Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år prøvd å få meg en lederstilling og vært på utallige intervjuer. Flere ganger har jeg vært med i siste runder (2.gangsintervjuer). Så, når det kommer til selve innstillingen, hører jeg ikke mer fra potensielle arbeidsgivere. De spør meg ikke om referanser, og det er på en måte en høflig avvisning. Men nå de siste 15-20 dagene har jeg vært igjennom flere intervjuer på to stillinger. Der har de bedt om referanser på begge stillingene og har også kontaktet alle jeg har oppgitt. Og det er over en uke siden nå. Jeg vet at sånne prosesser tar tid, men altså det er jo dritflaut at referansene mine er kontaktet i hytt og pine, for at jeg ikke skal innstilles. Da burde de ha latt være å ringe rundt til referansene, slik som i andre tilfeller. Føler at jeg er skikkelig skuffet og flau overfor mine referanser. Og så tør jeg ikke å sende en e-post å spørre om jeg overhodet er vurdert som aktuell iom at de har tatt en referansesjekk. Hva skal jeg gjøre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke gjøre noen ting. Referansene dine vet at de som gjennomfører ansettelser ringer referansene til flere kandidater, slik at vedkommende de er referanse for ofte ikke får jobben.

Anonymkode: 1741f...e4f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at referansene du bruker gir deg gode tilbakemeldinger da, dersom du alltid får avslag?

Anonymkode: 5a235...f8e

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

har du noe å være flau over? skjønner ikke helt.  og hvorfor tørr du ikke kontakte dem? oser ikke akkurat leder av deg da :(

Anonymkode: c0ddb...a21

• Liker 13
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at referansene du bruker gir deg gode tilbakemeldinger da, dersom du alltid får avslag?

Anonymkode: 5a235...f8e

Det er første gangen referansene er ringt til begge lederstillingene jeg har søkt på. De vet jeg er pålitelige og veldig gode. Tidligere er ikke referansene blitt oppringt, selv om jeg har kommet langt i prosessen

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du noe å være flau over? skjønner ikke helt.  og hvorfor tørr du ikke kontakte dem? oser ikke akkurat leder av deg da :(

Anonymkode: c0ddb...a21

Flauheten skyldes at referansene mine er blitt ringt opp av to ulike jobber på kort tid. De må jo oppfatte meg som useriøs. Tør ikke kontakte de to potensielle arbeidsgiverne som har sjekket meg fordi jeg er redd for avslag og redd for å fremstå som masete. 
uansett er nok toget gått. Det er 8 dager siden de ringte referansene fra den ene jobben og 4 dager siden fra den andre ☹️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært referanse for ansatte og tidligere ansatte mange ganger, og har aldri tenkt at det har vært rart dersom jeg blir kontaktet av ulike arbeidsgivere. Det er helt naturlig å søke på flere stillinger samtidig, og dersom vedkommende ikke blir ansatt/innstilt betyr det som regel at noen andre var bedre kvalifisert. Hvis du har blitt innkalt til 2. runde flere ganger betyr det at du er en aktuell kandidat. 

Du burde absolutt ta kontakt med arbeidsgivere der du har vært på intervju, selv om du synes det er ubehagelig, for å høre grunnen til at du ikke ble innstilt. Kanskje det er noe du kan gjøre annerledes neste gang? 

Anonymkode: 3712b...a1b

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært referanse for ansatte og tidligere ansatte mange ganger, og har aldri tenkt at det har vært rart dersom jeg blir kontaktet av ulike arbeidsgivere. Det er helt naturlig å søke på flere stillinger samtidig, og dersom vedkommende ikke blir ansatt/innstilt betyr det som regel at noen andre var bedre kvalifisert. Hvis du har blitt innkalt til 2. runde flere ganger betyr det at du er en aktuell kandidat. 

Du burde absolutt ta kontakt med arbeidsgivere der du har vært på intervju, selv om du synes det er ubehagelig, for å høre grunnen til at du ikke ble innstilt. Kanskje det er noe du kan gjøre annerledes neste gang? 

