Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene kommer dessverre til å angre for at de åpnet for tidlig. De har for stor tiltro til nordmenn. Allerede nå så slapper 

folk av. 

Anonymkode: dffea...aa1

Jeg skjønner ikke hvordan folk kan slappe av enda.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på at når myndighetene ikke bryr seg, hvorfor skal jeg? Det er dessverre den følelsen jeg får nå.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner på at når myndighetene ikke bryr seg, hvorfor skal jeg? Det er dessverre den følelsen jeg får nå.

Fulgte du i det hele tatt med på pressekonferansen? Se den en gang til og hør etter. Det er bare på få områder det slippes opp. Vi skal ellers fortsette som før. Møte så få som mulig, holde avstand, vaske hender.

Anonymkode: 2639d...b90

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Gorilla skrev:

Gjennomsnittsalderen på de døde er 84 år. Jeg er langt fra 84 år. Hittil har 84 stk dødd i Norge av corona. 1000 stk dør årlig av influensa.
Jeg er mer bekymret for hva dette kommer til å gjøre med Norges og ikke minst verdensøkonomien. Det at tusenvis av folk er livredd corona viser litt om hvor lite reflekterte mennesker er. Det er ikke coronaen en bør frykte, men konsekvensene av denne nedstengingen. Og om ikke samfunnet begynner å komme i gang igjen veldig snart kommer vi til å gå inn i en enorm økonomisk krise. 

Anonymkode: d4b8b...c22

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennomsnittsalderen på de døde er 84 år. Jeg er langt fra 84 år. Hittil har 84 stk dødd i Norge av corona. 1000 stk dør årlig av influensa.
Jeg er mer bekymret for hva dette kommer til å gjøre med Norges og ikke minst verdensøkonomien. Det at tusenvis av folk er livredd corona viser litt om hvor lite reflekterte mennesker er. Det er ikke coronaen en bør frykte, men konsekvensene av denne nedstengingen. Og om ikke samfunnet begynner å komme i gang igjen veldig snart kommer vi til å gå inn i en enorm økonomisk krise. 

Ja - la oss fortsette å sammenligne viruset med vanlig influensa, for det er jo helt normalt å høre en legestudent i New York si: Jeg har mistet tellingen over unge pasienter som behandles med respirator (for det er visstnok bare 80-åringer dette går ut over), det som skjer i Italia der man mangler plass til likkister er ren rutine, at lik ligger ute i gatene i Ecuador er noe som skjer hele tiden, og det at den britiske statsministeren ligger i respirator, er hverdagskost.

Bekymret for økonomien ...? Det er mulig at viruset likevel ikke forsvinner selv om man er friskmeldt, som om man fortsetter å la viruset spre seg ukontrollert ved å få samfunnet "i gang igjen" samtidig som man ikke har oversikt over hvem som er smittet og hvem som ikke er det og folk lever som de vanligvis gjør og stuer seg sammen i flokker på kjøpesentre og utesteder, kommer økonomien garantert til å gå i dass i løpet av noen uker; Sverige forsøkte seg på flokkimmunitet, og dette er ikke et eksempel til etterfølgelse.

Viruset kan ikke sammenlignes med en influensa.

Grunnen til at situasjonen er som den er idag, er at man ikke tok dette på alvor fra første stund av men stadig kom med denne tåpelige sammenligningen der "eksperter" kom med vås om hvor ufarlig dette er; hadde Norge stengt grensene da man så hva som skjedde i Kina uten å la skiturister fly til Italia og italienere til Tromsø, hadde man kunnet få samfunnet "i gang igjen", men ikke slik situasjonen er nå.

Så hvis det er noen man kan takke for at økonomien går i dass, er det alle dem som kom med omkvedet om at man skulle leve som normalt, og ikke komme med konspirasjonsteorier om dette ufarlige viruset, da dette kunne skremme sarte sjeler; man måtte for all del ikke få panikk.

Om økonomien blir en katastrofe det neste tiåret, kan man sende en varm takk til eksperter som professor Ørjan Olsvik, som gang på gang uttalte seg om hvor ufarlig dette var:

Det er ikke noen enormt stor sak. All data vi har tilsier at dødelighet og antall sykdomstilfeller er på linje med normale influensavirus. Dette er ikke noe verre enn en normal influensa.

Endret av Bix
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnittsalderen på de døde er 84 år. Jeg er langt fra 84 år.

Kun du som bor i dette landet?

