Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker vedrørende vår økonomi og derfor ønsker jeg deres tanker. Vi er et par i 50 årene med ett  voksent barn. 

Vi har en samlet inntekt på ca en mill og et lån på 2.600000 (hus, to biler + båt). Er dette mye lån for et såpass voksent par som oss? Vi er ikke gode på å spare og bruker det vi har. 

Anonymkode: f2300...2d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har ca 10 år igjen på å betjene lånet med lønnsinntekt.  Når dere blir pensjonister så vil inntekten gå ned.  Vil dere fortsatt klare å betjene lånet? Jeg ville vært urolig hvis jeg satt med et så høyt lån som pensjonist. De fleste prøver å være nokså gjeldfrie i den aldersgruppen.  Situasjonen deres er selvsagt en helt annen hvis dere tenker å selge hytte og/eller hus for å flytte inn i noe billigere.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Burde vært mulig å være gjeldfri når dere er så gamle ja.

Anonymkode: 4515e...d59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er usikker vedrørende vår økonomi og derfor ønsker jeg deres tanker. Vi er et par i 50 årene med ett  voksent barn. 

Vi har en samlet inntekt på ca en mill og et lån på 2.600000 (hus, to biler + båt). Er dette mye lån for et såpass voksent par som oss? Vi er ikke gode på å spare og bruker det vi har. 

Vår situasjon, foreldre til to og er begge ca 40. Dere har ca same inntekt som oss. Vi har lavere lån en dere men det kommer ikke fram hvilke verdier dere har sammenlignet med oss. Er eiendelene deres verd 20 millioner er det ok, er dere i gjeld om dere selger er det ikke ok. Vi er gjeldfri og eier egen bolig om vi selger våre andre eiendeler. 

Anonymkode: 2c431...de0

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere får utbetalt i snitt ca 60K i måneden, og greier ikke spare?

Da hadde jeg vært bekymret for pensjonisttiden. Sett opp budsjett, og spar hardt de neste årene!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bekymret for at vi ikke klarer å spare, og at forbruket er for høyt. Jeg vet ikke helt hva pengene går til, men borte blir de. 

Om vi selger hus, biler og båt sitter vi igjen med 2 mill. Vi kan jo selge huset og kjøpe oss «ned»... Men det er ikke så lett det heller. 🤔

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke helt hva pengene går til, men borte blir de. 

Skremmende. Er bare å sette opp budsjett det, og kun sette et minimum på brukskonto etter lønn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bekymret for at vi ikke klarer å spare, og at forbruket er for høyt. Jeg vet ikke helt hva pengene går til, men borte blir de. 

Om vi selger hus, biler og båt sitter vi igjen med 2 mill. Vi kan jo selge huset og kjøpe oss «ned»... Men det er ikke så lett det heller. 🤔

Jeg ville vært mer bekymret for mangel på oversikt enn selve lånet i seg selv. Sett opp et budsjett, gå gjennom forbruk de siste 3-6 måneder og se hva det går til, juster ut fra det. 

Deretter kan dere ta en opplyst vurdering på om dere vil:

- fortsette som før, og justere når dere går på pensjon. Dere vil nok da måtte vurdere å bo billigere som pensjonister. 
- justere litt så dere betaler ned hurtigere på lånet (eller begynner å spare i fond eller liknende)  

- justere mye så dere har et forbruk tilpasset fremtidig pensjonstilværelse allerede nå

Det finnes mer i livet enn sparing, men jeg synes ihvertfall selv det er viktig med kontroll. Jeg og min samboer lever som minste pensjonister allerede, og «sliter» med å skru forbruket opp. Så det kan bli for mye spare fokus også;)

Anonymkode: 5accc...3e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ti år ynge, og dette har vi regnet på. 

Først ser man på pensjonsordningene, hva dere vil få utbetalt som pensjonister. Så regner man på når man vil være gjeldsfrie, og hva det vil ha å si lkviditetsmessig. Samt øvrig forbruk, hva ønsker man å justere for å fortsatt ha råd på pensjon. 

Deretter ser man på hva slags pensjonstilværelse man ønsker. For vår del er det ønske om leilighet i utlandet, mer reise, og et forbruk som ligger høyere enn det vi har i dag. Altså må vi være gjeldsfrie + ha privat pensjonssparing. 

Når man har denne innsikten så kan man enkelt skru forbruket opp og ned.

Anonymkode: 2ef97...867

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skremmende at voksne folk ikke vet hvor pengene blir av hver måned!