Anonymkode: 3712b...a1b

Tusen takk for et fornuftig svar. Jeg har ved tidligere anledninger hørt med arbeidsgivere om hvorfor jeg ikke ble innstilt. Men de gangene har ikke referansene heller blitt kontaktet. Så det har vært innlysende for meg. Jeg har hørt 3 ganger og alle gangene har jeg fått høre at det ikke var noe mer jeg kunne gjøre🥺🤔

Skrevet

Jeg oppfatter deg som uerfaren og usikker.

Har du hatt lederstilling før? På bakgrunn at første innlegget ditt så tolker jeg det dit at du aldri har hatt en lederstilling før.

I min bransje er det normalt at om man ansetter en leder utenfra så er dette en leder med tidligere erfaring å vise til. For at uerfarne ledere skal få erfaring og bygge kompetanse så pleier man som regel å rykke opp i egen organisasjon først. Dette er hvertfall det min erfaring tilsier for bransjen jeg er i.

I tillegg så må du kunne vise at du våger å ta tøffe telefoner/samtaler. Dersom du ikke våger å ringe for å høre om de har tatt en avgjørelse nå, hvordan skal du takle vanskeligere samtaler med ansatte du har ansvar for? Hadde jeg vært på jakt etter en leder i min organisasjon så hadde jeg forventet noen som var litt på og var i stand til å ringe tilbake etter referansesjekken for å høre når en avgjørelse tas. Ikke nødvendigvis 5 minutt etter at en har snakket med referansen men dagen etterpå eller senest dagen etter det igjen. Venter en lengre enn det så oser en usikkerhet eller manglende motivasjon. To ting en ikke vil ha i en leder.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør man referanser svart maler deg for noe som skjedde for 2 år siden i en familier krise ??? Det er borte for lenge siden. Og nye referanser har jeg ikke klart å skaffe. Det er synd en aldri skal få en second chance i dette landet. 

Anonymkode: 8aa8b...812

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man referanser svart maler deg for noe som skjedde for 2 år siden i en familier krise ??? Det er borte for lenge siden. Og nye referanser har jeg ikke klart å skaffe. Det er synd en aldri skal få en second chance i dette landet. 

Anonymkode: 8aa8b...812

Du bruker ikke referanser som svartmaler deg. Referanser du oppgir bør være referanser som gir deg god omtale.

• Liker 7
Skrevet

Det er ikke referansene mine som er problemet.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, nomore82 skrev:

Har du hatt lederstilling før? På bakgrunn at første innlegget ditt så tolker jeg det dit at du aldri har hatt en lederstilling før.

I min bransje er det normalt at om man ansetter en leder utenfra så er dette en leder med tidligere erfaring å vise til. For at uerfarne ledere skal få erfaring og bygge kompetanse så pleier man som regel å rykke opp i egen organisasjon først. Dette er hvertfall det min erfaring tilsier for bransjen jeg er i.

I tillegg så må du kunne vise at du våger å ta tøffe telefoner/samtaler. Dersom du ikke våger å ringe for å høre om de har tatt en avgjørelse nå, hvordan skal du takle vanskeligere samtaler med ansatte du har ansvar for? Hadde jeg vært på jakt etter en leder i min organisasjon så hadde jeg forventet noen som var litt på og var i stand til å ringe tilbake etter referansesjekken for å høre når en avgjørelse tas. Ikke nødvendigvis 5 minutt etter at en har snakket med referansen men dagen etterpå eller senest dagen etter det igjen. Venter en lengre enn det så oser en usikkerhet eller manglende motivasjon. To ting en ikke vil ha i en leder.