Anonymkode: 17fe3...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Man  et jo vi har alt for få smittede.Skaldette fortsette er Norge stengt i 2 år. Så viruset må få mer grobunn Vi gikk all inn alt for tidlig. Alle vet jo vi ikke kan stoppe et virus, og at vi også vil få fleremdøde og at sukdommen vil vedvare, jo mindre smittetall, jo lengre cil vi være stengt. Hjemmekontor er en ting. Resten av landet derimt, må snart sete i gang igjen. Nå ser jeg for meg Norge vil gå inn og ut av dette vi nå holder på med i mange mnd. Bare fordi vi har bygd ned helsevesnet vårt, slik vi ikke skal kunne takle en vanlig hverdag en gang.

Anonymkode: 624ba...af0

• Liker 1
Gjest Lawyam
Skrevet (endret)
8 timer siden, Gorilla skrev:

Fordi de ikke skjønner alvoret - "det er jo bare de gamle som dør', hvorfor kan vi ikke gå på fest, hvorfor stenger de hele landet". En måned med tiltak og det har ennå ikke gått inn. Og litt fordi mange helst er opptatt av økonomi og føler seg kneblet (ikke skjønt det de heller/bryr seg ikke).

og fordi B.H sa de hadde kontroll og til vanlig hvis det ordet brukes i en normal sammenheng ville jeg tro det betyr noe als trygt./slapp av - F.ex som ved "Brannen ble slukket og brannvesenet har kontroll på sitasjonen".....????

Når så Erna bablet videre da om barnehagen og div skulle åpnes snart..så får en jo inntrykk at det ikke er så farlig lengre...At de liksom bare utsetter det litt...

FHI rapporten er hvertfall klarere (5.april). Lese den har visst veldig få gjort. Da kan de jo lett lese vi NÅ går inn i fase 3 (toppen) og at det blir verre fremover...

Kobler de da ikke at det fortsatt ikke er sagt et eneste ord om at 2 meter og max 5 personer ikke skal gjelde fremover og at smittevernstiltak må komme på plass også hos frisøren, sikkert både hansker og munnbind og antibac (hvor de nå skal få tak i det) og at restriksjoner og tiltak vil fortsette i lange tider....

De skjønner ikke alvoret. Det går ikke inn. Det er stengt.

Endret av Lawyam
AnonymBruker
Skrevet

Vi har fra i går til i dag fått en økning i antall smittede allerede. 

Anonymkode: 24093...902

• Liker 2
Gjest Lawyam
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man  et jo vi har alt for få smittede.Skaldette fortsette er Norge stengt i 2 år. Så viruset må få mer grobunn Vi gikk all inn alt for tidlig. Alle vet jo vi ikke kan stoppe et virus, og at vi også vil få fleremdøde og at sukdommen vil vedvare, jo mindre smittetall, jo lengre cil vi være stengt. Hjemmekontor er en ting. Resten av landet derimt, må snart sete i gang igjen. Nå ser jeg for meg Norge vil gå inn og ut av dette vi nå holder på med i mange mnd. Bare fordi vi har bygd ned helsevesnet vårt, slik vi ikke skal kunne takle en vanlig hverdag en gang.

Anonymkode: 624ba...af0

Ja, dette vil bare go on and on en tid. Derfor jeg tenket at om ikke de visste hva de gjorde og sikkert ikke vet helt hva de gjør de heller, har en viss forståelse for det, så er det ekstra viktig at vi innbyggerne opptrer ansvarlig - og ikke roter det mer til ved å bryte anbefalingene. 

Gjest Lawyam
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har fra i går til i dag fått en økning i antall smittede allerede. 

Anonymkode: 24093...902

Ja, og de tester jo ikke så mye heller....

AnonymBruker
Skrevet

Smittetallene er på vei opp igjen nå ja,tall fra FHI

Anonymkode: fdbb3...673

Gjest Lawyam
Skrevet
1 time siden, Bix skrev:

Ja - la oss fortsette å sammenligne viruset med vanlig influensa, for det er jo helt normalt å høre en legestudent i New York si: Jeg har mistet tellingen over unge pasienter som behandles med respirator (for det er visstnok bare 80-åringer dette går ut over), det som skjer i Italia der man mangler plass til likkister er ren rutine, at lik ligger ute i gatene i Ecuador er noe som skjer hele tiden, og det at den britiske statsministeren ligger i respirator, er hverdagskost.

Bekymret for økonomien ...? Det er mulig at viruset likevel ikke forsvinner selv om man er friskmeldt, som om man fortsetter å la viruset spre seg ukontrollert ved å få samfunnet "i gang igjen" samtidig som man ikke har oversikt over hvem som er smittet og hvem som ikke er det og folk lever som de vanligvis gjør og stuer seg sammen i flokker på kjøpesentre og utesteder, kommer økonomien garantert til å gå i dass i løpet av noen uker; Sverige forsøkte seg på flokkimmunitet, og dette er ikke et eksempel til etterfølgelse.

Viruset kan ikke sammenlignes med en influensa.

Grunnen til at situasjonen er som den er idag, er at man ikke tok dette på alvor fra første stund av men stadig kom med denne tåpelige sammenligningen der "eksperter" kom med vås om hvor ufarlig dette er; hadde Norge stengt grensene da man så hva som skjedde i Kina uten å la skiturister fly til Italia og italienere til Tromsø, hadde man kunnet få samfunnet "i gang igjen", men ikke slik situasjonen er nå.

Så hvis det er noen man kan takke for at økonomien går i dass, er det alle dem som kom med omkvedet om at man skulle leve som normalt, og ikke komme med konspirasjonsteorier om dette ufarlige viruset, da dette kunne skremme sarte sjeler; man måtte for all del ikke få panikk.

Om økonomien blir en katastrofe det neste tiåret, kan man sende en varm takk til eksperter som professor Ørjan Olsvik, som gang på gang uttalte seg om hvor ufarlig dette var:

Ja, og idag kunne jeg lese at folk måtte bare reise på hyttetur for folk døde ikke av coŕonna rundt omkring, de døde av de underliggende sykdommene.... Vi fikk falsk informasjon fra myndighetene.. Sukk.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Lawyam skrev:

Når så Erna bablet videre da om barnehagen og div skulle åpnes snart..så får en jo inntrykk at det ikke er så farlig lengre...At de liksom bare utsetter det litt...

FHI rapporten er hvertfall klarere (5.april). Lese den har visst veldig få gjort. Da kan de jo lett lese vi NÅ går inn i fase 3 (toppen) og at det blir verre fremover...

Kobler de da ikke at det fortsatt ikke er sagt et eneste ord om at 2 meter og max 5 personer ikke skal gjelde fremover og at smittevernstiltak må komme på plass også hos frisøren, sikkert både hansker og munnbind og antibac (hvor de nå skal få tak i det) og at restriksjoner og tiltak vil fortsette i lange tider....

De skjønner ikke alvoret. Det går ikke inn. Det er stengt.

Helt riktig. Vi har bare utsatt problemet med 1 mnd. Det er nå det begynner, nå vil smitten bre seg og flere vil bli syke. De fleste blir bare litt syk, men mange vil bli alvorlig syk.

Framover når kjører vi er etter Sveriges modell, dette er også FHI sin modell i utgangspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå som regjeringen åpner barnehager og skoler igjen etter påske kommer nok folk til å gi mer bæng, ja. 

Jeg var på skogstur med barna i dag. Da møtte vi en gammel mann som ropte «hold avstand!» flere ganger fra 10 meter unna. Vi gikk på en bred gangvei i skogen og mannen kunne lett gå forbi oss på 2 meters avstand. Så noen tar det fortsatt (litt for) seriøst. 

Anonymkode: e98c6...ddb

Ja! Hadde en lignende opplevelse nylig! Vi gikk på tur langs en rolig vei i utkanten av byen, jeg og mannen min, med våre to barn. Så hører vi plutselig: Hold avstand! Med en sint, høy stemme. Jeg snudde meg for å se. Det var en jogger, som hadde kommet bakfra, helt plutselig, og syntes tydeligvis vi ble for nære da hun skulle løpe forbi oss..... Vanligvis har jeg et og annet ord på lur til slike, men der og da ble jeg så paff at jeg mistet munn og mæle, og hun løp fort forbi og var borte.

Anonymkode: 25fe9...a1f

• Liker 1
Skrevet

Mange tenker kun på seg selv, hvertfall.. Jeg kommenterte til ei at de var over 5 personer ute på tur. Først syntes jeg det hørtes "logisk" ut når hun svarte at hun jobbet jo i barnehage og var på jobb nå, så da var det ikke så nøye hvor mange hun var med på fritiden... For hun kunne jo bli smittet likevel og hadde gitt opp "det der litt". Hun sa de kun var sammen med to familier.. Jeg sa at den ene familien du nevner er jo også sammen med en annen familie... Hun bare trakk på det.

Så tenkte jeg litt på det etterpå, og det hun sa var jo at hun kun tenkte på seg og sin egen familie.. At de kunne bli smittet.. Hun tenker jo tydeligvis ikke på de andre hun er sammen med eller de i barnehagen.. Am I right? For en holdning.. 

AnonymBruker
Skrevet

Situasjonen ER jo ikke alvorlig. Dere har hylt om dommedag i ukesvis nå, og ingenting har skjedd. Skjerp dere

Anonymkode: 34b08...309

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fint med folk som er så skråsikre.

Anonymkode: 24623...16d

• Opprett ny...