Anonymkode: 4b554...da0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2020 den 1.16, AnonymBruker skrev:

Informasjonen du gir sier oss ingenting da du ikke sier noe om hvor mye dere har i faste og variable utgifter. Jeg har dårligere inntekt og mer lån enn broren min. Likevel sitter jeg igjen med en buffer hver mnd. Jeg ville sagt at dere ikke har et høyt lån siden dere er to. 1.3 mill hver i lån er ikke mye med den inntekten. Jeg har 1.3 og mye dårligere betalt. Sparer hver mnd likevel. Alt avhenger av forbruket deres. 

Anonymkode: 109ed...496

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal vel jobbe fullt ihvertfall 15-17 år til før dere trapper ned (forutsatt at dere begge har 100% jobber i dag og at sykdom ikke kommer i veien) så dere har tid til å betale ned ekstra på boliglånet. 
Vil ikke si at det er fullstendig avskrekkende med 2,6 samlet i lån for hus, bil og båt. Regner med at det voksne barnet har flyttet ut? Dere har ikke den høyeste inntekten samlet så tenk litt strategisk fremover.
Begynn å betal ned litt ekstra i måneden er mitt tips, dere får se på det som sparing:vinke:

Anonymkode: 238a7...ddf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50 og har litt over 3 mill i gjeld og inntekt på ca 600k.  Men jeg leier ut boliger for ca 30k i mnd.  Så ikke helt samme situasjon. 

Litt spesielt at dere ikke sparer. Hva tenker dere om pensjonstilværelsen? 

Utover det virker ikke forbruket så høyt. Hvis det stemmer som en over her sier, 60k inn. Dere betaler sikkkert opp mot 15000 bare i huslån, så er det utgifter knyttet til bolig, sikkert 10000, utgifter til drift og vedlikehold av bil/båt og personlig forbruk. Og mat. 

Jeg lurer egentlig på grunnen til at du spør om dere har for høy gjeld? 

Anonymkode: 85870...95c

• Liker 1
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
På 8.4.2020 den 1.16, AnonymBruker skrev:

Hvilke pensjonsparing har dere ?

Hvor lenge forventer dere å jobbe før dere går av som pensjonister ?

Hvor lenge forventer dere å ha en brukar helse som gjir inntekt ?

Hvilken levestandard forventer dere å ha når dere blir pensjonister. ?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye betaler dere ned per måned og hva er løpetiden på lånene dere har? Ville forsøkt å betale ned mest mulig mens dere fortsatt jobber. Lånet er ikke urimelig høyt, men det er viktig at dere har en plan så det også blir levelig når dere er pensjonister. Legg inn i ligningen hva dere ser for dere av boligsituasjon, biler og båt i fremtiden. Bil og båt er tapsprosjekter deluxe.

Anonymkode: dc06e...45c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare på uten å vite hva dere har av verdier. Er f.eks. båten verdt 1 million eller 2 er det jo bare å selge denne og gjeldsbyrden minker markant. Er huset f.eks, verdt 5-10 millioner har dere veldig god sikkerhet i boligen og mindre grunn til å være bekymret. 

Anonymkode: b39d5...a46

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 8.4.2020 den 8.18, AnonymBruker skrev:

Skremmende at voksne folk ikke vet hvor pengene blir av hver måned!

Anonymkode: 4b554...da0

Du er lettskremt 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det avhenger av mye. Vi er et par i starten av 50 årene og har to tenåringsbarn, som kommer til å bo hjemme noen år til.

Vi har gjeld på 3.5 mill. I bolig. Ingen annen gjeld. Hus verd ca 9 mill, hytte verd ca 2 mill. To gamle biler. Inntekt ca 1350000.

Vi kjenner oss ikke veldig bekymret selv om vi er "gamle" og ikke gjeldfri. Når jeg var 20/30 tenkte jeg man måtte være gjeldfri ved pesjonsalder. Ikke like opptatt av det nå.

Anonymkode: 5362e...08c

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det avhenger av mye. Vi er et par i starten av 50 årene og har to tenåringsbarn, som kommer til å bo hjemme noen år til.

Vi har gjeld på 3.5 mill. I bolig. Ingen annen gjeld. Hus verd ca 9 mill, hytte verd ca 2 mill. To gamle biler. Inntekt ca 1350000.

Vi kjenner oss ikke veldig bekymret selv om vi er "gamle" og ikke gjeldfri. Når jeg var 20/30 tenkte jeg man måtte være gjeldfri ved pesjonsalder. Ikke like opptatt av det nå.

Anonymkode: 5362e...08c

Dere har 11M i verdier og 3.5M i gjeld. Da er dere jo i praksis gjeldsfrie.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...