AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #41 Del Skrevet 8. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke redd for at barnet mitt eller jeg selv skal dø av viruset, jeg er redd for eventuelle senskader. Dette er et virus som tuller med immunsystemet. Det er lett å tenke dette kan trigge autoimmune sykdommer slik som andre skummle virus, bare at dette viruset er skummlere. Det påvirker nervesystemet og vi har ingen anelse om hva dette kan føre til noen år frem i tid. Vi holder oss unna viruset som et føre var prinsipp. Anonymkode: 9da75...830 Å herregud. Du har vel x antall vagt definerte sykdommer fra før tenker jeg. Høysensitiv også kanskje? Anonymkode: c09b3...8f7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #42 Del Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det må være det mest idiotiske jeg har lest her inne fra en arbeidsgiver som ønsker å drive økonomisk forsvarlig. De får igjen penger for omsorgspermisjon fra staten. Så enhver oppegående arbeidsgiver oppfordrer til å bruke omsorgspermisjon når man ikke er effektiv. Har ikke hørt om en eneste bedrift som ikke nå har organisert seg slik at man kan føre timer (og ikke hele dager) på omsorgspermisjon. For å oppnå å komme best mulig ut av krisen. Anonymkode: f37bf...5fd Joda, det er faktisk sånn i en del statlige virksomheter (Universiteter feks). De fører automatisk fulle dager på alle, uavhengig av om de har småbarn eller ikke. Det er også blitt sagt at de ikke forventer at ansatte jobber på kveldene, men forstår at de i denne perioden ikke kan jobbe 100%. Det vil jo si at de med små barn jobber ineffektivt/lite, mens de med store barn/ingen barn forventes å jobbe som normalt (hjemmekontor altså). Vil anta (og håpe) at det ikke da videreføres om mange likevel velger å ha barna sine hjemme. Da må de som jobber effektivt få en klekkelig lønnsøkning i så tilfelle. Anonymkode: f8a33...bfc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #43 Del Skrevet 8. april 2020 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det er faktisk sånn i en del statlige virksomheter (Universiteter feks). De fører automatisk fulle dager på alle, uavhengig av om de har småbarn eller ikke. Det er også blitt sagt at de ikke forventer at ansatte jobber på kveldene, men forstår at de i denne perioden ikke kan jobbe 100%. Det vil jo si at de med små barn jobber ineffektivt/lite, mens de med store barn/ingen barn forventes å jobbe som normalt (hjemmekontor altså). Vil anta (og håpe) at det ikke da videreføres om mange likevel velger å ha barna sine hjemme. Da må de som jobber effektivt få en klekkelig lønnsøkning i så tilfelle. Anonymkode: f8a33...bfc Dette var jo Erna og regjeringen ekstremt tydelige på. Det er ikke valgfritt når skoler og barnehage åpner igjen. Så om man frivillig velger å holde barna hjemme må man klare å balansere effektive leveranser til jobb med barnepass, samt mulig ta konsekvensene av å holde barn borte fra obligatorisk skolegang. Og som stadig flere arbeidsplasser også er tydelige på - de som bruker omsorgsdager eller på annen måte jobber ineffektivt permitteres først. Anonymkode: f37bf...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #44 Del Skrevet 8. april 2020 Hmm, holde barna hjemme for litt mer hjemmeskole eller risikere at jeg dør pga korona? Anonymkode: 4a6fe...3eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #45 Del Skrevet 8. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det må være det mest idiotiske jeg har lest her inne fra en arbeidsgiver som ønsker å drive økonomisk forsvarlig. De får igjen penger for omsorgspermisjon fra staten. Så enhver oppegående arbeidsgiver oppfordrer til å bruke omsorgspermisjon når man ikke er effektiv. Har ikke hørt om en eneste bedrift som ikke nå har organisert seg slik at man kan føre timer (og ikke hele dager) på omsorgspermisjon. For å oppnå å komme best mulig ut av krisen. Anonymkode: f37bf...5fd I utgangspunktet er jeg enig, derfor kontaktet jeg og min nærmeste leder om dette. Men sånn har de altså gjort det. Dette er en statlig arbeidgiver, så pengene kommer til syvende og sist fra den samme kassa, så det har vel mindre betydning. I tillegg har det nok også ført til at jeg har strukket strikken ekstra langt, så egentlig har nok arbeidgiver (staten) kommet godt ut av det likevel. Anonymkode: f6e47...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #46 Del Skrevet 8. april 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Joda, det er faktisk sånn i en del statlige virksomheter (Universiteter feks). De fører automatisk fulle dager på alle, uavhengig av om de har småbarn eller ikke. Det er også blitt sagt at de ikke forventer at ansatte jobber på kveldene, men forstår at de i denne perioden ikke kan jobbe 100%. Det vil jo si at de med små barn jobber ineffektivt/lite, mens de med store barn/ingen barn forventes å jobbe som normalt (hjemmekontor altså). Vil anta (og håpe) at det ikke da videreføres om mange likevel velger å ha barna sine hjemme. Da må de som jobber effektivt få en klekkelig lønnsøkning i så tilfelle. Anonymkode: f8a33...bfc Ja, min arbeidsgiver er et universitet. Vi har fått beskjed om at kun de som har arbeidsoppgaver som ikke kan løses på hjemmekontor, skal ta omsorgsdager for å ivareta egne barn. Jeg er også enig i det siste. Hvis man framover velger å ha barn hjemme fra skole/barnehage uten at noen i familien er i risikogruppe, burde ikke staten finansiere det. Jeg er takknemlig for den rause omsorgspermisjonsordningen vi har hatt så langt (tenker generelt, jeg har jo ikke brukt den selv). Men noen må være hjemme med barn over lang tid, og jeg frykter at omsorgspermisjonen vil kuttes ned tilsvarende som dagpenger. Anonymkode: f6e47...9f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 8. april 2020 #47 Del Skrevet 8. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har også lest om hvor lenge det ligger på et dørhåndtak, så dine argumenter holder ikke. Du tømmer absolutt alt ut av sine beholdere og inn i andre. Spriter du hendene etter? Er du alltid sikker på at alle i huset ikke har tatt på noe fra butikken? Det er ikke jeg. Anonymkode: f1c7f...2a9 Jeg skrev ikke at absolutt alt gikk i annen beholder, men mye. Jeg er uansett ikke hysterisk til indirekte kontaktsmitte. Mest bekymret for direkte kontaktsmitte når det kommer til bhg/skole. Hostehygiene i seg selv blir jo et problem blant de minste. Men ja, jeg vasker hender etter å ha helt mel i beholderen sin osv. Sånn har jeg alltid gjort det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #48 Del Skrevet 8. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er et virus. Ingen virus har slike egenskaper. Dette stiller jo i kategorien verste dommedags-teorier på nett. Anonymkode: f37bf...5fd 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Å herregud. Du har vel x antall vagt definerte sykdommer fra før tenker jeg. Høysensitiv også kanskje? Anonymkode: c09b3...8f7 Jeg er ikke den dere svarte men: Immunlog Anne Spurkland har gått ut og sagt at dette viruset virker annerledes enn andre virus hun har sett. Så det er med rette man kan være bekymret for hvordan viruset skal virke på oss mennesker. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awQ4JO/immunolog-jeg-vil-unngaa-denne-sykdommen-til-det-finnes-en-vaksine Anonymkode: 4b005...4f8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #49 Del Skrevet 8. april 2020 Jeg har barn i risikogruppen, som det er stor sjanse for at dør. Derfor holder jeg dem hjemme så lenge som mulig. Anonymkode: 3d9c1...bc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #50 Del Skrevet 8. april 2020 9 timer siden, Nerine_ skrev: Har du barn selv? Jeg har i alle fall barn selv, og kommer til å sende dem i barnehage/ skole når det åpner. Det finnes mange potensielt farlige ting i samfunnet, og korona er bare en av dem. Når dette heller ikke er en sykdom som rammer de fleste smittede barn så hardt ser jeg ingen grunn til å isolere oss videre. Anonymkode: 4d469...fcb 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #51 Del Skrevet 8. april 2020 Dersom noen ikke vil sende barnet i barnehage. Syntes dere da at det er akseptabelt at vedkommende selv drar til frisøren så snart det blir mulig? Har en kollega som er svært fordømmende over for de som skal sende barn i barnehagen, men samtidig vet jeg at hun har vært i kontakt med en frisør for å få være en av de første som får time etter at frisøren åpner igjen. Er ikke slikt sykt hyklersk! Anonymkode: 7df4a...4b4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #52 Del Skrevet 8. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dersom noen ikke vil sende barnet i barnehage. Syntes dere da at det er akseptabelt at vedkommende selv drar til frisøren så snart det blir mulig? Har en kollega som er svært fordømmende over for de som skal sende barn i barnehagen, men samtidig vet jeg at hun har vært i kontakt med en frisør for å få være en av de første som får time etter at frisøren åpner igjen. Er ikke slikt sykt hyklersk! Anonymkode: 7df4a...4b4 Ingen burde sende barna til skole eller barnehage ennå. Dette er ikke trygt for barna som kan bli alvorlig syke, og det kan bidra til økt smittespredning. Anonymkode: 05834...f64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #53 Del Skrevet 8. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har barn i risikogruppen, som det er stor sjanse for at dør. Derfor holder jeg dem hjemme så lenge som mulig. Anonymkode: 3d9c1...bc0 Det er ikke stor sjanse for koronadødsfall for barn, heller ikke når de har underliggende sykdommer. Hvis barnet er så sykt at det har stor sjanse for å dø generelt, er det selvsagt noe annet. Anonymkode: 1938e...657 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #54 Del Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ingen burde sende barna til skole eller barnehage ennå. Dette er ikke trygt for barna som kan bli alvorlig syke, og det kan bidra til økt smittespredning. Anonymkode: 05834...f64 Poenget er jo nettopp å øke smittespredningen, men det skal gjøres gradvis. Da er det enkelt å begynne med de som er minst utsatt av alle, nemlig barna. Anonymkode: 1938e...657 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 8. april 2020 #55 Del Skrevet 8. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i alle fall barn selv, og kommer til å sende dem i barnehage/ skole når det åpner. Det finnes mange potensielt farlige ting i samfunnet, og korona er bare en av dem. Når dette heller ikke er en sykdom som rammer de fleste smittede barn så hardt ser jeg ingen grunn til å isolere oss videre. Anonymkode: 4d469...fcb Har aldri sagt jeg ikke kommer til å sende dem, men det blir ikke med normalt lett hjerte jeg gjør det. Får også vondt på vegne av lærere, som har en stor jobb med å følge myndighetenes råd best mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #56 Del Skrevet 8. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen burde sende barna til skole eller barnehage ennå. Dette er ikke trygt for barna som kan bli alvorlig syke, og det kan bidra til økt smittespredning. Anonymkode: 05834...f64 Samtidig sier de som kan noe om det noe annet en det du sier.... Anonymkode: 7df4a...4b4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #57 Del Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er jo nettopp å øke smittespredningen, men det skal gjøres gradvis. Da er det enkelt å begynne med de som er minst utsatt av alle, nemlig barna. Anonymkode: 1938e...657 De barna har foreldre og søsken som også kommer til å bli syke. Vi holder mini hjemme til over sommeren. Da er den første bølgen av syke familier overstått. Anonymkode: 25008...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #58 Del Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De barna har foreldre og søsken som også kommer til å bli syke. Vi holder mini hjemme til over sommeren. Da er den første bølgen av syke familier overstått. Anonymkode: 25008...233 Du tror det blir bedre å bli smittet på høsten og vinteren enn nå om våren og sommeren? Når immunforsvaret generelt er dårligere og mer mottakelig for snusk og snask? Når betydelig flere er smittet enn nå? Jaja, lykke til. Anonymkode: 1938e...657 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #59 Del Skrevet 8. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De barna har foreldre og søsken som også kommer til å bli syke. Vi holder mini hjemme til over sommeren. Da er den første bølgen av syke familier overstått. Anonymkode: 25008...233 Hva gjør du med jobb da? Anonymkode: f8a33...bfc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #60 Del Skrevet 8. april 2020 Hvor lenge tenker dere å holde dere unna vinduet? Det er ingen grunn til å tro annet med at vi må leve med risikoen for å bli smittet i lang tid framover. I aller beste fall er det er år til det er en vaksine. Skal dere holde barna og dere selv isolert så lenge? Anonymkode: ff228...501 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg