Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har regnet ut gjennomsnittlig snittøkning i et studie (Anvendt Datateknologi ved Oslomet) de siste 10 årene og landet på 1.3.

Akkurat nå er snittet 54.1 og jeg har 55.18 som poeng (Ordinær Kvote). Hvis snittet øker med 1.3 blir det 55.4 og jeg ligger under med ca 0.2 poeng. Har jeg fortsatt en sjans på å komme inn? Vet at snittøkningen kan variere kan gå ned ved at det er færre søkere pga f.eks korona eller det kan være at flere vil søke i år. Jeg kommer jo til å konkurrere med andre som har ordinær kvote men lurer på om jeg fortsatt kan komme inn? 

Kontaktet samordnaopptak og de sa de tok inn ca 20 stk fra ventelista i fjor men at det kan variere. Er det stor sjanse at jeg havner i top 5 verstefall top 10 i ventelista hvis jeg er 0.2 poeng under snittet etter at det har økt? (forursatt at det øker med 1.3 poeng)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Poengmessig ser du ut til å ligge godt an. Det eneste du kan gjøre er å rett og slett søke og krysse fingrene. 

Jeg har selv søkt på studier hvor jeg ligger over, midt på og ned til 10 poeng under, men jeg tenker det er bedre å prøve enn ikke 😂 

Anonymkode: f0b58...d9d

• Liker 1
Skrevet

Hva er variasjonen de siste ti årene? Om 1.3 er gjennomsnitt, så må du også ta høyde for variansen  - hva er den på?

Altså et år er det 1.5, et annet kan det være 0.9. Og denne høsten blir nok også et unntaksår.

Vanskelig å si.

Men, de poengene som oppgis tror jeg er ved første inntak - og at det faktisk snittet på immatrikulerte studenter er noe lavere.

Lykke til!

Skrevet
2 timer siden, MollyJones skrev:

Hva er variasjonen de siste ti årene? Om 1.3 er gjennomsnitt, så må du også ta høyde for variansen  - hva er den på?

Altså et år er det 1.5, et annet kan det være 0.9. Og denne høsten blir nok også et unntaksår.

Vanskelig å si.

Men, de poengene som oppgis tror jeg er ved første inntak - og at det faktisk snittet på immatrikulerte studenter er noe lavere.

Lykke til!

Enig med deg - det er vanskelig å si.

Når det gjelder poengene som er oppgitt, vil jeg kommentere akkurat det. Det er poengsummen etter suppleringsopptaket som står på listene. Opptaket består enkelt sagt av tre faser: 
1. Først har du hovedopptaket, som man får svar på 20. juli (eller like før).
2. Rett etter svarfristen er det suppleringsopptak, pga at søkere kan ha takket nei, bedt om permisjon pga militærtjeneste etc etc. Det er poengsummen etter suppleringsopptaket som blir stående på statistikkene. 
3. Ting som medfører frafall fra studiet før man i det hele tatt har kommet i gang kan skje etter suppleringsopptaket og i løpet av de første dagene i semesteret, også. Da gjør utdanningsinstitusjonene selv etterfyllingsopptak fra ventelistene sine hvis det er ledige plasser. Disse poengsummene kommer ikke med på listene. Mitt inntrykk er at det er veldig variabelt hvor mye etterfylling som gjøres, da alle studiestedene overbooker alle studier. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...