Gå til innhold

Søsken aldersforskjell og lek

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor aldersforskjell kan det være mellom to søsken, før de ikke lenger har så stor glede av å leke sammen eller liker de samme tingene? Hva er deres erfaringer? 

Er det veldig stor forskjell på 2 år kontra 3 år? 

Anonymkode: 4f7a7...822

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

2 år 8 mnd mellom mine. Eldste blir 5 år snart, og nå har de mye selskap i hverandre. Leker mye sammen, men plutselig blir det krangling. 

Anonymkode: de400...10a

AnonymBruker
Skrevet

De to mellomste det er 18 mnd i mellom har definitivt kranglet mest,men det er også de to som har lekt mest med hverandre. 
De er gode venner nå. Lite krangling. Veldig fint i ferier og nå i korona-tiden. 

Det er 6 år mellom nr 1 og nr 2. De to har vel aldri lekt ordentlig sammen, men er gode venner nå som begge er tenåringer. 

Vil tro både 2 og 3 års mellomrom er fint. :) 

Anonymkode: 2ebf2...bb8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har 3,5 år mellom våre, yngste er snart 2, men det er noe lek de klarer ha sammen allerede nå. Tett alder er jo ikke nødvendigvis noen garanti heller for at de leker noe særlig sammen det heller, kjenner flere som sliter med at det blir mest krangling. 

Anonymkode: 77fa2...1a0

AnonymBruker
Skrevet

Det er mye forskjell på en 2-åring kontra en 3-åring, da treåringen gjerne begynner med rollelek med andre. Toåringen leker ofte mest med seg selv. Mine er det 3 år mellom, leker mer og mer sammen, snart 7 og 4. Er det mer en 3år blir det trolig lite lek sammen når de er små er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 927e2...0a9

AnonymBruker
Skrevet

2 år mellom. 3 og 5 år. Leker veldig mye sammen 

Anonymkode: fbedd...df3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye forskjell på en 2-åring kontra en 3-åring, da treåringen gjerne begynner med rollelek med andre. Toåringen leker ofte mest med seg selv. Mine er det 3 år mellom, leker mer og mer sammen, snart 7 og 4. Er det mer en 3år blir det trolig lite lek sammen når de er små er mitt inntrykk. 

Anonymkode: 927e2...0a9

Hei. Jeg ser at jeg kanskje var litt utydelig i HI. Spørsmålet mitt er om det er stor forskjell på hvor mye søsken med 2 års mellomrom leker sammen, kontra søsken med 3 år i mellom 😊

Til dere andre, takk for erfaringer! Hører gjerne fra flere

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor stor aldersforskjell kan det være mellom to søsken, før de ikke lenger har så stor glede av å leke sammen eller liker de samme tingene? Hva er deres erfaringer? 

Er det veldig stor forskjell på 2 år kontra 3 år? 

22 mnd mellom mine. Det er bestevenner og er flinke til å finne på ting sammen nå i denne tiden.

Anonymkode: 4f38b...9f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 år og noen uker mellom mine. Fra minste var 2 år har de for alvor begynt å leke sammen. Nå er de 4 og 6. Veldig god lek siste året! Leker med alt mulig og hver dag. 

Anonymkode: 9fd41...600

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat 2år i mellom mine. Og de har alltid lekt fint sammen. Ene begynner på ungdom skolen no. Ser at venninner og andre som har mer enn 2år mellom barna sliter litt mer i forhold til å leke sammen. 

Syns det er perfekt alder mellom søsken.Om de skal få full glede av hverandre.

Anonymkode: ad717...643

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Akkurat 2år i mellom mine. Og de har alltid lekt fint sammen. Ene begynner på ungdom skolen no. Ser at venninner og andre som har mer enn 2år mellom barna sliter litt mer i forhold til å leke sammen. 

Syns det er perfekt alder mellom søsken.Om de skal få full glede av hverandre.

Gutten minst og jenten eldst.

AnonymBruker
Skrevet

4 år mellom mine og de leker utrolig bra sammen. De er 5 år og 9 år og har lekt sammen siden minsten var 2 år. Til tross for at 9-åringen er veldig populær på skolen får minsten være med han og kompiser på det meste. 

Anonymkode: 5ca31...ac5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og broren min har 5 år mellom oss og har vært bestevenner siden han ble født. Lekte mye sammen og henger mye sammen i dag som 30- og 35-åringer.

Anonymkode: f3341...360

AnonymBruker
Skrevet

Her er det 2,5 år mellom nr 1 (jente) og nr 2 (gutt), og 1,5 år mellom nr 2 og nr 3 (jente). Så 4 år mellom eldste og minste.

Minste er nå 1 år og 4 mnd, og hun er begynt å «leke» med de største. Selvom minste og eldste ikke er på samme nivå, er eldste veldig flink å være med hun minste også.

De største leker mye sammen, men har også kranglet VELDIG mye. Men det er faktisk blitt mye bedre nå i korona-tiden, mye mindre krangling - mer lek og virker som de setter pris på hverandre. Ingen av de maser om når de skal tilbake i barnehagen heller...🙈 så vil si det er veldig fin aldersforskjell mellom alle.

Anonymkode: 07afb...76e

AnonymBruker
Skrevet

Det høres altså ut at de kan ha glede av av hverandre med både 2 og 3 år i mellom 😊

AnonymBruker
Skrevet

17 mnd mellom her. Mye krangling ( bedre nå) og mye lek. De har stor glede av hverandre og er så glad for at vi valgte to tette. De er 2 og 4 nå.

Anonymkode: 5c6bf...bd3

Skrevet

3,5 år mellom, 4 og 7 år. De har alltid kost seg veldig mye sammen og nå leker de nok mer enn noen sinne. De har jo vært hjemme sammen noen uker nå og leker stort sett hele dagen sammen. Sjeldent krangling. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...