AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Hver gang det er lønnsforhandlinger påstår lærerne at de har en ekstremt kritisk og viktig jobb i det norske samfunnet. De sier selv at det er "verdens viktigste yrke". Men når samfunnet trenger dem i en krisesituasjon så får vi høre at "dette er farlig" og "dette nekter jeg!". Samtidig som transportarbeidere, dagligvarearbeidere, helsearbeidere osv går på jobb heroisk og uten å klage. Anonymkode: 172c9...eee 25
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Lærerne har vel jobbet hver dag de siden skolen ble stengt? Og så klart de kommer til å gå på jobb på skolen igjen også så lenge det blir lagt til rette for det. Anonymkode: 7adf8...927 25
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Hva var det Erna kalte lærerne i dag? Fantastiske? Det er de lærerne du klager over? Ok. Dette blir en tullete problemstilling. Du mer enn insinuerer at jobben vi gjør ikke er viktig, det er bare noe lærerne påstår. Men samtidig viser jo de siste ukene at jobben vi gjør faktisk ER viktig. For nå er det jo ikke måte på hvor kritisk det er med noen uker uten skole. Plutselig går alle elever glipp av viktig læring, de lider, det sosiale samspillet er alfa og omega, foreldre blir sprø og alle er bekymret for de sårbare barna, som vi er bekymret for hele året. Akkurat nå er åpning av skoler plutselig pri en for en del folk, med litt vikarierende motivasjon. I den grad at lærere som våger å være kritiske, eller til og med redd, plutselig har begått en eller annen dødssynd, i følge sånne som deg. Vet du hva? Jobben vi gjør ER viktig. Det betyr ikke at vi frasier oss retten til å være opptatt av arbeidshverdagen vår, eller kritisk til de føringene som kommer. Og akkurat nå, når hvordan dette skal fungere i praksis er helt i det blå, så bør foreldre være glad for kritiske lærere. De bør også ha forståelse for at situasjonen er skremmende for noen lærere, som vet hvor raskt smitte sprer seg i skolemiljøet, og som kanskje selv er sårbar. Våre øverste ledere har gjentatt flere ganger i dag at det skal være og skal oppleves trygt. Da betyr det også at de har en jobb å gjøre for å sørge for at det blir slik i praksis også. Anonymkode: c6783...bed 17
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Hvor har du sett lærere klage? Anonymkode: de64d...422 7
Rosatoast Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hver gang det er lønnsforhandlinger påstår lærerne at de har en ekstremt kritisk og viktig jobb i det norske samfunnet. De sier selv at det er "verdens viktigste yrke". Men når samfunnet trenger dem i en krisesituasjon så får vi høre at "dette er farlig" og "dette nekter jeg!". Samtidig som transportarbeidere, dagligvarearbeidere, helsearbeidere osv går på jobb heroisk og uten å klage. Anonymkode: 172c9...eee Hva er det du egentlig vil frem til, i dette innlegget? Jeg forstår ikke poenget? 1
I Grosny Skrevet 8. april 2020 #6 Skrevet 8. april 2020 (endret) 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hver gang det er lønnsforhandlinger påstår lærerne at de har en ekstremt kritisk og viktig jobb i det norske samfunnet. De sier selv at det er "verdens viktigste yrke". Men når samfunnet trenger dem i en krisesituasjon så får vi høre at "dette er farlig" og "dette nekter jeg!". Samtidig som transportarbeidere, dagligvarearbeidere, helsearbeidere osv går på jobb heroisk og uten å klage. Anonymkode: 172c9...eee Lærerne gjør en kjempejobb og underviser så busta står samtidig som de lærer seg nye metoder som videokonferanser på Teams. Skolen utvikler seg nå i rekordfart. Jeg vet om ei lærerinne på 60 år som akkurat hadde kommet tilbake etter en nesten dødelig operasjon, og ikke hadde erfaring med undervisning på nett i det hele tatt, og så plutselig, allerede første skoledag etter stenging så holder hun undervisning på videokonferanse. Endret 8. april 2020 av I Grosny 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #8 Skrevet 8. april 2020 De eneste syterne jeg har sett er fra helsesektoren. De andre yrkesgruppene har det vært stille på!! Anonymkode: f4f0a...cdf 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Skrevet 8. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De eneste syterne jeg har sett er fra helsesektoren. De andre yrkesgruppene har det vært stille på!! Anonymkode: f4f0a...cdf Hva mener du her? Kom med noen eksempler er du snill. (ikke så rart at andre yrkesgrupper som jobber tett på mennesker ikke har klaget, de har jo vært hjemme...) Anonymkode: 1212e...238 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #10 Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva mener du her? Kom med noen eksempler er du snill. (ikke så rart at andre yrkesgrupper som jobber tett på mennesker ikke har klaget, de har jo vært hjemme...) Anonymkode: 1212e...238 De fleste yrkesgrupper jobber faktisk! Det er bare de som har mulighet til hjemmekontor som har vært hjemme. Vi resterende har vært på jobb og ja jeg jobber i helsesektoren jeg også! Anonymkode: f4f0a...cdf 4
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #11 Skrevet 8. april 2020 9 minutter siden, I Grosny skrev: Lærerne gjør en kjempejobb og underviser så busta står samtidig som de lærer seg nye metoder som videokonferanser på Teams. Skolen utvikler seg nå i rekordfart. Jeg vet om ei lærerinne på 60 år som akkurat hadde kommet tilbake etter en nesten dødelig operasjon, og ikke hadde erfaring med undervisning på nett i det hele tatt, og så plutselig, allerede første skoledag etter stenging så holder hun undervisning på videokonferanse. Heldigvis finnes det svært mange gode lærere, og jeg unner alle barn/ ungdommer å være så heldige å treffe på en god del av dem. Det er dessverre ikke en selvfølge at alle får oppleve det, for det finnes også en god del lærere som ikke skulle fått lov til å jobbe i skolen. Anonymkode: 1212e...238 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Skrevet 8. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De eneste syterne jeg har sett er fra helsesektoren. De andre yrkesgruppene har det vært stille på!! Anonymkode: f4f0a...cdf Lærerne har klaget mye nå rett før påske. Eller, ikke lærerne - noen lærere. Anonymkode: 28fef...154 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #13 Skrevet 8. april 2020 Det lærere har sagt som jeg har sett er vell at det er vanskelig å opprettholde smitteverntiltakene med avstand osv i småskolen (for ikke å snakke om i barnehage). Jeg tror det er det mange lærere tenker på, at de er skeptiske til om det er for tidlig og om det er forsvarlig. Det er ikke lett å hjelpe elever med skolearbeid med to meters avstand, ei heller plastre et kne, trøste noen som er lei seg eller hjelpe å lukke glidelåsen på jakken osv. Anonymkode: 57484...24a 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Skrevet 8. april 2020 Til det med lønn: Mange av oss lærere har mastergrad eller minst 5 års utdannelse uten master, og vi har bare gjennomsnittlønn. Høres det rettferdig ut med så lang utdannelse i et så viktig yrke? Lærere over hele landet har stått på som bare det med nettundervisning disse ukene. Det at noen ikke vil tilbake på jobb handler om intet annet enn at vi frykter for egen helse. Jeg er i risikogruppen selv, og er livredd for om ungdomsskolen, som jeg jobber på, åpner igjen snart. Jeg trives overhodet ikke med jobbhverdagen på hjemmekontor, det er både lite sosialt og veldig mye mer knotete å tilrettelegge for god undervisning. Jeg savner også elevene mine, men når det er snakk om dette viruset blir man allikevel i tvil om det å åpne skolene er det rette. Anonymkode: a5e36...7f9 6
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #15 Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lærerne har klaget mye nå rett før påske. Eller, ikke lærerne - noen lærere. Anonymkode: 28fef...154 De har jo bare klaget på smittevern og hvordan retningslinjene skal la seg gjøre ut i praksis. Anonymkode: f4f0a...cdf
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #16 Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Til det med lønn: Mange av oss lærere har mastergrad eller minst 5 års utdannelse uten master, og vi har bare gjennomsnittlønn. Høres det rettferdig ut med så lang utdannelse i et så viktig yrke? Lærere over hele landet har stått på som bare det med nettundervisning disse ukene. Det at noen ikke vil tilbake på jobb handler om intet annet enn at vi frykter for egen helse. Jeg er i risikogruppen selv, og er livredd for om ungdomsskolen, som jeg jobber på, åpner igjen snart. Jeg trives overhodet ikke med jobbhverdagen på hjemmekontor, det er både lite sosialt og veldig mye mer knotete å tilrettelegge for god undervisning. Jeg savner også elevene mine, men når det er snakk om dette viruset blir man allikevel i tvil om det å åpne skolene er det rette. Anonymkode: a5e36...7f9 Amen!!!!! Anonymkode: f4f0a...cdf
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #17 Skrevet 8. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste yrkesgrupper jobber faktisk! Det er bare de som har mulighet til hjemmekontor som har vært hjemme. Vi resterende har vært på jobb og ja jeg jobber i helsesektoren jeg også! Anonymkode: f4f0a...cdf Du forsto ikke poenget. Jeg er klar over at de fleste har vært på jobb, men på svært mange arbeidsplasser omgås man voksne kollegaer, og det gjør det litt enklere å forebygge for smitte. Det er ikke like enkelt for frisører, fysioterapeuter, barnehageansatte og lærere i barneskolen å holde avstand til alle i sin jobb... Og egentlig lurte jeg bare på noen eksempler på hva helsearbeidere syter om. Anonymkode: 1212e...238
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #18 Skrevet 8. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: De eneste syterne jeg har sett er fra helsesektoren. De andre yrkesgruppene har det vært stille på!! Anonymkode: f4f0a...cdf Den verste sytingen kommer fra barnehageansatte og lærere. Si meg, bor du under en stein? Helsepersonell står på som bare det nå, mens folk i bhg og skole bare vil holde seg hjemme. Anonymkode: 7837a...025 3
I Grosny Skrevet 8. april 2020 #19 Skrevet 8. april 2020 (endret) 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste yrkesgrupper jobber faktisk! Det er bare de som har mulighet til hjemmekontor som har vært hjemme. Vi resterende har vært på jobb og ja jeg jobber i helsesektoren jeg også! Anonymkode: f4f0a...cdf Jeg må minne om at det faktisk blir produsert veldig bra på mange hjemmekontorer, og hjemmekontorister uten barn møter ofte mer opplagt og produktive på jobb enn noensinne siden de slipper å bruke tid på både sminking og kollektivtransport. Corona presser fram ny arbeidsflyt og arbeidsmetoder. Noen av disse er mer effektive, og jeg ser for meg en framtid der hjemmekontoret og videokonferanser blir mer brukt , som fører til mindre reising, tidsbruk, forurensing og co2-utslipp. Endret 8. april 2020 av I Grosny 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #20 Skrevet 8. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lærere har sagt som jeg har sett er vell at det er vanskelig å opprettholde smitteverntiltakene med avstand osv i småskolen (for ikke å snakke om i barnehage). Jeg tror det er det mange lærere tenker på, at de er skeptiske til om det er for tidlig og om det er forsvarlig. Det er ikke lett å hjelpe elever med skolearbeid med to meters avstand, ei heller plastre et kne, trøste noen som er lei seg eller hjelpe å lukke glidelåsen på jakken osv. Anonymkode: 57484...24a Vi kan ikke jobbe på to meters avstand i hjemmetjenesten og i omsorgsboliger heller.... Og nei, vi har ikke smittevernsutstyr med mindre det mistenkes eller er bekreftet smitte. Anonymkode: 1212e...238 2
Anbefalte innlegg