AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #1 Del Skrevet 7. april 2020 Hekser i middel-alder. De ble forfulgt og brent. Noen som har kjennskap til hva de drev med av overtro? Overdrev heksene med mennesker? Var de klarsynt eller drev de med trolldom? 🧙♀️ Anonymkode: 3ba71...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 8. april 2020 #2 Del Skrevet 8. april 2020 (endret) Kvinnene som ble beskyldt for å være hekser var helt vanlige damer. Ofte var de eldre kvinner uten familie, og de var ofte litt skarp i kjeften. Hvis du kan tenke deg en nabodame som var litt sur når du var liten, så var det nok en slik person som hadde sjanse for å bli beskyldt for å være heks. Jeg mener å ha lest at boken Malleus Malificarum (Heksehammeren) ble kom med nye utgaver rundt den tiden trolldomsprosessene i Europa var på det verste. Boken forklarte hvordan man kunne spore opp og avsløre hekser. Problemet var ikke at disse menneskene drev med overtro, problemet var at mennesker var sykt paranoide og overtroiske. Hvis noe gikk galt, at noen ble syk, eller en avling sviktet, så ville man ofte finne en syndebukk, og kvinner var spesielt utsatte. Man trodde at kvinner hadde lettere for å oppsøke demoner. Endret 8. april 2020 av Chiyo 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #3 Del Skrevet 8. april 2020 Dette var mennesker med såkalt "overnaturlige" evner ja, og sikkert mange som bare virket mistenkelige og som ikke hadde evner. Poenget var vel å fjerne de intuitive menneskene slik at mennesker ble lettere å styre. Det blir også gjort i dag, bare se på hetsen som klarsynte utsettes for. Både Gro Helen Tørum og Elisabeth Gimsøy har flyttet utenlands, det er nok ikke tilfeldig, de orket vel ikke mer hets her hjemme. Anonymkode: 40c9b...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #4 Del Skrevet 8. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker said: Dette var mennesker med såkalt "overnaturlige" evner ja, og sikkert mange som bare virket mistenkelige og som ikke hadde evner. Poenget var vel å fjerne de intuitive menneskene slik at mennesker ble lettere å styre. Det blir også gjort i dag, bare se på hetsen som klarsynte utsettes for. Både Gro Helen Tørum og Elisabeth Gimsøy har flyttet utenlands, det er nok ikke tilfeldig, de orket vel ikke mer hets her hjemme. Anonymkode: 40c9b...7a4 Feil. Les litt historie og slutt å tro på møl og svindlere Anonymkode: 1f5c3...ff4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #5 Del Skrevet 8. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Feil. Les litt historie og slutt å tro på møl og svindlere Anonymkode: 1f5c3...ff4 Du mener jeg ikke skal tro på meg selv? Jeg vet godt at klarsyn eksisterer, jeg bruker det selv. Ikke er jeg lett å svindle heller. Anonymkode: 40c9b...7a4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #6 Del Skrevet 8. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette var mennesker med såkalt "overnaturlige" evner ja, og sikkert mange som bare virket mistenkelige og som ikke hadde evner. Poenget var vel å fjerne de intuitive menneskene slik at mennesker ble lettere å styre. Det blir også gjort i dag, bare se på hetsen som klarsynte utsettes for. Både Gro Helen Tørum og Elisabeth Gimsøy har flyttet utenlands, det er nok ikke tilfeldig, de orket vel ikke mer hets her hjemme. Anonymkode: 40c9b...7a4 Nei, ta nå å les historie om trolldomsprosessene. Anonymkode: 5763f...057 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 8. april 2020 #7 Del Skrevet 8. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var mennesker med såkalt "overnaturlige" evner ja, og sikkert mange som bare virket mistenkelige og som ikke hadde evner. Poenget var vel å fjerne de intuitive menneskene slik at mennesker ble lettere å styre. Det blir også gjort i dag, bare se på hetsen som klarsynte utsettes for. Både Gro Helen Tørum og Elisabeth Gimsøy har flyttet utenlands, det er nok ikke tilfeldig, de orket vel ikke mer hets her hjemme. Anonymkode: 40c9b...7a4 Nei, hvem som helst kunne blitt kastet på bålet om man hadde feil farge på håret, var en kvinne med sterke meninger osv . Det var ikke faktisk trolldom i bildet, var vel heller kirken på den tiden som ikke likte at kvinner tilegnet seg makt/lærdom og brukte bibelen som unnskyldning for å kvitte seg med disse. https://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. april 2020 #8 Del Skrevet 8. april 2020 Trolldomsprosessene/hekseprosessene skjedde i hovedsak ikke i middelalderen, men for det meste på 1600-tallet. https://snl.no/trolldomsprosessene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #9 Del Skrevet 8. april 2020 18 minutter siden, Rogadame skrev: Nei, hvem som helst kunne blitt kastet på bålet om man hadde feil farge på håret, var en kvinne med sterke meninger osv . Det var ikke faktisk trolldom i bildet, var vel heller kirken på den tiden som ikke likte at kvinner tilegnet seg makt/lærdom og brukte bibelen som unnskyldning for å kvitte seg med disse. https://no.wikipedia.org/wiki/Hekseprosessene Det fantes trolldom. Og det finnes i dag. Personlig skulle jeg ønske det ikke fantes noe av dette😁 Anonymkode: 3ba71...745 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #10 Del Skrevet 8. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fantes trolldom. Og det finnes i dag. Personlig skulle jeg ønske det ikke fantes noe av dette😁 Anonymkode: 3ba71...745 Hekser finnes, så gjør trolldom Anonymkode: 6d1c7...832 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 8. april 2020 #11 Del Skrevet 8. april 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det fantes trolldom. Og det finnes i dag. Personlig skulle jeg ønske det ikke fantes noe av dette😁 Anonymkode: 3ba71...745 Gi meg håndfaste bevis på dette du så skal jeg heller vurdere å tro på det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #12 Del Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, Rogadame skrev: Gi meg håndfaste bevis på dette du så skal jeg heller vurdere å tro på det. Det finnes ikke bevis kjære 😄 Hvis du vil ha bevis må du lete selv til du ser ting osv😉 Anonymkode: 3ba71...745 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strynejenta Skrevet 8. april 2020 #13 Del Skrevet 8. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du mener jeg ikke skal tro på meg selv? Jeg vet godt at klarsyn eksisterer, jeg bruker det selv. Ikke er jeg lett å svindle heller. Anonymkode: 40c9b...7a4 Du er jo det hvis du tror på klarsynte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #14 Del Skrevet 8. april 2020 Akkurat nå, strynejenta skrev: Du er jo det hvis du tror på klarsynte. Jeg holder jo på med dette selv. Jeg svindler altså meg selv da, interessant. Anonymkode: 40c9b...7a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiyo Skrevet 8. april 2020 #15 Del Skrevet 8. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg holder jo på med dette selv. Jeg svindler altså meg selv da, interessant. Anonymkode: 40c9b...7a4 Du lurer deg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rogadame Skrevet 8. april 2020 #16 Del Skrevet 8. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes ikke bevis kjære 😄 Hvis du vil ha bevis må du lete selv til du ser ting osv😉 Anonymkode: 3ba71...745 Jeg er nysgjerrig ift jeg alltid leter etter den mest logisk forklaringen på ting. Som regel så er det det, eller man vil i fremtiden finne ut vitenskapelig svar på ubesvarte spørsmål. Å tro på ånder /healing /overnaturlige ting ville vært sist på checklista mi. Ikke misforstå - jeg elsker sci fi /magi ..hele familien her binger the witcher /GOT /Harry Potter osv osv..men vi vet at det er fantasi , selv om vi elsker det 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 8. april 2020 #17 Del Skrevet 8. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette var mennesker med såkalt "overnaturlige" evner ja, og sikkert mange som bare virket mistenkelige og som ikke hadde evner. Poenget var vel å fjerne de intuitive menneskene slik at mennesker ble lettere å styre. Det blir også gjort i dag, bare se på hetsen som klarsynte utsettes for. Både Gro Helen Tørum og Elisabeth Gimsøy har flyttet utenlands, det er nok ikke tilfeldig, de orket vel ikke mer hets her hjemme. Anonymkode: 40c9b...7a4 Nei, de fleste hadde ikke overnaturlige evner. Det var vanlige kvinner som ble mislikt av nabolaget rett og slett fordi de var kvinner. Noen av disse drev kanskje med medisinsk behandling av syke mennesker (urtebehandling) og ble beskyldt for å være hekser. Det hadde absolutt ingenting med overnaturlige evner å gjøre. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2020 #18 Del Skrevet 8. april 2020 Middelalderen var fra 400 tallet til midten av 1400 tallet. Hekseprosessene begynte på 1400 tallet og varte til begynnelsen av 1700 tallet, forfølgelsen var på sitt mest intense mellom 1560 og 1630 altså etter at middelalderen var over. Så i den 1000 år lange historien til middelalderen så var det bare helt på slutten at man begynte med å anklage folk for å være hekser. Anonymkode: a96b1...cc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elaine Marley Skrevet 8. april 2020 #19 Del Skrevet 8. april 2020 Tråden er ryddet for latterliggjøring, avsporinger og svar til dette. Elaine Marley, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Conal Skrevet 8. april 2020 #20 Del Skrevet 8. april 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hekser i middel-alder. De ble forfulgt og brent. Noen som har kjennskap til hva de drev med av overtro? Overdrev heksene med mennesker? Var de klarsynt eller drev de med trolldom? 🧙♀️ Anonymkode: 3ba71...745 En "heks" er ganske enkelt en kvinne med paranormale krefter og evner. De kan bruke det til det gode eller på mørke onde måter. Hva vi kaller "trolldom" er unektelig sant og ekte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå