Gå til innhold

Søsteren min "husker ikke" eller "nekter" for stygge ting hun har sagt til meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hatt et godt forhold til min storesøster, fordi hun har alltid vært så sjefete mot meg. Helt fra vi var tenåringer og frem til godt voksen alder, har hun sagt masse stygge ting til meg. Når jeg i ettertid har villet snakket med henne om det, så sier hun bestandig at hun ikke har sagt det eller at hun ikke kan huske at hun har sagt noe stygt. 

Jeg synes det er så merkelig og jeg tror heller ikke noe på det, fordi jeg husker som oftest hvis jeg har sagt noe stygt eller gjort noe som ikke er greit mot noen opp gjennom livet. Hun er nå 40 år gammel og nekter alltid for ting hun har gjort mot meg. F.eks: Jeg har en nevrologisk sykdom som gjør at jeg i perioder ikke klarer sterk lukt (f.eks parfyme) og at jeg blir lyssky og reagerer på sterkt lys, og blir det for ille kaster jeg opp. Sist jul var vi begge på julebesøk hos våre foreldre, og jeg hadde noen dårlige dager. Vår mor hadde gitt beskjed til min søster før hun kom at hun ikke skulle parfymere seg(hun bruker mye parfyme)siden jeg ble så kvalm og uvel. Mor hadde også dimmet lyset så det ikke skulle være så sterkt. Da min søster kom, stinket det parfyme så sterkt at jeg kjente det allerede før hun hadde kommet inn i stuen. Da vår mor spurte hvorfor hun hadde dynket seg sånn, bjeffet hun til meg:Jeg tar på meg akkurat så mye parfyme jeg vil, også skrudde hun lyset på full styrke. Da vår mor sa at lyset skulle være dimmet på grunn av meg, bjeffet søsteren min igjen: Helene kan bare reise hjem til seg selv hvis hun ikke tåler lys, hun er så vanskelig altså! 

Jeg har i ettertid prøvd å spørre henne hvorfor hun er sånn mot meg, men da sier hun bare: Det har ikke jeg sagt eller det kan jeg ikke huske. 

Har hun ekstremt dårlig hukommelse, fortrenger hun det eller driter hun bare i at hun oppfører seg sånn, og ikke vil innrømme det? 

Jeg kunne skrevet en hel bok om alle de gangene hun har trykket meg ned, gjort narr av meg og slengt dritt. 

Anonymkode: 993b5...b01

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror hun npk husker det, men hun vil bare være ekkel og slem mot deg. Kanskje hun er sjalu eller noe. Veldig respektløst av henne å oppføre seg slikt mot deg. Helt hårreisende det med at tun med viten og vilje tok på seg parfyme og skrudde opp lysene . Nei snakk ordentlig med henne og be henne å skjerpe seg kraftig 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Men dette burde jo du og din mor tatt opp med henne der og da. Da kunne hun jo ikke nekte for det. 

Om du har hatt den sykdommen siden barndommen, kan det være derfor hun har så sterke reaksjoner og vært sånn mot deg. Det er ikke alltid like enkelt å være søsken til noen som er syk. 

Anonymkode: 98a07...116

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

"gaslighting"? 

Anonymkode: 11922...9c9

• Liker 7
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"gaslighting"? 

Anonymkode: 11922...9c9

Jepp, helt tydelig.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette burde jo du og din mor tatt opp med henne der og da. Da kunne hun jo ikke nekte for det. 

Om du har hatt den sykdommen siden barndommen, kan det være derfor hun har så sterke reaksjoner og vært sånn mot deg. Det er ikke alltid like enkelt å være søsken til noen som er syk. 

Anonymkode: 98a07...116

Neida jeg fikk den da jeg var 30 år. Uansett hva det er med meg så gjør hun narr av det eller bagatelliserer. Hun er opptatt av seg selv og vant til at det skal gå hennes vei. Selv den siste måneden når jeg har sittet isolert med mistanke om korona og det har vært veldig syk, så har hun ikke tatt kontakt med meg for å spørre hvordan det går. Hun har sikkert hørt hvordan det går via vår mor, men likevel synes jeg det er merkelig.. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes faktisk at det er du som er vanskelig. Bare dine behov som skal tas til rette for? Enig i at du bare burde reist hjem om du ikke takler å innrette deg andre. 

Anonymkode: 7ec4b...0df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes faktisk at det er du som er vanskelig. Bare dine behov som skal tas til rette for? Enig i at du bare burde reist hjem om du ikke takler å innrette deg andre. 

Nå synes jeg du er sær. Er det så vanskelig å droppe parfyme for en kveld når det kun er den nærmeste familie? Min søster bor i nabohuset til vår mor og jeg bor 30 mil unna, så jeg kan ikke bare gå hjem.. 

Ts

• Liker 13
Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du om det. 

Ts: søsteren din virker barnslig og misunnelig på omsorgen moren din viser. Hun sier hun ikke husker fordi hun ikke vil ta ansvar for det hun har sagt og gjort. Umodent. 

Endret av SansaS
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg du er sær. Er det så vanskelig å droppe parfyme for en kveld når det kun er den nærmeste familie? Min søster bor i nabohuset til vår mor og jeg bor 30 mil unna, så jeg kan ikke bare gå hjem.. 

Ts

Jeg er selv veldig ømfintelige for parfyme og brekker meg av lukten, men kunne aldri finne på å sagt til folk at de ikke kan bruke parfyme. Helt greit at du synes jeg er sær, men jeg synes fremdeles at du er vanskelig.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen trenger mye parfyme eller flombelysning for å ha en fin jul. Faktisk synes alle eg kjenner at folk som dynker seg i parfyme bruker for mye.. Det blir ubehagelig for alle andre... 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Tipper hun fortrenger det, vil ikke innrømme noe som er negativt for hennes del..

Har en i egen familie som er slik.. Blir latterlig til slutt.

Anonymkode: efb9c...333

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min mor er også sånn. Eksempel: Jeg knuste et glass(mitt eget, som jeg hadde fått som en gave) da jeg var 17, mens hun var på telefonen. Hun ble så rasende over å bli forstyrret at hun jaget meg rundt i huset med saks hun skulle stikke meg med(sånne gammeldagse i metall). Hun rakk å raspe meg før jeg låste meg inn på badet og hoppet ut badevinduet. Da jeg som voksen konfronterte henne med det, så var svaret at nei, det hadde hun da aaaaaaldri gjort! Jeg lyver og jeg er så fæl datter og så rett i gråtinga. Jeg kan fremdeles se arret etter at hun raspet meg så har jo et lite sanity-point i akkurat dette da.

Vet ikke helt hva slags råd jeg skal gi for jeg føler ikke jeg har noe godt grep på det selv, men jeg tror du bare må prøve å ikke la det påvirke deg. Vil hun ha parfyme og flombelysning og det gjør deg dårlig, ja, så drar du bare. Organiser dette på forhånd om du ikke har bil og ikke klarer å ta deg med buss. Kunne ikke falt meg inn å bruke parfyme når jeg vet jeg skal være rundt noen som ikke tåler det. Jeg bruker tilogmed parfymefri vaskemiddel for en kollega sin skyld, ikke min egen. Akkurat som jeg ikke har løk i maten siden venninna mi som jeg skal spise med ikke tåler løk, eller serverer svin til min muslimske venn som ikke spiser svin, bare fordi jeg vil ha løk og svin. Jeg, meg og så megselv...

Anonymkode: cf347...cae

• Liker 6
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde man sagt det til en som hadde brukket benet? «Nei, jeg vil ikke ha krykker inn i huset, så jeg syns du bare burde reise hjem hvis du ikke klarer å gå uten krykker, man kan ikke bare ta til rette for dine behov selv om du er skada!» TS sier at hun har en nevrologisk sykdom. Det er vanlig folkeskikk å bry seg om andre.

Endret av Ny medlem
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv veldig ømfintelige for parfyme og brekker meg av lukten, men kunne aldri finne på å sagt til folk at de ikke kan bruke parfyme. Helt greit at du synes jeg er sær, men jeg synes fremdeles at du er vanskelig.

