AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Skrevet 7. april 2020 Vi er veldig frustrerte. Vår datter på 18 nekter å dra i stallen etter å ha drevet med hest i flere år. Hun har konkurrert i sprang opptil 130 cm, men nå vil hun ikke mer. Alle hestene har vi betalt 250-300 000 for. Det koster også mye å ha hestene i året og de trenger stell og trening. Jeg og min ektemann kan ikke nok til å ta vare på dem og nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Noen med tips og råd til hva vi skal gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 6dc1a...fcc
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 7. april 2020 Selge hestene... Anonymkode: 202e8...f7a 235
Populært innlegg w0ho Skrevet 7. april 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 7. april 2020 Si at hvis hun ikke drar i stallen hver dag selger dere dem i løpet av uka 54
Populært innlegg Mrs Robinson Skrevet 7. april 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 7. april 2020 Hvis hun ikke vil mer, er det vel mest logisk å selge de? 76
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 7. april 2020 Skaff i allefall forrytter fort om dette blir langvarig så ikke hestene dabber av i form og bare blir gående. Anonymkode: ac20f...644 71
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #6 Skrevet 7. april 2020 Er vel ikke noe annet enn å selge de da? Anonymkode: ffcda...2bf 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #7 Skrevet 7. april 2020 Enkelt. Hun vil ikke mer. Selg hestene. Det er hennes valg, uansett hva dette har kostet dere. Konkurranseridning krever i likhet med annen idrett at utøveren er motivert. Hvis hun ikke er motivert skal dere ikke tvinge henne, da selger dere hestene. Anonymkode: f591c...57d 47
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #9 Skrevet 7. april 2020 Veldig spesielt? Har det skjedd noe med hun? Uansett, da må de legges ut for salg. Anonymkode: e75f1...c88 7
poli10 Skrevet 7. april 2020 #10 Skrevet 7. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er veldig frustrerte. Vår datter på 18 nekter å dra i stallen etter å ha drevet med hest i flere år. Hun har konkurrert i sprang opptil 130 cm, men nå vil hun ikke mer. Alle hestene har vi betalt 250-300 000 for. Det koster også mye å ha hestene i året og de trenger stell og trening. Jeg og min ektemann kan ikke nok til å ta vare på dem og nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Noen med tips og råd til hva vi skal gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 6dc1a...fcc Hun er vel dritt lei da. Selg dem og bruk pengene på noe mer vettugt. 11
Wilma89 Skrevet 7. april 2020 #11 Skrevet 7. april 2020 Dere må jo selge, men få inn noen dyktige forryttere som kan holde de i gang. Dere kommer til å tape en del penger hvis hestene ikke er i form når dere selger. Heller ikke noe kult å komme å prøve en hest som ikke har gått på lange tider😅 40
Wilma89 Skrevet 7. april 2020 #12 Skrevet 7. april 2020 Hvis hun har konkurrert på så høyt nivå har hun vell forresten en trener eller lignende? Ta kontakt med de og få hjelp videre der i fra. 18
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #13 Skrevet 7. april 2020 Kan det ha skjedd noe siden det kom så plutselig(?) at hun ikke vil? Uavhengig av om det har skjedd noe eller ikke, så ville jeg nok satt et tidsperspektiv; dersom hun fortsatt ikke vil etter x-tid, alt etter økonomi, så må dere selge dem. Enkelt og greit. Anonymkode: dbe9c...9d2 8
Julie Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 Dyr funker ikke sånn at du bare kan si «jeg vil ikke mer». Legg ut for salg. Inntil de er solgt er det vel ikke urimelig å kreve at hun skal ta seg av hestene? 30
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er veldig frustrerte. Vår datter på 18 nekter å dra i stallen etter å ha drevet med hest i flere år. Hun har konkurrert i sprang opptil 130 cm, men nå vil hun ikke mer. Alle hestene har vi betalt 250-300 000 for. Det koster også mye å ha hestene i året og de trenger stell og trening. Jeg og min ektemann kan ikke nok til å ta vare på dem og nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Noen med tips og råd til hva vi skal gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 6dc1a...fcc 1. Ta en ordentlig vurdering på om det var barnet eller foreldrene som var den drivende faktor. En kjøper ikke hester for 900 000 uten å være veldig investert. Og det er dere voksne som har kjøpt. Barnet har jo helt åpenbart ikke en million å bruke på hester. Et barn er innrettet på å «please» sine foreldre, så dersom dere gav henne inntrykk av at sprang var nøkkelen til lykke og dyttet den sporten på henne er det sannsynlig at hun bet på den løgnen. Særlig om du føler det ville gjort din barndom bedre.. oppdragelse er, for de fleste av oss, et forsøk på å gi oss selv en bedre barndom nr 2. 2. Innse at det at du går i forsvar for innholdet av punkt 1 betyr at du føler skyld. Ta en ordentlig vurdering. 3. snakke med din datter som om hun var et selvstendig voksent individ verdig respekt. Noe hun er. Noe foreldre ofte glemmer når de snakker ned til ungene sine. Anonymkode: e92af...c27 34
Rucula Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 Hadde jeg vært jentas mor hadde jeg vært så ufattelig skuffet...både over jenta selv og min egen innsats som mor. Jenta er myndig og nekter å ta vare på 3 uskyldige dyr som er avhengig av henne. Hun er 18 år og har aldri lært å ta ansvar. Det er mildt sagt bekymringsverdig 29
Morten1 Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 (endret) 32 minutter siden, AnonymBruker said: Vi er veldig frustrerte. Vår datter på 18 nekter å dra i stallen etter å ha drevet med hest i flere år. Hun har konkurrert i sprang opptil 130 cm, men nå vil hun ikke mer. Alle hestene har vi betalt 250-300 000 for. Det koster også mye å ha hestene i året og de trenger stell og trening. Jeg og min ektemann kan ikke nok til å ta vare på dem og nå vet vi ikke hva vi skal gjøre. Noen med tips og råd til hva vi skal gjøre i denne situasjonen? Anonymkode: 6dc1a...fcc Helt ærlig, dere kan ikke ta vare på de om ikke datteren deres er i stallen. Dere har valgt å kjøpe hester for 250-300 tusen stk, ikke nok med det men 3 stk. Hørest ut som om dere har gjort tidenes hestehandel (er en grunn til at det er ett ordtak). Jeg hadde solgt dem om så det var med tap. Det er faktisk ikke mulig å tjene penger på hest mindre du virkelig går inn for det. Før eller siden på datteren deres vokse opp og se ting har konsekvenser. Rettelse: Hest er best som påegg! Endret 7. april 2020 av Morten1 14
SPOCA Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 (endret) Jeg kan forstå både skuffelse og at dette er vanskelig, men her må dere også snakke med datteren deres. Jeg opplevde akkurat noe lignende da jeg var 18 år. Jeg var konkurranseutøver (dog i en annen idrett), og fikk plutselig helt nok. Motivasjonen var som blåst ut av kroppen, og jeg klarte ikke helt å forstå selv hvorfor. Det var ekstremt frustrerende. Det er vanskelig å si noe om hvorfor det blir sånn, det kan være flere faktorer: man blir lei av all treningen og all tid som bindes opp, det kan være andre faktorer som er indirekte årsak (for min del handlet det om en forelskelse som gjorde meg sønderknust og hele magien med treningen ble borte av den grunn fordi motivasjonen lå ikke bare i idretten jeg drev med i seg selv), jeg fikk et ønske om å gjøre helt andre ting - og jeg innså at det var ikke verdt all tiden min å drive med idrett i den skalaen. Motivasjonen min forsvant også fordi jeg av de andre grunnene følte meg fanget. Helt låst. Jeg ville være politisk aktiv i stedet for, eller fordype meg i andre ting. Og jeg følte meg bare så vanvittig bundet av hele idretten min, idretten jeg egentlig elsker - og elsker, den dag i dag. Det trenger ikke å handle om umodenhet, men at man vokser, man får nye interesser og man får nye ønsker. Det kan være et resultat av en naturlig prosess i det å bli ungdom og senere ung voksen. Jeg synes man skal være forsiktig med fordømmelsen her, før man kanskje får pratet skikkelig med henne. Det er viktig å ha et åpent sinn. Så kan jeg forstå at det er skuffende for foreldre som har brukt endeløse timer på å heie fram og legge til rette for barnet sitt, men samtidig må man også spørre seg om barnet skal leve gjennom sine foreldre, eller om det skal få lov til å være helt seg selv. Hvis det viser seg at datteren deres virkelig ikke ønsker å drive med haster mer, så får dere selge dem. Det er jo selvfølgelig leit, men samtidig: det kan jo faktisk være hun ikke tør å snakke med dere nettopp fordi hun er redd for å bli stemplet som både umoden og være en skuffelse for dere som er foreldre? Jeg var kjemperedd for å skuffe mine foreldre som hadde heiet meg fram og kjørt meg til konkurranse eller konkurranse. Ufattelige mange timer hvor de virkelig engasjerte seg for at jeg skulle lykkes. Og så verken ville eller orket jeg mer. Jeg gikk rett i veggen, og det var skamfullt det også. Jeg mistet fullstendig driven og motivasjonen, det var som blåst ut av meg fra en dag til en annen. Og den følelsen, den er faktisk ganske forferdelig. Jeg prøvde i det lengste å tvinge meg på trening, men det ble til slutt slik at jeg ble kvalm bare jeg nærmet meg et treningslokale - og jeg begynte å finne unnskyldninger. Snakk sammen! Virkelig. Lytt til henne. Endret 7. april 2020 av SPOCA 34
Nooni Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 Fortell datteren din at å ha dyr betyr at man tar ansvar for dem i gode og vonde dager. Hvis ikke hun kan utvise såpass modenhet, ei heller etter noen runder med prat, så hadde de gått rett på salg. Hadde dette vært min datter så hadde hun også fått vite om min skuffelse over henne. Jeg hadde helt klart forventet mer av en 18 åring hvis hester har gitt henne mye opp gjennom tiden. 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #20 Skrevet 7. april 2020 Selg de. Skaff en forrytter fram til salget går i orden. Dersom datteren deres vil ha hest i fremtiden får hun betale for de selv. Anonymkode: c8fd5...8fa 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå