

About corona and asthma

Engelske aviser (som daily mail og mirror) skriver mye om enkelttilfellene som har fått covid 19 og skriver hvilke underliggende sykdommer de hadde og asthma er en gjenganger.

Eksempel case 1

Eksempel case 2

I min kommune skriver fastlegene ut legeerklæringer til de med astma for de som trenger dokumentasjon på at de er i risikogruppen til jobb og lignende.

Anonymkode: 07a90...386

CDC skriver "moderate to severe asthma", som er det samme min lege vurderte. Altså at jeg i 20-årene med mild astma ikke var i risikogruppen. Mennesker som blir hyppig innlagt pga. sin astma vil nok ikke vurderes til å ha "mild" astma.

Skjønner ikke helt relevansen med det eksempelet hvor en som fikk astmaanfall krasjet med en lastebil og døde...? Det har da ikke noe med koronaviruset å gjøre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mild astma regnes ikke som risiko fordi det er så få med kun dette som har dødd av korona.

Anonymkode: 4846c...d77

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakket med legen min om dette og han sa at så lenge man har kontroll på astmaen, og er godt medisinert så skal det ikke ha noe å si. Det er mer de som har alvorlig astma eller ikke har nok effekt av medisinene som er risikopasienter. 

Anonymkode: 40a93...80a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler vel om alvorlighetsgrad og medisinering.

Det er mange sykdommer som bare innebærer en forhøyet risiko i noen tilfeller. For eksempel er det bare kreftpasienter som har nedsatt immunforsvar (for eksempel pga cellegiftbehandling) som har forhøyet risiko. Kreft i seg selv plasserer ikke noen i høyrisikokategori. Er man ellers frisk og rask, ung astmatiker som er godt medisinert vil vel de fleste leger bedømme det som ikke øket risiko. 

Anonymkode: d05c7...98e

AnonymBruker
Skrevet

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30167-3/fulltext

Interessant nok ser det foreløpig ut som at det er mindre sykdom i gruppen med kronisk lungesykdom enn forventet. Spørsmålet er bare hvorfor! 

Så at astma blir/ble inkludert er nok ut fra et føre-var prinsipp, men man skal være forsiktig med å ta noe som en absolutt sannhet. 

Anonymkode: ab8dd...50c

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om astma er med så vil jo Martin Johnsrud Sundby og over halvparten av alle norske vintersportutøvere havne i risiko-gruppen.

Anonymkode: 16e8b...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30167-3/fulltext

Interessant nok ser det foreløpig ut som at det er mindre sykdom i gruppen med kronisk lungesykdom enn forventet. Spørsmålet er bare hvorfor! 

Så at astma blir/ble inkludert er nok ut fra et føre-var prinsipp, men man skal være forsiktig med å ta noe som en absolutt sannhet. 

Anonymkode: ab8dd...50c

Kanskje lungene har øvd mer på å møte motstand og utviklet litt resistens?

Anonymkode: 16e8b...197

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jdz skrev:

Hvorfor er det så om å gjøre å være i risikogruppen. Hvis legen din, som tross alt har dett som fag, mener at du ikke er i risikogruppen burde du jo prise deg lykkelig over det.

Fordi man ikke vil bli en liten notis om at feks «mann i 30-årene med underliggende sykdom død av korona». Og så er den underliggende sykdommen astma, og personen var i full jobb og trente og var frisk, og kunne levd i 60år til og blitt over 90år uten korona. Men alle godtar notisen om underliggende sykdom fordi da er det forklart og forventet. 

Anonymkode: 7ae12...ef6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jdz skrev:

Det er ikke «om å gjøre» å havne der. Jeg bare lurte på hvorfor ikke astma ble betegnet som underliggende lungesykdom av fastlegen min, eller på flere andre steder hvor risikogrupper listes opp. Astma er jo en folkesykdom i Norge. 

Forklaringen om at så lenge medisineringen er god, og man ikke har komplisert astma, kjøper jeg - Hvorfor kan de ikke bare si det da? Det ER tross alt veldig mange med astma i dette landet, det koster jo ikke en kalori og tydeliggjøre at gradene av astma og velfungerende medikamentbehandling  spiller en stor rolle..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke «om å gjøre» å havne der. Jeg bare lurte på hvorfor ikke astma ble betegnet som underliggende lungesykdom av fastlegen min, eller på flere andre steder hvor risikogrupper listes opp. Astma er jo en folkesykdom i Norge.

Det er fordi det viser seg av det store tallmaterialet vi allerede har, at astma ikke er en underliggende årsak til covid-19-dødsfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er fordi det viser seg av det store tallmaterialet vi allerede har, at astma ikke er en underliggende årsak til covid-19-dødsfall.

Hva med Kols?

Anonymkode: 07a2c...076

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke svare på dette fordi de ikke vet. Det finnes for lite pålitelig statistikk. Astma er kronisk lungesykdom, og dermed per se i risikogruppen. 

Anonymkode: 1c0db...30f

• Liker 2
  • Opprett ny...