Jeg er ikke vanskelig for symptomene er ikke noe jeg finner på. Det må gå an å spørre sin egen søster om hun kan ta litt hensyn. Det hadde jeg gjort for alle som hadde spurt meg.

Jeg har hatt svulst på hjernen og etter det sliter jeg litt i perioder.Blir sengeliggende med oppkast/migrene/lyssky/reagerer på høye stemmer. Litt parfyme kan gå på gode dager, men ikke når man tar på seg så mye som min søster. 

Ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en søster av samme kaliber, hun har visst en personlighetsforstyrrelse av noe slag. Hun er det verste menneske jeg vet om og jeg ønsker henne faktisk død fordi jeg, og alle i nærmeste familie som jeg har snakket med, ville fått en bedre verden uten henne i den. De som ikke har vokst opp med eller blitt påtvunget mye intens kontakt med et sånt menneske vet ikke hvordan det er å leve med det. En personlighetsforstyrrelse er ingen unnskyldning forresten. 

Anonymkode: b5b3d...d37

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ett kort øyeblikk lurte jeg faktisk på om jeg kanskje kunne ha samme søster som tråd-starter her! 

Hvis jeg for eksempel forteller om ett eller annet jeg har sett eller hørt i det siste, så NEKTER faktisk søstren min for at noe slikt skal ha skjedd i det hele tatt. Hun var jo selvfølgelig aldri til stede når noe skjedde, og hun hadde jo overhodet ingen peiling på hva som egentlig foregikk. Men likevel nekter hun for at ting jeg forteller om faktisk skal ha skjedd i det hele tatt. 

Men på ett senere tidspunkt  oppdager hun plutselig at det jeg snakket om, det hadde faktisk skjedd likevel. Men da snur hun fullstendig tvert om. Da er det plutselig hun selv som skal ha oppdgaet det som skjedde, samtidig som hun selvfølgelig nekter for at JEG allerede hadde opplevd  nøyaktig det samme flere dager tidligere. Da var liksom hun selv som viss nok var "først ute" med å oppdage at noe hadde skjeddsamtidig som det (ifølge henne) var jeg som viss nok hadde "nektet" for at dette hadde skjedd. 

Anonymkode: 5b18c...fb9

Det er kun vonde ting hun har sagt eller gjort mot meg hun sier hun ikke husker. 

Ts

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en far som har gått på cellegift pga kreft og har dermed lavt imunforsvar. For at han skal komme på besøk trenger vi at f.eks at folk spriter seg før de kommer inn, og holder seg unna om de har syke barn etc. 

Ville du innretta deg etter det, eller ville du gitt faen og kjørt på - og ment at han skulle holdt seg hjemme?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hun har en personlighetsforstyrrelse, eller bare er ekstremt narscisisstisk. Du kan bare glemme å få hun til å forstå. 

Hun oppfører seg barnslig, og syns din mor kunne sagt fra til søsteren din at hun kunne dra hjem og komme tilbake når hun hadde vasket av seg parfymen. Er jo helt åpenbart at hun har tatt på seg masse parfyme med vilje, bare for å gjøre det kjipt for TS. 

Skjønner heller ikke denne trangen enkelte har til å dusje seg i parfyme. Det er ubehagelig for alle rundt, også for oss som ikke er allergikere.

Anonymkode: 54d6b...006

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som hun har en personlighetsforstyrrelse, eller bare er ekstremt narscisisstisk. Du kan bare glemme å få hun til å forstå. 

Hun oppfører seg barnslig, og syns din mor kunne sagt fra til søsteren din at hun kunne dra hjem og komme tilbake når hun hadde vasket av seg parfymen. Er jo helt åpenbart at hun har tatt på seg masse parfyme med vilje, bare for å gjøre det kjipt for TS. 

Skjønner heller ikke denne trangen enkelte har til å dusje seg i parfyme. Det er ubehagelig for alle rundt, også for oss som ikke er allergikere.

Anonymkode: 54d6b...006

Hun tar mer hensyn og har mer forståelse for  sine venner og kolleger, men når det gjelder meg er hun bare ufin. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...