Jo. Enig med deg i det. Men hvis det er sånn er det jo utrolig dårlig gjort å ha komme videre til både 2.gsngs og 3.gangs intervju. Og attpåtil kontakte referanser. Da er det bedre for arbeidsgivere å bare la være å drive en kandidat tenker jeg. Istedet for å gi falsk håp. 
Og så er det vel slik at de ikke venter på en tlf samtale fra kandidatene før de innstiller? Den de har innstilt har nok uansett fått beskjed.

• Liker 1
Skrevet

Dersom de kontakter referansene så er det fordi kandidaten fortsatt er med i prosessen og de ønsker å prate med referansene for å få vite mer eller bekrefte/avkrefte et inntrykk de har om kandidaten. Det handler ikke om dårlig gjort eller ikke, det er en del av prosessen.

Det er IKKE sånn at når referanser blir kontaktet så har man fått jobben.

Hvorvidt de venter på en telefon fra kandidaten eller ikke vet du ikke før du har snakket med de. Kanskje den telefonen er nok til å overbevise de om at du vil ha jobben, og ikke bare passivt venter på et ja eller nei. De er på jakt etter en leder.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, nomore82 skrev:

Dersom de kontakter referansene så er det fordi kandidaten fortsatt er med i prosessen og de ønsker å prate med referansene for å få vite mer eller bekrefte/avkrefte et inntrykk de har om kandidaten. Det handler ikke om dårlig gjort eller ikke, det er en del av prosessen.

Det er IKKE sånn at når referanser blir kontaktet så har man fått jobben.

Hvorvidt de venter på en telefon fra kandidaten eller ikke vet du ikke før du har snakket med de. Kanskje den telefonen er nok til å overbevise de om at du vil ha jobben, og ikke bare passivt venter på et ja eller nei. De er på jakt etter en leder.

Joa, men de gangene referansene mine er kontaktet, har jeg fått jobben. De gangene jeg er innstilt som nr 2 til lederstillinger har de latt være å kontakte referansene. Så dette virker merkelig

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Bobly skrev:

Flauheten skyldes at referansene mine er blitt ringt opp av to ulike jobber på kort tid. De må jo oppfatte meg som useriøs. Tør ikke kontakte de to potensielle arbeidsgiverne som har sjekket meg fordi jeg er redd for avslag og redd for å fremstå som masete. 
uansett er nok toget gått. Det er 8 dager siden de ringte referansene fra den ene jobben og 4 dager siden fra den andre ☹️

Ikke vær redd for å fremstå masete. Du tar bare kontroll over situasjonen. Åtte dager trenger ikke være lenge, men lenge nok til at det er lov til å kontakte arbeidsgiverne. Referansene trenger du ikke tenke på, du sikter høyt, det er ingenting negativt med det, selvfølgelig er det mange om beinet. Fremstår på ingen måte useriøs. 

Anonymkode: c3fe6...e67

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, nomore82 skrev:

Jo. Enig med deg i det. Men hvis det er sånn er det jo utrolig dårlig gjort å ha komme videre til både 2.gsngs og 3.gangs intervju. Og attpåtil kontakte referanser. Da er det bedre for arbeidsgivere å bare la være å drive en kandidat tenker jeg. Istedet for å gi falsk håp. 
Og så er det vel slik at de ikke venter på en tlf samtale fra kandidatene før de innstiller? Den de har innstilt har nok uansett fått beskjed.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vær redd for å fremstå masete. Du tar bare kontroll over situasjonen. Åtte dager trenger ikke være lenge, men lenge nok til at det er lov til å kontakte arbeidsgiverne. Referansene trenger du ikke tenke på, du sikter høyt, det er ingenting negativt med det, selvfølgelig er det mange om beinet. Fremstår på ingen måte useriøs. 

Anonymkode: c3fe6...e67

Ok. Jeg sender en sms nå. Superspent og vondt i magen. Redd for å bli skuffet og lei meg når de sier at jeg ikke er innstilt. 

Skrevet

Ring. Ikke send SMS.

• Liker 8
Skrevet
5 minutter siden, nomore82 skrev:

Ring. Ikke send SMS.

Shit. Sendte sms jeg.🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...