Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 11
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #2 Skrevet 7. april 2020 Det har sklidd mer og mer ut siste uken. Lørdag var det helt vanvittig på Sørlandssenteret. Og flere og flere på matbutikkenebutikkene. Hele familier som går å handler samtidig og de ansatte må stå i dørene for å spørre om det er nødvendig samt minne folk på avstanden. Anonymkode: 67d7f...98e 4
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #3 Skrevet 7. april 2020 Ja. Tror det er en fase nå hvor folk slækker. Kjenner den selv. Det er som om man føler at "korona er ferdig" eller "nesten over". Er ei kneik, tror jeg. Anonymkode: 24623...16d 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #4 Skrevet 7. april 2020 Jepp. Og verre blir det nå som det meste åpnes etter påske. Anonymkode: dffea...aa1 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #5 Skrevet 7. april 2020 Ser på Instagram at de dagene det er sol så er det svært mange som bruker turløypene her jeg bor. Regner med at når det blir enda varmere så kommer også aktiviteten i parkene til å øke mye. Kan jo bare spekulere i hvordan det blir i mai. Når såpass mange har hjemmekontor og er permitterte så blir det veldig mange som kan nyte sola sammen. Men hva er poenget med hjemmekontor om man er mer sosial hjemme enn man er på arbeidsplassen? Anonymkode: e5852...3dd 4
Heisenberg Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Absolutt. Tror mange i Norge føler at dette har jo gått helt utmerket så nå er det på tide å få shoppet nips og pynteputer igjen. Kort tid etter at tiltakene ble innført stengte blandet annet Kremmerhuset, de har nå åpnet igjen. Og det er jo fordi folk kommer. Folket har gått lei. Nordmenn har ikke dødd i hopetall så krisen er avblåst for mange. 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Ja. Helt klart. Vi var i sjokk 12.mars hvor Norge lå helt i toppen på antall smittede per innbygger. Alt føltes så veldig kritisk og dramatisk. Folk isolerte seg. Nå når media hele tiden snakker om at "vi har klart det" og lave reproduksjonstall så føler man at det ikke var så ille likevel. Ting begynner å skli ut. Merker selv at motivasjonen daler og jeg har lyst å begynne å sosialisere igjen. Anonymkode: cfdef...a33 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #8 Skrevet 7. april 2020 Ja, det har de. Anonymkode: 98b50...6ea 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 Folk bryr seg ikke om andre enn seg selv. Ubehagelig å jobbe i butikk nå. De samme kundene er innom hver dag og shopper. Sure blir de også om vi minner de på helserådene. Anonymkode: 88fc2...c72 5
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2020 Forfatter #10 Skrevet 7. april 2020 (endret) . Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 26 minutter siden, Gorilla skrev: Folk samles i store flokker på f.eks Tøyen (fra videoen/bildene) eller kjøpesentre hvor de ikke holder avstand men går helt oppi folk. Ble spurt av to venner i dag om jeg ville bli med på et stort kjøpesenter. Familien til en av dem hadde vært på det samme senteret dagen før og det var sjokkfullt. Biler over alt, langt flere folk i butikkene enn anbefalt, ny butikk og folk går berserk. Så jeg sa nei, at jeg ikke turte å gå på senteret i disse tider, men at jeg kunne møte dem etterpå for å gå skogstur. I følge dem var senteret veldig fullt og det var masse folk å se over alt. Da jeg møtte dem prøvde jeg hele tiden å gå langt unna og ta på antibac. Jeg har ikke vært på annet enn matbutikk og apotek (av butikker) de siste ukene, og drar helst på butikken sent på kvelden når det ikke er folk. Jeg flytter meg hvis folk setter seg for nært meg på bussen, prøver å gå unna folk, spriter hendene masse og tar ikke på noe, vasker hendene mye mer enn jeg pleier. Jeg er kanskje litt vel nøye, men jeg tenker at det man gjør sender signaler. Om folk menger seg sammen og ikke overholder reglene om avstand så godt det lar seg gjøre, så smitter det. Da tror folk f.eks. at det er helt greit å dra på et overfylt kjøpesenter fordi det allerede er så mange som gjør det så da kan vel de også. Viktig at vi alle overholder reglene slik at andre følger etter. Om noen sluntrer unna, så gjør flere det samme, og da har vi spredningen der. Vil tro vi kommer til å se en eksplosjon etter påska nå. Det er en grunn til at byrådslederen i Oslo søkte om at butikkene kunne være oppe i påsken og det er rett og slett fordi at han så den komme! Det er mye jeg mener om han og lite positivt, men akkurat her så gjorde han helt rett. Vanligvis så pleier det å være helt for jævlig på kjøpesentere denne uken, og nå er også hyttefolkene hjemme som gjør at det nok at det er ekstra jævlig. Jeg var på jobb på kjøpesenteret som jeg jobber på i dag, og det var veldig rolig i forhold til hva det har vært tidligere år så jeg syns det har vært helt greit i dag. Sånn sett, i hvert fall her, så syns jeg folk har begrenset seg. Anonymkode: d3be3...f7e 3
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2020 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 7.4.2020 den 22.37): Folk bryr seg ikke om andre enn seg selv. Ubehagelig å jobbe i butikk nå. De samme kundene er innom hver dag og shopper. Sure blir de også om vi minner de på helserådene. Anonymkode: 88fc2...c72 Så trist Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
Gjest Familytree Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 Mhhh denne oppførselen er direkte relatert til meldingene fra myndighetene i hvert land: "Vi vinner", "Vi forventet den nåværende kurven", "Alt er under kontroll". Jeg kan bruke et eksempel: Spania viste for noen uker siden at antall dødsfall var synkende og de sammenlignet antallet med Italia, så situasjonen ble kontrollert (Italia var den verste) og dagen etter politiet arresterte flere mennesker enn dagen tidligere for brudd på karantenen. Nederland hadde den høyeste dødsraten fra coronavirus i Europa 2 uker siden pga sin "smarte" taktikk, de sa at alt var under kontroll og at ingen trenger å endre rutinen sin ... Så alle regjeringer trenger å finne balansen, en melding for å øke folks respons, men ikke generere overdreven paranoia. Som bringer meg til et annet punkt, oppførselen din er fantastisk! Men ta vare på din mentale helse, angsten viser virkelig i tråden din. Dette problemet er så stort fordi ALLE regjeringer ikke tok det seriøst. Hvis vi snakker om statistikk, koronavirus er ikke så stort som å kollapse verdens land, men dette er mer relatert til flaks enn til forebyggende tiltak. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 Med en gang den åpner Anonymkode: c4ef6...209 1
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 7. april 2020 29 minutter siden, Heisenberg skrev: Absolutt. Tror mange i Norge føler at dette har jo gått helt utmerket så nå er det på tide å få shoppet nips og pynteputer igjen. Kort tid etter at tiltakene ble innført stengte blandet annet Kremmerhuset, de har nå åpnet igjen. Og det er jo fordi folk kommer. Folket har gått lei. Nordmenn har ikke dødd i hopetall så krisen er avblåst for mange. Det er rart at folk har sluttet å ta dette seriøst selv etter ny regel om kun 5 stk på samme sted og 2 meters avstand?? 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jepp. Og verre blir det nå som det meste åpnes etter påske. Anonymkode: dffea...aa1 Langt fra det meste som åpner. Anonymkode: 8e756...4ec 1
Heisenberg Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 4 minutter siden, Gorilla skrev: Det er rart at folk har sluttet å ta dette seriøst selv etter ny regel om kun 5 stk på samme sted og 2 meters avstand?? Ja det kan du si men så lenge smitten er under kontroll og antallet døde fortsatt er såpass lavt tror jeg veldig mange føler at de har gjort sitt og tror at krisen er over. Selv i Sverige, der mange flere dør pr døgn enn i Norge til nå til sammen tar ikke folk dette særlig seriøst. Korona føles mer som en plage enn et genuint problem. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 Nå som regjeringen åpner barnehager og skoler igjen etter påske kommer nok folk til å gi mer bæng, ja. Jeg var på skogstur med barna i dag. Da møtte vi en gammel mann som ropte «hold avstand!» flere ganger fra 10 meter unna. Vi gikk på en bred gangvei i skogen og mannen kunne lett gå forbi oss på 2 meters avstand. Så noen tar det fortsatt (litt for) seriøst. Anonymkode: e98c6...ddb 2
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2020 Forfatter #19 Skrevet 7. april 2020 2 minutter siden, Heisenberg skrev: Ja det kan du si men så lenge smitten er under kontroll og antallet døde fortsatt er såpass lavt tror jeg veldig mange føler at de har gjort sitt og tror at krisen er over. Selv i Sverige, der mange flere dør pr døgn enn i Norge til nå til sammen tar ikke folk dette særlig seriøst. Korona føles mer som en plage enn et genuint problem. Folk tror helst det går godt frem til ulykken rammer dem selv. Jeg vil ikke tenke slik, at dette skjer ikke meg, for plutselig står jeg der med skjegget i postkassa fordi jeg ikke tok forhåndsregler. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 Myndighetene kommer dessverre til å angre for at de åpnet for tidlig. De har for stor tiltro til nordmenn. Allerede nå så slapper folk av. Anonymkode: dffea...aa1 5
Anbefalte innlegg