AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Har dere fått beskjed fra legehold om at dere er i risikogruppen? Eller er det noe du tror selv? Har du en diagnose som gjør det helt utvilsomt at du er i gruppen som er spesielt utsatt for smitte, eller er det mer tvetydig? Spør fordi det er veldig uklart hva som faktisk menes. Jeg er selv såvidt ferdigbehandlet for kreft og anser meg ikke i risikogruppen, men ser at mange i min situasjon gjør det. Hva er din situasjon? Anonymkode: 684dc...6a8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Jeg er feit, høyt blodtrykk, astma og strålebehandlet...så ja tenker jeg er godt innenfor risikogruppen, trenger ikke en melding for å vite det. Hvis du er ferdig behandlet for kreft så er vel immunsystemet ditt litt slunkent og da skal du vel ta hensyn til det. https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/?fbclid=IwAR3psAEp-Eu3sRqRPIhz2u8NNVjsvKsOYcgrWSit6rLQ8rXv_88DNlaGQok Anonymkode: 7e30f...4a0 4
poli10 Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er selv såvidt ferdigbehandlet for kreft og anser meg ikke i risikogruppen Du er jo i risikogruppen.... 10
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 6 minutter siden, poli10 skrev: Du er jo i risikogruppen.... Ingen leger har sagt at jeg er i risikogruppen, også på direkte spørsmål. Under selve cellegiftbehandlingen var immunforsvaret nedsatt, men nå etter operasjon og stråling (fire måneder siden siste cellegift,tre uker siden siste stråling) er ikke kreftbehandling i seg selv noe som utgjør en risiko.Jeg tror det er mange som definerer seg selv som risikogruppe som ikke nødvendigvis er det. Poenget er jo om man har nedsatt immunforsvar, eventuelt redusert respirasjonskapasitet. Anonymkode: 684dc...6a8 4
poli10 Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen leger har sagt at jeg er i risikogruppen, også på direkte spørsmål. Under selve cellegiftbehandlingen var immunforsvaret nedsatt, men nå etter operasjon og stråling (fire måneder siden siste cellegift,tre uker siden siste stråling) er ikke kreftbehandling i seg selv noe som utgjør en risiko.Jeg tror det er mange som definerer seg selv som risikogruppe som ikke nødvendigvis er det. Poenget er jo om man har nedsatt immunforsvar, eventuelt redusert respirasjonskapasitet. Anonymkode: 684dc...6a8 Hvordan har immunforsvaret ditt kommet opp på 100 % på tre uker etter stråling? 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Akkurat nå, poli10 skrev: Hvordan har immunforsvaret ditt kommet opp på 100 % på tre uker etter stråling? Det er cellegift som påvirker immunforsvaret, ikke stråling. Ikke alle cellegifter påvirker immunforsvaret heller- jeg hadde to typer, og det var bare den første som påvirket "hele systemet", slik at jeg sto i fare for å bli alvorlig syk av en forkjølelse. For å motvirke dette fikk jeg en immunforsvars-sprøyte etter hver cellegiftkur. Den andre hadde diverse bivirkninger, men påvirket ikke immunforsvaret. Og stråling påvirker det heller ikke. Så det er (heldigvis) ikke slik at alle som er nylig kreftbehandlet er i risikogruppen, men jeg oppfatter at mange tror de er det. Det gjelder sikkert flere pasientgrupper også. Anonymkode: 684dc...6a8 1
poli10 Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er cellegift som påvirker immunforsvaret, ikke stråling. Ikke alle cellegifter påvirker immunforsvaret heller- jeg hadde to typer, og det var bare den første som påvirket "hele systemet", slik at jeg sto i fare for å bli alvorlig syk av en forkjølelse. For å motvirke dette fikk jeg en immunforsvars-sprøyte etter hver cellegiftkur. Den andre hadde diverse bivirkninger, men påvirket ikke immunforsvaret. Og stråling påvirker det heller ikke. Så det er (heldigvis) ikke slik at alle som er nylig kreftbehandlet er i risikogruppen, men jeg oppfatter at mange tror de er det. Det gjelder sikkert flere pasientgrupper også. Anonymkode: 684dc...6a8 Beklager, da har jeg misforstått Jeg er så heldig at ingen i min familie har hatt kreft i min levetid!
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Er tjukk, men relativt ung. Alle de som dør unge i utlandet er tjukke sier de. Er mann, og det er også en risikofaktor. Så til tross for ingen underliggende sykdommer som jeg vet om, så er ikke dette greiene noe jeg har spesielt lyst å få. Anonymkode: bbe10...3db 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 Jeg ble oppringt av min legespesialist med beskjed om å være varsom. Jeg står på immundempende medisiner som gjør at jeg er i risikogruppen. Har flere autoimmune sykdommer. Interessant det med ferdigbehandlet kreft. Jeg definerte min far i risikogruppen pga tidligere kreft . Han var behandlet med immunterapi, fikk siste runde i januar, men da er han egentlig ikke det? Pga. alder i allefall da, han er 74 år. Anonymkode: d17be...4d4 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 Jeg har en autoimmun sykdom (leddgikt), planen var at jeg skulle starte opp med immundempende legemidler i mars (en mild form for leddgikt) men pga corona ble det utsatt, vi (altså jeg og legene) kunne ikke ta sjangsen på det. Jeg fikk beskjed om å ta forhåndsregler og holde meg mest mulig inne og unngå mest mulig kontakt med mennesker utenom de jeg bor med. Anonymkode: d37fb...83b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #11 Skrevet 8. april 2020 Jeg har ikke vært i kontakt med lege om dette, men har bmi på 31 (går under fedme) og høyt blodtrykk som jeg tar medisiner for. Slik jeg har forstått det er det rimelig utvilsomt at jeg er i risikogruppe. Anonymkode: b7f8c...07b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en autoimmun sykdom (leddgikt), planen var at jeg skulle starte opp med immundempende legemidler i mars (en mild form for leddgikt) men pga corona ble det utsatt, vi (altså jeg og legene) kunne ikke ta sjangsen på det. Jeg fikk beskjed om å ta forhåndsregler og holde meg mest mulig inne og unngå mest mulig kontakt med mennesker utenom de jeg bor med. Anonymkode: d37fb...83b Haha jeg mente jo cellgift og ikke leddgikt Anonymkode: d37fb...83b 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 Jeg har alvorlig fedme og diabetes, så jeg er definitivt i risikogruppen. Fikk beskjed av legen om å holde meg hjemme og unngå butikker osv før 12.03. Anonymkode: 4b8e3...7f5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 Er man i risikogruppe med BMI på 26? Anonymkode: c6aca...7ac 1
SPOCA Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg har astma, og har også blitt smittet, og selv om jeg ikke har alvorlig astma i utgangspunktet har jeg allikevel vært relativt hardt rammet (ikke så hardt at jeg har ligget i respirator, men jeg har vært innlagt på sykehuset en periode pga viruset).
poli10 Skrevet 9. april 2020 #16 Skrevet 9. april 2020 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Er man i risikogruppe med BMI på 26? Anonymkode: c6aca...7ac BMI er bare noe tull. Jeg har en BMI på 26.3 og er slank som bare det. 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #17 Skrevet 9. april 2020 Jeg har havnet på akutten noen ganger pga astmaanfall, som hadde tatt livet av meg hvis jeg ikke fikk hjelp. Trenger ikke få en telefon fra en lege, eller lese FHI sine retningslinjer, for å vite at jeg er en dårlig kandidat for et virus som angriper lungene. Jeg ville heller ikke slappet av hvis jeg var helt frisk. I dag kunne vi lese i VG at rundt 70 personer i Sør Korea har fått påvist viruset på nytt etter og ha blitt friskmeldt. Tenk hvis det skulle vise seg - i et skrekkscenario - at viruset er litt som herpes? At det blusser opp igjen? Skrekk og gru! Anonymkode: a9aa1...3e4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #18 Skrevet 9. april 2020 16 timer siden, SPOCA skrev: Jeg tror ikke, jeg vet. Jeg har astma, og har også blitt smittet, og selv om jeg ikke har alvorlig astma i utgangspunktet har jeg allikevel vært relativt hardt rammet (ikke så hardt at jeg har ligget i respirator, men jeg har vært innlagt på sykehuset en periode pga viruset). Trodde ikke de med astma var i risikogruppen. Faen, jeg har astma og jobber et sted hvor jeg møter langt over 100 personer/kunder hver dag og vi har ingen vegg/skjerm i mellom oss og kunden🙊 Burde kanskje holdt meg hjemme. Anonymkode: 508f9...bab
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #19 Skrevet 9. april 2020 Ble oppringt av nevrologenfør påske pga jeg har MS og går på immunnedsettende medisiner . Har gått på jobb annenhver dag pga fikk en annen beskjed av en sykepleierene for 3 uker siden,men nå " må" jeg tydeligvis hold e meg hjemme 😕 Anonymkode: 21c5b...0de
AnonymBruker Skrevet 9. april 2020 #20 Skrevet 9. april 2020 Har ikke blitt kontaktet av lege, men har selv forstått at jeg er i risikogruppe. Har og fått informasjon via andre pasienter som har snakket med sine spesialister om samme sykdom. Anonymkode: 515de...8c0
Anbefalte innlegg