Gå til innhold

Nyutdannet og søker jobb i kommune (plan avdeling)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet og søker jobber i forskjellige kommuner (plan avdeling). Hvordan fungerer det om man søker flere jobber, får jobb og takker ja, men så får man en annen også og ønsker denne mer? Er det dumt i forhold til den første jobben? Hvordan vil det i praksis fungere, må man jobbe ut oppsigelsestid? Jeg har ønsker om å jobbe i en mer sentral kommune, dette er grunnen. Arbeidsoppgavene er mer eller mindre de samme alle stedene, men jeg har søkt rundt i hele Norge, mest pga det er konkurranse om jobbene. 

Anonymkode: 4f714...e21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Si fra deg den første jobben så snart som mulig. Når du har takket ja til den så vil avslagsbrevene bli sendt ut til de andre søkerne. Det tar tid å komme seg inn i jobben som arealplanlegger - opptil flere år. Jeg regner derfor med at de ikke er interessert i å ha deg ansatt for å bare jobbe ut oppsigelsestiden. Dette vil være sløsing med ressurser fra kommunens side. Du bør si ifra deg jobben så raskt som mulig. Det er dessuten veldig dyrt å sette inn jobbannonser. Å ha intervjuer koster masse tid og ressurser for de som er involverte i dette. Derfor bør du si ifra så raskt som mulig slik at de kan gi jobben til nummer to på listen, og ikke må utlyse stillingen på nytt og ha nye intervjurunder. 

Litt OT, men er overrasket over at jobbmarkedet for arealplanleggere er slik at nyutdannede kan velge og vrake i jobber?

Min erfaring er at det kan være relativt vanskelig å få den første jobben sentralt dersom man ikke har erfaring fra før. Føler man ofte må jobbe ett eller to år på mindre attraktive steder for å skaffe seg erfaring. 

Anonymkode: c0345...8e4

AnonymBruker
Skrevet

TS her: Takk for svar, skjønner det kan være forskjell på ansettelses prosessen til offentlig i forhold til privat. Du har rett i at nyutdannede ikke kan velge og vrake, men noen mindre kommuner kan være sentrale ved at de feks er i nærheten av en større. Så var spørsmålet hypotetisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig. Hvilken utdanning har du tatt som gjør at du kan søke i planavdelingen? 

Anonymkode: 94497...924

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bare nysgjerrig. Hvilken utdanning har du tatt som gjør at du kan søke i planavdelingen? 

Jeg kan nevne det du kan generelt ta om det er arealplanlegger som jobber i planavdelig du sikter til: Master i by-og regionplanlegging på NMBU, Master i Areal og eiendom ved HVL, Master i Fysisk Planlegging ved NTNU. Master i Byplanlegging ved UIS. Så er det også mulig å være geograf, landskapsarkitekt, arkitekt, Ingeniør i bygg, og master i samfunnsplanlegging. Men de første jeg har nevnt har emner som er tilpasset planavdelingen. De fleste arbeidsplasser krever master.

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mindre steder hvor de sliter med rekrutteringen, blir også folk med feks naturbasert reiseliv, biologi og naturforvaltning ansatt i disse stillingene. Disse utdanningene kan ha enkelte emner som er relevant for planavdelingene slik som plan- og bygningsrett og gis. På større steder der de ikke sliter med rekruttering, vil jeg tro at majoriteten har relevante utdanninger, altså de som ble nevnt i posten over. 

AnonymBruker
Skrevet

TS: har du forresten er inntrykk av hvordan arbeidsmarkedet er for årets kull?

Selv ble jeg ferdig for noen år siden, og har jobbet i en planavdelingen i en kommune siden. Ønsker snart å søke ny jobb mer sentralt. 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS: har du forresten er inntrykk av hvordan arbeidsmarkedet er for årets kull?

Selv ble jeg ferdig for noen år siden, og har jobbet i en planavdelingen i en kommune siden. Ønsker snart å søke ny jobb mer sentralt. 

Det er noen jobber men så må man søke spredt, flere jobber på de små stedene enn de større. Så har korona gjort at ansettelse tar litt tid. Mulig konsulent bedriftene avventer mer pga korona også, ser få stillinger fra dem. Med korona i år var det ikke beste tiden å bli ferdig kanskje..

Hvor langt i fra et sentralt sted jobber du?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...